Ik ben heel benieuwd wat jullie daarvan vinden. En dan bedoel ik dingen als: -Dat je in Nederland sinds kort 2 echo's krijgt, en in het buitenland standaard elke maand - Dat het in het buitenland de normaalste zaak van de wereld is om te weten wat het wordt en dit ook met vrienden en familie te delen en daar dan ook gelijk de naam die het kind zal krijgen bij te vertellen. - Dat in Nederland veel vrouwen thuis (willen) bevallen, maar dat in het buitenland als kwakzalverij beschouwd wordt. - Dat pijnbestrijding in Nederland met veel moeite verkregen kan worden, terwijl het in het buitenland bijzonder is als je het zonder doet. (en dat als gevolg van pijnbestrijding het aantal keizersnedes in het buitenland relatief hoger ligt) Voor mij is dat dus de reden om Nederland niet uit te gaan tijdens m'n zwangerschap, ik vind het heerlijk hoe het hier gaat. Ik hou wel van een beetje puur natuur, vertrouw erop dat dat toch echt allemaal wel goed komt zonder al die poespas. Ik ben benieuwd wat jullie vinden. Linda
ik deel je mening helemaal. Ik ben als Belgische dan ook gewoon op de 'Nederlandse manier' bevallen... we wisten niet wat ons baby'tje was, ben gewoon bij een vk gegaan en ben thuis bevallen zonder pijnbestrijding. En inderdaad, mijn omgeving vond dat van de vk al zeer gek en toen wisten ze nog niet dat ik thuis ging bevallen . Hebben we geheim gehouden totdat ons Liene er was. Toen we belden en ze vroegen op welke kamer we lagen, zeiden we... hmmm, gewoon thuis. Maar vond het zo geweldig dat we het bij de tweede gewoon weer zo gaan doen. (als het medisch allemaal mag eh). Saartje
Ik ben het ook helemaal met je eens, vind het fijn dat het hier zo gaat! Ik vind het juist raar dat het in andere landen zo veel anders gaat als hier.
Ik kan me helemaal vinden in de Nederlandse zwangerschaps- en bevallingscultuur, al zou wat meer echo's echt wel leuk zijn. Lekker het geslacht en vooral de naam een verrassing laten, proberen in je eigen vertrouwde omgeving te bevallen en niet meteen pijnbestrijding geven. En dan natuurlijk ook: Beschuit met muisjes.JAmmie, jammie!
Ben het hier ook mee eens hoor. Maar eh tja deze ronde wilden we het geslacht wel weten en weten alleen mensen op het forum het (ken er toch niemand) en mijn ouders en broer en oma, voor de rest lekker niemand. Houden we ook zo. Nou ja de gene in de winkel waar ik wat koop weet het dan, haha.....
Thuis bevallen? Ik moet er niet aan denken! Geen pijnbestrijding? Belachelijk! Twee echo's? Ronduit absurd! Geheimhouding geslacht? Daar ben ik het wel mee eens, maar ik kan me voorstellen dat mensen het wél willen weten. Nog zo iets Nederlands: het zielig vinden om een kind naar de kinderopvang te brengen en slechts 16 weken zwangerschaps/bevallingsverlof! En toch ben ik Nederlandse
Leuk al die reacties. Ik veroordeel mensen die er anders over denken niet hoor (voor alle duidelijkheid). Ik ben zelfs van mening dat het vrij belachelijk is dat vrouwen die wel pijnbestrijding willen er zoveel moeiten voor moeten doen (las ik). Dat zou je toch zelf uit moeten kunnen maken lijkt mij. Linda
Ik ben ook wel een beetje 'trots' op de nederlandse manier van bevallen. Alles is binnen handbereik voor het geval het nodig is, maar het is niet standaard. Als ik bevallingen op buitenlandse zenders zie ben ik altijd blij dat ik hier woon en dat dit een beetje de norm is in NL. Waarom het zo medisch benaderen als daar geen aanleiding toe is? Met kiespijn ga je toch ook naar de tandarts en bij complicaties pas naar de kaakchirurg?! Maar goed, ieder zijn keuze...
Hoi, ben het er niet helemaal mee eens, ik vind zelf dat Nederland een beetje achter loopt wat betreft bevallingen, Ik vind dat pijnbestrijding moet kunnen! vroeger kreeg je bij de tandarts ook geen pijnbestrijding omdat het er gewoon niet was, nu kan dat dus wel. Vroeger ging je dood aan een blindedarm ontsteking, gelukkig hoeft dat tegenwoording niet meer, kortom gewoon met de tijd mee gaan en ieder de keus laten wel of geen pijnbestrijding.
Ik ben ook blij met hoe het in NL gaat. Hoeft voor mij ook niet anders. Ik ben gewoon voor de meest natuurlijke manier (als dat mogelijk is natuurlijk) en dat is zonder teveel medische poespas. Het is fijn dat het er is voor noodgevallen ed maar het maar standaard aanbieden ed. vind ik te ver gaan. Ik ben verder wel heel blij dat ze nu verder zijn dan 100 jaar geleden hoor, dan zou het waarschijnlijk slecht met mij en mn kids (nouja ik had de eerste dan niet overleefd dus kind) zijn afgelopen. Ik heb 2x een ks gehad en zonder waren ze er nooit uitgekomen. Maar ieder zn mening hierover.
Ik vind het geen kwestie van achterlopen. Het is niet dat ze de middelen niet hebben. Het wordt gewoon pas ingezet als het echt nodig is. In het buitenland krijg je op het medische vlak wel vaker meer dan je per se nodig hebt (ik had eens een cyste in Frankrijk en kreeg echt een zak vol met medicijnen mee terwijl ik in NL niks kreeg en het ook niet nodig was). Je kan ervan denken wat je wilt, maar dat het een kwestie van achterlopen is ben ik niet met je eens. Het is in mijn beleving meer een andere kijk op de medische wereld. Het is nl niet een kwestie van leven en dood zoals met de blindedarmontsteking die je aandraagt. En de keuze heb je wél in NL. Het wordt je alleen niet aangeboden zonder reden.
Wie bepaalt dan of pijnbestrijding echt nodig is? De vrouw die aan het bevallen is of de vk/gyn? Ik vond pijnbestrijding tijdens mijn bevalling absoluut niet nodig, maar ik vind wel dat de keuze bij jezelf moet liggen. Als jij vind dat de pijn te erg wordt, moet er zonder meer pijnbestrijding mogelijk zijn. Verder vind ik de NL manier van bevallen wel prettig. Niet klinisch, maar erg intiem.
Zo kan je in sommige landen een AB kuurtje halen bij de drogist. Zo ook antidepressiva of prednison. In Nederland is dat ondenkbaar...
Ik vind de Nederlandse manier van bevallen prima! Ik vond het geweldig om thuis te bevallen, lekker in mijn eigen slaapkamer. De pijn vond ik draaglijk, dus geen reden voor pijnbestrijding voor mij. En die twee echo's...natuurlijk wil je iedere dag wel even kijken, maar niks weegt op tegen je kindje in levende lijve! Pas een paar minuten na de geboorte van Bram hadden we zo iets van: he, wat is het eigenlijk, een jongen of een meisje... Leuk dat het echt nog een verrassing was voor ons. Maar ik kan me voorstellen dat het erg prettig is bij een zware bevalling om pijnbestrijding te krijgen, dus ik vind wel dat je daar zelf meer over te zeggen zou moeten hebben. Groetjes, Anakin.
In het geval van kiespijn en een blindedarmontsteking is de functie van pijn dat je lichaam jou verteld dat er iets niet goed gaat. In het geval van een bevalling zendt de pijn signalen naar je hersenen die de weeën verder opwekken, waardoor de bevalling sneller verloopt. Als je die pijn niet voelt, gaat de bevalling langzamer. Dat hoeft niet erg te zijn, maar als je bevalling al lang duurt kan dat uiteindelijk weer leiden tot een keizersnede die (misschien) niet nodig was als je het zelf had gedaan. Dus ik vind het op zich wel goed dat ze het niet zomaar geven. Maar als je het echt niet trekt en zelfs bewusteloos raakt (las ik vandaag, dat dat kan), dan vind ik dat je het toch moet kunnen krijgen hoor, daar ligt voor mij wel de grens. En die zal voor anderen misschien op een eerder punt liggen. Linda
Mijn schoonzusje woont in Puerto Rico. Daar is een keizersnede bijna standaard. Ze heeft gesmeekt om op de normale manier te bevallen. Maar omdat het kindje in stuit lag, was daar zowiezo geen sprake van, ook al wilde zij gewoon een stuitbevalling. Ze heeft gepraat als brugman, maar geen sprake van. Stuitbevalling? Draaipoging? Vergeet het maar. Bij het minste of geringste wordt daar een keizersnede uitgevoerd. En pijnstilling is zowiezo standaard. Ik vind wel dat Nederland af en toe een beetje doorslaat in puur natuur. Net als over tijd lopen.. dat vind ik dus ook niets. 40 weken is 40 weken, halen die hap! Maar nee, er moet doorgelopen worden tot 42 weken. En ik ken helaas van andere fora trieste verhalen van baby's die stierven bij het overtijd lopen doordat de placenta 'op' was. En dat vind ik dus echt niet normaal, en zó onnodig! En pijnstilling.. zou ik niet preventief voor kiezen. Ik heb het bij de vorige twee zonder gedaan en doe het nu weer. Maar ik vind wel dat die mogelijkheid geboden moet worden, voor vrouwen die het gewoon niet zien zitten zonder te bevallen. En zeker het vaderschapsverlof mag ook wel wat langer.. maar goed, daar wordt nu in ieder geval over gesproken, dus dat komt misschien nog wel.
ik vind dat ze het prima doen hier in nederland kwa bevallingen alleen zou het verlof beter geregeld mogen worden voor bijde ouders. wat het bevallen betreft ik vind dat als je echt niet meer kunt en je uitgeput raakt omdat het veel te lang duurt je wel een ruggeprik ofzo moet kunnen krijgen maar niet gewoon zomaar omdat je moet bevallen. in amerika krijgen de meeste vrouwen pijnbestrijding zodra de bevalling begint, dit vind ik wel een beetje overdreven want ja heel gezond lijkt me het ook weer niet en misschien was het zo ook wel meegevallen.
ik ben bij de eerste gewoon puur natuur bevallen.bij de 2e kreeg ik weenopwekkers en een ruggeprik. en nu bij de derde weet ik al hoe het gaat,ik word ingeleid met 39 weken (als de baarmoedermond rijp is) en krijg een ruggeprik.weet het geslacht en vertel heel de wereld hoe hij gaat heten. moet er niet aan denken om thuis te bevallen,en vind de pijnbestrijding wel een rustgevend idee.
Hier snap ik helemaal niks van. Die 40 weken zijn toch geen garantie? Het klinkt een beetje als een niet-goed-geld-terug-houding. Je hebt 5 weken om te bevallen, nl van 37 tot 42 weken. De exacte datum van bevruchting is vaak niet eens helemaal duidelijk en daarbij geeft je kind/je lichaam in principe aan wanneer het er klaar voor is om te bevallen. Die verhalen waar je het over hebt zijn heel triest, dat geloof ik best. Maar in principe mag je er wel vanuit gaan dat de natuur zijn werk goed doet. En als dat niet gebeurt gaan ze in die laatste 2 weken de nodige stappen ondernemen. Maar iedere VK en gyn zal je vertellen dat die 40 weken geen garantie is, maar een percentuele schatting.