Ik wilde hem aanvragen maar had er al niet meer aan gedacht. Dankzij dit topic dacht ik er weer aan en heb ik hem net voor mijn man en mij aangevraagd ! Dank je wel ! Groetjes, Nikki F
Sophie als je niet nuchter je cholesterol laat prikken heb je niets aan de uitslag. En te hoog chol. is alleen van belang als je risicofactoren hebt o.a.: hoge bloeddruk, herseninfarct/hartinfarct gehad, suikerziekte enz. Dan wordt je bloed altijd standaard gecontroleerd. Als je geen risicofactor hebt zal je huisarts ook je chol. niet behandelen omdat dat gewoon geen zin heeft.
Ik heb t niet alleen over cholesteroltest, maar over allerlei testen. Misschien is de niercheck bijv. nuttiger (hiermee bedoel ik het beter aantonen van iets) dan de cholesteroltest, ik ben geen deskundige. Ze zullen t niet zomaar doen lijkt me. En al zegt de test niets, dan is t goed voor bewustwording. Wat cholesteroltest betreft, worden alleen mensen met een verhoogd risico op hart- en vaatziekten geprikt volgens mij. Eerst moet je een lijstje invullen. Verder ben ik gek op testen en helemaal op zwangerschapstesten
Herstel: er zijn uiteraard testen waar ik niet gek op ben, maar die noodzakelijk/nuttig zijn. In dat geval ben ik wel gek op een positieve of moet ik zeggen negatieve uitslag...
Ben trouwens wel erg benieuwd hoe de test werkt! Misschien kan ik m gelijk met zwangerschapstest doen
de nierstichting geeft zelf aan dat de check dezelfde is als die van de HA de eiwitten waarop getest wordt zijn eiwitten die door de nieren tegen gehouden hadden moeten worden. dit is heel anders dan afscheiding en er is dus goed op te testen. Een van de beste vrienden van mijn broer heeft slechte nieren, dat wil zeggen, hij heeft al eens een transplantatie gehad, deze nier is afgestoten. Die hebben ze verwijderd en momenteel leeft hij dus puur op dialyse. Mijn broer gaat een van zijn nieren aan hem afstaan, omdat zijn vriend voor een tweede transplantatie opnieuw op de wachtlijst gezet moest worden. dan zou het nog 5 jaar duren, terwijl hij nog maximaal een jaar heeft. Wellicht als de diagnose eerder gesteld was dat er andere mogelijkheden geweest waren. Ik vind preventief testen erg goed en mss zijn er wel meer mogelijke aandoeningen waarvoor een mogelijkheid tot preventief testen zou moeten bestaan. Waarom wachten tot het te laat is?! dit betekend niet dat je moet stoppen met leven en een doomsenario voor ogen moet hebben van alle kwalen waar aan je kunt overlijden. ik heb ze besteld voor mij en m'n man. Beter voorkomen dan genezen!
het wordt afgeraden door de nierstichting om de test uit te voeren tijdens: tijdens koorts of ziekte na (intensief) sporten tijdens menstruatie of zwangerschap
alleen als er ook getest wordt op Triglyceriden moet je nuchter zijn, anders hoeft dit niet. cholesterol laten meten door middel van een nuchtere bloedafname is wel nauwkeuriger, maar de vingerprik test geeft wel een goede inschatting. mocht deze niet goed resulteren, dan dient men alsnog naar de ha te gaan. de test was ook enkel bedoelt voor de risico groepen, om deze mensen bewust te maken. als je de test niet wilt loop je toch gewoon door? vind het een goede actie!
Ik dacht dat je moet plassen in een potje en er dan een indicator in moet houden. Die verandert dan van kleur en geeft aan hoe je nieren functioneren. Groetjes, Nikki F
ik hoorde het net op de radio, dat het zo storm loopt met de testen dat ze op zijn en er nieuwe zijn besteld, dus het duurt wat langer. wel toevallig zat ik dit topic te lezen, gelijk maar besteld voor zowel mij als mijn hubbie. kei goed zo'n test