Ik ben een beetje aan het rondkijken voor mijn man. Mijn man heeft een bril en lenzen. Hij wisselt het een beetje af. Soms gaat het dagen goed, de lenzen, maar soms ook heeft hij rode en geïriteerde ogen en stapt hij weer over op zijn bril. Best vervelend. Hij heeft alles ook wel eens opnieuw na laten kijken, maar hij draagt zijn lenzen goed, ook al eens een ander soort geprobeerd etc. Nu zat ik te denken.. Je verzekerd je ook extra zodat je wat kosten kunt terugkrijgen van je bril/lenzen. Is het eigenlijk niet een goed idee om je ogen te laten laseren, als dat kan. Dat scheelt weer in de jaarlijks terugkerende kosten. En je bent verlost van het lenzen/bril afwissel gedoe Hij heeft volgens mij niet heel slechte ogen, iets van -1 bij het ene oog, en een kwart cilinder bij het ander ofzo. Weet het niet precies, niet heel erg slecht in iedergeval. Als je je ogen zou laten laseren, geeft dat dan een blijvend resultaat, of gaan je ogen er dan in de loop van de jaren gewoon net als bij ieder ander langzaam op achteruit. Heeft iemand hier ervaring, en het laten doen. Wat is een goede kliniek? Als mijn man het daadwerkelijk gaat laten doen, gaan we ook nog even bij de huisarts langs voor advies, maar ik ben benieuwd naar ervaringen
Ik heb mijn ogen uhmm in 2008 laten laseren. Ogen waren wel slechter, -5 en -6 (ongeveer) met cilinder. Ik kon zelf niet meer tegen lenzen en werd gek van mn bril. Stof, regen, druk achter mn oren. Ik heb het laten doen bij visionclinics, niet de goedkoopste, maar kwam wel betrouwbaar over en meerdere malen positief gekomen uit verschillende (onafhankelijke) testen. Als je ogen minimaal een jaar 'stil' staan, dwz niet van sterkte wijzigen, kun je het laten doen. Uiteraard na controle, want er zijn verschillende dingen die mee wegen. In principe horen je ogen erna ook stabiel te blijven, zo niet kun je een nabehandeling krijgen. In een bepaalde periode vaak gratis erna tegen een relatief goedkope vergoeding. Ik denk dat een huisarts hier weinig advies over kan geven, eerder een oogarts. Mijn ogen zijn gelijk gebleven, ik heb nergens last van en zeer tevreden. Er zijn diverse goede klinieken. Laat je goed informeren (zoals je hier al doet) en ga naar informatie bijeenkomsten! Als je specifieke vragen hebt... Mag ook via pb.
Ik heb het vorig jaar laten doen en ik ben meer dan tevreden! Mijn sterkte was -3 en een sterke cilinderafwijking. Ik heb het bij Excimer laten doen, 3000,- totaal.
Ik heb het in 2005 laten doen bij carevision en tot nu toe zijn m'n ogen niet achteruit gegaan (ik had -5,75 & -6) Zij gaven mij toen ook levenslange garantie, dus mochten ze achteruit gaan, krijg ik een gratis behandeling. Weet niet of dat nog steeds zo is, maar ga daar wel vanuit. Ik ben tot op de dag van vandaag blij dat ik het heb gedaan, wilde zelfs dat ik het eerder gedaan had
Zit er zelf ook over te denken om mijn ogen te laten laseren. Niet op korte termijn hoor, eerst ff sparen. Wat betreft zorgverzekering: ik weet dat fbto 400 euro vergoedt van een behandeling. Dat zit in de aanvullende verzekering.
Ik speel zelf ook al jaren met het idee. Heb sinds mijn negende een bril en sinds mijn zestiende lenzen (ben nu 42 dus tel uit je winst). Ik heb echter wel zowel links als rechts min blind (rond de -7), en een cylinder. Ook ga ik (weliswaar héél langzaam) nog altijd een beetje achteruit (een kwart punt per 5 jaar ofzo). Is het voor mij een optie? En, belangrijker: ik vind het heel eng (mijn keizersnee was geen probleem, en ik ben niet kleinzerig, maar van het idee van een oogoperatie alléén al val ik bijna flauw)...
Hoi ik heb afgelopen April in turkije mijn ogen laten lazeren alles inc. dus controles en oogdruppels etc. was ik 1000 euro kwijt. Ik zie nu in hd kwaliteit haha dus heel scherp. In het begin was het echt wennen had steeds het gevoel dat ik mijn bril op moest gewenning denkik. Maar nu ben ik het gewend , het is echt heerlijk om niet aan een bril of lenzen te moeten denken. Maar enige probleempje dat ik heb is dat ik soms ronvliegende stipjes zie maar dat had ik voor de operatie ook. Hebben jullie daar ook last van?
haha jaaaaa dat zei ik ook tegen de oogarts voor de operatie, zelfs met keizersnee was ik niet zo bang en zenuwachtig , operatie zelf deed geen pijn maar was wel eng ze zijn toch met je ogen bezig he , maar dezelfde avond was het echt fucking pijnlijk ik moest zelfs huilen v/d pijn, gevoel alsof men met zand in je ogen wrijft maar daarna voelde ik me super en ging weer lekker vakantie vieren uiteraard met zonnebril op
Ik heb het 7 jaar geleden laten doen bij Feyo. Nog geen seconde spijt van. De dag na de behandeling heb ik al zelf auto kunnen rijden naar de controle! Ik had -5(?) met een cilinder...dit zou gelijk moeten blijen, aar het is wel mogelijk dat je aan de leesbril moet... Het helpt enkel voor -afwijkingen...
ik heb nog geen ervaring maar zit er ook lang over na te denken het houdt mij alleen tegen wegens de kosten zal toch eens mijn verzekering bellen hoe het precies zit en of ik vergoeding krijg ervoor wie weet valt het mee wel fijn die positieve verhalen
Ik heb het een jaar of 8 geleden laten doen. Het is en blijft een operatie, dus er is altijd een (kleine) kans op complicaties. Laat je hierover wel goed voorlichten en maak zelf de afweging of je dit ervoor over hebt. Ik vond het toen in ieder geval de moeite waard. De kans dat er echt iets blijvends mis gaat, is nihil. Er is een kleine kans op wat andere probleempjes, maar die zijn eigenlijk allemaal goed op te lossen. Het enige nadeel dat ik er van heb, is dat ik minder goed zie in het donker. Dat had in mijn geval ook met de grootte van mijn pupillen te maken. Er is bij mij daarom ook een iets andere techniek gebruikt dat 8 jaar geleden het meest gebruikelijk was. Maar ik neem aan dat die technieken inmiddels toch alweer verandert zijn, dus daarover kun je je beter laten voorlichten bij een ooglaserkliniek. Er zijn namelijk verschillende methodes die ze kunnen gebruiken en die hebben allemaal hun eigen voor- en nadelen. Maar daar is waarschijnlijk op de websites van die klinieken ook al wel wat over te vinden. Ik heb desijds uitgerekend wat ik per jaar kwijt was aan lenzen en vloeistof e.d. en af en toe een nieuwe reservebril. Als ik dat toen vergeleek met de prijs van het laseren, dan was het na een aantal jaren goedkoper om te laseren. Ik weet niet eens hoeveel jaar dat was. Ik geloof niet dat ik inmiddels al aan dat aantal haren zit. Maar zelfs als ik het niet haal ben ik blij dat ik het gedaan heb. Want ik heb er de afgelopen jaren zoveel gemak van gehad! Heerlijk om geen bril meer nodig te hebben. Niet steeds moeten poetsen, geen beslagen bril, niet naar de opticien hoeven omdat er een neusvleugeltje af is o.i.d. Geen geïrriteerde ogen meer door lensen. Ik vind het echt heerlijk! In het begin is het trouwens wel wat meer gedoe; je moet de eerste weken echt goed druppelen een paar keer per dag (druppels tegen ontsteking en kunsttranen om je ogen in het begin goed vochtig te houden.) In het begin moet je tijdens het slapen kapjes over je ogen dragen om ze te berschermen te wrijven. Maar dat is natuurlijk maar tijdelijk, daarna heb je er nooit meer omkijken naar! Alleen een 'ouderdomsleesbril' kun je er niet mee voorkomen. Maar als de sterkte van je man de afgelopen jaren stabiel was, mag je er vanuit gaan dat dit de komende jaren ook zo blijft. Vraag ook even naar de garantie. Bij de meeste klinieken kun je in ieder geval de eerste twee jaar laten bijlaseren als je sterkte toch verandert. Dat was toen in ieder geval zo.
Tja, zulk soort vragen, of het voor jou een optie is, zou ik bij verschillende klinieken neerleggen. Het kan ook nl zijn dat lensimplantaten een betere optie is ivm je sterkte. (Heeft manlief gedaan, met laseren zouden ze het nl niet op nul krijgen). Het feit dat ze aan je ogen zitten is heel eng en raar. Ik heb er gewoon niet te veel over nagedacht. De eerste dag (dagen) heb je last van het gevoel van 'zand in je ogen'. Goed druppelen helpt hierbij. De eerste avond vroeg ik mij af waarom ik er aan begonnen was, wat ik mijzelf aandeed. De dag erna was dit al over!
Hoi, Nu zo'n 7 jaar geleden laten doen. K wou dat ik het 10 jaar vroeger gedaan had (nu je mag maar vanaf begin 20 jaar, je ogen zijn dan "volgroeid"). Enkel een beetje lastig in het donker (straatlampen geven een waas, maar kan perfect autorijden; was mij ook gezegd trouwens dat het kon gebeuren). Het kostte toen iets van 1250 euro per oog, en in Belgie komt ziekenfonds daar voor niets in tussen. Maar was nog een koopje voor mij (nieuwe bril was duurder): ik had -11 op 1 oog, het kon nog net (het hangt af van de dikte van je netvlies) Bij sommigen kan het dan idd al niet meer op -7. Nergens last van gehad achteraf: wel eerste 14 dagen met skibril opslapen (anders zou je erin kunnen wrijven) , 1 week niet douchen en een paar maanden valse tranen druppelen. Bij mij is het gedaan door BOLC (belgisch oog laser centrum) in Gent, overigens wel door een erkende oogarts. Je kan eens googelen hierop
Iedereen die tot nu toe gereageerd heeft, heel erg bedankt. Fijn om te lezen wat jullie ervaringen zijn. Ik vind het zelf ook best een eng idee, zou het zelf niet durven, dan liever een bevalling Mijn man zelf ziet er niet tegen op, gelukkig maar, tenslotte is hij de geen die het moet ondergaan We zullen ons eerst eens gaan verdiepen in welke kliniek, maar er zijn ongetwijfeld veel goede. Het kost inderdaad een behoorlijke smak geld, maar als je ziet wat een bril, lenzen en vloeistof ed kosten, en een evt aanvullende ziektekostenverzekering.. dan heb je dat na een aantal jaren weer terugverdiend. En we hebben nog wel wat reserves staan, dus dat komt dan goed uit Ik denk dat als je alles achter de rug hebt, je er heel veel voordeel van hebt, en je beseft dat je het inderdaad veel eerder had moeten doen.
Zo'n operatie stelt niets voor hoor. Eerst zijn er de voorbereidende onderzoeken (zijn pijnloos, ewoon kijken in je oog) Dan maken ze een soort kaart van je netvlies zodat de laser weet hoe hij moet snijden (iedereen heeft andere putjes en heuveltjes op zijn netvlies). De operatie zelf: je komt binnen en gaat liggen. Ze doen verdovende druppels in je oog, je ziet alles, maar je voelt niets. Dan zetten ze je oog vast met een klem( steken ze onder je oogleden) voel je niets van (heel raar). Dan snijden ze een rondje uit je oog en dan zie je dat opgetild worden. Dan komt de laser, je moet in een rood/groen lichtje kijken. Daarna leggen ze dat flapje terug op je oog en wrijven alle splat zodat je geen kreukels hebt. En finito, een kwartier per oog, niets aan
Ha ha zoals jij het schrijft, klinkt het appeltje eitje.. en dat is het waarschijnlijk ook, maar men.. Ik heb echt een hoge pijngrens hoor. Maar het idee dat ze in je oog bezig zijn ik word al compleet gek als er een vliegje in mijn oog beland, laat staan een operatie. Brrrrrrr..! Zou echt liever bevallen, en echt dat deed veel pijn Mijn moeder is laatst al aan staar geopereerd, is uit angs onder gehele narcose geweest, echt belachelijk! (Maar ik begrijp haar angst volkomen) Maar ga wel mee hoor om mijn man zijn handje vast te houden..
Klinkt eng, maar echt je voelt er niets van. Het is heel raar, je ziet ze met die klem afkomen en met dat mesje. Je ziet dat rondje opgetild worden, maar je voelt niets, is alleen akelig om te zien. Vond het in ieder geval pijnloos (zelf de verdoving bij de tandarts doet 10x meer pijn dan dit). Ik vond en vind het zalig: ik kan gaan zwemmen zonder tegen de kanten de botsen, mijn bril hangt niet vol damp als ik binnen kom in de winter, s nachts kan ik gaan plassen zonder over het bed te tuimelen en het kost mij veel minder dan mijn bril (ik had glazen van 250 euro per stuk en dit bijna jaarlijks, tel uit je winst) Succes met de beslissing in elk geval.
Ik sluit me hier helemaal bij aan. Het is niet prettig, want het is inderdaad wel je oog waaraan ze zitten te klooien. Maar het doet absoluut geen pijn. Het is meer het idee. Ik was wat gespannen, maar je kunt als je wilt ook een tabletje kijken waardoor je wat ontspant. (Dat was bij de kliniek waar ik het deed in ieder geval zo.) Misschien dat dat iets voor je is.
Dus ze maken wel een litteken in je oog zeg maar? Ik ben erg litteken gevoelig en die helen nooit goed. Zou denk ik dan niets voor mij zijn of wel?
nee geen litteken maar een flapje maar die flappen ze terug als ze klaar zijn en zie je er niks meer van, je moet wel uitkijken dat je bijvoorbeeld geen slag voor je hoofd krijgt of een bal in je gezicht en niet wrijven. want die moet weer aan elkaar helen zeg maar... heb een half jaartje nodig zeiden ze tegen mij