De noordelingen

Discussie in 'Zwangerschap clubs' gestart door pcootje, 27 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

#1681 Be Happy, 7 jul 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 jul 2011
    Pak een kopje koffie/thee en lees.....:D

Vrijdag 1 juli 2011
    Om 07.30 uur moesten wij in het ziekenhuis zijn. Ik moest een geplande keizersnee ondergaan bij 38 weken en 4 dagen zwangerschap. Dit omdat ons kindje in een stuit lag. De draaipoging een week eerder was mislukt.

Na eerst ons gemeld te hebben bij de afdeling Opname moest ik nog mijn bloed laten prikken ivm een kruisproef mocht een bloedtransfusie nodig zijn. Daarna moesten wij naar de apotheek in het ziekenhuis waar een en ander werd gecontroleerd (o.a. werd mij gevraagd voor welke medicijnen ik allergisch was). Toen naar de kraamafdeling waar ik aan het CTG kwam te liggen om te zien hoe ons kindje het maakte. Die maakte het gelukkig prima. Ik was stikzenuwachtig en mijn vriend ook. Ik was zo zenuwachtig dat ik bijna moest overgeven. Mijn vriend heeft nog om een spuugbak moeten vragen. Gelukkig bleef het bij zware misselijkheid. Daarna ben ik naar mijn kamer gebracht waar ik een infuus ingebracht kreeg (met vocht) en een operatieschort aan moest doen. En toen was het wachten tot we opgeroepen werden door de OK. Ik stond ingepland voor 09.45 / 10.00 uur. Dus tegen die tijd zat ik nerveus naar de klok te staren. Intussen moest ik ook nog nodig plassen. Helaas moest dat op zo’n ondersteek. Gelukkig lukte mij dat.

En toen…was het moment daar. Ik werd naar de Verkoever gereden. Daar werd mijn bloeddruk e.d. nog even gecontroleerd. Ik kreeg een soort rare grote sokken aan van een soort aluminiumfolie. Warmtehoudsokken. En zo’n isolatiedeken deels over mij heen. Dit omdat het in een OK vrij koud is.
    Intussen kwam de anesthesist bij mij kijken. Een Vlaming. Die praten zo leuk, dus dat gaf mij afleiding. Aardige man met humor. Na ongeveer een kwartier wachten werd ik de OK binnengereden. Daar werd allereerst de ruggenprik gezet. Vond het doodgriezelig, maar de anesthesist en assistenten stelden mij gerust. Ik zou er niks van voelen. Ik voelde inderdaad niks van die prik. Mijn benen werden langzaamaan erg warm tot ik ze niet meer voelde. Ik vond dat maar een enge gewaarwording. Mijn hersenen gaven steeds een seintje “beweeg je benen”, maar er gebeurde niks. Begon er bijna van te hyperventileren. Kon maar niet aan dat gevoel wennen. Ik besloot me op mijn ademhaling te concentreren. Nadat ik ook nog eens aan allerlei toeters en bellen was gehangen en er een groen scherm voor mijn neus was geplaatst, kon de keizersnee beginnen.

Ik kon haast niet wachten tot de operatie achter de rug was. Niet alleen vanwege de geboorte van ons kindje, maar ook omdat ik dan hopelijk het gevoel terug zou krijgen in mijn benen. De assistente bracht mij constant op de hoogte van de vorderingen, maar naar mijn idee duurde het allemaal eeuwen. In werkelijkheid zal alles maar kort hebben geduurd. Op een gegeven moment hoorden wij gehuil. Martijn mocht over het groene doek kijken (hij zag mijn wond niet), maar mocht niks tegen mij zeggen van het OK-team. Met tranen in zijn ogen ging hij weer zitten. Vervolgens werd de baby boven het groene doek gehezen. Meteen keek ik tegen een stel ballen aan. Een jongen! Ook ik kreeg tranen in mijn ogen. Aiden was geboren om 10.50 uur! Nadat hij even op mijn borst had gelegen werd hij op de OK in mijn gezichtsveld nagekeken. Mijn vriend was daarbij en ging even later met Aiden naar beneden toe.

Ik bleef achter in de OK. Dat vond ik maar niks. Bovendien begon ik van de spanning en kou heel hevig te trillen met mijn armen. Kon er niks aan doen. (Het gevolg is dat de infuusnaald ondanks goed vastplakken alle kanten opvloog in mijn pols, waardoor nu nog enorme blauwe plekken.) Zei ook tegen de assistent dat ik de rilleritis had toen hij mij vroeg hoe het met mij ging. Hij zei dat dat volkomen normaal is.

Na wat naar mijn idee ook weer heel lang duurde (maar ik wilde ook graag naar mijn kind toe) werd ik naar de Verkoever gebracht. Ik kreeg een speciale warmtedeken. Dat hielp gelukkig tegen de kou. Even later werden die rare sokken bij mij uitgetrokken en weer werd ik geconfronteerd met het feit dat ik mijn benen niet kon bewegen. Heel gek. Het was net alsof ze die sokken bij iemand anders uittrokken. Griezelig gewoon.

Na een half uur op de Verkoever, mocht ik ook naar beneden toe. Dus werd er naar de kraamafdeling gebeld dat men mij op kon komen halen…..Tja….er werd aan de andere kant van de lijn vrolijk meegedeeld dat er een “personeelstekort” was. Ja, tuurlijk. Het was 12.00 uur. Lunchtijd. Na nog een half uur wachten en een belletje van de Verkoever naar de kraamafdeling werd ik dan eindelijk opgehaald. (Schandalig gewoon, heb ook een klacht hierover ingediend bij het ziekenhuis). En kon ik herenigd worden met ons zoontje.
    Mijn vriend had intussen Aiden bloot op zijn borst gehad en nu mocht ik dat gelukkig ook nog.

Zijn Apgarscore bedroeg 9/10, maar ze heeft er 10/10 van gemaakt. Ze snapte zelf eigenlijk niet goed waarom ze 1 punt had afgetrokken.

En toen nog een paar dagen in het ziekenhuis doorbrengen. De eerste nacht lag ik op een 4-persoonskamer met nog een andere mevrouw. Die mocht de volgende dag naar huis. En toen lag ik alleen met Aiden op een 4-persoonskamer. En dat bleef zo tot ik maandagochtend weer naar huis mocht. Luxe hoor!

Mijn infuus mocht er vrijdagavond al uit. De katheter is er de volgende ochtend uitgehaald. Diezelfde ochtend ben ik al naar het toilet geweest (kleine boodschap). ’s Middags volgde de grote boodschap. Het ging allemaal erg goed. Ik had/heb ook weinig pijn aan de wond zelf.

Zoals gezegd had ik al een klacht bij het ziekenhuis ingediend vanwege het zeer lange wachten op de Verkoever. Maar er waren nog meer zaken die mijns inziens niet kunnen en die ik heb aangegeven bij het ziekenhuis. Zo is Aiden in de tijd dat hij in het ziekenhuis lag, niet in bad geweest of gewassen. Ook lag hij al die dagen in een ondergespuugd bedje. Die werd niet verschoond. En dat terwijl het erg rustig was op de afdeling! Verder moest ik het qua borstvoeding allemaal maar een beetje zelf uit zien te zoeken. En dat terwijl Aiden op een gegeven moment teveel afviel! De kraamhulp daarentegen heeft mij ontzettend goed met het op gang helpen van de borstvoeding geholpen.

Nu geniet ik van de kraamweek. Ben vandaag een eindje wezen wandelen met Aiden in de kinderwagen. Heerlijk gewoon!

2. mariska165

mariska165 Fanatiek lid

4 jan 2009
    4.106
    624
    113
    groningen
    Behappy:D ben dr even voor gaan zitten, wat heb je het allemaal mooi beschreven zeg.

Wat fijn dat de operatie op zich vrij soepeltjes is verlopen. Kan me voorstellen dat je doodzenuwachtig was, zou ik ook zijn.

Maar vind het idd erg triest (lees: schandalig) dat ze je nog een half uur langer als wat nodig was op de verkoever hebben laten liggen. Groot gelijk dat je daar melding van hebt gemaakt. Ook de dagen erna klinkt walgelijk, dat ze je zo maar wat laten aanmodderen zeg.

Daarentegen heb je gelukkig thuis een leuke kraamweek gehad.
    En heerlijk dat je al met je kleine knappe man aan de wandel bent geweest (ikke jaloers:p)
    Nu is het genieten voor jou echt begonnen.

Wat zullen jullie je rijk voelen:D Geniet ervan.
    ik hoop dat ik je snel mag volgen, ben het wachten al zo beu:)

3. Elmo

Elmo Niet meer actief

Fijn dat het in grote lijnen goed is verlopen Be Happy, en dat je geen onnodig rotgevoel of trauma hebt opgelopen.
    Het is en blijft een fabriek, zo'n ziekenhuis...
    Lekker genieten van je stel ballen :D
    Heerlijk he, zo'n klein kroelend, knorrend, tevreden manneke!

Mariska,
    Kop op...nu jij!

4. Cos

Cos Fanatiek lid

5 feb 2011
    2.687
    0
    0
    Fijn Be Happy klinkt allemaal heel positief op wat puntjes na dan ..
    Al heerlijk aan de wandel geweest met het mannetje geweldig !!

Ja Hupp Maris doe eens even !:D

5. Marnat

Marnat VIP lid

10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    Behappy@ Ik pak een flesje spa is dat ook goed:D
    Meis wat een mooi geschreven verhaal.
    Idd vind het [ schadalig dat je zolang op de verkoeverzaal moest ligen.]
    En dat je lieve zoon niet gewassen is en in een vies bedje heeft gelegen baha.
    jij gaat me toch niet zeggen dat dit in het umcg was ?

Ben benieuwt wat ze zeggen als antwoord na jij klachten.
    Verder ben ik blij te lezen dat het verder goed is gegaan .
    En idd geniet van je mannetje .

Maris@ Succes meis nu jij he.
    Kan me voor stellen dat nu je wondertje wel graag vast wild houden.

De rest een knuf.

6. ricmar94

ricmar94 VIP lid

17 dec 2008
    11.713
    1
    36
    zelfstandig ondernemer
    Gasselternijveen Dr
    Be happy ik lees met verbazing je verhaal, ik dacht dat hygiëne juist bij pasgeborene juist zo belangrijk is??
    heb je de verpleging er op aan gesproken? en wat werd er gezegd?
    gelukkig ben je thuis en kan je nu genieten..

7. Elmo

Elmo Niet meer actief

Mijn zoon was al gebadderd voor ik weer op zaal was...dat is de andere kant, maar ook niet leuk.
    De verkoever periode duurde bij mij ook veel langer (kreeg geen gevoel terug in mijn benen en mocht dus niet weg).
    Daarom denk ik dat er overal wel wat is...en het nooit helemaal "perfect".
    Natuurlijk had zijn bedje verschoont moeten worden! En had er, in overleg (sommige ouders willen het juist niet en een kindje hoeft de eerste dagen ook niet gebadderd) moeten worden gebadderd.

De begeleiding van de bv...tjah...er zijn er volgens mij maar weinig die dit echt goed kunnen. Zo zonde!

Gaat het trouwens goed met de bv? Komt hij nu wel goed aan?
    Hoe zijn jullie aan zijn namen gekomen?
    Wat een boel vragen he :D

8. mariska165

mariska165 Fanatiek lid

4 jan 2009
    4.106
    624
    113
    groningen
    Ik kom me melden:p

Heb heerlijk geslapen:D

Ik hou het kort, krijg zo viste. Moet nog ff wat huishoudelijke werkzaamheden verrichten;)

Fijne dag allemaal

9. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

@ Elmo: borstvoeding gaat als een.....tiet....! :D Echter, Aiden is geboren met een extreem kort tongriempje. Hij kan zijn tong niet voorbij zijn onderlip krijgen. Ik krijg dus constant last van zeer pijnlijke tepelkloven. Onze kraamhulpen (we hebben er 2, verdeeld over 7 dagen) adviseerden ons het tongetje te laten klieven. Dit doen lang niet alle artsen. Hier in Assen kun je niemand vinden die het doet. In het Martiniziekenhuis (afdeling KNO) doen ze het wel.
    Op latere leeftijd kun je door een te kort tongriempje namelijk ook een spraakgebrek krijgen of moeilijk tongzoenen. Ons zoontje moet later natuurlijk wel goed kunnen zoenen met zijn toekomstige geliefde! ;)

Dus donderdag hebben wij een afspraak om zijn tongriempje te laten doorklieven, in het Martini. (Ik hoef dat niet te zien trouwens, mijn vriend blijft erbij). In een paar seconden schijnt het gebeurd te zijn, zonder verdoving.

@ Mariska: zul je net beleven...word je kindje keurig op 11 juli geboren. Let maar op! Maar ik hoop voor je dat het allemaal snel gaat en je een dezer dagen mag bevallen.

@ Ricmar: ik heb bij de Ombudsfunctionaris van het WZA een klachtenformulier ingediend. Ben benieuwd hoe het afloopt.

Wat ook nog zo raar is trouwens....In het WZA krijgen vrouwen die op natuurlijke wijze bevallen een Zwitsal cadeaupakket. Vrouwen die middels een keizersnee bevallen, krijgen....NIKS! Ik heb Zwitsal gemaild of die regeling van hun afkomstig is of van het WZA. Ik voel me nu enigszins gepasseerd namelijk.

@ Marnat: nee, het WZA.....Martini en UMCG schijnen sowieso betere ziekenhuizen te zijn.

@ de rest: lees alles op een ander moment even goed door. Heb nu alleen de laatste reacties gelezen. Zodra het hier thuis allemaal op regel is, dan reageer ik weer netjes op iedereen.

Dus Ella, Cos en de rest: een dikke knuffel van mij.

10. Elmo

Elmo Niet meer actief

Be Happy,
    Ik vind dit ook absurd zeg! Waarom geen pakket als je middels ks bevalt...dat is minstens zo zwaar zeg!
    Je baby blijft toch ook je baby, hoe die ook ter wereld komt.
    Niet om dat pakket, maar ik vind het tof dat je mailt!
    Raar gedoe zeg!

Dat tongriempje:
    Kindje van vriendin (schrijft hier ook op het forum) heeft dat ook laten "doorknippen". Om dezelfde redenen.
    Dit is heel goed gegaan, geen complicaties (in regio Lelystad gedaan). Ik hoop dat dit jullie manneke, en jou! helpt.

Ali illegali...gaat weer rap aan het werk!

11. Assje

Assje Fanatiek lid

8 okt 2010
    1.440
    1
    0
    @behappy Wat raar zeg van dat pakket. Niet om het pakket, maar gewoon het principe. Ik zou daar ook naar gaan vragen.
    Jammer dat het na de operatie niet liep zoals je gehoopt had. Natuurlijk kan dat als er iets niet in orde is, maar vanwege de lunch? :) Vind ik niet kunnen hoor. Ik heb vanwege zulke verhalen dus in mijn bevalplan gezet dat ik niet wil dat er bij de bevalling geknipt gaat worden omdat iemand toevallig haast heeft omdat ie voetbal wil kijken ofzo :) maar alleen als het medische noodzaak is. Je hoort de gekste dingen toch!

Heel veel plezier gewenst met jullie kindje! :)

Hier gaat het momenteel best heel redelijk, dus ik ben alles aan het doen wat nog moet :) en tussendoor lig ik op bed, dus ik ben hier weinig.

12. Elmo

Elmo Niet meer actief

Assje,
    Ik snap je bedoeling..maar denk je nou echt dat ze zouden toegeven dat het uit haast is... :D

Enne...ik moest dan wel heel lang op verkoever blijven (echt heel lang) maar uiteindelijk is manlief met baby naar mij toe gekomen, i.p.v. andersom. Dit zouden zij natuurlijk ook kunnen doen.
    Ik verbaas me soms over het gebrek aan inzicht.

We mochten dan weer wel bellen (omdat het zo lang duurde) om fam. te laten weten dat mini gearriveerd was :D

13. ella27

ella27 VIP lid

22 jan 2010
    13.977
    1
    0
    Lieve Be Happy!!!!
    wat fijn wat van je te horen!!!
    meid wat fijn dat alles zo goed is gegaan.
    ik kreeg gewoon kippevel van het moment dat je beschreef dat jullie zoontje boven het doek werd gehouden en dat je hem voor het eerst zag.............. prachtig!!!!!

wat goed dat je een klacht hebt ingediend.....!!!!
    ik snap beide partijen wel een beetje , miss ook omdat ik zelf een tijd in het ziekenhuis heb gewerkt als verpleegkundige. En idd personeelstekort is erg lastig.... vooral als je dan ook nog OK- mensen moet ophalen ;)
    maar idd , als het voor jouw zo goed voelt om daar een klacht over te maken dan moet je dat zeker doen.
    Netjes is het niet nee..... jouw zo lang laten wachten! :(
    wat zul je in spanning hebben gelegen... al die emoties... en je wilt zo graag je kindje ontmoeten!

En dan maken ze niet eens het babybedje schoon?? hygiene lijkt me toch wel een eerste punt....
    wat raar zeg! Evans bedje hebben ze in die week dat ik daar lag wel 5x verschoond!

En kreeg je niet eens een zwitsal-pakket??? nou mooi is dat zeg. ik kreeg hem trouwens wel.
    Goed van je dat je daar ook achteraan bent gegaan!

maar meid , probeer je daar niet al te veel over op te winden hoor!!
    het is niet correct gegaan , dat geef ik ook toe , en het is jammer dat je zo nasmaak eraan over gehouden hebt zeg,

maar ben blij dat het hele gebeuren niet al te traumatisch is verlopen!! daar was je zo bang voor!

En wat een mooi ventje is het!! en hij heeft zulke mooie namen!!!
    Fijn dat de BV zo goed loopt!!!
    Geniet er maar lekker van! en rustig aan!

Liefs!!

14. Assje

Assje Fanatiek lid

8 okt 2010
    1.440
    1
    0
    Als zoiets gaat gebeuren en ik wil het eigenlijk niet wordt er eerst echt wel doorgezaagd over de reden. Als men dan een smoes nodig heeft gaan ze doorgaans met medische terminologie strooien en helaas ken ik die ook, want ik ben ook medisch onderlegd. Heeft me in het ziekenhuis al een paar keer gered van onnodig gehannes! Wanneer het om mijn lijf gaat ben ik echt gebrand op fatsoenlijke uitleg :x Dat kost ze uiteindelijk evenveel tijd.

Dat probeer ik in de eerste instantie duidelijk te maken met humor, dan zijn ze in ieder geval gewaarschuwd dat ik het niet op prijs stel. Maar als men daar dan lak aan heeft word ik een herrieschopper. Want inderdaad zoals je zegt, ze zijn vaak te stom om een oplossing te bedenken die enorm voor de hand ligt. Zou het eraan liggen dat vrouwen niet van zichzelf oplossingsgericht denken? Ik weet het niet, maar ik laat me niet voor de gek houden.

15. ella27

ella27 VIP lid

22 jan 2010
    13.977
    1
    0
    tja ... ik moet bekennen dat ik destijds toen ik in het ziekenhuis werkte , ook wel eens een melding kreeg van de verkoever om een patient op te halen , maar dat ik dan ook eerst ging lunchen als ik pauze had! :):) had altijd van 1200-1230 pauze OF van 1230-1300 uur... en dan zag je net dat heel veel mensen belden....
    dan zei ik ook altijd , ik kom na de lunch ze gelijk ophalen! maar naar mijn idee deed iedereen dat.
    Alleen zeiden ze dan niet op de verkoever tegen de patient dat het wat langer duurde omdat we pauze hadden! ;)

16. ella27

ella27 VIP lid

22 jan 2010
    13.977
    1
    0
    he elmo!
    fijn dat het wat beter gaat wb de plekjes!!!!!!!! niks aan he! zo zielig voor die kleintjes.
    hihi ben benieuwd naar de pasfoto's! ;) Kunnen jullie nu lekker ongestoord op vakantie!

ik heb nieuwe pompjes gekregen (pulmicort en ventolin) en een sterke hoestdrank. pfff wat wordt ik daar suf van zeg! probeer overdag met 1 lepeltje te doen , want moet straks ook nog even normaal aan het werk kunnen ;)

Ben jij vandaag ook weer aan het werk?

17. ella27

ella27 VIP lid

22 jan 2010
    13.977
    1
    0
    mariska!!!
    hoe gaat het met jouw!!
    trek je het allemaal nog wat??
    denk zoveel aan je!!

Assje , doe maar rustig aan....
    voor zover dat kan natuurlijk met zoveel pijn!

18. Assje

Assje Fanatiek lid

8 okt 2010
    1.440
    1
    0
    Maar ik neem toch aan dat ze ervoor zorgen dat niet iedereen tegelijk pauze heeft? Stuur dan even een ander zou ik zeggen. Of zorg dat de partner met kind daar naartoe kan gaan. Beetje oplossingsgericht denken!
    Ik vind het ook wel een verschil of je een patiënt met een gegipst been verplaatst of iemand die na een keizersnede borstvoeding wil geven. Als ik na een normale operatie een halfuurtje moet wachten omdat het personeel van die afdeling net lunchpauze heeft zou ik dat geen probleem vinden. Want ja, ze moeten ook eten anders liggen ze straks zelf naast je op zaal ;) Maar vind het dus wel afhankelijk van het geval of het acceptabel is.

Ik heb trouwens gemist dat je het aan de longen hebt? Ik dacht een paar bladzijden terug te lezen dat je jochie wat had, maar heb dat denk ik verkeerd gezien dan? :) Is het ernstig?

19. ella27

ella27 VIP lid

22 jan 2010
    13.977
    1
    0
    nee daarom hadden wij altijd 2 pauzes... zodat er iig 3 mensen op de afd bleven...
    en meestal moesten we dan en eten verzorgen en de medicatie doen... (als ik van 1200-1230 op de afd bleef) dus tja.... weinig personeel en tijd om mensen van de verkoever ook nog te gaan halen!

20. ella27

ella27 VIP lid

22 jan 2010
    13.977
    1
    0
    assje , ja klopt!
    we hebben beiden last van de longen!
    maar met Evan gaat het weer wat beter hoor gelukkig!!!

en tja , het is altijd lastig dit soort dingen.
    Snap Be Happy ook erg goed hoor!!!!!!!!!
    maar juist omdat ik dat zelf ook wel heb meegemaakt , aan de andere kant dan (verpleging) snap ik de vp soms ook wel...
    het is niet goed te praten , maar met weinig personeel , topdrukte op de afdeling , moet je soms keuzes maken!

Deel Deze Pagina