Heel goed argument, Jo. Inderdaad karakter verander je niet en een jaar extra maakt dan ook niet veel uit. Observeren zij ook nog met een bepaald systeem? Wij gebruiken voor alle kennis en vaardigheden een instrument naast de cito. Dat is veel minder een momentopname. Daarnaast zou je bijnde start van groep 3 kunnen afspreken om na 3/4 weken eens een gesprek te plannen met de nieuwe leerkracht. Wie weet heeft die tips voor het thuis oefenen, mocht het moeizaam gaan. Ik heb jaren groep 3 gedaan en hier ook veel goede ervaringen mee
Ga ik zeker eens vragen Ika.... Dank je voor de tips meid en het luisteren en helpen iedere keer. We hebben er veel aan hier Ik hoop voor hun dat ze gelijk het plan voor aanpak bij zich hebben want hoe maken ze dan hun eigen mening sterk? Daarbij vindt ik het ook belachelijk dat ik na volgende week woensdag nog maar een week over heb. Want misschien kan ik nog met een intern begeleider spreken? Maar wat kunnen we nog doen in een week? Ik vindt dat ze er erg makkelijk ober doen....gewoon even een jaar overdoen... Ik moet hun mening maar volgen?
Uiteindelijk heb jij als ouder het laatste woord. En stel in een uiterst geval.... Misschien wil je wel een andere school kiezen. Dit is gewoon te laat.
Ja is toch een vreemde gang van zaken dit? De vorige keer was er nog twijfel en nu os het voor hun opeens klaar ?
Jo, ik heb natuurlijk nog geen ervaring met school maar het verhaal klinkt wel vaag hoor, vanuit hen. Zeker als ik Ika's reacties lees! Bouwjaar, bizar dat sommigen het doen he, een kind zo meenemen. Ik snap dat echt niet..... Lizzie, morgen weer een week voorbij! Gaat toch echt hard he! Hier weer 2 k-nachten. *zucht* Ook lijkt de borstvoedingsperiode bijna voorbij. Vanochtend weigerde ze de borst, gister dronk ze niet best en heeft ze uiteindelijk 3 flessen kv gehad (1 overdag, 1 rond 18.30 en ze werd om 22.30 wakker). Best dubbel! Fijn om voeden ook meer aan ml over te laten maar dat momentje samen.......
Jolina, nou ik heb zelf natuurlijk ook nog geen ervaring met schoolgaande kinderen, maar dit vind ik wel bizar hoor. Hoe kun je nou vlak voor de zomervakantie nog niet definitief weten of je kind wel of niet overgaat? Fijn dat Ika je ook wat adviezen kan geven hierin. Bouwjaar, ik heb datzelfde programma gezien waarin die politieagent vertelde dat dat kindje zijn/haar nekje had gebroken terwijl de moeder alleen maar over een drempel heen fietste. Onbegrijpelijk inderdaad dat sommige ouders al met hun kind gaan fietsen voordat dat eigenlijk kan. Fijn dat F. zo lekker aan het eten is, T. geniet er ook echt van. Ika, oh lekker misschien nog naar Corfu MamsieM, je wilde afbouwen voordat je aan het werk ging toch? Ik snap wel heel goed dat je gevoel dubbel is. Enerzijds fijn dat E. er zelf nu ook wel klaar mee lijkt te zijn, hoewel dat misschien een fase is, anderzijds blijft het moeilijk om de bv op te geven. Jammer van je nachten Dido, hoe gaat het met jou? Losje, knuffel voor jou. Afgelopen dinsdag toen ik ongesteld werd heb ik 's avonds ineens besloten helemaal te stoppen met de borstvoeding. Mijn productie was nog maar zo minimaal dat T. wat gefrustreerd raakte bij het voeden in de ochtend. Ik had al een dagje geprobeerd helemaal niet te voeden en dat ging eigenlijk prima. Dinsdagavond heb ik meteen heerlijk slagroom bij de aardbeien gegeten en woensdag voor het eerst weer kaas gegeten en melk gedronken. Heerlijk! Ik heb nog steeds geen last van stuwing, dat langzame afbouwen heeft goed gewerkt. Ik ben nu 1,5 week eerder gestopt dan ik van plan was, maar voor mij is het goed zo. T. krijgt nu nog lekker iedere ochtend een flesje bv en voor de rest Nutramigen.
@Jo weet je uberhaupt wel wanneer je dat gesprek hebt dan? Vind het maar vaag. @lies nou mooi gedaan zo toch? TIjd volgehouden en heerlijk dat je weer alles kan eten en drinken! @mamsie balen van die nachten. Was ze veel wakker? Hier gaat t weer zoals t altijd gaatnvoorspelbaar Gisteravond van 7 tot 23.30 aan een ruk doorgeslapen, toen 3.30 weer wakker. Dacht je kan geen hinger hebben. Geprobeerd haar weer rustig te maken. Uiteindelijk bijna half uur naast bed gezeten (op hard houten krukje ) ze had nl ook nog de hik gekregen :x. Ze lag dan rustig, dacht ik oke ik ga maar na 10 min weer protest. Toen maar gevoed en vervolgens zonder morren weer gaan slapen. Vanmorgen heeft ze al van 10-11.30 geslapen en ze ligt nu alweer Vorige week kon ik me niet voorstellen om af te gaan bouwen maar ze drinkt overdag toch weinig hoor. Begin er een beetje klaar mee te raken, dat geteut. Nu van plan om vanaf 7 juli echt af te bouwen. Nou heb ik nog 2 lades vol met voorraad, die kan nog op. Ik zie wel hoe t loopt om t avond/nacht/ochtend vol te houden. Misschien compleet afbouwen voor de vakantie (half aug) of niet, dat weet ik nog niet. Is ook net hoe t loopt Besloten dat ik voor ons trouwen er compleet klaar mee wil zijn. Maar dan is ze alweer 9 mnd.
Ja het gesprek staat gepland voor woensdag.... Vandaag de grafiekjes gekregen en kwa niveau zit ze gewoon wat lager dan gewenst... Dus maar even het gesprek afwachten nu. Ik wil ook niet dat ze het erg moeilijk gaat krijgen omdat wij haar hebben laten overgaan. Hier weer 2 nachten nachtvoeding van 3-4 uur ..... Zucht.... Meiden jullie mogen trost zijn op jezelf ... Buiging voor jullie! Het is soms ontzetten zwaar om bv te geven en jullie hebben het maar mooi volgehouden!
Lastig hoor Jolina, hoop dat je woensdag wat wijzer wordt van alles! Ennuh, jij ook trots zijn he! Die kleine man van jullie heeft het doorslapen ook nog niet echt ontdekt..... Zo, weer even staan koken voor de kleine meid. Heb dat boek van AH, Opperdepo. Staan leuke recepten in!
kan niet echt meespreken over die niveaus van cito en overgaan in Nederland, in B is dat anders denk ik, heb er ook totaal geen ervaring mee, maar wat ik wel weet is dat je ook goed moet kijken of ze soms niet zoiets voorstellen omdat het hen beter uitkomt ivm klasvulling. stel dat het nu een jaar met veel kindjes zijn en jaar erachter wat minder, dat ze dat voorstellen om meer evenredige klassen te krijgen, maar zo'n beslissing moet echt genomen worden volgens kind hoor vind ik... tja: op de fiets: hier ook nog geen zitje, het is een draagtas (geen draagdoek, dat zou ik ook niet durven, bang dat het loskomt). we gaan nooit fietsen, het is voor die ene keren in de WE. Het is zo'n slechte draagzak van Babyjorn die we mogen gebruiken van iemand (om nu expres zelf 1 te kopen terwijl je 1 mag lenen...), ik zie niet in hoe ze eruit kan vallen en ze heeft heerlijk geslapen op de fiets. Ze probeert er niet uit te kruipen, gewoon op het einde was ze wakker en nam ze de adamsappel van de papa vast (gezicht naar papa en niet naar stuur). Khoop dat ze er niets aan overgehouden heeft, jullie maken me wat bang... nu ja, N. is sowieso niet rap hoor: ze kan wel van rug naar buik, maar niet van buik naar rug, ze heeft geen tanden, ze krijgt dus nog geen brood of zo, niemand die dat aangegeven heeft dat dat moest. Ze is gisteren 8 maand geworden en de BV voorraad uit diepvries is nu op. Ben op 7 maand voor haar doop gestopt met BV (geleidelijk) en zo heeft ze toch nog een kleine maand haar 1ste fles van de dag BV gekregen... dus nu krijgt ze fles, groenten en vlees/vis of ei, fruitpap en nog 2 flessen. Echt regelmaat heb ik ook niet hoor, het kan allemaal wat variëren Wel respect met de mama's met moeilijke nachten, dat kan ze wel 12u aan een stuk slapen wat super gemakkelijk is moet ik zeggen...
Dank je mamsie Eda het gaat erom dat hun nekje de schokjes nog niet kunnen opvangen maar ik weet even niet meer wanneer wij zijn gaan fietsen.... Weet je het moeilijke is dat je gewoon absoluut het beste wilt voor je kind en die beslissing is moeilijk ... En dan komt er ook nog een emo stukje bij kijken....je vindt het zo erg voor ze. Net nog even met de moeder gekletst waarvan ook een kindje blijft zitten. S heeft vandaag met haar gespeeld, ze zitten dus bij elkaar in de klas. Zij gaf ook aan dat zij voor hun kind het gewoon beter vonden en dat je als ouder echt zelf die beslissing moet maken. Ieder kind is anders....haat kind is er gewoon echt nog niet aan toe. Bij s twijfel ik omdat ze wel wilt...maar ik zie aan de score dat ze gewoon onder het niveau zit waar ze zou moeten zitten...ze zit met sommige dingen gewoon op een begin schooljaar 2 niveau en met letterkunde bv weer op begin groep 3 niveau... Het is zo dubbel...rekenen is echt gewoon niet zo goed.maar ja dat mag toch!? Maar tegelijkertijd wil je niet dat ze het volgend jaar extreem moeilijk gaat krijgen. Dus die keuze maken is moeilijk
@eda het is niet de bedoeling dat we je bang maken hoor!. N zal er ook zeker niet aan overgehouden hebben. Tis wat Jo zegt dat ze schokken niet zo goed nog kunnen opvangen. Maar N is natuurlijk alweer 8 maanden. En voor die ene keer zou ik ook geen draagzak aanschaffen. De reden dat ik niet met draagdoek of zak zou durven fietsen is omdat ik denk straks val ik... En heerlijk zeg dat ze 12u achtereen kan slapen (bijna jaloers ) @Jo ik zit eigenlijk net te denken he. Ik weet werkelijk noppes of van basischolen en erg weinig van kinderen van die leeftijd. Maar ik lees cito en rekenen. Dan denk ik jemig he ze MOET nog naar groep 3, dat is toch waar het echte leren begint?! Groep 2 is toch spelenderwijs dingen leren en ontdekken? Of is dat erg ouderwets gedacht. Als ze toch wel interesse heeft om te leren lezen en rekenen enzo, zou t dan niet goed komen @mamsie is dat boek gewoon te koop in de AH? En wat kost t? (kom er nooit niet echt in de buurt) Ika heeft t ook en was er ook wel over te spreken. Net even van een reststukje gordijnstof zelf even een kussentje voor de ringen in elkaar gezet. Best aardig geworden vind ik zelf
Hoi hoi oempaloempas. Eda. Ze zal er vast niks ergs aan over hebben gehouden. Anders had je dat allang gemerkt, denk ik zo. En andere dingen doen ze allemaal in hun eigen tempo he. Komt allemaal wel. Jolina. Is ook een super moeilijke beslissing. Ergens wil je niet sat E uit haar klas gehaalt word maar ja als het beter is. Misschien nog wel moeilijker ondat ze er bij sommige dingen er maar net onder zit. Succes met de keuze maken! Dido. Hoe is het in het noorden? Wordt je daar lekker in de watten gelegt? Mamsie. Ja, ja morgen weer een weekje verder.. Ik merk wel dat ik nog niet zo naar een bevalling toe leef maar naar het moment dat de cerclage er uitgehaald zal worden. Dan zal het wel spannend worden. Kan ze zomaar is gaan komen.. al zul je dan zien dat ze blijft zitten. Hehe... Lies. Je hebt het top gedaan met de borstvoeding meid!! Nu weer lekker genieten van alle dingen die je weer mag eten. Hier. Een stoel gekocht voor op de babykamer. Is eigenlijk een stoel voor buiten maar deze was voor mij het fijnst om op te staan enzo. Totaal geen kracht meer.. vaak zijn ze veel te laag. Past kwa kleur ook weer goed bij de houtskleur van de meubels. Nu nog de opbouw... ohh bijna klaar... Ohh ook heel schattig. R loopt nog vaker haar kamer in dan ik. Elke ochtend en avond moet hij even kijken.
Lizzie, haha ik begreep je eerst verkeerd met dat de stoel die jullie nu hebben gekozen het lekkerst is om op te staan. Ik vroeg me al af waarom je op een stoel zou willen staan, maar je bedoelt dat je hier het makkelijkst uit kan opstaan denk ik Fijn dat jullie een leuke stoel hebben gevonden en wat lief dat R. zo vaak het kamertje even binnen loopt. Jolina, ik denk eigenlijk hetzelfde als Bouwjaar, Vanaf groep 3 leren ze toch eigenlijk pas echt rekenen? Maar ik denk misschien ook te naief hoor. Jij bent ook top dat je de bv steeds zo lang volhoudt hoor Mamsie, Opperdepop is leuk he! Gebruik 'm zelf ook heel veel. Bouwjaar, Opperdepop is inderdaad gewoon bij de AH te koop. Erg handig kookboek. Vanaf 1 jaar mag je kindje met de pot mee eten en kun je de recepten dus ook voor jezelf gebruiken. Hoop dat het afbouwen bij jou ook soepel zal gaan. Eda, van die ene keer zal N. echt niks krijgen hoor Zou zelf niet durven te fietsen met een draagdoek of draagzak. Ik zou bang zijn om voorover tegen het stuur te vallen en met afstappen moet ik ook altijd van mijn zadel af (kan net niet met mijn voet op de grond). In een draagzak valt het meestal wel mee hoe erg het hoofd kan wiebelen geloof ik en N. is inderdaad ook al 8 maanden. Bedankt voor jullie lieve reacties op het feit dat ik nu gestopt ben met bv en dat ik het zo lang heb volgehouden Ik ga zeker genieten van het weer alles kunnen eten!
@jolina: ja lijkt me echt een lastige keuze... ik weet niet echt wat groep 3 is, in B is er gewoon 3 kleuterklasjes (1 - 2 - 3) vanaf 3 jaar denk ik en dan op 6 - 7 jaar volgens mij heb je eerste leerjaar waar je echt begint dingen te leren zoals lezen en rekenen en zo... heb dat al eens verteld denk ik maar ik heb nooit 1ste kleuter gedaan omdat we een groot jaar waren en op die manier hebben ze gewoon de 7 oudste kindjes direct naar 2de kleuter gestuurd. mijn ouders hielden zich niet super veel bezig met mij ivm leren kleuren, potloden vasthouden en zo, dus had wel achterstand, maar tegen einde van het jaar had ik dat ingehaald en kon ik mee met de grote kindjes, maar dan vond school me nog niet rijp genoeg, niet klaar genoeg voor naar 3de kleuter te gaan dus heb ik mijn 2de kleuter opnieuw gedaan!!! en dan na 1ste leerjaar was ik dan plots toevallig toch wel een sterke leerling die een jaar kon overslaan... wellicht gewoon omdat het hen beter uitkwam voor de klasvulling dus dan heeft mijn vader dan ook mooi gezegd: hoe belachelijk, je had ze beter dan vroeger laten meegaan, nu ga ik ze geen jaar doen overslaan.... wil maar zeggen dat ouders vaak best weten wat best is voor hun kindjes hoor, dus ja, je wilt niet dat ze het te moeilijk krijgt en afkeer krijgt van leren/school, maar misschien kan je ze gewoon wat op spelende wijze helpen tijdens de vakantie om haar op niveau te krijgen en zien hoe het begin van volgend schooljaar verloopt... ze vinden dat niet leuk om niet mee te gaan met hun vriendjes hé over draagzak: ik vind ze daarin best wel stevig staan. Bang voor vallen ben ik wel, maar dat heb je evenveel met een zitje denk ik, ze zitten toch niet beter beschermd, nu als mijn man zou vallen met de fiets, dan kan hij ervoor zorgen dat ze op hem valt... en we zijn voorzichtig en een fiets gaat minder rap dan een bromfiets (hoe oud was dat kindje op bromfiets?) en N. is ook al 8 maanden en heeft altijd al een stevig nekje gehad... tis ook niet dat wel elk WE weggaan ermee, anders moeten we thuis blijven continu en vindt dat ook maar niets... trouwens: mijn eerste ongi was dus wel veel meer dan ik gewend was, hopelijk is de volgende keer weer normaler..
Nou ja krijgt al een Cito in groep 1 zelfs! En dalijk in groep 3 moeten ze kunnen lezen voor december..... In weet het gewoon niet...wordt r langzamerhand gek van..l
@Rekenen bij de kleuters, het gaat dan o.a. om getalbegrip en cijfers, dus of een kleuter kan tellen en cijfers herkent, een voorwaarde voor de start in groep 3 Cito klinkt zwaar omdat je moet denken aan de eindtoets in groep 8. Het is slechts een meetinstrument ontwikkeld door Cito. Er bestaan er zoveel. Alleen de inspectie hecht daar de meeste waarde aan. @Jo, wat de beslissing ook is. De school is erg nalatig. Dit had al veel vaker een gespreksonderwerp moeten zijn. Doubleren moet zinvol zijn. De ervaring leer dat de eerste jaren kinderen er baat bij hebben, maar tegen de tijd dat ze in groep 6/7 zitten er nog maar weinig van te merken is Wij doen bij eventuele doublures vaak een IQ onderzoek om bepaalde zaken uit te sluiten. Vandaar dat ik het zo slordig vindt dat deze beslissing zo laat gaat vallen... @fietsen, ook al heeft een kind een sterk nekje, op een zitje zitten is best adviseren ze pas als het kind zelf kan gaan zitten (van buiklig maar zit). Aangezien dan de spieren en nek pas echt sterk genoeg is om klappen op te vangen. Hier adviseerde het cb ook om M. niet zitten neer te zetten. Veel ouders doen dat, maar erg goed voor rug en heupen schijnt dat niet te zijn. Gezonder is het ze zelf te laten ontdekken. Logisch eigenlijk... @Mamsie en Lies, super hoe jullie het hebben gedaan met de bv! Opperdepop is een erg leuk boek. M. is dol op 'je eerste macaroni'. @Eda, brood mag je hier geven vanaf 7-8 maanden. Vooral het kauwen leren ze daar enorm goed van. Daarnaast smult ze van een broodje @Lizzie, leuk dat je een stoel hebt gevonden!
Tja zelf leren zitten. Nou ik geef t groentehapje lekker in de stoel, die 5 min dat ze erin zit. En de wandelwagen heb ik sinds een week ook omgebouwd. Ze ligt/zit heerlijk rond te kijken. Moet kunnen, tis toch nooit lang En bij cito denk ik idd aan de toets voor de middelbare school, hihi. Ik snap dat ze wel cijfers moeten kunnen herkennen anders wordt leren rekenen wel erg moeilijk
@Bouwjaar, dat zelf kunnen gaan zitten adviseren ze voor het zitten in een fietsstoeltje. Ik gebruik voor de hapjes en boterham de tripptrapp. In de wipstoel kan niet meer. Ze is te lang en te zwaar.