4 jaar: wel of niet onder schooltijd op vakantie?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door sa1980, 8 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sa1980

sa1980 Actief lid

24 apr 2009
    430
    0
    0
    Vandaag hebben we kennismakingsgesprek gehad op de bassischool.

Onze gedachte was om als onze dochter 4 jaar is nog 1 keer onder schooltijd onze zomervakantie in juni te plannen.

Op de vraag hoe de school daar tegenover stond werd zeker niet positief gereageerd.. de directeur gaf aan dat op de kleutergroep van zon 25 kindjes dit misschien door 1 of 2 kindjes gedaan werd...

Het welzijn van mijn dochter en haar doen op school staat bij ons voorop maar daarnaast... in juni op vakantie gaan is voor ons zoveel rustiger omdat er alleen maar kleine kindjes zijn ipv grotere kinderen.

Ik ben benieuwd of jullie dit dilemma gehad hebben en wat jullie uit eindelijk hebben besloten.

Hoe staat jullie school ertegen over?

Hoeveel kindjes bij jullie in groep 1 zijn een bepaalde periode afwezig voor een vakantie denk of zie je?

Dank je wel voor jullie reactie!

2. Tess11

Tess11 Actief lid

12 jul 2008
    317
    1
    0
    ehmm..ik vind dat eigenlijk mijn eigen keus. Mijn zoon gaat vanaf Maart naar school, maar heb wel in mei onze vakantie geboekt..heb het nog niet besproken met school, komt later wel! mijn dochter is dan nog geen 2 dus scheelt gewoon geld..

3. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.192
    431
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Wij gaan gewoon in de schoolvakantie. We vangen dan ook gelijk 3 weken vrij op in zomervakantie. Andere 3 wkn nemen we om en om vrij en opa en oma. Wel balen dat het duurder is:(

4. kylain

kylain Bekend lid

7 mei 2008
    928
    0
    16
    Orthodontistassistente
    Zoetermeer
    Wij gaan ook in juni hoor....heb het nog niet eens gemeld eigenlijk.....waarschijnlijk zitten er veel kindjes bij jullie op school die al oudere broertjes/zusjes hebben dat ze in het hoogseizoen gaan want kan me niet voorstellen dat als je buiten het seizoen nog kan/mag dat je dat niet doet....zou me er dus ook niet druk om maken....

5. Anna84

Anna84 Fanatiek lid

20 jan 2009
    1.011
    1
    0
    Docente Engels
    Limburg
    Kinderen zijn Pas leerplichtig vanaf de 5 jr, dus eerlijk gezegd reageert de school nogal overtrokken. 2 Weken meer of minder innhet jaar dat een kind 5 wordt, zal naar mijn mening zoveel verschil niet maken. Kinderen hoeven zelfs niet eens naar school met 4jr..

Een bevriend stel is net 1,5 week terug van een rondreis van 6 weken door Azie met hun dochters van (toen nog) 4 en 2. Ook onder schooltijd dus.. Het oudste meisje is vorige week 5 geworden.. Zij wilden juist nog gaan, omdat het nog kon zolang de oudste 4 was. Overigens ging zij van tevoren wel ook gewoon naar school, maar heeft dus 6wkn gemist..zonder problemen!

Gewoon doen dus! Nu kan het nog!!

6. sa1980

sa1980 Actief lid

24 apr 2009
    430
    0
    0
    Hoeveel dagen / weken mist je kindje dan van school?

Ik heb net eens gekeken hoe de vakantie volgend jaar valt maar als we willen gaan zoals ik bedacht heb mist ze 3 weken school..

Is ook wel erg veel ookal is ze pas 4??

Ik weet het niet meer...

7. Tess11

Tess11 Actief lid

12 jul 2008
    317
    1
    0
    je kind zit daarna toch nog lang genoeg op school..ik zou me er echt niet te druk over maken..ze hoeven de cito toets nog niet te maken ;)

8. Chantico

Chantico Niet meer actief

#8 Chantico, 8 jan 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 jan 2013
    Even een reactie "vanuit kleuterperspectief" (volgens mij hebben de meeste van bovenstaande mama's nog geen kinderen op school), want vanuit "ouder/gezinsperspectief" snap ik best dat je nog een keertje in het rustige laagseizoen wilt.

Je dochter gaat vanaf aankomende augustus naar school en het gaat om juni daarna, aan het einde van het eerste schooljaar dus? Wat betreft het missen van lesstof ofzo kan het vast wel. Inderdaad nog geen leerplicht. Maar of je kleuter er blij mee is, is ook een vraag. Die zit dan al bijna een heel jaar op school en zit helemaal in het ritme van de klas. Ze werken dan misschien met een thema waar ze een stuk van gaat missen, of het klassenuitje/sportdag/... Is allemaal overkomelijk hoor, maar het is voor je kind misschien toch prettiger om gewoon de dingen mee te maken die de rest ook meemaakt. En dan na jullie vakantie weer terug de klas in, die dan aan het toeleven is naar de zomervakantie, die jullie al soort van achter de rug hebben. Verwarrend voor een kleuter, kan ik me voorstellen.

En trouwens: hier net de eerste kerstvakantie meegemaakt en ik merkte aan onze kleuter dat dat best een lange tijd zonder school en vriendinnetjes daar was. Blijkbaar is school heel leuk en voorziet het echt in een bepaalde behoefte aan prikkeling, sociale input, dingen leren, etc. Ik zie nu al een beetje op tegen 6 weken zomervakantie. Ik zou blij zijn als ik in die 6 weken een deel van de tijd lekker op vakantie kon gaan, moet eerlijk gezegd niet denken aan 6 weken thuis blijven met een kleuter die school en alles wat daar bij hoort moet missen (want alle vriendinnetjes zijn natuurlijk wél gewoon op vakantie in de zomer!)

9. sebasel4a

sebasel4a Fanatiek lid

23 dec 2009
    1.000
    0
    36
    NULL
    NULL
    Gewoon lekker gaan. Wij hebben dat vorig jaar ook gedaan. En school kan er niks van zeggen je kindje is nog niet leerplichtig.
    Ik baal hier erg dat we nu niet meer kunnen ze wordt in januari 5.
    En een kind van 4 heeft er geen erg in dat ze een sportdag missen of een laatste schooldag denk ik.

10. yeps

yeps Bekend lid

27 aug 2012
    506
    18
    18
    NULL
    NULL
    Je hebt het dus over juni 2014? Wacht even af hor het op school gaat en wat je er zelf over n jaar van vindt. Je hoeft nu nog niet te boeken....
    Hier wordt t in groep 1 wel gedaan hoor.

11. Madeliefke

Madeliefke VIP lid

19 jan 2008
    6.317
    216
    63
    Leerplichtig of niet, scholen staan er niet om te springen. Als je je kleuter ergens inschrijft gaan zij er vanuit dat het dagelijks komt, tenzij het ziek is. De vakanties zijn, zoals de naam al zegt om op vakantie te gaan.

Voor kinderen is het ook niet echt leuk om 3 schoolweken te missen. Een week is niet zo'n probleem lijkt me, maar 3 is wel erg lang. Kun je geen weekje aan de meivakantie plakken?

Succes met jouw keuze, want dat blijft het. Als jij erachter staat moet je het doen.

12. knap

knap Niet meer actief

Ik zeg als moeder van een kind dat naar school gaat.

Geniet er nu nog even van. Als ik de kans nog zou krijgen zou ik ook in het voor seizoen op vakantie willen. Scheelt bergen met geld! En weet je je kinderen moeten al zo veel als ze 5 jaar worden persoonlijk ben ik van mening tot die tijd nog lekker genieten van de vrijheid.

13. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Gewoon gaan! Lkr belangrijk die kleuterklassen

14. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik zie in Thirza's klas regelmatig kids afwezig zijn. Van de week zat de juf gewoon met een halve klas... en die waren echt niet allemaal ziek.
    Wij zitten qua vakanties al vast aan de schoolvakanties vanwege de kids van mijn man, maar anders zou ik echt wel in juni dit jaar vakantie pakken... Veel goedkoper, veel rustiger en gemakkelijker te regelen op je werk vaak. Maar goed, dat gaat hier dus niet, (en wij hebben zelf te weinig vakantiedagen om buiten de 3 weken zomervakantie en de week kerstvakantie, nog ergens een week te pakken).
    Dat school er niet positief op reageert, snap ik wel. Voor school is het gemakkelijker als een kind gewoon het normale ritme meedraait.

15. Linda86

Linda86 VIP lid

M zit vanaf augustus op schook (meteen na de zomwrvakantie begonnen) en wij zijn in september 1,5 week naar Spanje geweest. Dit is ons eigenlijk juist heek goed bevallen, na een paar drukke weken met veel nieuwe indrukken lekker even rustig aan doen en bijkomen. We hadden overigens wel pas in september geboekt omdat we eerst wilden kijken hoe het op school ging.

Nu gaan we hoogstwaarschijnlijk eind mei, begin juni ook nog 2 weken op vakantie. Ik heb het wel eerst overlegd met zijn juf, maar die zag er geen probleem in.

16. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Onze zoon begint in augustus en wij willen graag eind september met vakantie. Ben blij om te lezen dat het jullie goed is bevallen. Ik heb aantal negatieve reacties/opmerkingen gekregen in mijn eigen topic en begon een beetje te twijfelen.

17. tuc

tuc Niet meer actief

ik vind het niet kunnen en onze school ook niet trouwens. Vanaf 4 jaar gaat je kindje gewoon naar school. Het niet-leerplichtig zijn geldt niet voor goedkope vakanties, maar voor wanneer je kindje een volledig lesprogramma nog niet trekt.

Met het naar school gaan en je aan de vakanties houden leer je je kindje verantwoordelijkheid. Want wat als die over een half jaartje een dag niet wil om gewoon lekker tv te kijken of te computeren thuis...mag tie dan gewoon thuisblijven, of mag het alleen als het papa en mama in de portomonnee beter uitkomt;)

18. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Btje overtrokken he..;)
    Nee hoor gwn doen..je mag nog lang genoeg het 4dubbele betalen voor een btje vakantie. We hebben het hier over kleuteren he..geen kinderen van 7, 8, 9 jaar oud. Een paar weken minder kleuterklas zal een kind echt niet slechter van worden hoor.

19. tuc

tuc Niet meer actief

het gaat er niet om of een kind slechter wordt, tis een stukje verantwoording. Maar goed als ik nu je reactie boven mij lees over: lekker belangrijk die kleuterklas...dan staan wij daar duidelijk anders in. Ik vind de kleuterklas nl wel heel belangrijk, tis de basis van de schooltijd.

20. Tess11

Tess11 Actief lid

12 jul 2008
    317
    1
    0
    ja die basis snap, maar 2 weken vakantie gaat die basis echt niet anders maken hoor..beetje overtrokken naar mijn mening

Deel Deze Pagina