De overstap naar vaste voeding!

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Teardrop786, 6 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Teardrop786

Teardrop786 Actief lid

20 feb 2007
    180
    0
    0
    den haag
    Vinden/vonden jullie dat ook zo lastig? :(

De '6 maanden grens' is inmiddels verstreken (wat was het makkelijk zeg, alleen maar BV te geven!), en ze krijgt nu elke dag beetjes fruit en/of groenten. Toch vind ik het moeilijk er een schemaatje in te bouwen.. Meestal gaat het zo:

7:00 BV
    12:00/13:00 BV
    14:00 fruithapje (ervoor en/of erna nog even BV)
    16:00/17:00 BV en experimenteren met een beetje aardappelpuree, groente, beetje vlees..
    19:00/20:00 BV
    00:00 BV

en dan nog rond 4/5 uur een nachtvoeding...

Op zich worden de beetjes die ze elke dag krijgt qua vast voedsel goed geaccepteerd en elke dag wordt het ook ietsje meer wat ze wilt, maar ik weet niet goed hoe ik het met de tijden moet doen.. ze krijgt nl. nog steeds BV op verzoek, vandaar de 'vage' schema.
    Mogen ze trouwens nu al wat brood? Hoorde over de gluten die in tarwe voorkomt namelijk. Vanaf 7 maanden pas of... ? En hoe zit het met rijst en pasta?

Moet ik het nog rustig aandoen met vaste voeding, dus alleen fruit en groente.. of mag ik het nu wel zo'n beetje meer opvoeren, hoe ik een paar dagen doe met invoering van aardappelpuree en beetjes vlees? En hoe zit het met tussendoortjes...?

Veel vragen, ik weet het, maar ik weet het echt even niet meer na 6 maanden alleen BV... Ik vind het zo moeilijk te schatten wat ze echt nodig heeft, of er wel bij kan hebben, of wat weer te veel wordt..

Alvast bedankt voor de wijze adviezen en tips ;) :D

2. Nemo

Nemo Niet meer actief

Ik bood eerst 1x per dag groeten aan en later fruit erbij met 7 maanden brood. Had nooit echt een schema en in het begin deed ik helemaal maar wat. Nu doe ik wel uit bed is een broodje dan ergens in n de morgen fruit om 12 uur een broodje dan een tussendoortje en 's avonds warm eten.
    Ik zou het gewoon een beetje op gevoel doen. Aanbieden en dan kijken wat ze eet.

(haha lekker vaag he ;) )

3. Teardrop786

Teardrop786 Actief lid

20 feb 2007
    180
    0
    0
    den haag
    Ik begrijp het van de 'vage' gedoe hoor ;) :D

Denk dat ik ook niet een 'schema' zal kunnen aanhouden.. toch wil ik wel graag een soort van vast ritme erin hebben, misschien dat dat prettiger werkt . Maar ja, ik begin ook pas met vaste voeding.. alles moet nog een beetje op z'n plek vallen, denk ik.. Step by step, langzaam opbouwen.. Ben gewoon een beetje onzeker misschien! :)

4. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Hier ook geen schema in de zin van vaste tijden.
    Wij eten hier ook niet echt op vaste tijden. Wel een ochtend-middag-avond ritueel in de zin van: brood-tussendoortje: brood-fruit-tussendoortje: warme hap.

En dan fietst de bv op verzoek er nog vrolijk tussen door.
    Alleen de bedtijden 's avonds zijn al maandenlang vaste prik, 19.00 naar boven ( hij geeft dat ook zelf aan)20.00 slapen.

5. Nynke

Nynke VIP lid

30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    Hier ook zo'n "vaag"iemand. Ik doe maar wat. Hangt ook af van de tijden dat hij wakker is. Soms schiet er wel wat bij in maar goed bv is nu nog het belangrijkste vind ik.

6. :D Wat geruststellend om te lezen dat ze hier mee zijn die wat 'aanmodderen' met eten. Hier ook :oops:.

Wel eten we 's avonds warm, maar het uur wil ook wel eens wat verschuiven. Maar als Liene al eerder honger heeft, komt ze wat bv drinken.

's Morgens boterhammen of cornflakes, soms wil ze niks omdat ze net bv heeft gedronken. Soms eet ze 3 boterhammen.

's Middags hangt er van af waar we zijn... Bij mijn ouders en schoonouders krijgt ze brood, thuis fruit of brood of soep of ... Het uur schuift ook.

Dus ook vaag, maar ze groeit goed en ze ziet er goed uit, dus ik modder maar wat verder aan.

7. annetje

annetje Lid

11 mei 2007
    99
    0
    0
    Hier ook niet echt een vast ritme, al probeer ik het volgende ritme wat aan te houden:

7:00 BV
    9:30 fruithapje
    10:00 BV
    14:00 BV
    16:30 groentehapje
    17:30 BV
    21:30 BV

Alwin gaat eigenlijk ook altijd tussen 18:30 en 19:00 zijn bedje in, maar de tijden variëren wel. Uiteindelijk probeer ik wel uit te komen op de laatste voeding van 21:30, al lukt dat niet altijd, want als Alwin 's morgens eerder of later komt, moet ik het hele schema aanpassen, want hij komt ook weleens om 5:30 en de ander keer om 7:30.

8. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Daarom kun je het beste maar geen schema hebben en geen voedingen tellen, het verandert toch steeds, en bovendien in mijn optiek schiet je er niets mee op.
    Ik tel ook wel eens voedingen,maarja met die wetenschap doe ik helemaal niets eigenlijk.

9. appeltje

appeltje Niet meer actief

Ik onderving dat altijd door - ongeacht of er wel of geen nachtvoeding was en op welk tijdstip - om standaard tussen 7 en 7.30 uur de eerste voeding te geven. Dan dronk hij zich vol en kon ik weer ongeveer om de 3 (of 4) uur gaan rekenen. Niet dat hij niet op andere tijdstippen mocht drinken, maar dan kon ik op mijn werkdagen mijn vaste kolftijden aanhouden en de creche ook zijn vaste voedtijden. En dan kon ik ook eens wat vooruit plannen.

10. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik doe het ongeveer als Appeltje. 's Avonds rond half 7 krijgt Eva de laatste voeding, ook als ze om half 6 al heeft gehad. 's Ochtends krijgt ze als ik moet werken ook altijd om 8 uur, ook al heeft ze om 7 uur al gehad. Dan kom ik inderdaad beter uit met kolven en komen ze thuis/op het kdv ook goed uit en ben ik er weer als Eva honger krijgt ;).
    De avondvoeding doe ik altijd zo, de rest doe ik alleen op mijn werkdagen. Als ik vrij ben dan doen we maar wat ;).

Deel Deze Pagina