Tis niet echt een vraag met betrekking op jonge moeders, maar wel heel belangrijk Welke methode hebben jullie of nemen jullie na de bevalling? Ik ben altijd aan de pil geweest en na de bevalling van mijn zoontje ook weer. Echter wil ik na deze bevalling denk ik wat anders..en zat te denken aan een spiraaltje mirena of koper... maar je hoort zoveel verschillende verhalen er over en dat maakt me toch welliswaar wat bang. Wat zijn jullie ervaringen met het spiraaltje? En wie heeft er goede ervaringen met bijv de prikpil of hormoonstaafje? Graag ook een toelichting over pijn, last, evt bloedingen en hoelang dat duurde en hoe na verloop van tijd je menstruatie was TENK JOE
Ik was ook aan het overwegen een koperspiraaltje te nemen omwille van de afwezigheid van hormonen, maar bij nader opzoekwerk heb ik het maar niet gedaan omdat je met een koperspiraaltje nog altijd een eisprong hebt! Een koperspiraaltje zorgt er alleen voor dat de bevruchte eicel zich niet kan innestelen, maar ik vind dat een beetje vergaand en al een vorm van abortus (maar da's persoonlijk hé ).
ik heb de mirena.. heb hem nu een maand of 2 en ben tot nu toe tevreden ! het plaatsen deed absoluut geen zeer, wel heb ik een maand lang een lichte bloeding gehad maar dat schijnt tot 3 maanden na het plaatsen voor te komen, en daarna moet het elke maand een beetje minder worden.. nu ben ik voor het eerst ongesteld geworden Met spiraaltje, en ik heb helemaal geen ongesteldheidsbuikpijn en ook het vloeien is maar heel weinig ! heb het spiraaltje genomen omdat ik niet tegen de pil kon, werd misselijk en hoofdpijn elke dag.. de mirena geeft 60 -100% minder hormonen af en heb er ook geen last van ! vind het ideaal !
owja ik heb trouwens een gesprek aangevraagt met de huisarts voor die tijd, en gevraagt wat het beste was .. zei adviseerde ook de mirena, want met de prikpil duurt het geloof ik een maand of 12 ! voordat die troep weer uit je lichaam is en je weer zwanger kunt worden.. ze vond alle andere middelen (de pil uitgesloten) minder goed als de mirena..
Ja maar ik wil geen kindjes meer.... ben blij met 2 kids straks haha. Maar wat betreft dat spiraaltje... ik zie als ik google zo veel verschillende verhalen en zelfs van een vrouw waarvan het spiraaltje door haar baarmoeder heen was gegaan.... of dat ze die draadjes voelden tijdens de sex of dat ze het spiraaltje echt van binnen voelden zitten...offfffff alleen maar last van bloedingen hadden etc etc... en dat maakt het voor mij allemaal een beetje eng. Terwijl dit voor mij een goede anticonceptie zou zijn... gewon nergens aan denken... weinig hormonen en bij koper zelf GEEn hormonen. dus ik zit in een cirkeltje, jaa ik wil straks graag een spiraaltje.. maar nee di everhalen houden me tegen... maar jaa die verhalen wil niet zeggen dat ik dat ook krijg.. maaarrr stel dat ik het wel krijg? pffff begrijpen jullie me nog haha?
Ik zit er ook aan te denken om over te gaan op mirena na mijn zwangerschap! Het schijnt dat je idd steeds minder ongesteld wordt en als je het bent het maar heel weinig is. De pil is voor mij ook geen optie ik kan er slecht tegen.
Voordat wij zwanger raakten was ik altijd aan de Marvelon (pil) 6 jaar had ik deze al tot we 3 maandjes waren gestopt en zwanger raakte. Na de bevalling was ik wel erg bang om te snel weer zwanger te worden en kreeg de twijfels bij mijn pil. Elke maand was het dan ook weer een opluchting als ik ongesteld werd! Maar inmiddels zit ik nu bijna alweer een jaar lang aan me Marvelon en hij werkt tot nu toe *gelukkig* perfect. Word er dus ook weer behoorlijk gek van om ongi te worden hehehe
Deze 2 verhalen zou ik echt plaatsen in de categorie "tussen de oren". (Ik hoop niet dat ik er mensen mee kwets, dat is niet de bedoeling) Kijk, alle anticonceptie heeft nadelen, daarom moet je het persoonlijk afwegen. Koperspiraal kan heftigere ongesteldheid geven; pil geeft veel hormoon in je bloed, ook de prikpil en het hormoonstaafje. Voordeel van hormoonstaafje en de gewone pil, is dat je ermee kan stoppen als je wilt, prikpil zit voorlopig in je lichaam. Condoom heeft ook nadelen. Je hebt ook de hormoonpleister, die is nog niet zo bekend, maar ook daarbij komt er hormoon in je bloed. Nuvaring, zijn mensen ook tevreden over, maar die kan je verliezen. Mirena moet ingebracht worden en dan ben je er 5 jaar vanaf. Maar het geeft bij sommige vrouwen toch wel de eerste maanden tussentijds bloedverlies. Tja, als je echt 100% zeker bent, is sterilisatie ook een optie. Met andere woorden: zet alles op een rijtje. Misschien helpt www.anticonceptie.nl je wat?
Ja ik heb natuurlijk geen idee maar die verhalen schrikken je wel wat af! En wat betreft sterillisatie dat is ook weer zo definitief... en jaa ik ben er zowieso zeker van dat ik blij ben met 2 kids... maar sterriliseren staat nou niet in mijn straatje! Op die site ben ik geweest en deed die test en ik kwam dus uit op spiraaltje en dat lijkt me dus zowieso wat. Mn moeder zei ik heb al 20 jaar spiraaltjes en nog nooit wat van die klachten gehad... ja alleen dat de eerste maandjes men menstruatie ff niet goed was. Goed... volgens haar moet ik het gewoon zelf ervaren... vind ik het niks dan laat ik hem er uit halen.... en is dit wat ik wil en bij me past zonder al die "hinder" dan blijft ie lekker zitten. Dus ik denk dat ik het spiraaltje gewoon laat zetten ongeacht de verhalen die ik lees, want idd het hoeft niet persee te gebeuren en iedereen is anders.