schone handen vermindert infecties bij vroeggeboortes

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door glimworm, 30 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. glimworm

glimworm Niet meer actief

MILAAN - Verpleegkundigen van de Mangiagallikliniek in Milaan krijgen een beloning van 3000 euro per jaar, als zij hun handen goed wassen. Het ziekenhuis in de Noord-Italiaanse stad wil zo infecties bij te vroeg geboren kinderen voorkomen.

De regeling, die de naam Schone Handen heeft gekregen, ging begin dit jaar in en heeft succes gehad want het aantal sterfgevallen onder de kwetsbare baby's is met 30 procent verminderd.
    Dat heeft de krant Corriere della Sera donderdag gemeld.

Om te controleren of de verpleegkundigen daadwerkelijk hun handen wassen, moeten ze accepteren dat een camera hun doen en laten bij de wasbak volgt. De neonatoloog Fabio Mosca heeft het initiatief voor Schone Handen genomen

2. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    Ik zou een boete of ontslag meer op zn plek vinden.

Als je dit beroep uitoefend weet je ook wat de risico's zijn onhygienisch werken..... en ben je verplicht dit te hanteren, vind het onnodig om dit te belonen.

3. MamaMars

MamaMars Niet meer actief

Maar dit is toch algemeen bekend? Toen mijn oudste (prematuur) werd geboren was er van extreem goede hygiëne ook gewoon sprake, na iedere handeling handen wassen, overal op de neo stonden er desinfecteerpompjes etc, omdat juist die kleintjes zo vatbaar zijn voor virussen ed.

Vind het wel belachelijk trouwens dat ze 3000 euro per jaar extra krijgen voor het doen van imo hun werk.

4. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    sluit me aan.. belachelijk om te belonen!!! voor iets wat ze gewoon moeten doen. anders moeten ze een andere baan zoeken! gatver! ze moeten het gewoon doen voor die kindjes!

wil je toch niet op je geweten hebben! 30% meer sterfgevallen omdat je te lui bent om je handen te wassen...
    te triest voor woorden zo'n bericht!

5. Fiene

Fiene Fanatiek lid

27 jun 2008
    2.432
    0
    0
    Nou inderdaad, t lijkt me toch logisch dat je je handen schoon houdt als je met baby's werkt?

6. Tamale

Tamale Niet meer actief

NOu belachelijk of niet.. Het aantal sterfgevallen is met 30% vermindert.
    Jammer dat er blijkbaar een belachelijk hoge beloning aan vast moet zitten, maar ik vind het super dat iig het sterfte cijfer naar beneden is gehaald.
    Daar gaat het bij mij om.

7. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    Het aantal sterfgevallen zou nog veel meer verminderd zijn als het ontslag op onhygienisch werken zou volgen.

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.829
    19.166
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dat was ook mijn eerste reactie op dit bericht! Gewoon ontslaan en mensen aannemen die wel het beste met die kindjes voor hebben. Dat geld kan wel anders besteed worden! Moet je nagaan wat dat kost: de camera's, de mensen die de beelden bekijken en dan nog de bonus zelf! Echt belachelijk dat die verpleegkundigen niet gewoon uit zichzelf hun handen goed wassen.

9. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Weet je wat nou zo raar is? Die desinfectant helpt helemaal geen zier bij een virus. Wel voor bacterien, dus het is altijd goed om het te gebruiken, maar bij een virus werkt alleen handen wassen.

En als je dat goed wil doen ben je ook wel even bezig... ;) 15 seconden handen wassen, afspoelen van je vingertoppen naar je polsen en dan afdrogen en dàn pas de kraan dichtdoen met het doekje waar je ook mee afgedroogd hebt.

Wij hebben deze regels pas "opgelegd" gekregen van de GGD toen we Noro hadden op het werk en daar vertelde ze dat ook van die alcohol. Kwaad kan het dus zeker niet om het te gebruiken, maar tegen virussen werkt het dus niet.

10. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.079
    3.866
    113
    Belachelijk, dat was toch algemeen bekend dacht ik zo. Maar ja, ik heb zelf in een ziekenhuis gewerkt en vanuit mijn kantoor had ik zicht op wastafels bij de toiletten. Je wilt niet weten hoeveel medisch personeel hun handen zelfs na een toiletbezoek niet eens wast. Ranzig hoor.

11. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Belachelijk zeg om dit te belonen, ze hebben de zorg voor kinderen en daarbij hoor je alle hygiene regels in acht te nemen.

Mijn mannen zijn 12 weken te vroeg geboren en hebben 3 weken op de Neonatologie gelegen en ben blij dat ze daar extreem streng waren met je handen schoon maken. Zowel de ouders als de verpleegkundigen waren hier heel erg strikt in.

12. adi

adi Niet meer actief

Het is toch te belachelijk voor woorden dat mensen beloond moeten worden om iets te doen wat een van de wezenlijke onderdelen van hun baan is. Als je niet bereid bent om onder ongeveer steriele omstandigheden je werk uit te voeren, moet je niet gaan werken met premature babys. Het gaat hier om mensenlevens!!! :x

Ter info: op Nederlandse NICU-afdelingen hangen naast elke couveuse pompjes met desinfectie-alcohol. Het is de bedoeling dat de handen gewassen EN gedesinfecteerd worden voordat de baby wordt aangeraakt. Je handen gaan eraan, ik heb na 2 maanden zo'n intensieve schoonmaak een hronisch droge en beschadigde huid op mijn handen gekregen, maar het is hun werk, en het is wezenlijk dat het zo gaat.

13. Yukl

Yukl Niet meer actief

Bizar :$ En daar komen ze nu pas mee? :( En het dan ook nog eens belonen...

14. adi

adi Niet meer actief

Dat spul heet ook anti-BACTERIEEL, dus is inderdaad tegen bacteriën. Sommige doodgewone bacteriën kunnen dodelijk zijn voor een extreem-prematuur kindje. Mijn dochtertje is 3 dagen na haar geboorte ernstig ziek geworden van een bacterie die normaal op de mensenhuid leeft. Als gevolg van het niet geheel-steriel inbrengen van een infuus.

15. glimworm

glimworm Niet meer actief

ik vind het zelf ook echt niet kunnen hoor, maar het handhaven van de hygieneregels lijkt in Nederland toch veel vanzelfsprekender.

Dit is dan in Italie, zou je toch ook niet van verwachten dat ze er zo laks mee omgaan? of is dit een actie van die maffe Berlusconi?

ik zou er in ieder geval nooit willen bevallen :$

16. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Dat weet jij en dat weet ik, maar hele volksstammen niet... ;) Het was trouwens zeker niet mijn bedoeling om het gebruik van alcohol af te raden, hè? Dat snapt iedereen hopelijk toch wel?

Maar wat erg zeg! En dat je dat dan kunt voorkomen door je handen te wassen, dat doe je dan toch gewoon?

Deel Deze Pagina