de praktijk van ouderschapsverlof

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Rodayna, 7 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rodayna

Rodayna Niet meer actief

Ik heb er al veel over gelezen (belastingdienst, FNV etc) maar wil graag de ervaringen hier horen als het gaat om ouderschapsverlof en de korting die je daarbij krijgt.
    Wie heeft er hier ouderschapsverlof, voor hoelang etc?

2. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Ik heb het eerste half jaar na mijn verlof ouderschapsverlof gehad, voor 14 van de 38 uur (dus ik werkte 24 uur). Daar deden ze bij ons niet moeilijk over, en ik kreeg ook nog 60% (geloof ik) doorbetaald over de niet gewerkte uren. (Maar ik werk dan ook bij een enorme orgisatie met een goede cao.) Ook kreeg ik nog geld terug van de belastingdienst, waardoor ik er amper op achteruit ben gegaan.
    Je kan die ouderschapsverlofkorting trouwens ook uitrekenen bij de belastingdienst door wat fictieve bedragen in te vullen in de aangifte.

3. Trees

Trees Niet meer actief

Ik neem acht uur ouderschapsverlof op bij een contract van 32 uur voor de duur van 2 jaar. Treesman heeft vier uur op een contract van 32 uur en voor minstens twee jaar en waarschijnlijk langer. Ik krijg 25% doorbetaald over mijn niet gewerkte uren en Treesman 75% (lang leve de ambtenarij!). Daarbovenop komt nog het belastingvoordeel.

4. berna1981

berna1981 VIP lid

10 okt 2006
    9.943
    0
    0
    ja lijkt voordelig belastingvoordeel maar als jij in 2009 ouderschapsverlof hebt opgenomen en je bent ten opzichte van 2008 niet minder gaan verdienen door cao verhogingen of promotie krijg je dus niks terug van de belastingdienst.. dus in de praktijk komt het vaak voor dat de ouderschapsverlofkorting niet tot uitbetaling komt...

5. Rodayna

Rodayna Niet meer actief

Deze snap ik ff niet! Kan je dit iets meer uitleggen.

6. berna1981

berna1981 VIP lid

10 okt 2006
    9.943
    0
    0
    nou stel je krijgt in 2009 loonsverhoging en verdient daardoor meer dan dat je in 2008 verdiende ook terwijl je in 2009 ouderschapsverlof neemt dan heb je dus geen recht op de korting. Mijn partner heeft bijvoorbeeld in 2009 een aardige loonsverhoging gehad t.o.v. 2008 zijn belastbaar inkomen is dus in 2009 ondanks 4 uur ouderschapsverlof hoger dan in 2008 en daardoor heb je geen recht op ouderschapsverlof korting

Als u gebruikmaakt van ouderschapsverlof, kunt u ouderschapsverlofkorting krijgen. Voorwaarde is dat u een ouderschapsverlofverklaring van uw werkgever hebt.
    De ouderschapsverlofkorting is het aantal uur ouderschapsverlof dat u hebt opgenomen in 2009 vermenigvuldigd met € 3,99. Het bedrag van de ouderschapsverlofkorting is maximaal uw belastbaar loon over 2008 min uw belastbaar loon over 2009.
    Is het ouderschapsverlof begonnen vóór 2009? Dan berekent u de maximale ouderschapsverlofkorting door uw belastbaar loon over 2009 af te trekken van uw belastbaar loon voorafgaand aan het jaar waarin uw ouderschapsverlof begon.
    Voorbeeld
    Is uw ouderschapsverlof in 2008 ingegaan? Dan is uw maximale ouderschapsverlofkorting: uw belastbaar loon over 2007 min uw belastbaar loon over 2009.

7. Trees

Trees Niet meer actief

Inderdaad, maar mijn redenatie is wel dat als je inderdaad niks krijgt als gevolg van een loonsverhoging dit in ieder geval betekent dat je er in vergelijking met voorgaande jaar er ook niet op achteruitgegaan bent ondanks dat je minder werkt. Over zijn algemeen zou je kunnen zeggen dat je het daardoor ook wat minder hard voelt in je portemonnee dat je minder bent gaan werken.

8. Rodayna

Rodayna Niet meer actief

Oke. Nu snap ik m.
    Bedankt voor je tijd.

9. Rodayna

Rodayna Niet meer actief

Dat is ook precies mijn conclusie.:)

10. berna1981

berna1981 VIP lid

10 okt 2006
    9.943
    0
    0
    nee dat klopt ook wel je voelt het niet in zo hard in je portemonnee maar veel mensen weten dit niet wij wisten ook niet dat het zo werkte en dan valt het aan het einde van het jaar toch wel tegen

11. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Inderdaad, hier ook geen recht op bijdrage van de balstingdienst. Toevallig een CAO verhoging gehad en daardoor ben ik niet minder gaan verdienen. Het klinkt dus heel leuk maar in de praktijk slaat deze regeling in de meeste gavellen nergens op.

waar je ook op moet letten is dat maar 1 ouder (dus of de moeder of de vader) ouderschapsverlof mag opnemen per kind.

12. Sijke

Sijke Bekend lid

Hoi, ik ben van 21 naar 14 uur gegaan, dus 2 ipv 3 dagen. Helaas werk ik in de zorg (met veel plezier hoor, maar rijk word je er niet van) en krijg ik niets uitbetaald van de 7 uur die ik opneem. omdat mijn man een eigen bedrijf heeft en onze boekhouding gedaan wordt door een boekhouder weet ik ook nog niet of ik iets van die ouderschapsverlofkorting ga terugkrijgen, voorlopig verdien ik dus gewoon 1/3 minder......nou, dat went eigenlijk niet hoor. We redden het wel en ik zou opnieuw weer dezelfde keuze maken, maar financieel is het een beetje afzien.

13. Trees

Trees Niet meer actief

Hoe bedoel je dit? Wij hebben namelijk beiden ouderschapsverlof aangevraagd en goedgekeurd of bedoel je dat niet beiden in aanmerking komen voor het belastingvoordeel. Ik hoop het laatste, want wij hebben het onderling verdeeld. Wat een ouderwetse regeling zou dat trouwens zijn ;)

14. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar! Want hier was ik er eigenlijk ook vanuit gegaan dat we het beiden konden doen.

15. p1982

p1982 Niet meer actief

je mag als ouder beide ouderschapsverlof opnemen

je hebt ook beide recht op de ouderschapsverlofkorting

we zijn beide in jan begonnen met ouderschapsverlof en komen beide in aanmerking omdat we beide 8 uur per week minder zijn gaan werken en verdienen

16. twinkle star

Dan is dat veranderd! Een aantal jaar geleden konden we nl niet allebei ouderschapsverlof opnemen.

17. kleinesam

kleinesam Fanatiek lid

15 mrt 2009
    1.409
    0
    0
    Je kan beide idd ouderschapsverlof opnemen. 26 keer het aantal uren dat je per week werkt. Ik werk nu fulltime dus dat is 26x40= 1040 uur. Ik zal 8 uur per week opnemen. Dit houdt in dat ik 20% minder ga verdienen dan afgelopen jaar. Tuurlijk zal er nog een jaarlijkse verhoging aankomen, maar deze is nooit meer dan 20%.

Denk ook aan de comibatiekorting! Hoe meer je werkt hoe meer je terug krijgt van de belastingdienst. Ook deze kun je maandelijks terug laten betalen.

18. Trees

Trees Niet meer actief

Dank je wel! Ik had al zitten speuren, maar kon nergens een duidelijk antwoord krijgen. Ik had het ook erg raar gevonden als je in deze tijd de zorgtaken niet had kunnen verdelen m.b.v. ouderschapsverlof.

Ik ga nu eerst uitzoeken wat combinatiekorting is. Ik leer hier van alles :)

19. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Idd voor beide ouderschapsverlofkorting en ook belastingteruggave. Wij zijn er echt niet op achteruit gegaan vorig jaar, ik kreeg 75% doorbetaald en mijn man 50% daarbovenop nog het belastingvoordeel. Dat het zó weinig heeft gekost niet te geloven zeg. En ook nu, ik ben al 8 maanden doorbetaald thuis, super!

20. twinkle star

Let er wel op dat als je ouderschapsverlof deels wordt doorbetaald en je een CAO verhoging krijgt je het net niet gaat redden om aan het belastingvoordeel te komen.

Deel Deze Pagina