de praktijk van ouderschapsverlof

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Rodayna, 7 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    @ trees hoe kan je nu al ouderschapsverlof aanvragen? Daar moet je kind toch eerst voor geboren zijn?

2. Trees

Trees Niet meer actief

Ik heb het aangevraagd via mijn leidinggevende en deze heeft het laten goedkeuren door P&O. Was geen enkel probleem en heb er al schriftelijke toestemming voor gekregen. Ik wilde sowieso nu al zeker weten dat het door zou gaan. Ook i.v.m. de kinderopvang en zou het raar vinden als het nu niet al zou kunnen.

3. kleinesam

kleinesam Fanatiek lid

15 mrt 2009
    1.409
    0
    0
    Ik krijg niks uitbetaald door mijn werkgever tijdens mijn ouderschapsverlof. Daarnaast zit ik niet in een CAO, maar krijg ik jaarlijks een verhoging afhankelijk van mijn ontwikkelingen. En ik denk niet dat dit meer dan 20% is ;)
    Maar het is wel goed om hier op te letten, want als je doorbetaald krijgt van je werkgever dan gaat die ouderschapsverlofkorting niet op.

Hier vind je meer info over de combinatiekorting

Inkomensafhankelijke combinatiekorting

4. kleinesam

kleinesam Fanatiek lid

15 mrt 2009
    1.409
    0
    0

Precies zo snel mogelijk aanvragen. Zo weten jij en je werkgever waar jullie aan toe zijn.

5. Sijke

Sijke Bekend lid

Er zijn onder jullie wel echt een aantal bofkonten hoor, die zoveel procent krijgen doorbetaald!

6. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ja een klein percentage kreeg ik doorbetaald. Als dit niet het geval was had ik geld via de belastingdienst gekregen en dat was meer als dat ik van mijn werkgever kreeg. Dus of ik nu een bofkont genoemd moet worden??

7. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Ik kreeg ook 70% doorbetaald plus nog een gedeelte aan belasting. Ik heb 13 weken volledig ouderschapsverlof opgenomen en ben dus pas gaan werken toen mijn zoon een maand of 5 was. Nu werk ik drie dagen in de week, en heb ik 2 dagen onbetaald ouderschapsverlof (maar wel het belastingvoordeel ad 3,99 per opgenomen uur). In oktober ben ik door mijn verlof heen, ik zal dan eventjes fulltime gaan werken om vervolgens eind november weer meer zwangerschapsverlof te gaan voor nummer 2.

8. Rodayna

Rodayna Niet meer actief

Ik heb toestemming gekregen voor 8 uur ouderschapsverlof.
    Wat is de volgende stap die ik moet nemen?
    formulieren invullen? moet ik nog een schriftelijke bevestiging van mijn werkgever krijgen.

En hoelang kan ik ouderschapsverlof opnemen als ik voor 8 uur per week wil opnemen, ga daarnaast 24 uur werken.

9. Ladymoi2

Ladymoi2 Actief lid

17 jun 2009
    420
    0
    16
    NULL
    NULL
    Wanneer krijg je dan de ouderschapsverlofkorting uitbetaald, Ik werk 8 uur minder, ouderschapsverlof, krijg niets van mijn werkgever, Maar heb nog steeds niet aangevraagd bij de belastingdienst, ik d8 pas volgend jaar, wat is handig....nu aanvragen of pas volgend jaar!!!

10. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Tja, als je het geld kunt missen, dan kun je het ook volgend jaar terugvragen. Wij laten het nu maandelijks uitbetalen.

@ Rodyana: je kunt 26 x je arbeidsuur opnemen. Dus als jij normaal 32 werkt, dan kun je 26 x 32 uur opnemen, in totaal dus 832 uur. Als je 8 uur per week opneemt, is dat dus 832:8= 104 weken, precies 2 jaar dus.

11. Rodayna

Rodayna Niet meer actief

Je bent geweldig, dat is dus het rekensommetje. Ik ben zo lui en moe nu dat ik gewoon geen moeite deed om het te snappen haha!.
    maar de uren die je "normaal" werkt zijn dat de uren die ik nu werk, of de uren die ik straks feitelijk ga werken.
    Ik ga 24 uur werken, en neem daarnaast 8 uur ouderschapsverlof. gaat het bovenstaande ballonetje dan op?

12. Ladymoi2

Ladymoi2 Actief lid

17 jun 2009
    420
    0
    16
    NULL
    NULL
    in eerste instantie wouden wij ook per maand, maar ivm omstandigheden helemaal vergeten aan te vragen en aangezien we het wel redden zeg maar d8 ik dan we het in 1 keer!! weet iemand of die 3,99 maal zoveel uur ouderschapsverlof bruto of netto is??

13. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Bedoel je dat je na je verlof je contract laat aanpasssen naar 24 uur en daarnaast ook nog eens ouderschapsverlof opneemt? Dat zou nl. wel ongunstig zijn, je kunt dan beter meer uren ouderschapsverlof opnemen per week, daar krijg je dan van de bd nog een vergoeding voor. Als je zelf je contract van 32 naar 24 uur laat aanpassen, krijg je voor die 8 uur minder dus helemaal niks. Bovendien heb je recht op meer uren ouderschapsverlof als je op papier meer uren werkt. (26x24 uur of 26x32 uur? Zit natuurlijk een aardig verschil in :))
    Maar goed, je moet uitgaan van de contracturen die je dan werkt, 24 dus.

Die 3,99 is overigens netto, er zou anders wel heel erg weinig overblijven :D.

14. kleinesam

kleinesam Fanatiek lid

15 mrt 2009
    1.409
    0
    0
  15. Rodayna

Rodayna Niet meer actief

Hmm.. nee dat bedoelde ik niet. Mijn contract blijft staan op 32 uur, maar ga feitelijk 24 uur werken en neem daarnaast 8 uur ouderschapsverlof of = samen 32 uur.
    Of heb ik het niet goed begrepen? werkt het wel zo op deze manier?

16. kleinesam

kleinesam Fanatiek lid

15 mrt 2009
    1.409
    0
    0
    Als je contract blijft staan op 32 uur dan heb je recht op 32 uur x26=832 uur. Als je 8 uur per week opneemt, kun je dit dus 2 jaar lang doen. Je werkt dan 32-8=24 uur per week.

Je kunt voor die 8 uur per week ouderschapsverlofkorting aanvragen á 4,07 per uur. Let wel op dat je dan dus in 2010 minder verdient dan in 2009. Het kan nooit zo zijn dat je er in 2010 meer aan over zult houden. Let ook op de combinatiekorting ;)

17. meike

meike Lid

25 jan 2007
    32
    0
    0
    Hoi Allemaal,

Is iemand van jullie bekend met de cao voor gemeenteambtenaren?

Ik kom niet helemaal uit de berekening voor het opnemen van ouderschapsverlof. Volgens de cao krijg ik 50% doorbetaald en ik werk 21,6 uur. Als ik 26 weken volledig ouderschapsverlof wil opnemen dan gaat dit om 13 weken betaald en 13 weken onbetaald verlof. Ik krijg van mijn werk geen duidelijk antwoord op de vraag hoeveel ik dan per maand ontvang.

zoals het nu berekend is voor 26 weken krijg ik tijdens 13 weken betaald verlof een kwart van mijn netto loon + de korting van de belasting. De 13 weken onbetaald verlof ontvang ik niks. Ook geen korting van de belasting.

Als ik alleen 13 weken betaald verlof wil opnemen ontvang ik tijdens deze weken ook een kwart van mijn netto loon + de belastingkorting.

Weten jullie of dit kan kloppen? Het is vervelend dat ik van mijn werkgever geen duidelijk antwoord krijg. Ik hoop dat iemand van jullie het weet.

Alvast bedankt!

18. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Die 13 weken onbetaald verlof krijg je nog wel belastingkorting hoor! Daar heb je in principe gewoon 26 weken recht op.

Wat je precies gaat verdienen weet ik niet. Ik werk zelf voor het Rijk en personeelszaken kon het wel zo voor me uitrekenen, dus dat zou bij jou toch ook moeten kunnen. Heb je geen collega's die al ouderschapsverlof opnemen en die dit weten?

19. Ladymoi2

Ladymoi2 Actief lid

17 jun 2009
    420
    0
    16
    NULL
    NULL

Deel Deze Pagina