Moet je er denk ik wel ook rekening mee houden dat de tijden toen heel anders waren. Veel meer kinderen, dus ook veel meer kansen om je eigen moeder te observeren terwijl zij borstvoeding geeft aan je broertjes en zusjes. Tegenwoordig kom je er nog maar weinig mee in aanraking en ik denk dat dit ertoe leidt dat het ook lastiger is. Daarnaast nog het taboe dat er voor veel mensen (onterecht overigens!) op rust. De stress die het dan met zich meebrengt omdat je misschien niet buiten de deur wilt voeden etc. --- Zelf ben ik nu niet zwanger, maar bij de eerste bevalling wilde ik heel graag bv geven. Ben helaas na 3 weken gestopt, ik was helemaal gesloopt en had het idee dat ik helemaal niet meer van ons zoontje kon genieten. Voelde me alleen maar een melkkoe en alles stond in het teken van borstvoeding, kolven etc. Daarom zou ik nu denk ik bij een volgende zwangerschap niet voor borstvoeding kiezen. Omdat ik wil genieten van mijn kraamtijd, en niet alleen stress wil hebben. Of misschien zou ik het juist wel proberen, maar dan wel op een minder gestreste manier dan de vorige keer
@ bolkje dat is ook iets heel persoonlijks. Mijn vriendin werd enorm gestresst omdat haar kindje niet de aanbevolen hoeveelheid dronk en raakte hierdoor in paniek met als gevolg ook een vervelende kraamtijd en eerste weken. Misschien moet je het gewoon op t moment bekijken. Heb je er zin in doe je het wel en zo niet dan niet. Stressen is idd niet gunstig dus vooral niet druk maken
Wellicht dat vrouwen inderdaad te weinig info hebben soms en dat is zonde. Daar hebben jullie een punt. Maaaar ik hoop inderdaad dat de tweeling dan op tijd geboren wordt want het is heel moeilijk en vergt enorm veel moeite om een behoorlijk prematuur/dysmatuur kindje (laat staan kindjes) aan de borst te krijgen! Lees: full time kolven, leren aanleggen, hopen op geen tepel speen verwarring want ze zullen de fles krijgen in het ziekenhuis. Los van alle ellende rondom een ziekenhuis opname. Ik heb alles maar dan ook alles eraan gedaan, 3 borstontstekingen gehad, ontelbaar aanleggen, lactatiedeskundigen erbij gehaald en het is me niet gelukt. Ik heb er prima vrede mee want ik ben zelf veeeel relaxter, uitgeruster en geef nu fles op verzoek. Wat een happy kind heb ik!! En ze groeit goed dat is het allerbelangrijkst! En hoe het ging vroeger? Survival of THE fittest (biologie) en toen waren er nog geen voorbehoedsmiddellen dus ik ben blij dat in nu leef en mijn moppie er is!
Dat zei de lactatiekundige bij wie ik de bv cursus deed dus ook. Zij heeft naast in Nederland ook in ontwikkelingslanden gewerkt en heeft maar twee keer in haar hele carrière meegemaakt dat het een vrouw echt niet lukte om bv te geven. En dat was inderdaad, in een ontwikkelingsland en kwam door ondervoeding bij de moeders.
Het is een heel persoonlijke keuze, die ieder voor zichzelf moet maken. Mijn oudste is te vroeg geboren en die kon niet aan de borst drinken. Voor haar heb ik 7 weken gekolfd maar mijn productie werd steeds minder en door alle stress met het gependel 2x daags naar het ziekenhuis erbij ben ik gestopt toen mijn productie bijna niks meer was. Was wel een opluchting want kolven vond en vind ik echt niks en ik krijg dan ook geen goede toeschietreflex. Mijn jongste is op tijd geboren en kon wel meteen aan de borst drinken. Bij haar ben ik een paar weken geleden gestopt, dus 15 maanden gegeven. Ik heb dus beide kanten meegemaakt: Voordelen bv: - gratis, beste voeding wat je je kindje kunt geven, trots dat je met jouw melk je kindje kan laten groeien en alles kan geven wat het nodig heeft, intiem en bijzonder omdat het zoiets natuurlijks is Nadelen bv: - het begin gaat vaak niet meteen soepel, je kan last krijgen van kloven, borstontstekingen, vaak zijn je tepels in het begin heel gevoelig en doet het aanhappen pijn (tenminste bij mij), vraag en aanbod is nog niet zo goed op elkaar afgesteld (hier ploftieten waarmee ik mijn baby haast verdronk in het begin) - vermoeiend, vooral 's nachts - mijn dochter weigerde de fles en kunstvoeding liet ze zo uit haar mondje lopen, dus zat er voor mijn gevoel aan 'vast' en dat voelde soms benauwend - kolven vind ik vreselijk Voordelen kv: - Anderen kunnen ook een flesje geven (ok kan met bv ook maar dan moet je dus eerst kolven) - geen last van borstproblemen behalve wss stuwing in het begin - meer vrijheid Nadelen kv: - op basis van koemelk en geen mensenmelk - over het algemeen duurder - mensen vragen sneller of ze je pasgeboren baby een flesje mogen geven ( )
Ik heb juist de ervaring dat het in mijn omgeving allemaal lukt/is gelukt met borstvoeding, of dat mensen er niet over spreken als dit niet het geval is. Ook bij de LK kreeg ik te horen dat het bij 99% vd gevallen gewoon lukt. Hoe naar is het dan als het jou als kraamvrouw niet lukt? (Terwijl je wel die intentie hebt). Voor mijn gevoel heb ik me goed ingelezen, van tevoren naar info avond geweest, na de bevalling LK erbij gehad (meerdere keren langs geweest + telefonisch contact). Ik heb hier nogal wat slapeloze nachten van gehad, en ben hier na ruim 3 maanden nog steeds verdrietig over. Dan vraag je je toch af waar het mis is gegaan, want iedereen kan het toch gewoon??? Dit is geen kwestie van mensen ontmoedigen, maar ik denk echt dat het soms wat genuanceerder ligt dan de keus BV/kV, of hoeveel doorzettingsvermogen je hebt. (Haha oké wel serieus voor de zaterdagnacht dit.. Lang leve nachtvoedingen!)
Ik ben erg aan het twijfelen.. bij mijn zoontje wel gegeven maar 6 weken. Het deed mij ontzettend pijn.. kloofjes op mn tepels.. lekte continu door... Dus zoals je hoort... ik denk er nog even over na. Ik had wel met kv dat er gelijk een last van me afviel en was gelijjk relaxter..Misschien is het ook niet voor mij weggelegd..
Ik heb 5 weken borstvoeding gegeven. Ik liep met een luier in mijn shirt omdat ik zo onwijs lekte, wat dus ook weer voor ontstekingen zorgde. In 5 weken tijd heb ik 4 ontstekingen gehad. Ik zat snachts uren te voeden omdat hij gewoon niet genoeg binnen kreeg. Ik heb een lactatiekundige laten komen en die gaf aan dat ik overproductie had en daarom constant borstvoeding liet lopen en mijn zoontje dus nooit bij de "goede" melk kwam. Ik heb een dure kolf gekocht en gekolft wat helaas ook niet (meer) het gewenste resultaat gaf. Bij de 4e borstontsteking heb ik een homeopaat ingeschakeld en dat had ik veel eerder moeten doen. Na 1 dag was ik van de ontsteking af, helaas was mijn productie tot bijna niets gedaald. Na 5 weken proberen ben ik gestopt en overgegaan op de fles. Eindelijk harmonie. Bij een 2e zou ik het heel anders aanpakken omdat ik echt graag borstvoeding wil geven. Ik heb nu al een kolf in huis van de 1e keer. Ik zal de homeopaat op speeddial zetten en een andere lactatiekundige laten komen. Kunstvoeding werkte perfect maar ik vond het wel een hoop gedoe elke keer een flesje opwarmen, warm water meenemen of leuren voor warm water.