Waarom word donorzaad niet vergoed

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door dvk1990, 30 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dvk1990

    dvk1990 Bekend lid

    6 nov 2016
    811
    471
    63
    Hallo iedereen,

    Ik ben al een tijdje niet aanwezig geweest op het forum, mede omdat er zoveel dingen gebeurde in ons leven. Vorige maand hadden we de intake voor TESE, maar hebben hier niet voor gekozen omdat de kans op complicaties bij mijn man te groot waren.

    Nu hebben we het geluk dat we maar een maand hoefde te wachten om in een vruchtbaarheidskliniek in de buurt een afspraak te kunnen bemachtigen. En we wachten vol spanning af wat volgende week ons zal brengen.

    Maar waar ik al een tijdje mee zit is, waarom word donorzaad niet vergoed door onze zorgverzekeraars? Zelf van wat ik lees word Nederlands donorzaad ook niet vergoed, als je alle pagina's goed doorpluist. Want erg makkelijk te vinden is het niet...

    Ik vind dit erg frustrerend en niet omdat mijn man en ik het niet kunnen betalen. Maar bij Cryos ben je al snel 600 euro kwijt aan een rietje ecl. 25 % BTW en dan komen er nog een aantal kosten bij. Mijn vruchtbaarheidskliniek raad aan om gelijk 4 rietjes te bestellen, dus dan ben je al snel met alle kosten van het verzenden + het bewaren van de kosten + de quotumreservering op 4000 euro.
    Waarom worden deze kosten niet gedeeltelijk vergoed?

    Zoals ik al zei kunnen wij het wel betalen, al moeten we er wel even goed voor sparen. (gelukkig waren we hier al aan begonnen toen we erachter kwamen dat mijn man azoöspermie had) maar wat nou als je dit niet zomaar op je rekening hebt te staan? Je bent als veel geld kwijt aan je maandelijkse lasten van je zorgverzekeraar en je eigen risico ben je ook elk jaar kwijt als je in de medische molen terecht komt. Dan zijn er dus ook veel mensen die met veel moeite nog een kindje dat zo gewenst is op de wereld kunnen zetten. Ik werd hier naar wat zoeken of het echt niet ergens vergoed om zo gefrustreerd van...

    Een heel verhaal maar moest het even kwijt en van mij afschrijven lijkt altijd wel erg te helpen. Ik hoop dat er evt in de toekomst toch nog een regeling komt zodat zij die het geldbedrag niet zomaar hebben te liggen in ieder geval ook een wenskindje kunnen krijgen.
     
  2. Rizzoli

    Rizzoli Fanatiek lid

    21 aug 2013
    2.317
    810
    113
    Wij liepen in Gent en hebben via hun donorzaad besteld. Kost 700 euro voor 6 rietjes. Kwam ook niet uit hun eigen bank, maar hun krijgen kwantum korting zeiden ze.

    De vraag waarom niet, die discussie ga ik me niet aan wagen ;)
     
  3. dvk1990

    dvk1990 Bekend lid

    6 nov 2016
    811
    471
    63

    Dat zijn hele andere prijzen die ik gezien heb, maar was dat dan Nederlandse donors? Want daar staat momenteel een wachttijd op van 2 jaar en daar willen mijn man en ik niet op wachten... Dan maar een Deense donor. Maar wat een verschil in bedragen dano_O:eek:

    en de discussie snap ik, de vraag is ook meer uit machteloosheid gesteld dan om echt een antwoord op te krijgen.
     
  4. Kimmetjuh90

    Kimmetjuh90 VIP lid

    14 dec 2017
    16.976
    9.921
    113
    Vrouw
    Postbezorgster
    Wij maken gebruik van een donor vanuit t ziekenhuis (Zwolse donorbank), wij betalen een bijdrage voor alleen al t zaad 250 per keer.. heb 7 iui's gehad, nu door voor IVF.. maar inderdaad, mn eigen risico is er allang al door heen gejaagd, want de inseminatie was bijna 900 euro (dat word dan wel weer vergoed gelukkig).
    Wij hadden ook via de Deense donorbank gekeken, en er was 1 sprekend lijkende match, helaas kunnen wij niet 1000 euro per rietje aftikken, ben blij dat we via zwolle t doen, want na 7 iui's en nog niet zwanger was t 7000 euro geweest..... en nee.. dat hadden en hebben wij niet zomaar even op de bank staan.. (Zwolle had toen wij ons aanmelde een wa strijd van 1,5 jaar, nu is dat ook al wel langer vanwege de vele vraag, en te kort aan donoren)
     
  5. Annebeth

    Annebeth Bekend lid

    11 sep 2015
    688
    449
    63
    Vrienden van ons hebben net die wachttijd er op zitten bij het UMC. Ook daar wordt het niet vergoed. 1 rietje was geloof ik 140 euro.

    Ik zat toevallig daar ook net over na te denken, wat oneerlijk dat daar geen regeling voor is. Ben het volledig met je eens
     
  6. Rizzoli

    Rizzoli Fanatiek lid

    21 aug 2013
    2.317
    810
    113
    nee was geen nederlandse donor.
     
  7. Blosje89

    Blosje89 Fanatiek lid

    12 jan 2016
    1.325
    242
    63
    Vraag en aanbod zorgen ervoor dat de prijzen stijgen. In Nederland mag het niet commercieel, in het buitenland wel. Vandaar dat de prijzen per rietje zo verschillen...

    En iedereen bepaald dan uiteindelijk zelf welke keuze ze maken.
    Nederlandse donor is vrij goedkoop, en niet anoniem. Verder is er weinig info bekend vd donor bij de wensouders en maken de artsen vooral de keuze welke donor “geschikt” is.
    Belgische donor is ook vrij goedkoop, maar anoniem. Hierdoor nooit te achterhalen voor het kind later als er vragen zijn of een bepaalde nieuwsgierigheid. Maar hierdoor zijn er wel meerdere donoren beschikbaar. Ook hier geldt volgens mij dat de keuze voor donor vooral bepaald wordt door de artsen.

    Dan heb je twee Deense spermabanken. Deze vragen enorme bedragen, maar je kunt zelf een keuze maken en zeer uitgebreide profielen zodat je echt kunt afstemmen welke donor het beste overeenkomt met je partner.
    Laat je dit verschepen moeten het sowieso niet anonieme donoren zijn; deze zijn een stuk prijziger.
    Verder betaal je ook voor een uitgebreid profiel meer, waarbij je dus oa een kinderfoto kunt zien.

    Onze keuze is op Deens gevallen vanwege een aantal factoren;
    - geen wachttijd
    - mogelijkheid om eigen keuze te maken waardoor het meer iets van ons twee blijft
    - uitgebreide profielen, incl kinderfoto en medische geschiedenis van donor en familieleden.

    Nadeel is idd het kostenplaatje, gelukkig voor ons ook geen probleem.

    Enorm heftig wat jullie meemaken en de keuzes die je hierin moet/gaat maken. Bovenal hoop ik dat het jullie droom laat uitkomen...

    En ja het leven is oneerlijk, en ja het is bizar hoeveel geld er in omgaat... het drijft mensen tot het uiterste, zeker als de wens groot is...

    Wij hebben bij Esb besteld en daar hoef je als Nederlander geen 25% btw te betalen... behalve als je het daar in opslag laat
     
    Sprong vindt dit leuk.
  8. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Wij gingen naar Arnhem. Daar kost een rietje 150 euro.
    Je betaald per 6, dus 6x150 maar wat je niet nodig hebt krijg je terug.

    De opslag van zaad voor evt broertje of zusje, reserveren ze 12 rietjes kost 200 euro per kwartaal.
     
  9. Mae1324

    Mae1324 Lid

    16 sep 2016
    19
    2
    3
    NULL
    NULL
    Ook ik gebruik donorzaad via het ziekenhuis. Ik mocht zelf de donor kiezen op basis van een 'donorpaspoort'. Het is een Nederlandse donor uit de regio waar ik woon, ik betaal 175 euro per rietje.
     
  10. Tess27

    Tess27 Fanatiek lid

    31 jul 2013
    3.477
    1.140
    113
    Almere
    Wij gebruiken het via VivaNeo en kost gemiddeld €250,- per rietje.
     
  11. Tjar85

    Tjar85 Bekend lid

    9 apr 2018
    545
    389
    63
    Vrouw
    Wij hebben een eigen donor gevonden via www.meerdangewenst.nl .we wilde graag een bekende donor zodat we ons kindje weet wie zijn of haar vader zal zijn.

    Wij heb bij medisch centrum kinderen 1250 euro betaalt voor het invriezen, prepareren en onderzoeken van het zaad. Onze donor is drie keer langs geweest om te doneren. Hier zijn 10 rietjes van ingevroren. We betalen ook nog iets van 250 per jaar voor het ingevroren houden van het zaad voor een evt 2e.kindje.

    Per iui declareren de 663euro bij mijn verzekering. Hoeven we dus niet zelf te betalen. Behalve dan eerste keer ging, toen ging dit van mijn eigen risico af. En de dure Clearblue ovulatietesten (doe zijn verplicht als je MCK onder behandeling bent) moet je ook zelf betalen.
     
  12. Kimpyy

    Kimpyy Actief lid

    18 mei 2017
    499
    181
    43
    Vrouw
    Ik zit in uz leuven en betaal voor alles per iui iets in de 300 euro..( met de bloedafnames, echo's,donorzaad en iui in)
     

Deel Deze Pagina