De punctie... Help!

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door suusxoxo, 6 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Diz

    Diz Actief lid

    9 okt 2012
    225
    20
    18
    NULL
    NULL
    Ik heb 2 keer een punctie gehad met alleen inwendige verdoving. Beide keren vond ik de verdovings prikjes erger dan de punctie zelf. Eerste keer was ik totaal niet ontspannen, tweede keer redelijk ontspannen.
    Ik zou het zo weer doen, maar gelukkig niet meer nodig

    Heel veel succes!
     
  2. Ila

    Ila Fanatiek lid

    30 aug 2017
    1.236
    989
    113
    Vrouw
    Ik heb 1 keer een punctie gehad, met 21 follikels waarvan 17 eitjes, dus het was een vrij lange sessie (ongeveer 3 kwartier). Het verschilt heel erg per ziekenhuis wat je krijgt aan pijnmedicatie en ontspanningsmiddelen, dus het is het zeker waard om dit van te voren goed te bespreken met je fertiliteitsarts. Ik kreeg van te voren een kalmeringstabletjes (volgens mij was dit idd ook oxazepam) en daarna een spuit pethidine in m'n bil. Mijn punctie was vrij heftig. Zoals gezegd veel follikels om aan te prikken en een paar daarvan hardnekkig met een hard vliesje eromheen.
    Een vriendin van mij liep in een ander ziekenhuis en zij kreeg een roesje via een infuus en heeft de punctie als veel makkelijker ervaren.
    Heel veel succes de komende tijd!
     
  3. Kimmetjuh90

    Kimmetjuh90 VIP lid

    14 dec 2017
    16.976
    9.921
    113
    Vrouw
    Postbezorgster
    Ik ga t je zeker laten weten, ben zelf ook reuze benieuwd, ben via Facebook met een dame in contact die iets op mij voorloopt, merk wel idd dat ik t erg prettig vind om met "lotgenoten" te kunnen praten :)
     
  4. suikerklontje

    suikerklontje Fanatiek lid

    23 nov 2015
    1.116
    522
    113
    3x een punctie gehad

    2x bij iui er zaten te veel follikels dus moesten paar weggeprikt worden (volgens mij stuk of 5)
    Ik kreeg in Albert Schweitzer naproxen zetpillen voorgeschreven, ik wilde geen zetpillen dis tabletten gevraagd.
    Het viel mij echt enorm mee! 2de keer had ik alleen een "bewegelijke" eierstok dus was het wat lastiger.
    Maar ik had tijdens en erna nergens last van

    De 3de punctie een ander verhaal. Dit was voor ivf, er zouden rond de 12 follikels zitten. Alleen naproxen ingenomen. Halverwege trok k het niet meer en toen moest ze nog naar de andere zijde, gevraagd om pijnstilling, heb toen een injectie gekregen. En door naar de andere zijde.
    Uiteindelijk bleken er 44 follikels te zijn weggeprikt. En daarom trok ik het dus niet meer.

    Maar echt als ik naar de 1ste 2 kijk viel het me echt zo mee

    Heel veel sterkte
     
  5. Kimmetjuh90

    Kimmetjuh90 VIP lid

    14 dec 2017
    16.976
    9.921
    113
    Vrouw
    Postbezorgster
    Woooooow 44! Jeetje...
     
  6. suikerklontje

    suikerklontje Fanatiek lid

    23 nov 2015
    1.116
    522
    113
    Ja dat kan je wel zeggen, dat dachten wij ook. Waarvan 30 bevrucht
     
    Kimmetjuh90 vindt dit leuk.
  7. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.778
    2.677
    113
    Noord-Holland
    In Gent doen ze ook met narcose als het nodig us. In DD standaard narcose :)
     
  8. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.778
    2.677
    113
    Noord-Holland
    Haha jeetje je kunt voorlopig vooruit ;)
     
  9. Rots

    Rots Actief lid

    30 mei 2016
    416
    238
    43
    In Genk doen ze het standaard met een roesje/sedatie (2 puncties al gehad). Dat is lichter dan een narcose. In principe voel je niks pijnlijks, maar ik heb beide keren wel wat vervelends gevoeld en volgens manlief ook wat gegromd en boos gekeken met ogen dicht :p
     
  10. Kimmetjuh90

    Kimmetjuh90 VIP lid

    14 dec 2017
    16.976
    9.921
    113
    Vrouw
    Postbezorgster
    Wauw.. een hoop cryo's denk ik dan ook, ofniet?
     
  11. suikerklontje

    suikerklontje Fanatiek lid

    23 nov 2015
    1.116
    522
    113
    Ja dat kan je wel zeggen, dat dachten wij ook. Waarvan 30 bevrucht
    ja klopt liggen nog 29 in de vriezer
     
  12. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Zwolle is er trouwens (door mij) mee bezig ook narcose te gaan doen. Toen ik er in februari was liet ze doorschemeren dat in extreme gevallen de volledige narcose er snel zou zijn.
    Ik weet nu dus niet of het al zo ver is, maar je kunt even bellen.
     
  13. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Hier drie keer een punctie in zwolle.
    De avond ervoor kreeg je een diazepam (om andere pam, weet ik niet meer zeker) zodat je goed kon slapen en wat soeselig was.

    Bij icsi 1 kreeg ik dormicum (lang werkend) en ketamine (kort werkend) punctie was een hel. Heb heel wat afgejankt en geschreeuwd. Vreselijk.

    Bij icsi twee verdoofden ze mij meer, met hetzelfde. Zelfs zoveel dat de defibrilator in de gang stond omdat ze bang waren dat mn hart het geen goed idee vond.
    Wederom een helse punctie.

    Bij icsi drie zelf bij de acupuncturist kleurtjes als pijnverlichter aan laten brengen. Dit hielp echt.
    En ook smorgens een diazepam van het ziekenhuis gekregen dus extra dissy. Toen wederom dormicum en ketamine.
    Wederom vreselijk pijnlijk, maar wel minder.

    Door mij zijn ze toen gaan kijken of in enkele gevallen onder volledige narcose geen optie kan zijn. Toen we er ij februari waren gaven wij aan alleen de cryos aan te spreken omdat ik nooit meer een punctie zou doen. Ze vroeg toen, stel over een paar maandjes is de narcose rond, doe je het dan wel? (Dus ik doe een aanname, maar ze zei het vast niet voor de grap. Ik weet dat ze dr mee bezig zijn)

    Pipelle heb ik de eerste keer ook in nl gewoon zo gedaan. Hel.
    De tweede keer, voor ik nu zwanger werd onder volledige narcose in duitsland. Wat er verademing. Geen centje pijn.
    Dus ik hoop voor elke vrouw dat dit in nl ooit komt.

    Nu moet ik wel zeggen. Mijn baarmoeder en eierstokken zijn extreem gevoelig. Zelfs een echo doet pijn en seks kan helaas soms ook echt zeer doen. Dus mijn "verhaal" is wel een extreme. Hou je daar niet teveel aan vast. Ik hoor genoeg die dr zo doorheen wandelen.
     
  14. oj89

    oj89 Actief lid

    13 dec 2015
    477
    379
    63
    hier punctie in radboud gehad. 13 follikels aangeprikt. kreeg een infuus met rapifen, werkt erg snel, en is ook erg snel uitgewerkt .eenmaal ingespoten raakte ik een beetje in paniek. kreeg het erg warm, begon te huilen en de hele kamer begon te duizelen, en natuurlijk was ik erg bang. toen ik eenmaal een beetje gekalmeerd was begonnen ze met de punctie. normaal spuiten ze een beetje bij halverwege maar hebben ze bij mij niet gedaan omdat ik er zo slecht op reageerde. heb me op de ademhaling gefocus en net toen ik zei nu gaat het toch wel pijn doen, waren ze klaar. mij is het dus 100% meegevallen qua pijn. heel veel succes!!
     
  15. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.599
    15.069
    113
    Nabij Utrecht
    Ik heb alle keren geen verdoving/roesje oid gehad (enkel de standaard verdoving vd baarmoederwand).

    Ik zal je mijn ervaring niet delen haha
     
  16. Clueless01

    Clueless01 Fanatiek lid

    28 jun 2016
    2.362
    1.779
    113
    Ik heb een punctie gehad in het AMC, met 24 follikels. Van te voren paracetamol, valium en morfine injectie in Mn buik. Bij t beginnen van de punctie verdoven ze nog de baarmoedermond.

    Tuurlijk deed t pijn, maar t viel me reuze mee. Ze moesten zelfs nog op mijn buik gaan hangen om erbij te kunnen. Ik heb me helemaal afgesloten en voor Mn gevoel duurde t heel kort, terwijl ik er toch n half uur lag! Vond de napijn heviger dan de punctie zelf!
     
  17. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ik heb een punctie gehad in DD, onder een mini narcose, zalig!

    Wisten jullie dat eiceldonoren in NL wél een narcose krijgen? Voor de gewone wanhopige MM'er is het even doorbijten. En die laatste zin bedoel ik sarcastisch uiteraard.
     
  18. Juudje1501

    Juudje1501 Bekend lid

    15 aug 2012
    652
    154
    43
    Vrouw
    Leiderdorp
    Spannend hoor @suusxoxo
    Ik heb aantal puncties meegemaakt. 5 om precies te zijn. De allereerste was niet fijn.
    De 2e en 3e waren heel goed te doen. Ik had combi van midazolam en beetje pijnstilling. De midazolam geeft "flinke borrel" effect.
    Punctie 4 en 5 waren super! En pijnloos. Ik had infuusje rapifen (remifentanil). Natuurlijk voelde ik wel dat ze bezig was maar geen pijn.
    En heel cliche... ontspannen!!! Sluit je ogen. Doe yoga evt. Doe evt muziekje op.
    De arts had laatste keren een ander soort materiaal, scherpere punctienaald, ander soort dan wat ze de eerste punctie had. Heb er aantal jaar rondgelopen dus best wat veranderingen/verbeteringen daar mee gemaakt;)
    De vaardigheid van de arts is ook erg belangrijk hoor!
    Bij mij duurde het niet lang, zo'n 15 a 20 min hooguit omdat ik nooit zoveel follikeld had om aan te prikken.

    Ik kan wel tegen je zeggen, maak je niet druk... maar dat doet bijna elke vrouw die weet dat iemand met een soort harpoen haar vagina in gaat:| (zo zag het in mijn beleving de eerste punctie er uit:eek:)

    Mijn laatste paar puncties heb ik zo goed ervaren, dat ik er nu niet tegenop zie als ik dat nu nodig zou hebben! (Maar is nu niet meer aan de orde)

    Ik wens je ontzettend veel geluk en wijsheid dit traject! Hopelijk heb je mooie echo de 10e en krijg je het startsein!
    Je kan altijd ff je hart luchten... je ei kwijt zeg maar:p flauw....
     
  19. Kaila

    Kaila Fanatiek lid

    7 mrt 2014
    1.593
    215
    63
    Hier 3x een punctie gehad.

    1e keer in NL, alleen plaatselijk verdoofd. Die was verschrikkelijk, maar gelukkig had ik een fijne verpleegkundige die me er goed doorheen coachte.
    2e keer in Gent, plaatselijk+ morfine infuus. Ver-schrik-ke-lijk. Meer zeg ik er niet over haha.
    3e keer in Gent, ook plaatselijk en morfine infuus. En gek genoeg viel die me mee! Ik had me denk ik ook ingesteld op het ergste en me heel erg gefocust op rustig ademen, net als het wegpuffen van weeën. Daarnaast had ik een heel doorgewinterde, rustige arts die de punctie deed. Ik denk dat dat ook echt verschil heeft gemaakt.
     
  20. suusxoxo

    suusxoxo Bekend lid

    15 mei 2016
    587
    419
    63
    Poehhh veel verschillende verhalen!
    Dankjewel voor het delen. :)
    Ik denk dat ik het maar op me af moet laten komen, maar dat ik van te voren wel ga vragen of ze me misschien niet een roesje kunnen geven. Waarschijnlijk doen ze dat niet, maar dan heb ik het toch gevraagd :).
     

Deel Deze Pagina