dit heb ik niet persé nodig toch?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Roema, 29 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roema

Roema Actief lid

31 dec 2008
    265
    0
    0
    Accountmanager
    Brabant
    Hallo,

Nog 8 weken te gaan dus ik wil een dezer dagen de beeb uitzet klaar hebben.
    Nu zie ik allerlei uitzetlijsten en veel komt over een en zie ik wel als noodzaak, maar sommige dingen niet. Dus de vraag: Het volgende heb ik niet persé nodig toch?

- Flesverwarmer (ivm magnetron)
    - voedingskussen (misschien handig, maar geen must lijkt mij)
    - wip stoeltje (kan later ook)
    - kruiken + zak (ivm zomer?)
    - Zinkzalf (wat is dat?)
    - Autostoeltje (hebben maxi cosi)

Daarnaast de vraag wat beter is; lakentjes of een dekbed (ik dacht het eerste).
    EN ik zie overal slaapzakjes staan.. maar als ik lakentjes heb is dat niet nodig of als ik de slaapzak heb zijn lakentjes niet nodig, wel?

Alvast bedankt voor het meedenken!!

2. 2009mama

2009mama Niet meer actief

dat heb je indd niet nodig, alleen zou ik wel zorgen dat je zinkzalf in huis hebt, sudocreme is soort zinkzalf

verder zijn lakentjes indd beter, een dekbedje mag niet !! dit i.v.m. warme vast houden
    wel zou je voor een duodeken kunnen kiezen met een dekbedovertrekje er over heen, dit heb ik zelf ook en vind het echt super fijn,

3. Astrid0482

Astrid0482 Actief lid

26 nov 2008
    454
    0
    0
    -Een voedingskussen koop ik ook (nog) niet
    -Kruiken zou ik wel kopen (heb er zelf 1) ook al is het zomer als de baby pas is geboren kan het z'n eigen temperatuur nog niet zo goed regelen (tenministe heb ik me laten vertellen).
    -Zinkzalf koop ik wel, is voor het (tere) huidje van je baby
    - Autostoeltje koop ik ook later, als de baby wat groter is.

(Je mag trouwens geen dekbedje gebruiken,heb ik me laten vertellen, dit moet een dekentje zijn.)

4. kim0503

kim0503 Bekend lid

10 apr 2009
    634
    0
    0
    Hoekse waard
    Hoi,

Ik heb er niet al te veel verstand van maar denk dat ik een aantal dingen wel kan uitleggen en dan moet je zelf beslissen wat je gaat doen.

-Flessenwarmer: let goed op dat de flessen die je hebt ook in de magnetron kunnen, ik heb bijv dr Brown flessen en die mogen niet in de magnetron.
    -Voedingskussen: is idd geen must maar handig, ik gebruik hem nu ook met slapen.
    -Wip stoeltje: idd ook weer geen must kan idd ook later
    -Kruiken: ja die heb je ook in de zomer nodig omdat je kindje zich in de eerste dagen nog niet goed zelf op temperatuur kan houden ( komt uit ruim 37 in de buik en "buiten"is het maar 20 ongeveer) ze gebruiken de kruiken om het bedje voor te warmen en evt de kleertjes.
    -Zinkzalf: oftewel billencreme je kan sudocreme kopen of van zwitsal dit is voor de billetjes als ze luieruitslag krijgen maar je kan het ook voor schrale plekjes op de rest van het lijfje gebruiken. dus erg handig als je dit in huis hebt maar zit ook in 1 van de baby dozen die je gratis krijgt ( kruitvat of prenatal weet even niet meer welke)
    -Autostoeltje: daar word idd de maxi cosi mee bedoeld, je mag nl het ziekenhuis niet eens uit zonder de mc omdat dit de enige juiste en veilige manier is om je baby in de auto te vervoeren.

Over het dekbedje kan ik heel kort zijn, ik mocht het niet kopen van de kraamzorg omdat een dekbedje onveilig zou zijn voor de baby dus lakentjes met een dekentje. Een slaapzakje gebruik je vooral als je kleine de lakentjes van zichaf schopt en dan dus bloot komt te liggen ( is dus handig maar geen must je kan ze overal kopen)
    Ik heb deze info grootendeels van div sites en van mensen die ervaring hebben. Ik hoop dat je er iets aan hebt.

succes
    Groetjes Kim

5. Aude

Aude Bekend lid

8 jan 2009
    776
    0
    0
    Inderdaad je hebt het allemaal niet gelijk nodig... en kruiken zou ik zeker als het in de zomer geboren word van iemand lenen ofzo.. ik heb ze maar een week gebruikt en als je ziet wat je daar dan voor betaald, echt zonde.
    Wipstoeltje vond ik zelf wel fijn dat ik die al in huis had, mijn dochter lag daar met 6 weken toch al in.

6. Aude

Aude Bekend lid

8 jan 2009
    776
    0
    0
    Oh.. ik vind zelfs foto's terug waar ze nog maar 2 werken was en al in de wipstoel lag..

7. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Mijn persoonlijke ideeën hierover ->

Flesverwarmer (ivm magnetron).
    Flessenverwarmer vind ik idd niet nodig. Een bakje warm water is even gemakkelijk. Mangetron kan je als je gekolfde borstvoeding geeft beter niet gebruiken.

Voedingskussen (misschien handig, maar geen must lijkt mij).
    Niet nodig vind ik. ik heb er geen en nog nooit gemist ofzo ook. Hier gaat voeden prima zo en soms een keer een gewoon kussen erbij gebruikt, maar dan nam ik gewoon een hoofdkussen van ons bed.

Wip stoeltje (kan later ook).
    Die zou ik sowieso niet kopen. Ik zie daar persoonlijk totaal geen meerwaarde in. Mocht je na een paar weken/maanden denken dat je er wel iets aan zou kunnen hebben kan je het alsnog gaan kopen.

Kruiken + zak (ivm zomer?).
    Ik zou er op zn minst 1 kopen. Ook in de zomer kan het zijn dat je kindje zichzelf nog niet goed op temperatuur kan houden. Dan heb je dus een kruik nodig om je kindje daarin te ondersteunen.

Zinkzalf (wat is dat?).
    Het is zalf met zink ;). Ik zou het niet halen. Koop liever een tube bepanthem ofzo, ideaal voor eventuele kapotte/rode billetjes, voor droge huid (wangetjes bijv), maar ook te gebruiken op je tepels (bijv bij pijnlijke tepels of kloofjes).

Autostoeltje (hebben maxi cosi).
    Maxi cosi is een autostoeltje. Maar maxi cosi is een merknaam, dat mogen ze dus eigenlijk niet in de lijsten zetten, dus heet het een autostoeltje. En wat is een maxi cosi anders? Oftewel, een autostoeltje heb je al, een maxi cosi namelijk ;)!

Lakentjes of een dekbed (ik dacht het eerste).
    Dekbedjes worden de eerste twee jaar afgeraden ivm wamtestuwing onder het dekbed -> oververhitting van de baby -> 'wieggedood'. Dus ik zou zeggen lakentjes+dekentjes, dat is ook wat geadviseerd word. Dekentjes in dekbedhoesje mag wel overigens.

Slaapzakjes.
    Hier nog nooit een slaapzak gebruikt, ik vind dan ook dat je die beter kan kopen wanneer het nodig is. En als het niet nodig is dan dus ook niet kopen. Slaapzakjes worden meestal gebruikt als de baby's de dekentjes van zich af trappelen of wanneer ze zichzelf 'verplaatsen' in het bedje en dan dus 'bloot' komen te liggen.

8. Tacha1987

Tacha1987 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.964
    2
    0
    Thuisblijfmama
    België - Antwerpen
    Voedingskussen vond ik dan weer super handig! Vooral met bv.. En je kindje kan er ook "in" liggen, nona doet dat nog steeds zo half liggend half zittend.

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik zal het rijtje eens afgaan:

- Flesverwarmer (ivm magnetron)
    Borstvoeding mag je niet in de magnetron opwarmen, maar als je moet kolven (omdat de baby niet wil happen), kun je altijd nog even lauwwarm kraanwater gebruiken, totdat iemand zo'n ding voor je kan kopen.
    Bij flesvoeding kun je prima de magnetron gebruiken om het water op te warmen.

- voedingskussen (misschien handig, maar geen must lijkt mij)
    Ik heb het alleen gebruikt tijdens de bevalling, ik sliep ermee tussen mijn knieen, heerlijk. Na de bevalling nog een paar keer geprobeerd met voeden, maar een gewoon kussen werkt ook prima. Genoeg vrouwen die zonder zo'n ding voeden..

- wip stoeltje (kan later ook)
    Hebben wij ook later gekocht van geld van kraamvisite. Onze kleine zat er pas rond de 6-8 weken voor het eerst in.

- kruiken + zak (ivm zomer?)
    Wij hadden 2 kruiken, voor een augustus baby. In het ziekenhuis gebruikten ze de kruiken wel 2 dagen, maar hij kon zich zelf ook goed warmhouden. Thuis nog 2a3 keer gebruikt om de wandelwagen/wiegje voor te warmen, maar nu staan ze op de kast. Maar bij een baby die zich niet goed kan warmhouden is het wel erg nuttig, misschien kun je ze van iemand lenen?

- Zinkzalf (wat is dat?)
    Dat is voor luieruitslag. Zijn verschillende merken en soorten. Sudocreme is bekend, wij hebben ook hema-huismerk en natusan. Werkt allemaal prima.

- Autostoeltje (hebben maxi cosi)
    Dat is dan prima. Dan kun je de kleine vanuit het ziekenhuis naar huis vervoeren, of andersom als het nodig mocht zijn.

Wij hadden onze kleine in het begin gewoon onder 1 laken en 1 dekentje. Tegen de winter werden dat 2 dekentjes. Daarna ging hij draaien en woelen, en zijn we slaapzakken gaan gebruiken. Dat in combi met 1 laken en 1 deken tot de middel om hem lekker in te kunnen stoppen tegen de winterkou.

10. Roema

Roema Actief lid

31 dec 2008
    265
    0
    0
    Accountmanager
    Brabant
    Super bedankt voor alle reacties.. Daar kan ik mee vooruit!

11. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Voedingskussen heb ik meer plezier van gehad tijdens de zwangerschap dan na de zwangerschap geloof ik. Dus als je em nu al neit mist, dan later ook niet

12. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.423
    447
    83
    Limburg
    Hier nog even een kleine aanvulling, kruiken zou ik idd wel in huis hebben (kopen of lenen) maar de zakken ervoor heb je niet nodig. Mag niet eens meer, ze wikkelen die in hydrofiele luiers en die heb je toch wel in huis.

13. maartjev

maartjev Fanatiek lid

9 mrt 2009
    1.534
    0
    0
    -Wij hebben in het begin wel een flessenwarmer gebruikt, ivm borstvoeding (is beter om niet in de magnetron op te warmen).
    -Voedingskussen heb ik slechts af en toe gebruikt voor de borstvoeding, maar echt niet vaak.
    -Wipstoeltje heb je nog niet gelijk na de bevalling nodig, maar ze kunnen er toch al vrij snel in! Is wel fijn omin huis te hebben.
    -Kruiken+zak zou ik zeker wel aanschaffen. Misschien kan je kindje zich niet goed op temperatuur houden, dan heeft hij/zij in de zomer echt nog wel een kruikje nodig!
    -Zinkzalf gebruik je om schrale billetje/luieruitslag te besmeren zodat de urine het niet verder ' inbijt'. Wordt ook vaak sudocreme voor gebruikt.
    -Wat bedoel je met autostoeltje? Wij hebben een 3-in-1 wagen en gebruiken het maxi cose gedeelte altijd in de auto. Zit een bevestiging aan zodat je hem met de gordel vast kan zetten, en klaar!
    -Sowieso is een lakentje + deken beter geloof ik. Weet niet precies waarom. De uk hier slaapt er goed onder.
    -Slaapzakje gebruikten we toen het kouder was tegelijk met een lakentje + dekentje. Het is beter om je kindje wat warmer in te stoppen dan de verwarming hoger te zetten. Als je kindje de neiging heeft om rond te draaien etc in bed is een slaapzakje wel handig, anders hangt ie zo met zn beentjes door de spijlen heen! Of zonder dekentje!

Lees maar eens op het forum ergens een topic over wat er nou zin en onzin is voor de uitzet, is een enorm topic over!

14. Coco

Coco VIP lid

31 aug 2007
    6.135
    0
    0
    omg. Rotterdam
    - Flesverwarmer (ivm magnetron) Hebben wij ook nooit gebruikt.
    - voedingskussen (misschien handig, maar geen must lijkt mij) Is handig maar niet per se nodig. Ik heb hem wel veel gebruikt. Toen ik zwanger was sliep ik er mee, toen de kleine geboren was, was het erg handig om BV te geven, later gebruikt de kleine het als steuntje om te zitten in de box, en nu gebruikt hij het als klim- en klauterkussen. Het was zn geld dus meer dan waard.
    - wip stoeltje (kan later ook) wipstoeltje kan ook later aangeschaft worden, maar ik vond het wel een must. Ze zeggen dat je ook alleen de box kunt gebruiken en dus geen wipstoel, maar hier is het ding heel veel gebruikt.
    - kruiken + zak (ivm zomer?) Toch aanschaffen, ivm dat babies niet zelf hun lichaamstemperatuur kunnen regelen, ook al is het buiten erg warm.
    - Zinkzalf (wat is dat?) Zinkzalf niet per se nodig, maar dan wel een andere 'kontencreme', sudocrem of bepanthen bijvoorbeeld.
    - Autostoeltje (hebben maxi cosi) Maxi Cosi is merk autostoeltje :D .

15. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

flesverwarmer ligt eraan als je de fles gaat geven of borstvoeding. Met borstvoeding ben je die niet nodig (als je alleen bv geeft) het kan in een pannetje met water volgens mij zo deden ze het vroeger ook. Maar als je niet teveel gedoe wil kan een flesverwarmer wel handig zijn.
    voedingskussen: de een zweert erbij de ander vind het niks. Een vriendin van me heeft hem ook niet gebruikt en ging met bv helemaal goed. Andere vriendin heeft gewoon een kussen gebruikt en dat werkte ook.
    wipstoeltje: ja wij hebben hem al wel, maar hoeft niet inderdaad. Je hebt ook de box nog waar de baby even in kan liggen
    kruiken: ben je zeker wel nodig. Voor het verwarmen van het bedje van je baby want die kan zelf zijn temperatuur nog niet regelen. Dus die moet je echt wel aanschaffen.
    zinkzalf: staat ook op de uitzetlijst. En dat zijn de dingen die je over het algemeen wel nodig hebt.
    autostoeltje: ik weet niet hoe dat werkt. Hebben geen auto dus zijn we niet nodig en weet niet of maxicosi alleen mag.
    Lakentjes zijn beter. Ze raden echt of dekbed te gebruiken ivm verstikkingsgevaar. Een lakentje + een katoenen deken dat is voldoende.

16. angelbaby

angelbaby Fanatiek lid

Flessenwarmer: Het schijnt überhaupt beter voor je flessen te zijn om de melk niet in de magnetron op te warmen. Bij Avent wordt het ook afgeraden om de magnetron daarvoor te gebruiken.

Kruiken: hier hebben we ook langer over getwijfeld maar nu toch gekocht. Baby's kunnen zoals al gezegd hun lichaamstemperatuur nog niet regelen. En ook al is het buiten 25 graden, dat is toch kouder dan de 37 die ze gewend zijn uit je buik. Verder kregen wij de tip dat de kruiken in het najaar en de winter ook handig zijn om het bedje alvast op te warmen of het aankleedkussen als je ze n bad doet. Komen ze daarna niet op zo'n koude plek terecht.

17. Agatha

Agatha Fanatiek lid

16 sep 2007
    1.382
    0
    0
    Wat kruiken betreft: in Nederlandse zomers is het echt niet iedere dag 25 graden ofzo, hoor! Vorige zomer heeft mijn ukkie ook nauwelijks haar shirtjes met korte mouwtjes aan gehad. Dus toch een kruik.

18. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    als je borst geeft is een fleswarmer wel handig omdat de voeding niet in de magnetron mag. opwarmen in een pannetje water kan echter ook dus dan kun je gewoon kijken wat voor jou het handigst is

kruiken zou ik zowiezo 1 in huis halen of anders lenen van een vriendin of kennisen met kids. dit natuulijk met een kruikenzak. mijn kindje komt in de zomer en heb 2 kruiken in huis.
    autostoel: mxicosi is een autostoel tot 9 maanden of 13 kilo

slaapzakjes: in het begin zijn ze vaak nog te groot en gaan pas vanaf 70cm. in het begin is het dus makkelijker om een deken met overtrek te gebruiken of een lakentje. ligt een beetje aan het weer natuurlijk. dekbed mag niet maar gewone dekentjes speciaal voor babys zijn haast overal wet te krijgen bijvoorbeeld in winkels als leen bakker voor veel minder geld als een babyzaak. (kwam der helaas zelf te laat achter). ik had veel slaapzakjes in huis maar heb ze amper gebruikt. mijn dochter sliep veel liever alleen met een dekentje

voedingskussen: nooit aangeschaft en dus ook niet gemist

wipstoeltje: erg handig maar kan later ook nog gehaald worden. hier werd ie gebruikt vanaf een maand of 3 en toen ze 4 maanden was werd was het erg handig met fruit en groentehapjes geven :). dus een must is het zeker

19. selle

selle Actief lid

10 aug 2008
    341
    0
    0
    Brabant
    Het is overigens onzin dat borstvoeding niet in de magnetron mag! Het mag wel degelijk alleen moet je wel goed opletten. Tijdens het verwarmen tussendoor de voeding een keer schudden ivm 'hotspots' en uiteraard de voeding niet te warm laten worden. (Dit kan overigens ook gebeuren in de flessenwarmen als je niet oplet.)Zet de fles zonder speen in de magnetron, magnetron is niet goed voor het sillicone. Ik werk op een kinderdagverblijf en wij volgen de richtlijnen van de ggd.

Flessenwarmer kan dus idd overbodig zijn!
    Het voedingskussen kan ik nu al niet meer missen, slaap er héérlijk mee!

Deel Deze Pagina