Hoi allemaal, Misschien een domme vraag maar ik kan nergens echt een duidelijk antwoord vinden. Hoe begin je nou met bijvoeden, wat geef je eerst, en hoelang kook je bijv wortels tot een goed prakje? Kook je het zolang dat je het met je vork kan prakken (zijn dan niet alle vitamines eruit?) of kook je het eventjes en gooi je het dan door de blender? Hoeveel geef je in het begin? Ik geef nu bv op verzoek, dus ik heb helemaal geen idee van hoeveel ze mogen, nu stopt ze gewoon met drinken als ze genoeg heeft. Zoals jullie zien, ik heb hulp nodig!!! Ik wil gaan beginnen als ze 5 maanden is, rond 27 mei dus Alle tips en trucs zijn welkom!! Groetjs Marijke
Je kookt groente tot ze gaar zijn. Niet langer want dan gaan idd alle vitaminen verloren. Als het zacht genoeg is kun je het prakken, anders in blender of staafmixer. Fruit hoef je alleen te koken als het anders te hard is, bijv appel. En dan heel kort koken, want het hoeft alleen zachter te worden, hoeft niet gaar te worden. Er wordt aangeraden te beginnen met groente, anders kan je kindje wennen aan het zoete fruit en sommigen beweren dat ze dan minder goed groente gaan eten. De eerste keren eten ze maar een paar hapjes. De hoeveelheden zou ik verder niet weten. Je kunt op de potjes in de winkel kijken hoeveel daarin zit en daar de hoeveelheid op aanpassen... Of even verder kijken op internet. Als ze groente en fruit goed eet, kun je ook een gekookt aardappeltje door de groente doen. Of pasta of rijst. En dan beginnen met zacht vlees (bijv kip) of vis. Kun je ook pureren of prakken. Je kunt het ook helemaal anders doen, namelijk a la Rapley. Dan geef je je kindje stukjes in de handjes en dan eet ze gewoon zelf (is in ieder geval de bedoeling). Het idee is dan dat je kindje zelf weer bepaalt hoeveel ze eet.
Dankjewel, dat is tenminste duidelijk! Zijn er ook groenten die je beter niet kan geven, zoals bloemkool ivm darmkrampjes? Groetjes Marijke
Kool soorten, bruine bonen, uien kunnen krampen veroorzaken maar dat hoeft niet. Zo had Kylian van bloemkool enz geen last maar gaf ik hem bruine bonen dan ging het mis. Ik ben toen begonnen met pure groente zoals worteltjes, doperwtjes, sperciebonen, snijbonen. Ze adviseren om eerst 3 dagen dezelfde groente te geven zodat je kunt zien hoe je kindje erop reageert en dan een volgende te proberen. Daarna kun je er aardappels/rijst/macaroni aan toevoegen en eventueel vlees. (ik deed toen vaak wat rul gebakken gehakt of een kipfilet) Ik mikte alles gewoon in de staafmixer en namate Kylian ouder werd liet ik het steeds grover. Wat betreft de hoeveel heid, in het begin was het echt theelepeltjes werk (3 a 4) maar vanaf het begin heb ik hem laten aangeven hoeveel hij wilde, de ene dag was dat een paar hapjes en de volgende dag een half potje. Groetjes Anita
Bloemkool ging hier wel goed. Het zijn meer de blad-kolen waar je mee op moet passen (witte/groene/rode kool) De 1e 4 groenten hier waren wortel, sperzieboon, broccoli en bloemkool. En die kookten we en daarna de staafmixer erop. Mijn zoontje at graag, en kreeg al snel 100-150 gram groente per dag. Terwijl we met beetjes van 50 gram wilden beginnen. Zou het gewoon een beetje van je kindje af laten hangen.
Je begint met een fruit of groentehapje, naar behoefte. De groente kook je tot ze zacht genoeg zijn om in de blender te doen. Als op een gegeven moment groente eten goed gaat kun je er een aardappel bij doorheen doen en nog later wat vlees. Voor het gemak zijn wij begonnen met potjes groente. Dat was makkelijker om te kijken wat ze lekker vind. Ik wil binnenkort gaan beginnen met ons eigen eten in de blender te doen want inmiddels eet onze dochter potjes groente voor 8 maand en ouder. En fruit blijft naar behoefte. Succes!
ik lees mee want ik wil ook gaan beginnen met fruit en groente bij 4 maanden, en ik vind het nog allemaal abracadarbra.... ik wil het liefste ook alles zelf maken maar weet niet goed wat en hoe enzo. en welke tijden ik het beste het fruit en groente kan geven. hopelijk word het binnenkort allemaal wat duidelijker.
Ik doe alles met de babycook; maak grote porties klaar en vries ze in in ijsklontbakjes of kleine potjes.. In het begin kreeg Nona 1 ijsklontje nu heeft ze er gisteren al 4 op kunnen eten! Eerst kreeg ze 3d wortels, dan 3d broccolli, en nu 3d courgette-appel. Dus alles een paar dagen na mekaar geven en in het begin is het echt gewoon proeven en leren eten met de lepel! Veel plezier
Mijn dochter wordt 18 mei 6 maanden en dan wil ik ook gaan beginnen met bijvoeding. Ze is daar ook echt aan toen ze smakt veel en kijkt het eten van ons bord. Ik heb tot nu toe alleen nog maar borstvoeding gegeven. Ik ga dus vanaf 18 mei ook beginnen met pap maar moet ik dat dan tegelijk met een groente doen of kan ik beter eerst een paar dagen/weken? een bv laten vervallen voor pap en als dat goed gaat pas beginnen met groente hapjes? Heeft iemand misschien ook ervaring met alleen maar bv en dan overstappen op bijvoeding? Je leest en hoort zoveel dat ik het soms niet meer snap Misschien nog een andere stomme vraag maar wanneer begin je met het geven van drinken zoals diksap e.d. groetjes laila
Hoi Ik wil ook binnenkort gaan beginnen dus lees graag mee voor tips! Ik heb ook al wat potjes groenten staan maar t liefst maak ik het toch vers. Ik heb 3 potjes wortelen, 2 sperciboontjes Kan ik ook dit eerst geven en dan over gaan op vers? of went hij dan niet goed aan de smaak?? @ Lieve Sophie Diksap staat op de verpakking vanaf 4 maand. Zelf ga ik het pas na 6 maand geven denk ik. Ik geef ook nog volledig Bv op verzoek maar geef af en toe al pap met een lepeltje Dan kolf ik wat Bv af en dan meng ik dit met de rijstebloem en dan geef ik het met een lepeltje. Heerlijk vind Jarno dit en hij hapt al zo goed van de lepel! Een collega van mij geeft ook volledige Bv en die is er nu eerst groente bij gaan geven en daarna fruit. alleen dit deed ze een half uur voor de voeding maar haar dochtertje dronk dan zo slecht dat haar voeding terug liep dus nu geeft ze geloof ik eerst de borst en een half uur daarna de groente of fruit. Hoe doen andere mensen dit met BV? eerst groente of fruit en daarna BV of eerst BV en daarna groente of fruit en loopt je voeding niet terug? Groetjes Danielle
ik geef bijvoeding ala rapley, dus met stukken. Erg leuk en hij wordt er steeds beter in. Hij eet ook erg veel. Ik geeft nu eerst BV en dan zijn eten een half uur-uurtje later. En dat gaat er goed in! Ik ben de eerste drie dagen begonnen met alleen fruit in de ochtend geven, banaan in zijn geval en pas daarna in de avond ook groente, broccoli. En dat ook weer drie dagen. en dan weer iets nieuw introduceren voor drie dagen. Ging heel soepel allemaal.
Ik heb van het cb begrepen dat als je bijvoeding wilt geven i.p.v bv je eerst groente of fruit hapjes moet geven en dan nog bv op een gegeven moment gaat je kindje steeds meer groente/fruit nemen en vervalt je bv van dat moment. je moet dit dan wel altijd op de zelfde tijd doen bijvoorbeeld de voeding van een uur of 4 (sophie komt meestal tussen 4 en 5 uur). Ik wil op een gegeven moment alleen nog de eerste en laatste voeding bv geven. Ik vind het opzich wel een fijn idee dat je overdag weer wat flexibeler bent. Maar aan de andere kant vindt ik het ook niet zo een leuk idee om de bv af te bouwen want dan sluit je weer iets af de tijd gaat al zo snel Wat zijn jullie plan met de Bv? Nog even een hele andere vraag ik zit nog niet zo lang op dit forum en ik vraag me af hoe je zo een kalender onder je naam krijgt waar op staat hoe oud je kindje is? groetjes laila
Lieve sophier: Ik heb 4m bv gegeven dus nu fv en ik doe het idd ook zo ivm bijvoeden. Nu vandaag heeft ze 70gr wortel op en dan een flesje van 120ml (meer wilde ze niet) Zo wordt het altijd meer en meer groenten en minder melk tot die fles gewoon wegvalt. En over die banner ik heb de mijne hier gehaald: www.bump-and-beyond.com
Sophie, ik gaf zelf geen borstvoeding (helaas) maar dit weet ik er ongeveer over: In het begin, geef je eerst een borstvoeding, en daarna nog een paar hapjes groente/fruit om aan de smaak te wennen. Als dat goed gaat, kun je een halve voeding geven, dan wat meer groente/fruit, en nog een toetje borst toe. En uiteindelijk geef je eerst een volledige portie groente/fruit, en dan de borst als toetje. Met 2 voedingen per dag zou ik wel rustig aan doen. Lang niet alle vrouwen redden dat, die hebben gewoon meer per dag nodig om de productie hoog te houden. Ik dacht dat vanaf een maand of 9 dat wat makkelijk wordt. Om diezelfde reden wordt ook aangeraden om tot 6 maanden te wachten met bijvoeden. Simpelweg omdat het de productie een flinke deuk kan geven. En niet alle vrouwen daarna hun productie weer op peil krijgen.
huh? nou snap ik het ook niet meer.. moet je nou de bijvoeding geven voor of na de fles? of een half uur/uur later? en hoe moet ik het doen met de rijstebloem? want ik geef nutriton door zijn fles en moet ik dat dan ook doen? lijkt mij dat het dan helemaal niet meer drinkbaar is omdat het te dik is.
Rijstebloem hoef je niet perse te geven dit mag.. En ik weet nou ook niet meer hoe het zit met Bv voor of na. Ik ga eerst proberen te voeden en dan een half uur later een paar hapjes beginnen. Ben veel te bang dat anders m`n productie eraan gaat! Draai het later wel om.. Groetjess
Je kan anders toch gewoon even kolven? Ik kolf nu ook 1 extra voeding per dag, voor als er iets gebeurd ofzo
Als je begint met bijvoeden geef je eerst BV en daarna het vaste eten. Als hij wat gewend is eraan, na een maand of zo, of ik geloof dat men aanraadt vanaf 8 maanden, kun je gaan omdraaien. Dan geef je eerst het vaste eten en daarna de BV. Zo vul je met de Bv alleen nog zijn honger aan en heb je steeds minder melk nodig. En bouw je dus af.