Ik weet niet of ik hier goed zit maar heeft iemand slaaptips voor mij? Mijn jongste is 5 weken geleden geboren en slaapt sinds een paar nachten 5 of 6 uur door, heerlijk maar ik kan zelf zo slecht of onrustig slapen. Helemaal na zijn voeding van ongeveer 05.00. Dan slaap ik gewoon niet meer. S middags lukt het me ook niet om te slapen. Ik kan er soms een beetje wanhopig van worden wat natuurlijk ook niet bevordelijk is. Heeft iemand tips voor mij??
Ik begrijp het wel, vijf uur is net zo'n tijdstip dat het niet meer goed lukt. Accepteren is de eerste stap naar ontspanning. Bedenk dat je de dag wel weer doorkomt, ook als je moe bent. En kun je niet meeslapen bij een van zijn volgende slaapjes? Of zijn die nog te kort?
Overdag lukt het me helaas ook niet om te slapen. Maar dan lig ik wel rustig op bed te relaxen. Beetje op deze forum te kijken en te reageren, beetje op Facebook, mail checken enzo...
5 weken is natuurlijk nog maar kort na de bevalling, je lijf zit nog vol hormonen, die hebben ook invloed op slaap-/waakritme. Plus dat je kindje nog maar net doorslaapt, daar moet je ook weer aan wennen. Ik denk dus dat het deels geduld hebben is en blij zijn met alle slaap die je kunt pakken. Verder misschien melatonine? Maar dat zou ik niet om 5 uur 's morgens doen, dan ontregel je je lijf alleen maar meer. Hopelijk schuift die voeding gewoon snel op naar 6/7 uur.
Ja dat is ook wel zo, hij is nog maar 5 weken. En ik denk inderdaad dat acceptatie ook wel meespeel. Ik heb alleen nog een zoontje van 2 rondlopen die ook wel aandacht wil...
Als je geen bv geeft of bepaalde medicijnen gebruikt, saliethee! *Schrijft rusteloze mama om 02:00...(Dochter kucht beetje veel vannacht maar kan ook verschrikkelijk eng hoesten (alsof ze stikt), redelijk vaak rechtovereind momentjes dus. Geloof dat ik zelf ook maar ff een bakkie ga doen, tenslotte nog geen 4 uur voor de wekker gaat en de chaos van de dag weer begint...
@Vero0504 jij krijgt ook niet veel slaap dus. Ja ik hoor ook elk kuchje en dingetje van mijn zoontje. We hebben hem ook al op zijn eigen kamer. Dat enge verslik/stik geluid is herkenbaar. Gisteravond een lactatiekundige over de vloer gehad en die zei dat er dan melk weer omhoog komt. Dit kan (hoeft niet) reflux zijn. Ik vind vooral de ochtenden lastig, het opstarten....pfffff
Ik ga dan eerder naar bed. Bijslapen kan hier ook niet en de wekken gaat rond 6. Echt een rot tijd hè rond 5 uur?
Hoort er, vrees ik, helaas bij. Dat is het 'nadeel' van een tweede kind. Been there, done that. Kleine troost: als het goed is wordt het gelukkig wel beter. (En zo niet of als je echt niet meer kunt functioneren ed, dan is het tijd voor een bezoekje aan de huisarts.) (In de zwangerschap van de jongste sliep ik maar een kwartier achter elkaar. Nadat ze geboren was is dat gelukkig wel minder erg geworden, maar ik slaap niet meer door. Ben ook regelmatig vroeg wakker. Slaaponderzoek en alles gehad, maar niets aan te doen, dus zal er mee moeten leren leven.)
Ja ik zeg ook elke ochtend tegen mezelf dat dit maar tijdelijk is. Maar oh wat heb ik moeite met die ochtenden. Ik heb dan ook mega honger en kan duizelig worden. Ook niet echt bevordelijk. Ik probeer al wat te eten als ik om 05.00 ga voeden maar merk dat ik echt rustig moet opstarten sochtends...
WoW zelfs een slaaponderzoek gehad @NiekeKris ...vervelend dat je zo slecht blijft slapen. Red je het wel zo gedurende de dag? Ik merk dat ik vooral veel moeite met de ochtenden heb. Ik kan gelukkig nog wel functioneren!! En de sleutel blijft denk ik inderdaad tijd geven. En in mijn geval blijven praten/wat afleiding, anders slaan mijn gedachtes op hol!!
Oh dat hongergevoel en duizelig herken ik zeg!! Ik had dat ook in de babytijd van de jongste! Ik stond zwetend, duizelig en misselijk van de honger de kinderen aan te kleden. Ik heb me zelfs nog laten prikken op suiker, maar was niet het geval. Het is vanzelf weer overgegaan. Kwestie van slaapgebrek en hormonen vrees ik! Sterkte! Heftige periode, zo met 2 hummeltjes!
Ik denk wel dat het mijn functioneren aantast, maar ik weet inmiddels niet beter (mijn dochter is inmiddels 5), dus kan het lastig vergelijken. Hopelijk is het bij jou iets wat voorbij gaat! Als je geen borstvoeding geeft dan kun je de ochtendvoeding misschien ook eens uitbesteden? Of juist een avondvoeding en eens erg op tijd naar bed gaan.
@Edith1987 herkenbaar dus...duurde het bij jou lang? Ik heb het nu zelfs op dit moment al (04.30) tijdens het voeden dat ik me zo al voel. Heb al een krentenbol en IJszee gedronken maar dat helpt nog niet veel. Ik vind het zo'n rot gevoel. Wat als ik straks echt flauw val en ik ben alleen thuis met m'n twee jongens...
Ja duurde best lang, 8 maanden ofzo! Ik vond het ook eng en hoopte eigenlijk dat er een medische verklaring voor zou zijn zodat er iets aan gedaan kon worden. Maar helaas. Er is ook geprikt op ijzer en schildklier. Mijn partner kon destijds weinig helpen in de ochtendspits vanwege zijn werk, hopelijk kan de jouwe dat wel!
Oef 8 maanden...gaf je al die tijd borstvoeding? Nee mijn man kan ook niet helpen tijdens de spits...en ik vind het soms ook best eng. Ik kijk ook elke ochtend of mijn buren thuis zijn...als er iets gebeurd kan ik gaan roepen. Ik moet toch nog voor na controle naar de verloskundige, dan kaart ik dit maar meteen aan!!
Zou ook vitamine D en B12 ed dan mee laten controleren en misschien nog wel meer, de 'standaard dingen', zeg maar. (Ik slik ivm soortgelijke klachten maagbeschermers en vitamine D pillen, naast mijn schildkliermedicatie. )
Ik ben zelf ook een hele lichte slaper. Een magnesium pilletje voor het slapen gaan wil bij mij ook wel helpen. En geen telefoon kijken in de avond of laptop iPad. Tv gaat nog. En rijpe bananen eten. Wandeling maken in de avond helpt ook. Sterkte!