Aangeboren of aangeleerd? Welke eigenschappen?

Discussie in 'De lounge' gestart door bunchy, 20 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.673
    515
    113
    Wie kan me hier meer over vertellen
    Extraversie/introversie volgens mij maar welke kenmerken nog
    Meer? Weet iemand dit met wetenschappelijke onderbouwing?

2. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Dat ligt volgens mij een beetje aan welke wetenschapper je het vraagt... zijn heel veel verschillende meningen over. Talent (muziek, kunst) is vaak aangeboren...

Lastig hoor..

3. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
  4. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.867
    5.105
    113
    Ik heb hier heel wat jaren geleden voor school eens een onderzoek over/naar gedaan. Op internet valt er veel te vinden maar bepaalde dingen spreken zich ook tegen. De ene zegt dit, de andere zegt dat. Lastig onderwerp dus. Als je googlet op nature en nurture zul je wel het eea vinden.

5. SYRV

SYRV Fanatiek lid

29 nov 2009
    3.133
    453
    83
    Inderdaad googelen op nature and nurture. Daar is echt heel veel over geschreven.

6. Victoria30

Victoria30 Fanatiek lid

1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Heb je het over temperament of alle eigenschappen? Heel lang geleden dat ik ernaar gekeken had maar de bron die ik toen had (en het verschilt duidelijk nog al) zei dat het temperament de aangeboren eigenschappen waren. Maar zoals ik al zei is het lang geleden en klets ik wellicht uit mijn nek.

7. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Ontwikkelingspsychologie is nogal een breed onderwerp. Nature/nurture is nogal een discussiepunt. Google weet veel, anders vakliteratuur lezen.

8. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Het nature/nurture debat, enorm enorm enorm interessant al zeg ik het zelf.

9. Trirani

Trirani Fanatiek lid

6 aug 2013
    1.292
    1.129
    113
    Vrouw
    Waar ik ben
    Zoals hierboven staat: het Nature/Nurture debat googlen. Hèt juiste antwoord bestaat niet, of men weet het (nog) niet.

Daarnaast zag ik in jouw openingspost ook een vraag over introversie/extraversie. Dat gaat niet direct over het nature/nurture debat.
    Voor die termen kun je ook googlen op het 'Big five model'. Of deze link openen:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Big_Five_(persoonlijkheidsdimensies)

In niet-wetenschappelijke lees-literatuur is in verscheidene boeken van Louis Couperus de noodlotsgedachte (determinatie vs toeval) ook interessant uitgewerkt. Het uitgangspunt of dingen vast liggen, en derhalve het geen zin heeft om nog te 'vechten'.

Veel plezier! Het zijn interessante onderwerpen.

Ps. Met een achtergrond in klinische psychologie (universitair) ben ik van aanvankelijk verhoudingsgewijs meer 'Nurture' gericht te zijn geweest, gedurende de studie en met meer levenservaring, meer richting de 'Nature' kant gegaan in denkwijze. Echter, de juiste houding voor mijzelf blijft om altijd te blijven streven naar verbetering, niet te denken dat ik de 'Nature' kant in mijzelf per definitie moet volgen. Dan zou mijn luiheid het winnen van ondernemendheid ;).

10. Mystiek

Mystiek Fanatiek lid

19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Je noemt extraversie en introversie. Dit zijn twee uiteinden van een schaal die persoonlijkheid van mensen karakteriseert. Het volledige model staat bekend als de 'Big Five'. De Nederlandstalige Wikipedia pagina geeft een zeer beknopt maar vrij duidelijk beeld van het model: https://nl.wikipedia.org/wiki/Big_Five_%28persoonlijkheidsdimensies%29

Wil je weten in hoeverre iedere trek erfelijk is, dan zul je de wetenschappelijke literatuur in moeten duiken. Je kunt je voorstellen dat wetenschappers wisselende resultaten vinden, mede doordat deze 'nature' en 'nurture' met elkaar samenwerken: in hoeverre een trek tot uiting komt is afhankelijk van aanleg, maar ook de manier waarop de omgeving op die aanleg inspeelt, om het maar simpel te zeggen. Veel schattingen komen uit rond de 50%. Om te beginnen zou je eens naar deze (betekkelijk oude) tweelingstudie kunnen kijken: https://www.researchgate.net/publication/14425701_Heritability_of_the_Big_Five_Personality_Dimensions_and_Their_Facets_A_Twin_Study
    Maar als je er echt in duikt zal je zien dat er eindeloos veel over geschreven is.

Ik ben benieuwd waar je dat vandaan hebt. Ik heb nog nooit wetenschappelijk bewijs gevonden voor het bestaan van talent.

11. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ritme- en toongevoel is aangeboren, weliswaar bij iedereen ;)
    (is nl. ook belangrijk voor taal, heeft vermoedelijk daarmee te maken).

Het 'talent' moet je vooral zoeken in (deels aangeboren) vaardigheden zoals intelligentie en een goed geheugen. Daar is genoeg onderzoek naar gedaan.

12. Mystiek

Mystiek Fanatiek lid

19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Maar intelligentie en geheugen is niet hetzelfde als talent. Deze eigenschappen faciliteren de ontwikkeling van een heleboel vaardigheden, niet een specifieke zoals het leren bespelen van een viool.

Deel Deze Pagina