Zwangerschap en vaccinaties???

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Mispoes, 6 feb 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mispoes

    Mispoes Fanatiek lid

    2 feb 2006
    1.821
    1
    0
    Nabij Eindhoven
    Hallo,

    Mijn vriend en ik zitten nu in ronde 1. In april gaan wij voor 3 weken naar Zuid- Afrika, en daar heb je de nodige vaccinaties voor nodig. Die krijgen wij op 27 maart. Stel nou dat ik voor die tijd nog zwanger raak... (je weet maar nooit he) Weet iemand hoe dat zit? Zou dat dan schadelijk zijn voor de kleine?

    Als iemand hier ervaring mee heeft, dan hoor ik dat graag!

    Vast bedankt!

    Mispoes



    [​IMG]
     
  2. ilseD

    ilseD Lid

    10 jan 2006
    95
    0
    0
    Toevallig heb ik daar vorige week voor naar de dokter gebeld. Wij zijn in september naar de dominicaanse republiek geweest en hebben ons daarvoor laten inenten tegen hepatitis A en B. In februari moeten we normaal ons herhalingsvaccin krijgen. De dokter zei me dat er geen probleem is als je nog niet zwanger bent, maar dat het zeker niet mag als je wel zwanger bent! Het kan voor mij wel geen kwaad dat mijn herhaling later zou komen (na de zwangerschap). Ik heb dus beslist het niet te laten doen, want we hebben deze maand goed geklust :oops: , dus de kans zit erin dat het raak is ;) .
    Dus ik denk: ofwel ga je nu voor een inenting als je nog niet zwanger bent (eventueel bloedtest laten doen als je 't zeker wil weten?) ofwel stop je even met zwanger worden :( , ofwel laat je je niet inenten :(: . Vraag het best ook nog eens aan je dokter denk ik.
    Groetjes!
    Ilse
     
  3. Mispoes

    Mispoes Fanatiek lid

    2 feb 2006
    1.821
    1
    0
    Nabij Eindhoven
    Hoi Ilse,

    Bedankt voor je snelle reactie!

    Wij hebben voor onze reis de vaccinaties voor Hepatitus A nodig, en DTP.

    Intussen ben ik zelf op internet verder gaan zoeken en kwam ik bij het volgende uit:



    Medische adviezen

    De beschermende maatregelen die worden geadviseerd voor de reis naar Afrika zijn: bescherming tegen hepatitis A door 'langwerkende vaccinatie' of door gamamglobuline. Verder (zonodig) een herhaling van de DTP vaccinatie en goede bescherming tegen muggenbeten in verband met dengue ofwel knokkelkoorts. (zie www.lcr.nl en kijk onder ziektes en dan onder Dengue).

    Hepetitis A bescherming
    1. Gammaglobuline is veilig tijdens de zwangerschap. Het beschermt echter maar een aantal maanden. Bij de gammaglobuline krijg je antistoffen uit het bloed van een ander ingespoten. Deze worden afgebroken door het eigen lichaam en werken dus na enige tijd niet meer.
    2. De langwerkende vaccinatie bestaat uit een serie van twee inentingen met 6-12 maanden tussentijd. De veiligheid tijdens de zwangerschap is niet systematisch onderzocht, daarom wordt bij voorkeur gammaglobuline gegeven tijdens de zwangerschap. Vóór de zwangerschap mag de vaccinatie wel gegeven worden. Door vaccinatie maak je zelf antistoffen tegen hepatitis A. Het is niet zo dat er langdurig iets in je lichaam blijft zitten. Je spreekt het eigen immuunsysteem aan. De langwerkende vaccinatie werkt ongeveer één à anderhalf jaar. Na een tweede vaccinatie ben je minstens 10 jaar beschermd. Het mooist is het om de tweede vaccinatie na een half á één jaar te geven, omdat je dan aansluitend beschermd bent tegen hepatitis A. Als je de vaccinatie niet neemt na één jaar, bijvoorbeeld omdat je dan net zwanger bent, is die niet verlopen. Ook als je de tweede vaccinatie na een aantal jaar geeft werkt deze nog prima en ben je daarna ook minstens 10 jaar beschermd.


    DTP-bescherming

    De DTP vaccinatie is veilig tijdens de zwangerschap.


    Het komt er dus op neer, dat die vaccinatie tegen DTP niet schadelijk is, en die tegen hepatites A wel, maar niet als je de gammaglobuline neemt, die maar een paar maanden werkzaam is!

    Groeten Mispoes
     
  4. mijnimeel

    mijnimeel Fanatiek lid

    10 nov 2005
    2.343
    0
    0
    Directeur
    In de buurt van Den
    Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en dit vragen aan de arts. Niet via internet want wij zijn allemaal geen artsen zou ik zo zeggen.....
     
  5. Mispoes

    Mispoes Fanatiek lid

    2 feb 2006
    1.821
    1
    0
    Nabij Eindhoven
    tja....dat is ook weer zo! Ik zal eerst maar eens afwachten of ik wel positief test. Als dat zo is zal ik mijn arts maar raadplegen. Is dit niet het geval, dan kunnen we misschien maar beter wachten met zwanger worden totdat we terug zijn uit Afrika........ :(

    [​IMG]
     
  6. Molly

    Molly Fanatiek lid

    4 dec 2005
    1.456
    0
    0
    Ik ben hier voor mijn vakantie naar de carribean ook voor bij de GGD geweest. Ik had ook DPT en hepatitus A nodig. Deze 2 kunnen geen kwaad bij eventuele zwangerschap. Hier heb ik ook een boekje van mee gekregen. Je kunt je dus gewoon laten inenten.
     

Deel Deze Pagina