Eiceldonatie vraagje

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Apekop, 12 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Apekop

Apekop Actief lid

29 mei 2008
    393
    0
    16
    leidster kinderopvang
    Beetje een gekke vraag hoor want ik ben nog lang niet aan dit soort dingen toe maar ik zag dit op Babyboom:

Als je vriendin jou bijvoorbeeld eicellen doneert en die worden bevrucht met het zaad van je man en bij je teruggeplaatst, ben je toch eigenlijk (bot gezegd) zwanger van een kindje van je vriendin en jouw man? Die eicellen bevatten toch de genen van jouw vriendin en niet van jou zelf? Of toch wel?

2. Madeliefke

Madeliefke VIP lid

19 jan 2008
    6.317
    216
    63
    Hoi Bloemqueen,

Je hebt helemaal gelijk. Het kind is dan genetisch gezien van je man en je vriendin. Dan heb je wel het voordeel dat je ze allebei kent. Bij anonieme eiceldonatie is dat weer niet. Al houden ze geloof ik wel rekening met hoe je eruit ziet.

Groetjes Elke

3. Apekop

Apekop Actief lid

29 mei 2008
    393
    0
    16
    leidster kinderopvang
    Bedankt voor je reactie Elke!

Dat lijkt me ook niet leuk :(

Ik zou dan misschien eerder kiezen voor iemand die ik niet ken ofzo. Met ongeveer dezelfde eigenschappen enzo als ik maarja het leuxt blijft natuurlijk je eigen kind van jullie samen.
    Ik denk dat ik dan tegenover die vriendin een soort jaloersig gevoel zal krijgen omdat zij dan iets deelt met mijn vriend wat ik niet kan/kon. Lijkt me erg frustrerend.
    Maar misschien als het kindje in je eigen buik groeit, ga je het wel echt als jouw kind zien. Geen idee. Hopelijk kom ik niet voor zo'n moeilijke beslissing te staan en kunnen we gewoon samen zwanger worden...

Iemand persoonlijk ervaring hiermee?

4. Elmo

Elmo Niet meer actief

Nou, ik ben bang de keus niet zo makkelijk gemaakt is. Volgens mij is het ontzettend moeilijk om een eiceldonor te vinden (anoniem). Dit omdat ze maar 1 a 2 keer mogen doneren en het IVF traject (op deze wijze worden de eicellen namelijk verkregen) lichamelijk best zwaar is / kan zijn.

Het verschil met een eiceldonor en zaaddonor is dat de vrouw het kindje zelf kan dragen en op de wereld kan zetten. Een man kan in geval van donatie niks anders doen dan wachten tot het kindje geboren is. De band is er dan sowieso denk ik. Ik kijk tegen eiceldonatie en spermadonatie eignlijk hetzelfde aan. Je hebt van elk 1 nodig om een kindje te maken alleen is een eicel niet zo makkelijk verkregen als een zaadcel.

TS:
    Zou je het bij een spermadonor anders zien?
    Dit omdat de vraag specifiek is over eiceldonatie.

Elmo

5. Apekop

Apekop Actief lid

29 mei 2008
    393
    0
    16
    leidster kinderopvang
    Hmm ik weet niet. Dan zit je natuurlijk in de tegenovergestelde positie. Dan zou ik het ook vreemd vinden maar natuurlijk minder of geen jaloers gevoel hebben.

En omdat je zegt dat eiceldonatie erg lastig is, zou ik misschien dan toch de voorkeur hebben voor een vriendin. Alleen lijkt het me wel moeilijk als je er later achter komt dat je kind als twee druppels water op je vriendin lijkt. Ik weet niet.

Kan het echt niet dat je kindje (wanneer jij het draagt maar toch met donatie) toch iets van jouw eigenschappen overneemt?

6. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ik begin me echt af te vragen waarom je dit per se wilt weten?

Genen zitten in de eicel en in de spermacel. Deze twee samen vormen het kindje. Het DNA is meteen na de bevruchting bepaald.
    Het is dus niet mogelijk dat een 3e (de drager van het kindje) genen afgeeft.

7. ik denk aangeleerde eigenschappen wel. Dus de manier hoe jij je brood smeert, de manier hoe jij haar hebt geleerd haar tanden te poetsen, of de manier hoe jij schoonmaakt. Maar de uiterlijke kenmerken, zal ze zeker van de eiceldonor(es?) hebben.

8. maar waarom wilde je dit weten?

9. lisa

lisa Fanatiek lid

5 nov 2006
    2.534
    0
    0
    bloemqueen, ik vraag me ook idd af waarom jij dit topic opent?
    natuuurlijk wil iedereen het liefste en kindje van zijn of haar partner, alleen helaas laat de natuur dat niet altijd toe. spermadonor of eiceldonor is iets waar je pas over kunt beslissen als je er zelf voor staat, als je bang bent dat je jaloers gaat worden heb je er niet goed over na gedacht. ik zelf ga eiceldonatie doen, mijn beste vriendin is onze donor. en helaas is dit onze enige optie om zwanger te raken. dus als jij hier niet mee te maken hebt waarom wil je dit dan allemaal weten, ik denk dat de mensen hier op het forum die kid of zoals ik eiceldonatie doen niet vrolijk van jou topic worden want zoals ik al eerder zei natuurlijk wilt iedereen een kindje van zichzelf, en niet zoals jij dat omschrijft dat is het leuxt.
    denk goed na waarover je een topic wilt openen, soms kan het mensen verdriet doen over wat je schrijft.

10. Apekop

Apekop Actief lid

29 mei 2008
    393
    0
    16
    leidster kinderopvang
    Ik heb dit topic NIET geopend om iemand pijn te doen. Ik wilde informatie of ervaringen vragen aan mensen die dat willen delen. Daar is dit forum toch voor? Dat mijn mening afwijkt van die van anderen en dat ik daarmee misschien mensen heb pijn gedaan is totaal niet mijn bedoeling.

Ik heb dit topic geopend nadat ik over eiceldonatie hoorde op Babyboom. Ik vroeg er me gewoon het een en ander over af en ben graag van tevoren ingelicht over dingen die mij misschien ook kunnen gebeuren. Dan denk ik daar van tevoren alvast graag over na.

Soms is de realiteit hard. Denk je niet dat meiden die graag zwanger willen worden verdrietig worden als ze elke x zien dat er iemand zwanger wordt van dit forum en zij zelf na jaren nog niet?

11. Apekop

Apekop Actief lid

29 mei 2008
    393
    0
    16
    leidster kinderopvang
    ps. eiceldonatie is iets heel moois dat geloof ik best en het was geen manier om deze optie af te kraken of zwart te maken. Misschien dat ik tegen de tijd dat ik zelf voor die keuze sta er wel anders over denk.

12. Elmo

Elmo Niet meer actief

Duidelijk uitgelegd Bloemqueen.

De vergelijking met zwangeren op dit forum snap ik niet helemaal...volgens mij is dat iets heel anders ;) maar daar gaat dit topic niet over.

Ik hoop dat je er nooit voor komt te staan, de MMM in de algeheel dan.

Elmo

13. Apekop

Apekop Actief lid

29 mei 2008
    393
    0
    16
    leidster kinderopvang
    Bedankt voor je begrip Elmo.

De vergelijking met zwangeren is niet echt een goeie nee maar ik bedoelde ermee te zeggen naar Lisa toe dat er meer mensen verdrietig worden van andere onderwerpen in dit forum en niet alleen van mijn topic over eiceldonatie. Snappie? ;)

14. lisa

lisa Fanatiek lid

5 nov 2006
    2.534
    0
    0
    ik snap dat je goed voorbereid wilt zijn op alles wat de mmm inhoud, ik wil je met mijn bericht ook niet aanvallen ofzo, dit forum is een en al vreugde en verdriet, en als iemand daar niet tegen kan is het beter om hier niet te schrijven, iedereen die graag zwanger wilt worden krijgt elke keer een klap als je weer iemand ziet die zwanger is.

ik bedoelde allleen te zeggen dat het voor de mensen die aan een donor overgeleverd zijn, natuurlijk het allerliefste een kindje van zichzelf willen. en niet omdat dat het leukste is, dat woord vond ik een beetje vreemd overkomen.

begrijp me niet verkeerd,
    ik hoop voor je dat je deze keuze nooit hoeft te maken.

15. lisa

lisa Fanatiek lid

5 nov 2006
    2.534
    0
    0
    ben jij eigenlijk ook met een medische behandeling bezig, of onderzoeken.

nog even over de eiceldonatie, het is idd iets heel bijzonders en moois.

Deel Deze Pagina