Tijdens de pick-up van zondag hebben ze 15 eicellen weggehaald. 1 eicel was nog niet rijp. Op de overige 14 eicellen hebben ze ICSI gedaan. Daarvan zijn er 10 bevrucht. Gisteren (op dag 3) heeft de terugplaatsing plaatsgevonden. Ze hebben 2 embryo's teruggeplaatst. - A kwaliteit / 6 cellig / fragmentatie 3 - A kwaliteit / 7 cellig / fragmentatie 3 De overige 8 waren niet goed genoeg om ingevroren te worden. Nu vraag ik mezelf af of de kwaliteit van de 2 geplaatste embryo's goed is? De fragmentatie maakt me een beetje zorgen Zijn er al mensen die zwanger zijn geworden van dergelijke embryo's?
Ik heb zelf niet zo heel erg veel verstand van deling, kwaliteit enz. Maar uit 14, 10 bevruchtingen hebben is al TOP natuurlijk! En allebei kwaliteit A, dat is al goed toch? Er zijn dames hier op t forum die 2 'matige' emmys terug hebben gekregen, en die zijn ALLEBEI blijven zitten. Resultaat: een prachtige tweeling! Als je erg twijfelt, even het ziekenhuis bellen. Vaak ben je dan toch gerustgesteld, en dat is ook deel van hun baan. Heel veel succes!!
Hallo Rhune, Hier de laatste icsi 3 bevruchte eicellen. Eén 4-cellig en 2-8 cellig. De 2 van 8-cellig die ze in Zwolle redelijke kwaliteit noemen waren beiden gefragmenteerd (weet niet welk stadia maar ze zeiden dat ze daardoor wel tot de matige embryo's gerekend werden). Gaan in Zwolle uit van 4 stadia (slecht, matig, redelijk en goed). Uiteindelijk is één van de 2 tóch blijven zitten, tijgerd hier over de grond en is nu inmiddels bijna 10 mnd oud . Jammer (understatement) dat de overigen niet goed genoeg waren om cryo's te worden. Hier ook nooit cryo's gehad en weet dat ik dit ook teleurstellend vond toen. Héél veel succes!! Het kan dus wel!! Zal voor je duimen!! Groeten Majo
ook hier een zwolle klantje.. met 2 matige embryos terug geplaats met fragmentatie.. nou ik heb nu 3 weken 2 schatten van dochters.. dus kan je zien dat kwaliteit niet altijd wat zegt.. dus meis.. hou hoop en denk positief!! liefs yippie
Ze vertelden destijds in Zwolle ook, dat ze alleen de buitenkant van embryo's kunnen beoordelen en dat van de binnenkant niet kunnen zien. En uiteindelijk gaat het om de binnenkant van de embryo's, die kwaliteit moet goed zijn.
Hey meid wat balen dat er zo veel niet goed genoeg voor de vriezer zijn! Wat betreft fragmentatie, de laatste keer heb ik een cryo terug gekregen met volgens de arts heel veel fragmenten, en toch ben ik daar zwanger van geworden! Helaas wel geeindigd in een miskraam maar goed dat zal wel niks met de fragmentatie uit maken. In iedergeval ben ik hierdoor wel gaan in zien dat fragmentatie mij niks meer uit maakt, want het is wel de emmy geweest die het tot nu toe het verste heeft geschopt!!
Bedankt voor jullie reacties. Ze geven me in elk geval veel moed om (on)geduldig de wachtweken door te komen. Wat is dat toch HEL! Ik heb nog een vraagje voor jullie... Wat deden jullie na de TP en rond de innesteling? De dingen die je normaal doet, werken, bewegen,...? Of namen jullie zoveel mogelijk platte rust?
Ik ben tot nu toe nog niet aan IVF toegekomen, maar bij de 9 IUIs hield ik er rekening mee. Vooral rond eisprong en innesteling: *niet meer roken (helemaal gestopt sinds sept) *geen alcohol *geen rauw vlees *zware arbeid vermijden of zo min mogelijk *geen sauna en hete baden *genoeg groente en fruit eten Tot nu toe heeft t niet geholpen, maar ik voel me er wel prettiger bij. Succes met de wachtweken!
Hiermee hou ik al 3 jaar rekening mee. Ik heb nooit gerookt en gebruik geen alcohol. Maar de met vraag die ik stelde, bedoelde ik het eerder fysiek. Eerder rusten of blijven bewegen.
Lekker doen waar jij je goed bij voelt. Klinkt misschien gek maar ieder ander weet ook niet wanneer er bevruchting is geweest. Jij weet het wel, dus het is wel anders / kan anders zijn dus: doe lekker waar je je goed bij voelt en laat waar je over twijfelt. Heeeeeel veel succes!!
Hoi Elmo, kan jij ook iets meer vertellen over de Kwaliteit / deling / fragmentatie van de embryo's waarvan jij zwanger werd?
*ik moest het even overleggen met met mijn man, om zeker te zijn dat het klopt wat ik vertel* De oudste was zeker 8 cellig *staat me iets bij van blastocyste* en de tweede was 6 cellig maar door veranderingen in de protocollen is hij ook een dag eerder teruggeplaatst (zou anders dus ook zeker 8 cellig zijn geweest). Beide topembryo's (nooit veel waarde aan gehecht overigens..tuurlijk klinkt het lekker) maar beide dacht ik geen of nauwelijks fragmentatie. Ik ken iemand die kreeg een 4 cellige terug, dacht: dit wordt nooit wat... maar haar dochter is inmiddels ruim 5 jaar! Ik dacht dat de fragmentatie belangrijker was dan het aantal cellen (die cellen kunnen met een uurtje verdubbeld zijn, dit weet je van te voren niet). Probeer het een beetje los te laten. Ze weten het gewoon niet van te voren (of hij goed is of niet).
Als het goed is maakt het niets uit wat je qua lichaamsbeweging/ fysiek wel/ niet doet. Bij een spontane zwangerschap houdt 'men' er ook geen rekening mee omdat ze het dan nog niet weten bij deze termijn. Moet wel zeggen dat ik de eerste icsi gewoon gewerkt heb en m'n dingen doorgedaan en bij de 2e (en tnt laatste icsi) we de avond v/d tp naar Turkije zijn gevlogen en ik daar alleen maar hele dagen aan het strand heb gelegen en na het inbrengen van de utrogestan bolletjes steeds een half uur bleef liggen. Geeft mijzelf nu dus wel een beter gevoel om rustog aan te doen, hoewel ik weet dat het niets moet uitmaken. Het embryo is goed of niet en het nestelt zich in of niet. Als het goed is heeft niets daar invloedt op verder!!
Ja, daar is Maud nu van . Maar nogmaals....i.p. moet het niets uitmaken, maar het is nu wel meer mijn gevoel. Als we voor een 2e kindje gaan en ik moet werken, ga ik wel gewoon werken enzo. Zal er geen vrij om nemen. Maar als ik wel toevallig net vrij ben zal ik dat wel prettiger vinden hoewel het dus niet uit moet maken.
Ik heb een pick-up gehad op zondag 20 maart. De terugplaatsing heeft plaatsgevonden op woensdag 23 maart. Ze hebben 2 embryo's teruggeplaatst. Vanaf dag 2 na de TP heb ik ongikrampen gehad en zeer pijnlijke borsten. Nu zit ik op dag 6 na de TP en is de menstruatiepijn verdwenen. De borsten zijn ook minder gevoelig sinds vandaag. Verder geen andere kwaaltjes denk ik. Ik maak me zorgen omdat ik eerst ongipijn had en nu niet meer. Is het ondertussen al misgegaan en zouden de krampen geweest zijn van het afstoten van de embryo's? Zijn er mensen die ervaring hebben met een soortgelijke situatie?
Rhune, helaas kun je niks anders dan afwachten. Iedereen ervaart zulke andere kwaaltjes. Gebruik je ook utrogestan bolletjes? Die kunnen namelijk ook bijwerkingen geven als zere (.)(.) enzo. Zou ook nog een innesteling geweest kunnen zijn? Sommigen hebben bijvoorbeeld ook bloedverlies bij een innesteling. En sommigen voelen juist helemaal niks.... Nog een weekje en dan weet je het!! Vervelend he....die wachtweken . En de 2e week is meestal erger dan de 1e..... die kruipt voorbij meestal. Afleiding zoeken...leuke dingen doen. Succes de laatste week. Ben wel benieuwd hoor.... hoop op een dikke vette positest .
Ik voel sinds vandaag niets meer. Zelfs geen pijnlijke borsten. Ik begrijp wel dat het bij iedereen anders is, en dat de ene niets voelt en de andere wel iets. Maar ik heb wel wat gevoeld en nu niets meer. Ik denk dus dat het game over is :x
Je kan er echt niks van zeggen hoor...maar vind het sneu dat je nu niet meer zo positief kunt zijn. Ik duim nog even door voor je hoor!! *pijnlijke borsten had ik vlak na de Pregnyl en daarna ongeveer 2 wk na de positieve test. Pas bij 6 wk zwangerschap kwamen hier de kwalen*
hier nog een zonder klachtjes... ik heb op 22/3 de tp gehad en zaterdag ongelofelijke ongi krampjes gehad. Nu NIETS... geen zere boobs, terwijl ik die elke keer wel had bij gebruik van utrogestan. Ik zie wel Wanneer ga jij testen? ow ja, mij emmy was 6 cellig op dag 3 (cryo) en had heel veel fragmentatie (stage 3)