Vraagje over PCOS

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door vinisa, 3 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vinisa

vinisa Fanatiek lid

8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    Over PCOS weet ik niet veel en ik vraag me nu een paar dagen wat af.. Hopelijk weet iemand hier het antwoord op mijn vraag :)

Als je dus te veel follikels op je eierstok hebt, betekent dat dan automatisch dat je dan geen eisprong zult hebben? Afgelopen donderdag ben ik bij de gyn. geweest en die zag op mijn rechtereierstok veel follikels en gaf aan dat het een PCOS beeld was. Ik heb ook een lange en onregelmatige cyclus en uit het bloedonderzoek kwam dat ik vorige keer ook geen (goede) eisprong heb gehad. Nu had ik vandaag een duidelijk positieve ovulatietest (de dagen hiervoor was hij nog niet positief). Nu weet ik dat bij PCOS je niet van ovulatietesten uit kunt gaan. Maar ik vraag me af of ik dus sowieso geen goede eisprong kan hebben met te veel follikels of dat het wel kan maar dat de kans klein is?

Ik wil geen ijdele hoop houden, als het niet kan dan weet ik in ieder geval dat ik al nergens op hoef te hopen.

Oh ter info, mijn linker eierstok hoef ik niets van te verwachten. Daar zit een cyste op van 3 bij 4 cm, waarvan bevestigd is dat dit endometriose is.

Ben benieuwd :)

2. Pearl Amor

Pearl Amor Niet meer actief

Je kan wel een eigen eisprong krijgen... Ik ken iemand met PCOS die gewoon iedere maand een eisprong krijgt, maar geen goede...
    Zelf krijg ik maar eens per 3 a 4 maanden een eisprong... Als ze mijn cyclus niet helpen met medicatie ;)

Succes in ieder geval...

3. vinisa

vinisa Fanatiek lid

8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    Bedankt voor je reactie :)

Een goede eisprong zit er dus niet in, ik bedoel eentje waarmee ik zwanger zou kunnen raken? Aangezien ze op de echo al zag dat het er veel waren? Zo teleurstellend, de ronde is al over voor ik onderhand op de helft zit. Erg frusterend haha.

Vervelend dat jij helemaal geen hebt, hopelijk slaat de medicatie goed aan en ben je snel zwanger!

4. Pearl Amor

#4 Pearl Amor, 3 mrt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 mrt 2013
    Nou ik ben bang dat ik nog wel even in de Medische Mallen Molen mag blijven, want zit er al geruim 11 maanden in nu en 22ste zijn we 2 jaar bezig, maar ja ach komt goed...

Je kunt wel een goede eisprong hebben hoor... Ik heb om de 3 of 4 maanden maar een eisprong en dit is ook gewoon een goede dan...
    Maar ze helpen mij om vaker in het jaar een eisprong te krijgen, want 4 tot 5 keer op 12 maanden een eisprong krijgen zal ik moeilijk zwanger van raken :p

5. xiomara113

xiomara113 Actief lid

23 mrt 2012
    474
    0
    16
    Hier het zelfde als pearl.
    Heb alleen vaak een kortere cycl en ben nog niet onder behandeling omdat ik gewicht moet verlieze.
    Het is lastig maar er zijn heel veel meiden zwanger geworden dus dat geeft me veel hoop

6. vinisa

vinisa Fanatiek lid

8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    :( alweer twee jaar, vervelend zeg :( Vooral vervelend dat je met hulp toch nog lang bezig bent nu.

Toen ik zwanger probeerde te raken van mijn dochter was mijn cyclus ook zo, ik ben toen na vijftien maanden zwanger geraakt. Ik had toen dezelfde klachten, dus misschien had ik het toen ook. Geen idee. Ik had de hoop dat het deze keer sneller zou gaan. Maar wat ik begreep van de gyn. maak ik nu weinig kans.

Duim voor je!

7. vinisa

vinisa Fanatiek lid

8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    Ik zat net 0,2 boven de bmi grens van wanneer ze je behandelen. Dus over vier weken moet ik weer komen en als ik er dan onder zit helpen ze me. Erg frusterend dat ik om die 0,2 nog vier weken moet wachten.

Hoeveel moet jij nog afvallen?

8. Babke

Babke VIP lid

24 okt 2011
    5.895
    4
    0
    Roosendaal
    Ik heb met pcos meerdere eisprongen gehad zonder clomid en dat waren ook goede. Het was een keer raak (vmk) dus lijkt me een slechte eisprong. Je kunt er gewoon helemaal niets van zeggen. Mijn ervaring is een knaltest is een eisprong en een net aan knaltest niet. Ik had zeven gewone cycli, werd steeds dikker. En ineens bleef het uit.

9. vinisa

vinisa Fanatiek lid

8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    Een vmk :( wat erg voor je

Verwarrende is dat ik de vorige ronde ook een knal positieve test had. De gyn. keek naar de uitslagen van het bloedonderzoek en eerst zei ze je hebt waarschijnlijk wel een eisprong gehad. Maar toen vroeg ze nog eens naar mijn cyclus en naar de datum van prikken (twee keer geprikt) en toen zei ze dat de waarde toch niet hoog genoeg was (niet zoals het hoort) en dat ik waarschijnlijk geen eisprong heb gehad. Dus vandaar dat de duidelijk positieve test van vandaag me weinig doet, want ik dacht dat het toch niets zegt :(

Wel fijn dat jij dus wel een eisprong hebt gehad ondanks de PCOS. Ik hoop daar ook op, aangezien mijn andere eierstok al die cyste heeft.

Afwachten maar, ik reken nu maar nergens op aangezien de kans zo klein is.

10. Wollywell

Wollywell Bekend lid

31 okt 2010
    547
    0
    16
    Zuid-Holland
    Bij een normale cyclus komen verschillende hormonen kijken: onder andere een hormoon voor de ontwikkeling van follikels en weer een ander hormoon voor de rijping van die follikels.
    Van wat ik begrepen heb (maar ik kan er ook naast zitten hoor) is het hormoon die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van de follikels verhoogd, waardoor er meerdere follikels in de eierstokken ontstaan. Maar het hormoon die verantwoordelijk is voor de rijping en eisprong is te laag, waardoor al die follikels dus niet doorgroeien en daar dus lekker 'nutteloos' zitten te wezen in je eierstokken.

Met PCOS kan je wel een natuurlijke eisprong krijgen, maar doordat je cyclus zo onregelmatig is, is het niet duidelijk wanneer dat zal zijn. Dus dat wordt moeilijk mikken dan he :)

Gelukkig kunnen ze er veel aan doen tegenwoordig met tabletten en injecties. Ik heb ooit eens gelezen dat 70% van de dames met PCOS binnen een jaar zwanger raakt, 90% binnen 2 jaar.

Ik heb het PCOS eigenlijk nooit echt als een nadeel gezien, ook al duurde het bij ons ook een jaartje of 2. Alles werd bij mij heel nauwkeurig in de gaten gehouden wat betreft de groei, vooral toen ik ging spuiten. We wisten zowat op het uur af wanneer ik een eisprong zou krijgen door de echo's die ik van tevoren kreeg. Ik hoefde niet te gaan lopen hannesen met ovulatietesten en temperatuurkaartjes, het werd allemaal netjes uitgerekend.
    Ik heb 2 rondes gespoten en die waren allebei raak; de eerste was een vmk, de maand erop was het weer raak.

Dus niet de moed opgeven hoor, ook al zal je wel wat momenten hebben waarop je het ff moeilijk zal hebben. Het hoort er jammer genoeg bij. Maar het gaat bij jullie vast ook een keer lukken! ;)

11. Pearl Amor

Hoe lang waren jou rondes met spuiten?! Ik ben nu bezig met spuiten met Menopur + Pregnyl...
    Zit morgen op CD 32 alweer... Gefeliciteerd nog ;)

12. vinisa

vinisa Fanatiek lid

8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    @ wollywel: bedankt voor de info :)

Klopt, het is lastig net je eisprong te vinden zo. Als hij überhaupt goed is haha. Knap dat je zo positief eronder was. Misschien komt het door de uitslag dat het endometriose en PCOS is dat ik weinig hoop heb. En stom genoeg wilden we wel een paar jaar verschil tussen onze dochter en een evt. tweede kindje, maar nu ben ik bang dat het opeens veel meer jaren is dan bedoeld. Niets is te plannen dat begrijp ik, maar toch een teleurstelling.

Wel fijn dat je zwanger bent en al op de helft!

13. Wollywell

Wollywell Bekend lid

31 okt 2010
    547
    0
    16
    Zuid-Holland
    @ Pearl Amor, dank je wel! :)
    Ik had met spuiten (en met de clomid overigens ook) een cyclus van ongeveer 32 dagen.Maar testte 2 dagen voor NOD al knal positief.
    Maar dat verschilt natuurlijk per persoon, hoor.
    Daarvoor werd ik gewoon nooit ongesteld (kan ook wel eens handig wezen, haha!)

@ Vinisa, ik heb ook wel mijn dipmomentjes gehad hoor. Maar ik kon me op een gegeven moment niet meer druk maken over dingen die ik zelf niet in de hand heb. Dat is weer een instelling die ik mezelf aangeleerd heb de afgelopen jaren.
    Ik heb ook een trage schildklier, de hormonen die je schildklier produceren, hebben ook een bepaalde impact op je cyclus. Kloppen die waardes niet, heb je ook een verhoogde kans op een slechte eisprong, dus die moest ik ook onder controle krijgen voor ik verder mocht met behandelen.
    Maar ik begrijp je teleurstelling heel goed hoor, ik heb ze ook gehad!

Ik heb geen ervaring met endometriose, maar wat betreft de PCOS, daar kunnen ze op verschillende manieren mee aan de slag!
    Ik hoop dat het een keer mag lukken voor jullie (ook voor de rest hier natuurlijk ;))

14. vinisa

vinisa Fanatiek lid

8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    @ wollywel: mijn schildklierwaarden zijn goed (is meerdere keren op getest).

Nou ja, inderdaad maar proberen te accepteren. Bedankt voor de reacties :)

En bedankt, ik duim ook voor alle meiden :)

15. Pearl Amor

Ik heb het rare effect, dat mijn suikers altijd te laag waren... En sinds ik hormonen krijg is mijn suiker stabiel op een normale waarden!! Dus PCOS kan best veel met je lichaam doen, val ook giga af met die menopur...
    Oke, mijn cyclus blijft zo onstabiel zelfs met hormonen, maar goed van de 8x clomid is hij ook maar 2x aangeslagen en beide keren een vmk gehad... En in 2010 door de pil heen zwanger geweest, dus ik weet dat het kan...

16. Babke

Babke VIP lid

24 okt 2011
    5.895
    4
    0
    Roosendaal
    Als hij echt knal was heb je vast wel een eisprong gehad hoor. Vooral omdat ze twijfelen over de waardes. Ze proberen op de progestronpiek te prikken, maar als je daar voor of na zit kan het nog/al laag zijn.

Met pcos heb je heel veel kleine follikels. Deze geven samen net zoveel hormonen af als 1 grote. Dan geeft je hersenen in de vorm van het lh hormoon een seintje om je ei te laten springen. Maar je hebt geen volgroeid ei dus er springt niks. Vandaag mogelijk valse testen.

Als je goed engels kunt, raad ik je het boek the ultimate handbook for pcos aan bij bol. Je kunt met voeding en supplementen al heel veel doen om de eigenschappen van pcos terug te dringen.

17. xiomara113

xiomara113 Actief lid

23 mrt 2012
    474
    0
    16
    Ik moet 10 kilo kwijt maar gaat heel moeizaam

18. vinisa

vinisa Fanatiek lid

8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    Nou hij was vandaag echt super duidelijk (de ovulatietest). Nu reken ik nergens op, aangezien de kans klein is. Maar ja, je weet maar nooit bij mijn dochter hebben we ook geluk gehad dat het een keer toch goed ging.

Heb wel een vraagje. Heeft seks nog zin nu hij zo overduidelijk positief is? We hebben het laatst afgelopen vrijdag seks gehad, dus dat zal weinig zin hebben haha.

Ik ga vanavond even kijken naar het boek :) bedankt voor de tip.

19. vinisa

vinisa Fanatiek lid

8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    Vervelend dat het zo moeizaam gaat, hopelijk lukt het je wel :)

20. butterfly89

butterfly89 Bekend lid

24 nov 2012
    630
    1
    0
    Leidster in kinderopvang
    Als er dus meerdere eitjes op springen staan (= positieve ovulatietest), maar deze springt niet. Kan er dan wel een eisprong zijn?
    Want ik heb wel een cyclus van gemiddeld 30 dagen, maar wel de diagnose PCOS gehad een aantal jaar geleden. De huisarts zegt dat ik dan geen PCOS meer kan hebben, want menstruatie = eisprong. Maar het zou dus ook een slechte eisprong kunnen zijn?

Deel Deze Pagina