Hier precies hetzelfde en dezelfde regels/afspraken. En zelfde leeftijd! Alsof ik het schrijf... onze kinderen gedijen er heel gied bij. Veel discussie levert het op maar wij blijven erbij! Gaan niet mee met de rest omdat op lange termijn ik ervan overtuigd ben dat ze hiervan prifiteren., Schermpjes kan ik niks positiefs bij verzinnen evenzo veel suikers!
Ze spelen buiten en binnen... meestal beginnen ze buiten , maar komen dan na een poosje naar binnen. In de winter hebben ze elkaar bijna niet gezien, maar nu ze elkaar buiten weer meer zien komt het binnenspelen ook weer vaker voor. Wat doe jij dan als ze dorst of honger hebben? Alleen je eigen kind binnenlaten en iets geven?
Hier loopt alles zelf in en uit. Maar dat is echt: ze rennen door de poort naar de keuken, pakken drinken en rennen weer naar buiten. Eten doen ze eigenlijk nooit tijdens buitenspelen. Niemand in de straat. Ze rennen liever weg als je ze roept om te gaan eten
Buurkinderen komen hier zelden binnen, soms spelen ze een half uurtje ofzo bij een ander binnen. Vriendjes/speelafspraakjes binnen, buurkinderen blijven (over het algemeen) buiten. En ik vind het ook niet nodig om met lekker weer binnen te spelen, ze hebben er zelf ook niet zoveel behoefte aan. Ja, mijn kinderen rennen soms zelf naar binnen om een glas water/aanmaak te drinken, een banaan in hun mond te proppen, te plassen en dan vliegen ze weer weg. Ik ga dan niet vragen of alle buurkinderen dat ook willen, dat regelen ze zelf maar thuis. Snoepje/ijsje soms wel, maar verder niet. Gaat bij de meeste buren zo.
Hier krijgen kinderen iets lekker na school (koek, snoep of zakje chips) en hebben ze meer honger snack tomaten en komkommer. Ipad etc gaan niet mee naar buiten. Toch komen hier zeker 4x per week kinderen spelen. Soms zelfs 2. Ze komen hier juist graag door de duidelijke regels en structuur heb ik het idee. Ze mogen iets voor zichzelf doen maar wel iets wat samen kan. Spelcomputer, speeltuin, voetballen. Dat mogen ze zelf weten. Wissels elkaar goed af. Heb grote tuin en zit ook vaak vol. Heb niet echt regels en vrij open opvoeding maar kwa eten en drinken zijn we strikt omdat zoontje type 1 diabetes heeft en overal voor moet spuiten
Hier ook hoor, door de week gewoon buiten op straat en op woensdagmiddag mogen ze speelafspraken maken met klasgenoten. Vind het echt niet erg als ze binnenkomen voor drinken ofzo maar heb er geen zin in om elke dag alle buurtkinderen in huis te hebben.
Ik ben ook wel eens bang dat kinderen hier niet willen spelen omdat er niet onbeperkt gesnoept wordt maar het valt eigenlijkh hartstikke mee Het bord rauwkost en fruit wat ik ze voor schotel is ook altijd binnen no time leeg Kind mag nog niet alleen buiten omdat hij veel te dromerig is (graag in de sloot zou willen zwemmen) Maar ik ga met liefde mee hoor en bemoei me nergens mee dus hij kan heerlijk zij gang gaan Tv gaat hier eigenlijk niet aan bij een speelafspraak je bent toch samen aan het spelen Beide voor de tv hangen kan je ook alleen Tot nu toe nog geen commentaar op gehad Heb het gevoel dat andere ouders me wel eens streng vinden ja hihi maar toch ook positieve opmerkingen dat ze in elk geval hun avond eten nog op eten IPV vol met koek en anosn naar huis gaan
Bijna nergens wordt onbeperkt gesnoept toch..? Het verschil zit m volgens mij vooral in of ze iets ’lekkers’ krijgen of dat er alleen maar water/thee en gezond is.. er zijn kinderen die daar hun neus voor ophalen. Moet eerlijk zeggen dat ik ‘in real life’ weinig gezinnen van de laatste categorie ken. Wel kinderen die veel niet lusten.. Toen dochter kleiner was, had ik ook nog alleen diksap. Maar zodra ze naar school ging en er kinderen kwamen spelen, was er eigenlijk geen enkel kind dat dat lustte. Bleef altijd staan (trouwens zijzelf ook). Thee dan, water? .. mwah.. Je wil ook dat een kind dat komt spelen gewoon wat drinkt smiddags en niet té moeilijk doen. Ik iig niet. Dus toen ben ik wel ‘gewone’ limonade gaan kopen. Vond dat wel belangrijker. Daarbij is mijn dochter ook geen doorsnee kind (qua aansluiting) en (was) enigkind. Zolang het kon, zo gezond mogelijk, maar ergens ga je toch meebuigen. En dat is voor iedereen en iedere situatie anders uiteraard.
Ik ben ook een erg makkelijke moeder en hier wordt er elke dag gesnoept en ja mijn zoon mag drinken pakken wat hij wil en vriendjes ook. In de zomer is het bij ons net een clubhuis want ik deel ijsjes uit of ze kunnen een pakje drinken of snoep krijgen. En mijn zoon mag ook met vrienden een zak chips kopen of wat anders lekker bij de supermarkt, daar geef ik hem dan geld voor mee. En ja mijn zoon mag ook elke dag op zijn telefoon of Playstation en doordeweeks is dat na school tot het eten en daarna niet meer en in het weekend hebben we geen tijd dus dan zit hij soms uren te gamen als we geen afspraken hebben.
Waarom? Dat roept het bij mij op? Ik snap niet waarom je hier voor kiest? Is het gemakzucht of? We weten toch allemaal dat kinderen grenzen nodig hebben en onbeperkt achter de iPad niet ok is?
He woon jij in mijn straat ? Niet veroordelend hoor, maar uit interesse: Gaat jouw zoon nog vrijwillig spelen bij mensen die alleen water en groente serveren? Of neemt hij die kindjes liever mee naar zijn huis? En heb je weleens dat er een ouder zegt dat ie niet wil dat zn kind bij jou veel snoept of gamed? Hoe ga jij daar mee om?
Mbt gamen/tablets herken ik dat eigenlijk niet op die leeftijd, in de buurt.. Wel met afspreken met klasgenootjes. Hier was altijd de regel dat ze er best even op mogen, maar daarna iets anders doen. Sinds kort ben ik er wel iets milder in (9jr), ze heeft ook een paar vriendjes (jongens) die echt niet anders gewend zijn..en daar kun je ook niet mee gaan knutselen ofzo.. maar straks met beter weer->naar buiten, dan wel weer! Maar andersom.. heb de ouders er verder nooit op aangesproken, dat ze vanaf gr4/5 echt veel achter een scherm zat daar. Dat is dan zo. Enige wat ik wel altijd zei toen ze nog een kleuter was: ze mag niet alleen buiten spelen en fietsen nog wel wat langer niet. Dat vond ik gewoon gevaarlijk.
Ik denk dat mijn zoon van 9 ook niet vrolijk word als ik voorstel te knutselen als zijn vriendjes er zijn. Dat vind hij leuk als hij alleen is en niets te doen heeft, niet als hij actief bezig kan zijn met vriendjes. En voetballen en met Nerfs spelen is toch juist leuk? Is niets mis mee lekker buiten, actief bezig zijn, heel normaal voor jongens van die leeftijd. Je praat heel negatief over die kinderen misschien voelen ze dat aan en willen ze daarom niet graag bij je spelen. Hier is het altijd zoete inval met klasgenootjes en kinderen uit de buurt en ik deel niet de hele dag snoep uit (1 of 2x per dag) en met droog lekker weer vragen ze niet om schermen. Wel pik ik de kinderen die thuis niet mogen snoepen er vaak zo tussen uit. Die zijn haantje de voorste met uitzoeken en zitten al met hun handen in de snoeptrommel nog voor ik de deksel er af heb bij wijze van spreken. Het enige wat ik me nog kan bedenken is dat je zoon liever bij de buren speelt omdat hij daar wel op een scherm mag juist omdat je er thuis strak op zit. Misschien als jij daar losser in word dat je zoon er minder behoefte aan heeft.
Ik vind voetballen en nerfs hardstikke leuk, ik haalde dat alleen maar aan om uit te leggen hoe ze van buiten naar binnen komen, want sommige mensen begrepen dat niet. En om uit te leggen dat ze niet meer met een modderkeuken zouden willen spelen. Het is niet zo dat mijn zoontje liever bij de buren speelt. De buren spelen liever niet bij ons en dat vindt mijn zoontje jammer (en ik ook). Mijn zoontje komt tegenwoordig maar alleen naar huis omdat hij geen zin heeft om daar achter de tablet te gaan zitten. Het kan inderdaad zijn dat ik negatief tegenover deze kinderen ben gaan staan. Ik zal erop letten, dank jewel!
De tablet mag hier echt niet mee naar buiten snap dat ook niet eigenlijk Met warm weer drinken ze water en krijgen een ijsje en spelen ze voornamelijk ik hoor ze eigenlijk nooit
"Straks als het mooier weer is"... spelen jullie kinderen swinters noet buiten? Voor voetballen heb je geen 20 graden nodig als het droog is gaan ze maar lekker naar buiten. Jas aan, evt muts en handschoenen, en gaan
Jawel, maar een stuk minder. Ook veel minder kinderen buiten. Met sneeuw en ijs wel. Soms ook wel ff op de trampo. Wat mij trouwens wel opvalt.. Wij deden vroeger als kind allerlei zelfverzonnen spellen, soms met alle de kinderen uit de buurt. Dat lijken ze tegenwoordig allemaal niet meer zo te doen/kunnen.. De wat oudere kinderen lopen een beetje rond en er wordt ook veel onaardig gedaan tegen elkaar.. zonder reden. Vroeger waren er ook wel groepjes, bv de kinderen uit de ene straat hadden een beetje iets tegen die van de andere straat, of een enkele pestkop. Maar nu zijn er vaak kleinere groepjes en veel meer tja.. rivaliteit ofzo? Nu is mijn dochter daar ook wel gevoelig voor, maar het valt me wel op. En heb al op verschillende plaatsen gewoond. Op school is dit ook wel een probleem. Kinderen kunnen niet meer zo goed spelen, vervelen zich sneller, er wordt veel (meer) ruzie gemaakt.. (zeiden de juffen) Verschillende keren hebben ze vorig jaar spellen bedacht en met de groepen gespeeld. Dat hielp wel wat.
Ik heb niet het idee dat er niet veel buiten wordt gespeeld. Maar het verschil tussen scholen is wel erg groot merk ik. Bij Q op school hoeft het maar net boven het vriespunt te zijn of bijna iedereen neemt skeelers mee. Op andere scholen hier in het dorp zie ik het bijna niet. Qua tablet, die mag soms mee naar buiten om bij het spelen muziek op te zetten (of ze gebruiken mijn oude telefoon hiervoor). Schermtijd is er hier bijna niet wanneer het lekker weer is, dat is dan echt een uitzondering. En ja, hier lopen ze ook vaak overal wel binnen om een ijsje of snoepje. Maar een waterijsje (wat ze bijna overal krijgen) of een bak fruit of groenten hebben ze eigenlijk allemaal net zo graag. Q drinkt zelf vaak het liefste water, van andere kinderen komt hier ook bijna nooit commentaar op, vooral niet wanneer het in een ‘leuke’ rietjesbeker van de action zit . Daarnaast ben ik in bepaalde opzichten wel streng hoor. Ze mogen van mij niet op de tafels zitten of staan, niet op 2 poten hangen op de plastic stoelen, niet achter de hond aan rennen als hij zelf bij ze weg loopt en ik verwacht geen brutale mond. Tja, sommige vinden dat héél streng, andere kinderen komen zo vaak aan de deur dat Q wel eens heeft gevraagd of ik wil zeggen dat ze niet kan of mag...
Hier is op dit moment het spel "jachtseizoen" heel populair. Helaas wel met telefoons erbij maar wel leuk. Het is een soort verstoppertje maar dan met track and trace waardoor ze ook wel goed leren kaart lezen. Dat spelen ze hier in de wijk al zeker een week of 8 dagelijks met een hele groep kinderen. Ze vormen teams omdat niet iedereen een telefoon heeft en zo kan iedereen meedoen.