Hi dames! Afgelopen week heb ik de 20 weken echo gehad. Hieruit bleek dat de navelstreng 2 vaten heeft ipv 3. Een softmarker die opzich niet ernstig is. Wel zijn we doorverwezen naar het AMC voor een uitgebreide echo. Hier kijken ze dan extra naar afwijkingen aan het hart en de nieren en kijken ze naar eventuele chromosomale afwijkingen. Bij de 20 weken echo leken het hart en de nieren gewoon in orde. En werd mij verteld mij geen zorgen te maken en dat de kans dat het kindje toch afwijkingen heeft te verwaarlozen is... Maar nu hebben we morgen de uitgebreide echo. Is er hier iemand die ervaring heeft met SUA en wat zou ik morgen ook nog kunnen vragen? Ik ben namelijk sinds de zwangerschap weer wat dommig en weet dus niet zo goed wat te vragen. Bedankt alvast!
Ik kreeg net de echofotos doorgestuurd. Nu kijk ik naar de lengte van t bovenbeentje en die wordt gemeten op 28.6mm en dus geschat op 19wkn. Met de echo was ik 19.5wkn. Is dit wel oké? Of is dit ook een softmarker icm sua?
Goh t kan altijd iets afwijken. Tis niet extreem. Misschien heeft je kindje korte benen. Zou me daar niet druk om maken. Rest heb ik geen ervaring mee
Ik ben 176cm en mijn vriend 200cm. Beide families zijn lang. Ik zou mij er ook niet druk om maken, als het niet samen met sua een teken is van chromosomale afwijkingen zoals trisomie 21. Vind het gek dat het niet gemeld is. Maar wat is dan echt te kort? Heb nu begrepen dat dit op de ondergrens zit.
Hier ook een SUA. Bij de GUO werd er door de gyn echt de tijd voor ons genomen en werd alles goed uitgelegd. Zowel bij de 20w echo als bij de GUO bleek alles in orde met hart en nieren. Probeer te ontspannen en weet dat het echt een softmarker is en dat er niets mis hoeft te zijn. Later in de zwangerschap (28-32-36 wk) kregen/krijgen wij groeiechos om te zien of de groei goed bleef/blijft gaan. Ik heb nu zwangerschapsdiabetes als complicerende factor maar mbt de SUA is er niets afwijkends gevonden. Ik hoop voor jullie hetzelfde! En de vraag over het beentje kun je gerust in het ziekenhuis stellen. Ik begreep destijds dat een SUA vrij veel voorkomt (1 op de 100 zwangerschappen?) en maar in heel weinig gevallen zijn er (ook) andere afwijkingen. Sterkte!