De Taartdozen deel 2

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Natasja, 4 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Iris89

Iris89 Fanatiek lid

7 sep 2009
    1.119
    0
    36
    huisvrouw-mama!
    Leiden
    En oh ja, dat programma'tje is "gewoon" adobe photoshop haha (wij hebben de 'CS4' versie) :p Daar mee maak ik ook altijd alle uitnodigingen en dergelijke. Het is geen programma dat je een taart in laad en je zo decoraties enzo er op kunt zetten hoor hahaha ;) Je moet de taart zelf 'maken'. Je maakt er gewoon een soort van schets mee. :)

Het is alleen niet echt geschikt als je er niet genoeg 'verstand' van hebt, je kunt er namelijk echt zoooo veel mee, dus ik zou me er eerst ff een beetje in verdiepen... Maar je kunt er echt onwijs leuke dingen mee doen. Ik kan niet meer zonder! (zelfs niet voor de meest simpele dingen, zoals ff snel die lelijke pukkel wegwerken op die leuke foto hahaha ;))

2. Iris89

Iris89 Fanatiek lid

7 sep 2009
    1.119
    0
    36
    huisvrouw-mama!
    Leiden
    Ja dat is natuurlijk inderdaad wel een bron waar mensen hun informatie vandaan halen... Maar goed ik heb nu onderhand wel door dat je sommige dingen gewoon in de praktijk moet leren. En ik doe dat dan liever met iemand die er ook echt verstand van heeft dan dat ik m'n taart verpest ;)

overigens zijn er natuurlijk wel andere dingen waarvan ook ik iets heb van: "ik kijk eerst of het zelf lukt"
    Maargoed net zoals een basisworkshop bijvoorbeeld, dat vind ik echt elke cent meer dan waard... Want als ik heel eerlijk ben, ik zie toch een best groot verschil tussen taarten die gemaakt zijn na een workshop en zonder workshop ..... :) :)

3. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    @mamak ik denk echt niet dat je bang hoeft te zijn hoor, dat je papier niks waard zijn! Wat Iris zegt ben ik het helemaal mee eens, je ziet het gewoon als iemand een taart heeft gemaakt op een workshop en als het zonder is gedaan.
    En er zijn zat mensen die workshops willen doen, je leert er gewoon weg meer en bepaalde technieken die je gewoon niet van youtube of andere how to's kan leren.:)

Ik zou ook gewoon een workshop stapelen doen. Zeker als je een bruidstaart gaat maken snap ik dat je geen risico's wil nemen, zou ik zelf ook niet doen.

Wel gaaf Iris dat je een bruidstaart mag doen!!
    En photoshop is echt handig hahaha, ik gebruik ook nog Lightroom erbij.

4. Ariel

Ariel VIP lid

8 mrt 2006
    16.482
    0
    0
    Zoetermeer
    Natuurlijk is jou papiertje heel veel waard, maar sommige dingen kan je best leren door zelf uit te proberen. En bij sommige dingen heb je gewoon live iemand bij nodig die je stap voor stap laat zien hoe je iets moet doen en je de juiste feedback geeft.

5. mamavan3

mamavan3 Fanatiek lid

24 mei 2007
    1.849
    5
    38
    fulltime huismama
    rotterdam
    hallo dames,

mag ik ook met jullie mee kletsen?
    Ik ben sinds kort ook aangestoken door het bakvirus, heb enkele taartjes al gebakken en net me eerste opdrachtje erop zitten :D Daar heb ik heele positieve opmerkingen over gekregen waardoor er nog eens 4 bij zijn gekomen :D:D

Ik ben trouwens 31 jaar en alleenstaand mama van 3 prachtige wonders. ik ben begonnen met bakken omdat ik echt mooie taarten voorbij zag komen en ik ook zon mooie taart voor mijn kids hun verjaardag wilde, na een aantal baksels heb ik een basis cursus gevolgd (waar je toch heele handige trucjes leert)

dus mamak ik ben het met iedereen eens jou papiertje is echt heel wat waard!! Ik ken ook iemand die geen basis cursus gedaan heeft een eigen bedrijf gestart is en als je dan die taarten ziet gaan me nek haren overeind staan! schandalig hoe zij sommige taarten durft af te leveren vol met hobbels en bobbels.En niet mooi afgewerkt.
    De taarten die ik tot nu toe gemaakt heb ben ik ook nog steeds niet 100% te vreden over maar dat zal wel bij de hobby horen hihihi

6. Iris89

Iris89 Fanatiek lid

7 sep 2009
    1.119
    0
    36
    huisvrouw-mama!
    Leiden

Welkom meis!! Gezellig! Hihi er word een hoop gekletst hier, ben. Benieuwd wanneer deel 3 komt :p

Heb je een fotootje van 1 van je baksels? Ben nu toch wel errug nieuwschierig geworden ;) bizar verhaal trouwens van die persoon!! Betekent alleen maar dat haar klantjes niet snel terug zullen komen... (En daarom wil ik dus bij mamak de stapelworkshop volgen haha;) ik zou me echt doodschamen...)

Van mijn hobby mn werk maken lijkt me echt een droom die uit komt, maar ik wil dan zeker wel eerst een heleboel taarten gemaakt hebben en ook zeker weten dat mijn bedrijfje ook wel lekker zal lopen dan! Dus we kijken over een paar jaar wel weer verder :p

7. mamavan3

mamavan3 Fanatiek lid

24 mei 2007
    1.849
    5
    38
    fulltime huismama
    rotterdam
    dankje wel dat ik hier mee mag kletsen:D

Dit is een foto van mijn laatste baksel.
    Het was een wave taartje, de eerste wave heb ik weg gegooid omdat ik hem helemaal verkeerd gesneden had en de 2de toen waren me 2 oudste snoep konten in de buurt die aten ff snel de stukjes uit gesneden cake op die eigenlijk boven op de bestaande heuvels moesten, maar dat feest ging niet door.

Bekijk bijlage 181653
    Dit is ook voor het eerst ik alleen blanke marsepein gebruikt hebt. Wilde een beetje een oude look schetsen voor de taart.
    Maar ik zeg erbij ik ben niet te vreden over deze taart,maar goed dat ben ik over geen een nog geweest :D

ja ik geef je groot gelijk dat je een cursus gaat volgen hoor! Ik ben ook van plan nog een paar leuke cursursen te gaan volgen vooral voor royal icing want daar heb ik ruzie mee hihihi.
    Vind het toch wel heel belangrijk om mooie taarten te kunnen leveren aan mensen die wat bij willen bestellen.

En idd wat jij zegt eerst kijken of iets kan gaan lopen voordat je aan een bedrijf begint, want bij een bedrijfje komt heel veel kijken ;)
    Ik kijk nu ook voorlopog een paar jaar aan hoe alles zal gaan lopen , en tot die tijd blijft het heerlijk me hobby:D

8. fafje

fafje Niet meer actief

@MamaK

Bedankt voor de mooie en lekkere taart!
    Iedereen vodn het super en hebben de flyers meegenomen!
    (we zijn nu de restjes aan het eten :D)

Bekijk bijlage 181654

9. sweet978

sweet978 Fanatiek lid

29 dec 2008
    1.497
    0
    0
    noord-holland
    #4029 sweet978, 8 sep 2011
    Laatst bewerkt: 8 sep 2011
    mn derde taartje :)

Het is een choco biscuit met een bonbonbloc vulling en slagroom met bosvruchten. UIteindelijk heb ik hem moeten bekleden met marsefond ( ik bleek niet genoeg marsepein te hebben).

We merkten hiero ( jaja meteen proeven) dat de deklaag ( marsefond dus) best *taai* was is dat normaal of heb ik teveel van t ene en te weinig van t andere gebruikt?

Voor de rand aan de onderkant moet ik gewoon een keer een mold gaan halen denk ik zo. Ow. en de hoeken waren strak.. en de bovenkant ook.. t biscuit zelf was erg hobbelig en vochtig.
    Denk dat ik hem niet goed genoeg opgeborgen had.. of mijn keuken is met dit weer niet geheel waterdicht ;) ( volgende keer ff in de vriezer dus)

ow.. dat glimmende op de foto is het water waarmee ik de bloemen plakte. Bedenk me nu dat dat misschien geen heel slim idee is ivm het fondant wat in de deklaag zit.

10. Iris89

Iris89 Fanatiek lid

7 sep 2009
    1.119
    0
    36
    huisvrouw-mama!
    Leiden
    Mamavan3: ik vind hem heel leuk hoor!!

En waauwww wat een gave taart heb je weer gemaakt kim!!

Nog even een vraag trouwens... :) het bruidspaar vroeg mij of ze van tevoren wat smaken konden proeven. Nu weet ik dat onder andere Mamak proeverijen organiseerd, maar hoe gaat dit precies als ik vragen mag? Bak je dan gewoon 1 biscuit, snijd je die dan in delen en vul je die met verschillende vullingen of bak je meerdere (kleine) biscuits? En bekleed je de biscuit(s) dan ook of niet?

Sorry hoor :)

11. sweet978

sweet978 Fanatiek lid

29 dec 2008
    1.497
    0
    0
    noord-holland
    ow.. en Mamak

Ik ben zo een eigewijze smurf die het idd allemaal zelf probeert.. rondkijkt..vraagt.. veell how-to's bekijkt.. maar toch wil ik het ook eens met iemand samen doen..

tips.. handige truukjes.. icing leren ( sjucht.. klote werk) etc etc.

Voor de finishing touch is een proffesional toch echt nodig denk ik zo :)

12. mamavan3

mamavan3 Fanatiek lid

24 mei 2007
    1.849
    5
    38
    fulltime huismama
    rotterdam
    iris meestal worden er 3 kleine blanda bolletjes gebruikt om een taartjes mee te bakken en die bekleed je dan met marsepein of fondant en die versier je dan ook. Het aantal taartjes is eigenlijk afhankelijk van de smaken die de bruidspaar willen proeven, Ik zou zelf persoonlijk het echt op max 3 proeftaartjes houden.

sweet een profesioneel is altijd handig voor de finishing tast maar denk ook dat het veel te maken heeft met veel ervaring op doen?
    en ja icing heb ik ook altijd ruzie mee :s

13. sweet978

sweet978 Fanatiek lid

29 dec 2008
    1.497
    0
    0
    noord-holland
    veel ervaring op doen is handig inderdaad denk ik zo. Maar ik vermoed dat als ik mezelf icing moet gaan aanleren ( via youtube. en de rest van het www) ik flink wat icing er door heen ga jagen met bijbehorende frustratie. ALs je t dan van een prof leert.. scheelt dat wat frustratie:)

Ook lijkt t me gewoon leuk om met mensen samen te werken.. meer taartgekken etc..

op de pagina hiervoor staat een foto van mn derde taartje met roosjes.. is de eerste keer dat ik roosjes heb gemaakt en tja... die vind ik best leuk gelukt ( heb ze op twee verschillende manieren gemaakt) dus daar zou ik niet perse een workshop voor willen volgen.. maar andere dingen.. waar ik meer moeite mee heb dus wel.

14. mamavan3

mamavan3 Fanatiek lid

24 mei 2007
    1.849
    5
    38
    fulltime huismama
    rotterdam
    idd sweet die icing is al een kunst op zich ik had er pas ook een halve zak door heen gejaagd zonder resultaat :s dus dat wil ik ook van een prof leren!

Ik vind je roosjes heel mooi gelukt! en dat voor een eerste keer ze zien er echt mooi uit hoor!Ik weet niet of je een basis cursus gevolgd heb? Anders zou je je baksel goed dik kunnen insmeren met botercreme daarna ff minuten a kwartiertje in de koelkast zette,
    dan je palet mes ff onder de warme kraan houden en dan je taart ff helemaal strak strijken en het overtollige boter eraf halen zo krijg je je taart toch mooi strak en valt het bijna niet meer op dat je baksel hobbelig is , hopelijk kan je wel met me tip? ;)

15. sweet978

sweet978 Fanatiek lid

29 dec 2008
    1.497
    0
    0
    noord-holland
    ff in de koelkast is wel een handige inderdaad.

Ik heb helemaal geen curcus gehad of niks.. heb niet eens een spatel:) Lang leve mn keukenmes..

T was dit keer een crime.. hij was vochtig.. te luchtig leek t wel.. en ik had te weinig botercreme gemaakt.. dus t was een karwei ansich:)

maar bedankt voor t complimentje over de roosjes. :)

16. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.076
    2.220
    113
    Brabant
    @mamak, toch even een snelle vraag (sorry), hoe dik rol jij je marsepein dan uit?? (voortbordurend op de vraag van muis over die plooien). Ik rol nu dunner uit dan voorheen, maar nu krijg ik die niet meer strak.

en heeft iemand een link van een goed filmpje voor bekleden? Workshop volgen zit er even niet in voor me. (en daarnaast: mamaK woont te ver weg, haha)

17. mamavan3

mamavan3 Fanatiek lid

24 mei 2007
    1.849
    5
    38
    fulltime huismama
    rotterdam
    taliaa je zou ook van die speciale ringetjes kunnen kopen voor om je roller, ik heb ze nu 1x gebruikt en vind het de ideaale uitvinding! zo rol je je marsepein of fondant nooit te dik of te dun uit.

sweet waarschijnlijk had je je taart toch iets langer in de oven moeten laten staan als die te vochtig was?Ik haal de taart uit de oven als hij iets los komt van de bakranden dan weet ik dat die goed is. ja je roosjes zijn echt mooi!

18. Mamak

Mamak Fanatiek lid

8 jun 2008
    3.424
    48
    48
    thuis
    haha.. online vraagbaak ingeschakeld...
    Maar uitrollen is altijd lastig om aan te geven via het web... maar te dun uitrollen zorgt er idd voor dat je niet strak kan bekleden.. jullie willen niet weten hoe dik de laag is bij sommige van de "taartgrootheden" hier in nederland..
    het is lastig voor mij te zeggen hoe dik of dun maar zeker niet te dun doen... je gaat dan ook alles zien namelijk..

19. Mamak

Mamak Fanatiek lid

8 jun 2008
    3.424
    48
    48
    thuis
    Dat zijn in mijn ogen echt ondingen.. en wat als je een lap hebt die groter is dan je roller.. dan kan je ze al niet meer gebruiken want dan maken ze strepen in je fondant... :(

20. Ariel

Ariel VIP lid

8 mrt 2006
    16.482
    0
    0
    Zoetermeer
    Ik zag laatst een YouTube filmpje en daar was de fondant zeker meer dan een halve cm dik! Natuurlijk krijg je de taart dan prachtig strak, maar ik denk niet dat het dan nog te eten is eerlijk gezegd.....

Deel Deze Pagina