De Taartdozen deel 2

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Natasja, 4 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. missmamsie

missmamsie Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.486
    0
    36
    kinderopvang
    aan de kust
    Wie o wie kan mij helpen aan een leuke verjaardagstaart voor mijn zoontje van twee jaar (5 okt). Ik wil graag niet meer als 30 euro uitgeven, als dat haalbaar is?? Alvas bedankt. Omg. Noordwijk zh

2. natjes

natjes Niet meer actief

tnx! :d

3. MamavanJordy

MamavanJordy Fanatiek lid

14 aug 2006
    4.408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Rozemarijke,

Ik zou graag weer een taart van je willen voor ons meissie haar verjaardag eind oktober. Ik heb je een pb gestuurd.

Hoor graag weer van je.

Groetjes Bianca (MamavanJordy)

4. mamavan3

mamavan3 Fanatiek lid

24 mei 2007
    1.849
    5
    38
    fulltime huismama
    rotterdam
    missmammie ik heb je gemailt ;)

5. Leentje79

Leentje79 Fanatiek lid

15 mei 2007
    3.183
    0
    0
    Eindhoven
    Hallo allemaal,

Ik lees al een tijdje mee, maar heb nog niks kunnen posten. Maar nu heb ik twee taartjes gemaakt en heb ik nog wat vraagjes. Aangezien er vele experts hier zitten moet dat wel lukken :).

Mijn allereerste taartje heb ik gemaakt bij de workshop basis taart. Hij was voor de derde verjaardag van mijn dochter. Het was een fijne workshop, alles werd goed uitgelegd en het was erg leuk. Ik zal even een fotootje posten:

6. Nachtzon

Nachtzon Fanatiek lid

12 nov 2009
    4.847
    2
    0
    Wervik- Belgiƫ
    heel mooi leentje!!!

ik ga vandaag een 18plus taart maken :) broertje is namelijk 18 geworden :p

7. Leentje79

Leentje79 Fanatiek lid

15 mei 2007
    3.183
    0
    0
    Eindhoven
    Maar nu mijn allereerste helemaal-zelf-gemaakte taartje. Het is voor de dochter van een vriendin en die was al lang blij dat ik als cadeau een taart gaf dus die vond alles goed, maar ik ben best perfectionistisch dus was niet echt tevreden.

Het maken van de biscuit ging echt super, ik was er zo trots op dat ik hem bijna niet wilde snijden en bekleden haha. Maar toch gedaan en gevuld met botercrĆØme op een laagje nutella en op de andere laag aardbeienjam. Een beetje een standaard vulling maar het leek me slim niet al te veel te experimenteren. De fondant had ik al eerder gekleurd, dat ging ook best goed (wel een beetje vermoeide handen haha), en ik was al eerder aan de strik begonnen.
    Alles ging goed, behalve het bekleden. Nu heb ik ook nog niet al het juiste materiaal want dat is zo'n investering ineens, maar ik kreeg de taart aan de zijkant niet strak. Ik had dus ook gen smoother en deed het met de hand (kan dat misschien schelen) maar je ziet dus waar ik gevuld heb. Hoe kan ik dat verbeteren?

Wat ik geleerd heb ik de workshop: een klein dijkje botercreme 1:1 aan de rand en aan de binnenzijde vullen. Dan taart erop (gemarkeerd met prikkertjes) en dan de rand flink naar beneden duwen zodat overtollige botercrĆØme eruit komt (anders komt dat er later uit door het gewicht van de fondant). Dan afsmeren. Deze keer heb ik het wat uitgebreid adhv jullie tips. Dus met een dun laagje afsmeren, dan in de koelkast voor 15 minuutjes, dan weer een dun laagje en dan weer eventjes in de koelkast. De taart zag er toen wel strak uit. Misschien is het toch overtollig botercrĆØme wat het laat bubbelen, maar het lijkt nu meer alsof er een kuiltje in zit ofzo..... Daarnaast zaten er een paar lichte scheurtjes/ gaatjes in de fondant. Misschien heb ik er onbewust wat aan lopen trekken, maar die ontstonden precies bij de rand, alsof de fondant niet flexibel genoeg was begrijpen jullie wat ik bedoel? Kan dat komen omdat ik misschien niet voldoende gekneed heb of omdat ik een houten roller gebruikt heb? Het kan misschien ook zijn dat de laag fondant te dik was...

Ach ja, voor een tweede taartje mag ik best tevreden zijn en ik weet dat het niet ineens perfect gaat lukken, oefening baart kunst, maar ik ben toch benieuwd hoe ik het kan verbeteren. Vinden jullie een smoother trouwens een onmisbaar gereedschap? Was hem namelijk vergeten te kopen. Ik had de fondant van de strik wat verstevigd met tylose, maar hij was nog niet helemaal hard daarom zit er wat keukenpapier in haha.

Zo, een lekkere lange eerste post hier. Bedankt alvast voor het lezen. Oh ja, even de foto plaatsen:

8. Leentje79

Leentje79 Fanatiek lid

15 mei 2007
    3.183
    0
    0
    Eindhoven
    Bedankt nachtzon, maar ik moet nog veel oefenen om zo'n mooie taarten als jij te maken. Gefeliciteerd met je broertje trouwens.

Mijn jongste dochtertje wordt over een maand 1 dus dan heb ik weer een oefenmoment, al moet die natuurlijk perfect worden haha.

9. Ariel

Ariel VIP lid

8 mrt 2006
    16.482
    0
    0
    Zoetermeer
    Als je je fondant niet goed genoeg door kneed en dus niet soepel genoeg is kan die indd gaan scheuren.

Ik rol ook vaak met een houten roller, dus dat is het probleem niet. Ik duw trouwens nooit de lagen op elkaar. Ik vul de taart en zet em 15 min in de koelkast, daarna smeer ik em 2x af en gaat ie in de koelkast tot ik em ga bekleden.

10. Ariel

Ariel VIP lid

8 mrt 2006
    16.482
    0
    0
    Zoetermeer
    Simpele Cars taart voor Noah, had echt geen tijd om me helemaal uit te leven.... :(

11. Ariel

Ariel VIP lid

8 mrt 2006
    16.482
    0
    0
    Zoetermeer
    Rainbowcake!!

12. Leentje79

Leentje79 Fanatiek lid

15 mei 2007
    3.183
    0
    0
    Eindhoven
    Bedankt voor de tips Ariel. Het lijkt ook alsof de taart na het induwen is teruggeveerd en er daarom kuiltjes inzitten.

Gefeliciteerd met Noah trouwens. Ik vind het een erg mooie en strakke taart! Wat gaaf aan de binnenkant, de rainbowcake is erg goed gelukt. Hij ziet er erg lekker uit.

13. Ariel

Ariel VIP lid

8 mrt 2006
    16.482
    0
    0
    Zoetermeer
    Hij was ook zeer smakelijk :)

14. Nachtzon

Nachtzon Fanatiek lid

12 nov 2009
    4.847
    2
    0
    Wervik- Belgiƫ
    woeii ariel, die is PRACHTIG!!! Zeg leentje, ik vind voor je tweede taart is die SUPeeeeRRR!!!

15. mamavan3

mamavan3 Fanatiek lid

24 mei 2007
    1.849
    5
    38
    fulltime huismama
    rotterdam
    wow mooie taart ariel en leentje ook, en ben ook zeer benieuwd naar de 18+ taart die gemaakt gaat worden :D

Leentje: je fondant kan gaan scheuren door 2 manieren doordat hij niet soepel genoeg gekneed is of doordat je hem te dun heb uit gerold of te dik heb gelaten. Ik vind een smoother echt een must have! Ook druk ik de taarten niet plat opelkaar , ik leg hem na het vullen er weer voorzichtig op, en na het vullen in de koelkast en weer afsmeren.vind je 2de taartje heel mooi geworden voor een 2de taart.
    @ll ik mag volgende week een smurfen taart gaan maken alleen heb ik nu de koekjes uit steker nodig maar kan ze niet meer krijgen hier zucht en ik hadnog zo getwijfeld toen ze er waren :s

16. maansteen

maansteen Fanatiek lid

7 jul 2011
    1.316
    0
    36
    Dag dames, wat een leuk topic met prachtige creaties!
    Ik heb nog niet het hele topic doorgenomen, maar vraag me af of jullie me kunnen helpen met het maken van cupcakes.

De afgelopen jaren heb ik regelmatig marsepein taarten gemaakt, maar dit jaar wil mijn dochter graag op cupcakes trakteren. Nu zie ik bij de webshops verschillende mogelijkheden..

Ik maak de basis van cupcakemix en wil er dan van die mooie toefen op maken met spikkeltjes, chocolade etc..

Waarmee kan ik het best zo'n toef maken? Royal icing wordt hard (lijkt me erg mooi), maar ik weet niet of dat lekker is voor (jonge) kinderen.
    Dan is er nog botercreme, blijft zacht, maar blijft het ook wel netjes op de cupcake liggen?
    En gebruiken jullie onder te toef nog een stukje marsepein of fondant? Welke afmetingen zal ik kiezen voor de cakejes?

Ben benieuwd, al vast bedankt voor het meedenken!

17. Within

Within Niet meer actief

Ik heb mijn laatste toeven gemaakt met slagroom waar ik kleurstof doorheen had gedaan. Klopfix en vanillesuiker er doorheen gedaan, bleef prima zitten. Heb het wel zo op de cupcake gedaan, want anders gaat de fondant misschien smelten.

18. Within

Within Niet meer actief

dit was de best gelukte. Had wel een grotere spuitmond moeten gebruiken. Maar ach, ze waren lekker ^^

19. Ariel

Ariel VIP lid

8 mrt 2006
    16.482
    0
    0
    Zoetermeer
    Ik maak toef van frosting of van slagroom met mascarpone.

20. Leentje79

Leentje79 Fanatiek lid

15 mei 2007
    3.183
    0
    0
    Eindhoven
    Ik heb laatst toeven van swiss merengue botercreme gemaakt. Ze waren erg lekker maar ik weet niet of het teveel wordt wanneer je er grote toeven van maakt (ik had een te klein spuitmondje en dus ook een beetje mislukte-maar toch erg lekkere-toeven).

Deel Deze Pagina