mama's van slechte eters :D

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Jessmin, 6 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    De titel zegt het al; wellicht een leuk idee om een clubje te hebben waar je je frustraties en eventuele onzekerheden kunt uiten als je kindje systematisch een slecht eter is. Mijn dochter is anderhalf jaar, eet amper zelf (geen interesse, wil na twee happen weer van tafel), en eet eigenlijk alleen iets als ik haar afleid met speelgoed en hapjes naar binnen voer. En dan nog... Ze groeit goed dus verder niets aan de hand, maar soms denk ik wel eens 'grrrrrrr kan het nou nooit eens anders?' of 'kook ik misschiein gewoon heel smerig?' :D

Ben benieuwd wie er ook mee willen schrijven, want begrijp uit verhalen dat ik niet de enige ben met een niet-zo-heel-erg-geïntereseerd-in-eten kindje ;)

2. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Oh.. wat herkenbaar!

Esmee heeft vanaf een maand of 6 tot een maand of 12 prima gegeten.. Brood heeft ze geweigerd tot ongeveer 1,5 jaar.. Eet ze nu prima.

Avondeten is een ramp.. Friet, en courgette prutje ( gekookte aardappels met courgette in de blender). Is eigenlijk het enigste wat ze eet. Af en toe een hapje vlees.. groente is NOT-DONE!;)

Daarintegen eet ze haar fruit wel goed.. Ook krijg ze na de warmehap haar toetje ( yoghurt).. Betreft eten ben ik dan ook best streng geworden.

Er wordt niet gesnoept voordat ze haar fruit op heeft.. S'middags krijgt ze een klein tussendoortje anders is de kans de ze warm eet helemaal nihiel..

We hebben ons er maar bij neer gelegt.. Je kunt ze ook niet dwingen.. Ze groeit goed, ontwikkeld zich goed. Niets mis mee !

3. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Ah kijk, al een lotgenoot :D

Mijn meisje eet geen brood en geen fruit, nou ja, eigenlijk alles wat ze zelf moet eten eet ze niet. Ze eet pap 's ochtends omdat ik haar dan speelgoed geef en dan alles naar binnen lepel, 's middags eet ze alleen maar en crackertje in de wagen en drie druiven (of drie aardbeien) en drinkt ze een beetje melk, rond avondeten wordt ze verschrikkelijk hangerig en dan MOET Ik wel een rijstwafel geven oid zodat ze niet krijsend aan mijn been hangt. En dan met avondeten eet ze twee happen zelf (idd ook geen groente!) en dan roept ze 'UIT!'. Dus dan geef ik haar maar weer speelgoed en ga ik het naar binnen lepelen. Vaak lukt dat met het echte avondeten dan al niet meer, en alleen maar met het toetje (biogarde en een potje olvarit-fruit ertussendoor gesneakt). Heb haar een week niet gevoerd en haar alles zelf laten doen. Dan ging er per maaltijd drie happen in en meer werd het ook niet naar gelang de dagen vorderden. Ze eet gewoon het hongergevoel weg en houdt er dan mee op. Daarom heb ik ook maar tot 2,5 maand bv kunnen geven ;)

4. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Maak jij dan ook elke avond voor haar friet trouwens, of courgetteprutje? Of eet ze gewoon de avonden dat jullie iets anders eten (gros van de week neem ik aan) gewoon niet?

5. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Esmee eet wat de pot schaft.. In slechte periodes maak ik 2x per week courgette en voor de rest heeft ze pech!

6. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Oeeeh wat herkenbaar!
    Wij doen het zo;

we geven haar een vorkje en dan ga ik (wij) zelf eten, en we 'helpen' haar dan als wij klaar zijn.
    Met de hoop dat ze dus wel steeds veel beter/sneller gaat eten maar niet dus.
    Een paar hapjes vlees/vis en that's it. Ze zit meer met de vork te zwaaien of naast haar bord te prikken dan wat anders. Daarna moeten we haar 'voeren', maargoed dan zijn we dus al een kwartier verder, is het eten koud enz...en ik wil gewoon dat ze zelf eet! Want weet wel dat ze het kan. ;) Toetje/yoghurt eet ze wel zelf.(grrr) En stukjes fruit met een vorkje of uit de hand ook.
    Brood eet ze hééééél soms zelf uit het handje, maar meestal komt het erop neer dat ze 1/4 zelf eet, mijn geduld dan op is en ik haar de rest (half uitgedroogd) in haar mond steek.;):)

Dit duurt zo al een heeeeeeeeeeeeeeele tijd dus ik begin lichtelijk wanhopig te worden.:D
    Zeker omdat ik weet dat ze het gewoon kan.;)
    En ik wil dat het eten gewoon gezellig is!

7. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    @Lucia: jij ook welkom!

Heeeel herkenbaar idd. Je meisje is 2 jaar? Help, dus het an nog heel lang zo blijven! Neeeeeeeee! Brood kan ik niet in haar mondje stoppen hoor, dan slaat ze me echt weg omdat ze me ziet aankomen. Met lepel gaat voeren wel beter; dan sneak ik het van de zijkant erin. En ik ben ook vaak rond de lunch aan de wandel tegenwoordig (tja, als ze dan toch niet eet...), dus dan friemelt ze wat in het bakje met brood en eet twee blokjes, en dan zegt ze 'dank u' en geeft het weer terug. (Ja, dat dank u is heel grappig, hahaha. Dat heb ik haar niet geleerd. Is een keer een grapje geweest tussen haar en mij en sindsdien zegt ze dat liever dan dankjewel, want het is immers korter :p)

8. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

Hey, lotgenoten!!!

Joey is een ontzettende draak met eten!
    Soms heeft hij een goede dag en eet hij zijn bordje leeg, maar het komt zooo vaak voor dat hij weinig tot niets eet. Hij moet minimaal 2 happen van mij eten.

Brood gaat erin als koek, maar elke avond brood geef ik niet. Hij moet leren te eten wat de pot schaft.

Gezellig aan tafel is er niet bij op het moment..

9. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Hahahaha de mijne zegt ook 'Dank u' als ze me iets geeft. :D
    Ja ze is 2 jaar en bijna 3 maanden. ;)

Frustrerend als ze zo 'slecht' eten he. :(

10. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Ik meld me ook!

Tot m'n dochter ongeveer een jaar was ging alles prima, was een echt vuilnisbakkie en at lekker met de pot mee. En toen..besloot ze gewoon geen warme hap meer te willen. Hysterisch als het eten maar in de buurt kwam. Het is een fase hoorde ik steeds weer..maar die fase duurde steeds langer. Ben op advies van cb zelfs naar kinderpsycholoog geweest, omdat er thuis nogal veel stress was en haar papa en ik intussen gescheiden zijn en zij en ik verhuisd zijn. Maar psych zag geen aanleiding dat er iets zou zijn enzo.

De eerste maanden hebben we alle trucjes geprobeerd, afleiden, bij andere kindjes eten, op andere tijdstippen etc. Uiteindelijk, op advies van de psych, de strijd opgegeven en haar gewoon geen warm eten meer aangeboden en gewoon brood laten eten.

Sinds vorige week heb ik t 'regime';) weer opgevoerd, een kalender gemaakt en moet ze weer eten wat de pot schaft. Een paar happen op een bordje, geen grote hoeveelheid. En als ze dat op heeft mag ze een stickertje plakken. En dit lijkt, eindelijk, te helpen. Oke, het duurt wel een uur voor ze klaar is, maar hee..ze eet!! We zijn dan intussen ook anderhalf jaar verder!!

Ik vind t moeilijk om rustig en relaxed te blijven, raak regelmatig m'n geduld kwijt, maar ben heel blij dat ze weer een klein beetje eet.

Brood en fruit enzo heeft ze overigens altijd lekker gevonden, het is puur het avondeten.

11. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Jeeeeeeej, nog een lotgenoot!

Ik wil ook gewoon dat het gezellig is met eten ja! Nu lijkt het wel een circus met al dat speelgoed.

Mijn dame eet dus niets 'goed', geen brood, geen fruit, niets, zolang het niet door middel van een lepeltje sneaky gevoerd kan worden. Ohjawel! Chocola! Zucht...

Mijn hemel, echte draakjes allemaal :D

12. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    @lucia: ja, ik twijfel inmiddels zelfs aan mijn kookkunsten.

@Wijffie: jij ook welkom hier! Gek zeg, bij mij was ze ook idd een vuilnisbakkie totdat ze ongeveer 10/11 mnd werd. (Tot die tijd voerde ik ook alles). En toen moest ik ineens allerlei dingen uit de kast trekken om haar nog te kunnen voeren. En dat zelf eten dat werkte al helemaal niet, want na twee happen ging ze zitten klieren. En dan zeggen ze dat het een fase is en dat ze vanzelf meer gaan eten, maar na een week gaf ik het zelf eten steeds weer op omdat ik me zorgen ging maken en ging ik weer over op voeren met speelgoed... Misschien moet ik ook eens met haar naar een psych? Vooral omdat ze bij mij echt helemaal NIETS interessant lijkt te vinden. Maar ja, then again, misschien heb ik nooit genoeg geduld gehad om haar zelf de kans te geven zelf te 'leren' eten.

Hebben jullie ook allemaal een fase gehad dat jullie ze maar gingen voeren terwijl je ze afleidde met allerhande speelgoed? En wanneer zijn jullie met het speelgoed opgehouden? Ik word er soms zo moe van... Ze vindt alles maar even interessant, dus laatst stond zelfs de loopwagen (met speelfreubels eraan) voor haar op tafel (hihi, hier moet ik eigenlijk achteraf wel om lachen). Zucht zucht zucht.... Pfff ja heeel frustrerend vooral omdat je denkt dat je zelf dingen verkeerd doet of gedaan hebt, waardoor ze zo geworden zijn. Althans dat geldt bij mij...

13. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Jessmin, psych heeft bij ons niets gedaan hoor, t was puur ter geruststelling eigenlijk, om te checken of er niet iets ergens aan de hand was. Maarja, altijd lastig te beoordelen met een kind van (toen) 1.5. Het was voor mij wel prettig om bevestiging te krijgen dat ik t goed deed en ze zei dat ze me een super-moeder vond :) Altijd fijn om te horen, helemaal van iemand die er verstand van zou moeten hebben haha.

En ja, speelgoed, boekjes, vliegtuigje/treintje spelen etc. De eerste maanden echt alles uit de kast gehaald. Na een maand of 9 denk ik het helemaal opgegeven en dus overgestapt op brood. En nu na 1.5 jaar weer 'strak in t regime' haha. Ze eet nog niet elke avond, 4 van de 7 denk ik, maar beter dan 0 van de 7 zoals t was. Ik hou hoop :)

14. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    @Jessmin; ik begin ook aan mijn kookkunsten te twijfelen terwijl iedereen het eigenlijk altijd keilekker vindt. :D
    Met speelgoed heb ik eigenlijk 'te lang' gedaan...maar net wat je zegt, dan ging het er wel makkelijk in.
    Ben iets voor haar 2e verjaardag daar pas mee gestopt eigenlijk.:)

15. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

hoe zit het met broodkorstjes?
    Op het kdv word alles opgegeten maar thuis echt niet. Terwijl een bolletje zo is opgegeten

16. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Broodkorstjes gaan hier prima, hele broden gaan er in als ze de kans zou krijgen haha. Ze eet ook vaak gewoon een kapje ofzo. Het probleem is hier echt alleen het avondeten, de warme hap zeg maar.

17. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Broodkorstjes gaan er hier echt niet in!
    Of ze moeten getoast zijn.*confused*

18. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Apart. Ik geloof dat m'n ex tot zn 7e ofzo geen korstjes heeft gegeten, werden steeds voor m afgesneden ;)

19. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Mijn vriend ook zo.:D

En m'n schoonmoeder durft nog steeds aan haar kleinkinderen (=ouder dan 10) te vragen of ze de korstjes van hun brood moet snijden.;)

20. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Joehoe, hier nog een mama..(helaas).
    Onze meid heeft altijd slecht gegeten, en met periodes nog slechter..;).
    Aan de borst wilde ze niet drinken, ze moest vanaf dag 2 bijgevoed worden. Gestopt met bv. Maar flesjes gingen er ook slecht in, hooguit zo'n 600-700cc.
    Met 6 maanden begonnen met bijvoeden. Vers pakte ze absoluut niet, potjes wel. Dus kreeg ze op een gegeven moment alleen nog maar potjes (maar die gingen ook lang niet altijd op). Op een gegeven moment (langzaam) overgegaan op vers en met de pot meeeten.
    Nu eet ze 's ochtends een bord bambix pap, dat is het enige dat ze echt heel lekker vindt. Tussen de middag eet ze vrijwel geen brood, hooguit een paar stukjes peperkoek. Vaak krijgt ze na het brood wat fruit, wat er sins kort redelijk ingaat (halve banaan, een mandarijn..). 's Avonds avondeten gaat heel wisselend. Qua groente eet ze het liefst boontjes (uit pot, geen verse..:)), broccoli gaat ook redelijk. Aardappels/frietjes, daar gaan vaak een paar stukjes van naar binnen. Vlees is zeer wisselend. Maccaroni vindt ze meestal wel lekker (maar omdat nu elke dag te eten..??).
    Avondeten 'eet' ze zelf, met d'r handjes. Ze krijgt een bordje waar hetzelfde opligt als bij ons en een vorkje. Daar probeert ze het ook mee. We zijn opgehouden te dwingen en te voeren, dat werkt alleen maar averechts hier..

Avondeten is op dit moment dus niet het grootste probleem, vooral brood en fruit gaan er slecht in..

Hier groeit ze overigens niet echt heel erg goed. Ze weegt nu 8600 gram, bij ruim 15 maanden..

Zo, lang verhaal, maar ik ben weer even m'n ei kwijt..:D

Deel Deze Pagina