wat is het best geschikt voor marsepein dan ? wil graag een beetje een felle kleur krijgen uit eindelijk ......
ohja nog 1 vraagje ....... de marsepein bleef vanmiddag ondank poedersuiker op het aanrecht nog flink plakken , kan ik bijv zo'n matje gebruiken heb wel eens gelezen dat het daar niet op blijft plakken. bedoel die matjes van dat siliconen spul waar je ook die flexibele bakvormen van hebt .
Americolor vind ik dan goed maar ook Wilton zijn prima. Hangt heel erg van de soort kleur af. Zo'n siliconenmatje is ook prima, alleen die zijn vaak helaas niet groot dus voor een grote taart ga je over de randen heen. Maar ik heb er ook een en ik gebruikte hem eerst voor rollen en nu alleen voor als ik kleine dingen moet rollen. Maar voor huis tuin keukengebruik werkt het prima. Ik heb nu zelf een tafelzeil dat ik insmeer met crisco (of een beetje plantaardig frituurvet is hetzelfde). Geen last meer van poedersuiker.
Ik las ergens ook nog dat een doorzichtig tafelzeiltje gemakkelijk is, omdat je het dan eventueel met zeil en al om kunt keren en over de taart leggen en zo ook scheuren kunt voorkomen. Ik ga dus zelf binnenkort hier bij de boerenbont eens even zo'n stukje zeil halen
Meiden, ff met spoed, ik heb de marsepein die ik over had in de vriezer gedaan, maarrrrrrr..... is dat wel nog te gebruiken als ik het ontdooi? Heb het morgen eind van middag nodig. groetjes, Sas
Waarom in de vriezer? Altijd in huishoudfolie oid wikkelen (=luchtdicht) en dan gewoon in een doos of kast. Bij het ontdooien komt er vocht vrij en dat is niet lekker als je het nog moet kneden. (marsepein kan zelfs smelten). En ik weet bij een brok niet of dat vocht nog wegtrekt. Moet je uitproberen. voortaan gewoon luchtdicht op kamertemp. bewaren.
Vandaag ontdekte ik dit bakfeestenzo.nl - bakwinkel bakfeest en zo winkeltje hier de buurt ,dus meteen even langs gereden ze verkocht ook een soort crisco maar dan veeel kleiner verpakking , het was nieuw vertelde ze me dus ik heb het mee genomen dacht das handig ...........nou niet dus spul werkt bijna niet dus morgen of vlgende week ook maar een stukje zeil kopen ! nog 1
ahhh wat een leuk taartje! mijn taart is ook bijna af. Maak morgen foto's want dit licht is niet echt goed!
Nou, ik ga maar de gok wagen dan met het ontdooien. Ik had het gedaan omdat ik dacht dat dat moest juist......maar niet dus. DOM van me maar nu niks meer aan te doen.
heb gewoon slagroom en jam als vulling, wilde gewoon oefenen met bekleden hahahah ~~~~~~~~ vraagje aan de prof's is het mogelijk om taart te verzenden ? nee niet via de brievenbus hahaha zal wel moeilijk zijn of niet ?
@Romaira: mooi taartje zeg! Poeh, verzenden: denk niet dat dat mogelijk is... dan zou het al met een speciale koerier moeten die het bij jou aan huis ophaalt en vanaf daar gelijk naar afleveradres rijdt... en dat is een kostbare zaak denk ik Wat je wel kunt doen, als dit gaat over bakken voor een ander op afstand: in het voren bakken op een moment dat je naar die ander toegaat of zij bij jou komen, en dat ze het dan invriezen totdat ze de taart willen gebruiken.... (heb ik zelf zitten bedenken omdat ik voor m'n zusje straks een geboortetaart wil maken).
ja dat zou inderdaad ook nog een optie zijn . dacht zelf ook al dat het erg lastig zou worden @ amfy hoe is jou taartje gelukt meid ? ben wel nieuwschierig geworden @maia vergeet je de foto niet ? ben super nieuwschierig
Versturen is mogelijk maar dan moet het via koerier die gekoeld vervoert. Anders mag het niet. Ik laat mensen het altijd bij mij thuis ophalen, dan is dat hun eigen probleem. Alleen bruidstaarten niet, die bezorg ik en dat altijd gekoeld! Is verplicht voor de voedsel&waren authoriteit geloof ik! Ik zal morgen foto posten, ik ben er wel trots op!
Mijn 2e taartje!!! Voor mijn vader (is gister geopereerd). Vanaaf nog gemaakt, ben kapot....hele dag in de winterefteling gelopen.....zit al in folie en het licht is niet optimaal zo, maar maak morgen bij mijn ouders een foto als ie uit de folie is bij daglicht.... Tis dus een "meertje" met sneeuw eromheen en een sneeuwpop en een "kerst"boom. Met sterkte erop voor hem. Sneeuwpop is alleen een beetje groot uitgevallen hihi
Hey, @ mamakitty wat een ontzettend leuk taartje zeg! Knap gedaan leuk! Jep marsepein ontdooien helemaal gelukt! Ik had het in diepvrieszakjes bewaard en in koelkast laten ontdooien. Ging prima. Vulling gemaakt van vanilleroom met mandarijntjes en abrikozenjam.....! Ik zal morgen of maandag even een foto proberen te plaatsen. Groetjes!
@MamaKitty: Wat een leuke taart zeg. Echt heel lief! Mijn meisje wordt in mei alweer 1 jaar en iemand van dit forum, die ook bij mij in de buurt woont, gaat voor mij een mooie taart maken. Ik ben zo happy. Weer eens wat anders als een normale slagroomtaart of een fototaart.