ik doe bakpapier op de bodem van de springvorm zodat de onderkan mooi glad word . Als het kapsel klaar is en ik wil hem los maken dan doe ik heel voorzichtig de klem los , zodra ik merk dat het kapsel vast zit zet ik de klem weer vast en steek ik met een mes tussen de bakvorm en het kapsel om hem zo te helpen los te komen meestal werkt dit goed ! gewoon heel voorzichtig zijn ik heb nu een kapsel in de over staan ..........een siliconen hart vorm die gaan bij mij altijd mis terwel dat volgens het etiqet niet moet mogen!
Ik gebruik ook bakpapier, dan doe ik de springvorm los en als hij afgekoeld is haal ik het papier er af. Laatst met een boltaartje bakspray gebruikt en dat ging ook prima. Hij kwam alleen wat moeilijker los. Ik was er echt bang voor en het kostte wat moeite, maar hij kwam er heel netjes uit.
als het biscuit mix tijdens het bakken inzakt wat doe je dan verkeerd ? te hoge of te lagen temp ? of moet ie dan langer er in , wat zou het zijn ?
Nou ik heb een kapsel in de oven. 16cm rond. Ga een valentijnstaartje maken voor vriendlief en mij als verrassing voor zondag.... Heb ook al 3 roosjes gemaakt (ging goed!) en wat hartjes en de tekst I love you. Vulling word: bon bon bloc & roombotercreme. (word onze standaard geloof ik hahahaha) Ik maak de taart eerst in de keuken: bakken, snijden, vullen, afsmeren. (doe ik op placemats op het aanrecht) Dan verplaats ik hem naar de kamer waar ik op de eetkamertafel vaak al marsepeinen bekleding en figuurtjes gemaakt heb. Daar zet ik hem neer (op vinyl tafelkleed), bekleed hem, afsnijden, verplaats hem op onderbord en daarna decoreren.
Bedankt weer voor jullie hulp, dames! Ga ik toch maar voor de volgende taart bakpapier halen, want ik ga hem voor het eerst voor iemand anders maken en dan wil ik wel dat hij strak is. Vetten jullie het bakpapier dan ook nog in???? Of is dat weer teveel van het goede! Oh ja en dan nog iets. Nu wil ik dat Crisco (of cresco??) gaan bestellen, want met poedersuiker is het af en toe ook niet echt een succes. Maar kan je dat gewoon op je aanrecht spuiten ofzo, of moet dat op een kleed?? En krijg je dan geen vette waas over je marsepein heen? Lijkt me zo'n vette zooi daarna, of is het gewoon ideaal spul?
Bakpapier hoef je niet in te vetten. Crisco is echt ideaal! Ik werkte eerst ook met poedersuiker, wat een klerezooi zeg! Crisco zit in een blik. Ik haal er gewoon met (schone!) vingers wat uit en smeer het zo aan mijn handen en op mijn vinyl tafelkleed. Ik vind het heel fijn, ook met kneden doe ik wat aan mijn handen. En je merkt er op je taart niets van hoor.
Oh super. dan zet ik dat erbij, voor mijn volgende bestelling. Want wat een plakzooi wordt het met poedersuiker zeg!! En het ergste nog.............mijn hele keuken is naderhand wit van dat opstuiven! Verschrikkelijk!
Behalve dat ie wat extra calorietjes meesleept Nee, maar zonder gekheid: prima spul. Alhoewel je volgens mij ook wel doodgewone margarine op je werkblad zou kunnen smeren Nouja, nee, crisco houdt wel wat beter op je werkblad. Ik maak na afloop m'n aanrecht dan eerst even schoon met keukenpapier en ontvettende keukenspray en dan nog even na met een doekje met warm water. Hier een bolletje af net weer: ernie. Vanavond nog een bolletje, moet een kikker worden. Beiden gevuld met chocodreams met stukjes witte crunchy chocola, (kapsel is chocobiscuit). En heb nog wat bolletjes in de koelkast staan. Zou voor morgen wat lekkers meenemen voor een teamdag, maar nu blijken we geen teamdag te hebben, LOL. Nouja, dan gaan ze de vriezer gewoon in voor de volgende datum dat de teamdag wel doorgaat. Heb gisteren ook al een gewoon chocobiscuit gevuld met citroenkwarktaartje en bekleed met gemarmerd wit-blauw fondant. Als ondergrond voor m'n geboetseerde petshop-walvis. Fondant scheurde nogal, dus walvis maar strategisch geplaatst en nu staat ie eerst in de vriezer. Ga hem afmaken met schelpen en weet ik wat allemaal, (oja, en wat rotsjes van minicupcakes om nog wat scheuren te verbergen). Maar eerst maar even in de vriezer, ik was er even klaar mee en bovendien had ik die bolletjes ook nog
hoi hoi, ik had even een vraagje. wil een bestelling plaatsen maar nu heb ik wat spullen in mn winkelmandje. ik weet alleen niet of het genoeg is. hoeveel je er mee kunt doen. heb namelijk nu van marsepein 250gr. is dit weinig? wat kan ik hier zo ongeveer mee doen? heb botercreme 300gr: hoeveel gebruik je hiervan per taart zo ongeveer en is dit dan voldoende? wil graag voor zaterdag een taartje maken voor mn mannetje. die is namelijk de 17e jarig maar we vieren het aankomende zaterdag. wanneer kan ik dan het beste beginnen. ik denk dat ik vrijdag de taart moet bekleden. en dan donderdag ofzo bakken? t word dan mn eerste. hihi. ben benieuwd. baal een beetje wilde graag naar het winkeltje bij ons in de stad. die verkoopt allerlei bakspullen enzo maar het sneeuwt zo hard. ook wilde ik nog langs de xenos voor vormen enzo en de action. mmm miscchien morgen en dan hopen dat de sneeuw over is.
Valentijnstaart is af! Niet zo strak als ik wilde, maar de kleine man lag te jammeren tussendoor en dochterlief is vrij, dus wilde ook aandacht, dus ff snel snel... *volgen nog 3 berichten met foto's!*
wouw mamakitty wat een super gaaf taartje. ik hoop dat het mij ook een beetje lukt. (jij hebt toch met de maartmama's meegekletst) oja nog 1 vraagje. kun je ook een taartje maken met een cake die je uit de winkel haald??
Aan 250 gram marsepein heb je in ieder geval niet genoeg! Je hebt toch wel voor alleen het bekleden van een taart (26cm) zo'n 500 gram nodig! Botercreme (neem aan dat het mix is) daar gebruik je maar 100gr mix per keer. Taart kan je idd donderdag bakken en vrijdag bekleden. Taart die af is kan namelijk makkelijk een paar dagen in de koelkast bewaard worden.
Ik ga weer een nieuwe bestelling doen van de week, maar ik heb witte marsepein nodig. Nu zie ik dat de marsepein niet echt wit is, maar een beetje creme en ik moet echt spierwit hebben. Nu zag ik wel hagelwitte fondant, maar daar heb ik nog nooit mee gewerkt. Wat is precies het verschil en waar moet ik op letten als ik fondant gebruik (alleen voor het bedekken van de taart!) En kan ik trouwens op 1 taart fondant en marsepein gebruiken, of is dat raar?
@Mamakitty: Mooi taartje hoor en die kat is echt leuk! @mamavandaan639: ja cake kan ook, maar dat is veel zwaarder als biscuit. Biscuit is veel lichter. Cake gebruik je vooral met 3D taarten. Maar als je dat nog hebt staan, dan kun je dat prima gebruiken hoor.
Ik heb hagelwitte marsepein van deleukstetaarten. 250 gr. Is echt spierwit. Fondant vind ik persoonlijk echt waardeloos. Scheurt zo ontzettend snel en daarbij vind ik persoonlijk marsepein veel lekkerder. Nee is niet raar, je kunt het allebei gebruiken, zelfs gemengd (door elkaar heen gekneed)