Ik heb voor t eerst met marsefond gewerkt, t kneed en rolt wel veel makkelijker maar heb dr toch wat scheurtjes in. Dit is mijn 3e taartje Van cake met chocoladestukjes en vulling van toblerone, voor Valentijn
Fondant met marsepein wordt mooi wit. @lussenstrik: meestal is 2 dagen drogen zat, maar ik neen ook langer de tijd en maak wat extra lussen voor als er een breekt. Zie weer een lief taartje. @jongmoedertje: ik zou zeggen, lees het topic eens door. Het is geen goedkope hobby, maar je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. 1 kg ongekleurde marsepein is zo'n 7, voorgekleurde marsepein 9, biscuitmix 4 enz. Je kunt dan wel 2 taartjes ervan bakken maar toch. Ook materialen, rollers, uitstekers & kleurstoffen kosten geld.
He meiden, zie weer leuke taartjes voorbij komen @27-taart (ben je naam ff kwijt ): voor je eerste taartje en met weinig gereedschap best prima toch? Alle begin is moeilijk Denk dat het ook wel scheelt of je ooit eerder wat gedaan hebt met iets van boetseertechnieken, (ik dus wel, heb al heel wat afgeknutseld in m'n leven). Hier aan het peinzen voor een lief valentijnstaartje op onze alternatieve valentijnsdag (mijn man weigert principieel valentijnsdag te vieren): we zijn woensdag namelijk 5 jaar getrouwd en daar hoort voor 's avonds een lekker stukje taart bij Heb bedacht dat ik gewoon een normaal formaat taart ga maken en wat over is in stukjes in ga vriezen voor mezelf, (kan ik ook nog eens een stukje taart gemakkelijk meenemen naar een verjaardag: zit nu door m'n koemelkvrije dieet natuurlijk meestal zonder taart)). Nu nog even bedenken wat voor leuks ik met die taart ga doen. Gistermiddag met de kids een partij muffins versierd, ze hebben zich helemaal uitgeleefd met de marsepein en suikerbeestjes. Zal er straks eens even een foto van uploaden (Er zijn er al een aantal op, maar we hebben er nog een stuk of 17-18 over ofzo). M'n ouders kwamen namelijk onverwacht op visite en daar moesten we natuurlijk wel wat lekkers bij hebben
Hey meiden! Sorry dat ik ff niet geweest ben, maar was super druk. Ik moet deze week hard aan de slag. Moet voor woensdag een taartje maken (16cm ivm verjaardag zoonlief, maar komt 1 persoon visite dan dus lekker voor onszelf.) En dan voor zaterdag (dan vieren we het in 2 delen, smorgens en smiddags) 2 grote taarten en 2 meptaartjes......zucht...dus ik ben deze week ff druk druk druk denk ik hahaha Ik heb weer mooie taartjes voorbij zien komen! Leuk!! Rozemarijke, hoe is je opdracht afgelopen? Foto?
@Mamakitty: da's echt druk ja Ben hier nu aan het schetsen voor de opdracht, hoeft pas in april echt te zijn Komt nog dus
Ik heb gisteren eindelijk de workshop gehad was heel leuk! Wel onwijs weinig tijd om echt iets leuks te maken, maar het was ook gewoon om de basisprincipes te leren natuurlijk! Ik vind zelf fondant vrij vies (dacht ik al) dus volgende taartje wordt hier denk ik marsepein. En dan ook een lekkere vulling want botercreme en jam vind ik zelf ook al niks (niet handig zo'n hobby en het dan zelf niet echt lusten trouwens ). Werk je bij marsepein trouwens wel hetzelfde? Je plakt het ook met wat water neem ik aan? En wordt het net zo stevig als de fondant? Las al dat je voor versiering (bv die strik) wel beter fondant kan gebruiken.. naja dan ga ik het wel door elkaar gebruiken, want vriend enzo vonden de fondant wel gewoon lekker! Is ook nog eens goed voor mijn lijn. Nouja ik heb er wel een nieuwe hobby bij denk ik!
Ben nog totaal niet tevreden hoor, te weinig tijd en geen idee wat ik ging maken, ook niet heel strak etc, maar daar komt wel verandering in hopelijk Gewoon leuk om mijn eerste taartje even te showen.
Ik vind het een lief eerste taartje, Lief!!! Is dit de dikte van het fondant wat je geadviseerd werd bij de workshop? Ik probeer het altijd een stuk dunner met scheuren tot gevolg. Misschien moet ik het dus nog dikker doen.
@ lief , mooi taartje hoor ! was het gezellig de workshop ? @ zanoni, waarom blijf je dan met fondant werken ? ik krijg marsepein goed uitgerolt en zonder te scheuren over de taart heen, mss kan je het eens proberen ?
@Lief: Mooie taart hoor!!! @ All: Gebruiken jullie ook wel eens Ganache ipv botercreme, om het af te smeren?? En hoe is dat, om daarmee te werken. Lijkt mij dat de taarten veel strakker worden om hem zo beter te bekleden?? Grag wat ervaringen, want dan wil ik volgende keer is Ganache proberen!
Ja ze deed het zelf nog iets dikker had ik het idee (al deed ze het gewoon snel om het even voor te doen hoor), dat vond ik maar niks dus ik had het nu tot zover gerold. Maar qua smaak zou ik het de volgende keer het liefst nog 3 keer dunner doen Maar ik ga volgende keer met marsepein werken, vind de fondant vies. Ps, ik zie nu dat het op dat fotootje wel dikker lijkt dan het echt is hoor!
Ik heb dus ook de neiging om het dunner te rollen, (en dan scheurt het dus). Maar zo dik vind ik het zelf ook wat te zoet en te machtig. Dunner rollen en bekleden lukt met marsepein dus wel