De taartdozen

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Sas26, 19 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. raspberry

raspberry Niet meer actief

En over die stukjes: je eet idd veel kleinere stukken van marsepeintaart, want is al met al best machtig! :)
    De mollentaartjes waren uit blandaschaaltjes van 12 cm en hebben we beiden een kwart taartje van gegeten gisteren...

2. Romaira

Romaira Fanatiek lid

23 mei 2008
    4.067
    0
    0
    dat heb je leuk gedaan zeg !!!

3. Maia

Maia Niet meer actief

ahh die zijn leuk geworden Rozemarijke!

4. raspberry

5. Sas26

Sas26 Fanatiek lid

14 jan 2008
    3.291
    1
    36
    Leuk die molletjes! Haha!

En wat de stukjes betreft, een kwart met z'n tweetjes of ieder een kwart? Ik heb 2 blandaschaaltjes van 20 cm gevuld, en een ronde bakschaal van 24/25 cm...

Ik ga ze nu vullen, heb een nieuwe vraag, als de marsepein erover zit dan ga ik 'm in de koelkast bewaren, of kan ik 'm ook in de keuken laten staan daar is het niet zo heel warm.....

En als ik hem in de koelkast bewaar kan ik m dan in een plastic zak doen of in het bakpapier oid of gewon zo? Heb namelijk geen doos ervoor!

Thanks groetjes Sas

6. Maia

Maia Niet meer actief

het hangt van de vulling af. Welke vulling ging je ook alweer gebruiken?

Ik zet hem (maar ik heb een aparte koelkast voor m'n taarten :)) altijd op een onderbord in de koelkast, soms in de doos, soms niet en dan niet op heel koude stand. Je hoeft er niet persé iets omheen te doen, maar als je dat graag wilt zou ik iets van een pedaalemmerzak gebruiken.

7. Maia

Maia Niet meer actief

de marsepein kan trouwens wel gaan "zweten" als je hem vanuit de koelkast in een warme kamer zet. MOet je dus niet van schrikken.

8. MamaKitty

MamaKitty VIP lid

26 mei 2008
    9.749
    0
    0
    Mijn bakspullen zijn er nog niet :(
    Maar op de site staat dat ze vertraging hebben....
    *zucht* geen 1e taart maken dus dit weekend...

9. Maia

Maia Niet meer actief

ik heb vandaag een mailtje gekregen dat het verzonden is, dus ik denk dat ik het maandag heb :) maar ook later dan normaal.

10. raspberry

@mamakitty: balen!

@Sas: we hebben elk een kwart punt van de taart gehad, maar dat was dus van het blandaschaaltje van 12 cm. Had ike r 2 van gekocht trouwens en heb nu al bedacht dat ik er wel 2 of 3 bij kan halen nog, (passen hier zat 5 schaaltjes in de oven), want op deze manier kun je wel heel gemakkelijk voor 4-8-12-16 personen verschillende smaakjes maken. En ik heb met hulp van de tabellen op leukstetaarten omgerekend: gewoon 1/5 van het basisrecept biscuit per blandaschaaltje :D
    En zo'n klein taartje werkt ook wel heel gemakkelijk met het bekleden, moet ik zeggen :)

Ben nu van alles aan het uitdenken voor de taart voor m'n zwager: die gaat dus binnenkort bij een bedrijfje werken waar ze van alles op petten, kussens, t-shirts enzo borduren, (hij gaat daar de webshop voor bouwen). Dus dat apple-logo ga ik proberen te 'borduren' van marsepein en dan wat garenklosjes van marsepein erbij :) (Ben geinpsireerd door een assepoestertaart die ik in de taartenwinkel hier in Den Bosch heb gezien :)).

En heb m'n koemelkvrije cakemix in huis :) Dat ging dus wel heel snel: donderdag besteld, gisteren in huis. Ook maar even uitproberen binnenkort :)

11. MamaKitty

MamaKitty VIP lid

26 mei 2008
    9.749
    0
    0
    Leuk rozemarijke!! :D
    heel benieuwd!

12. raspberry

Anders ikzelf wel, hahaha, of mijn ambitieuze plannen gaan lukken... LOL

13. raspberry

By the way: ik lees op leukstetaarten.nl bij de foto's over allerlei vullingen die volgens mij niet bij de recepten staan...
    Weet iemand nog een site of iig iets van hoe je een basis maakt waar je gewoon van alles doorheen kunt kwakken? Beetje "basisregels vulling" zeg maar?

14. MamaKitty

MamaKitty VIP lid

26 mei 2008
    9.749
    0
    0
    Poooooh geen idee joh.
    Maar zou idd wel makkelijk zijn ja.

2 vraagjes:

1. Door de botercreme kun je ook gewoon een schep nutella doorheen doen toch? Mij lijkt die botersmaak namelijk niet zo lekker...

2. Doe je ook tylose door de marsepein voor het puzzelen of is dat niet nodig??

15. Maia

Maia Niet meer actief

@mamakitty: gebruik jij voor botercreme 1:1 (dus bijv. 100 gr. poedersuiker/100 gr. boter) of heb je mix besteld?

1. Het is namelijk een misvatting dat je een botersmaak hebt. Je moet beiden minimaal 10 minuten goed doormixen en dan is hij hartstikke luchtig. De botersmaak is dan echt wel weg. Alleen de 1:1 is voor een vulling niet echt lekker omdat je dan de poedersuikerkorrels nog proeft en bij de mix heb je dat niet omdat je daar de poedersuiker & mix eerst met water aanlengt.

En je kunt er altijd smaakjes doorheen doen. Ik gooi er altijd een scheutje vanilleessence doorheen, maar je kunt er inderdaad nutella (of een reep chocolade smelten en er dan doorheen doen) doorheen doen, je kunt er een drankje (bailey's of advocaat jummie) doorheen doen enzovoorts.

maar de botercreme (wel van de mix) met wat vanilleessence en aardbeienjam is bij mij de meest bestelde vulling!

2. nee. Tylose doe je er alleen doorheen als je echt gaat boetseren. Marsepein heeft Tylose minder nodig dan fondant, omdat marsepein van zichzelf al wat steviger is (tylose werkt ook minder goed in marsepein dan in fondant, dan moet je het veeeeeeeeeel langer laten drogen). Maar voor een simpele puzzel doe ik er nooit tylose doorheen.

@rozemarijke: ik heb dus eigenlijk als basis zelf altijd de botercememix van de webshop daar. Die is echt superlekker. Of zelf meringue botercreme maken maar dat is wat meer werk.
    En daardoorheen gooi ik vanalles, vruchtjes, saroma (bijvoorbeeld aardbei of banaansmaak), cacao, chocopasta, koffie (voor mokkasmaak) drank ;) etc :D De meeste mensen daar gebruiken het als basis.

16. raspberry

Aha, OK... voor taarten voor anderen zou ik die mix dan ook kunnen gebruiken, maar voor onszelf dus niet, want zit koemelk doorheen... Kan ik dus in zelfgemaakte botercreme ook gewoon van alles erbij door gooien? (Ik doe gewoon 1:1)

17. Maia

Maia Niet meer actief

ik denk dat als je er vanalles doorheen gooit je de korrelige structuur minder gaat proeven dus dat kan prima.

18. raspberry

Nou, maar eens uitproberen dan binnenkort :)

19. MamaKitty

MamaKitty VIP lid

26 mei 2008
    9.749
    0
    0
    Maia, thanx voor je antwoorden!
    Ik bedoel dus meer voor de dijkjes te maken, kun je er dan ook nog iets doorheen doen of niet?
    Ik heb de mix besteld.... ;) lekker makkelijk ff in het begin....
    Maar verwacht min bestelling nog niet, nog geeneens een mail gehad dat het verstuurd is. Alleen die mail met dat het in behandeling is. Ik baal flink.......

20. Maia

Maia Niet meer actief

nee de dijkjes moet je gewoon niet heel dik maken (ondanks dat je geen botersmaak hebt). maar ik maak zelf nooit dijkjes hoor, hou gewoon de vulling een kleine cm van de kant vandaan en dan als je de volgende laag erop drukt zal het toch wat meer naar de zijkant gedrukt worden.

balen dat het nog niet onderweg is? Wanneer had je het besteld? Ik kreeg de volgende dag mail dat het in behandeling was (di besteld - wo mail) en vrijdag pas bericht dat het verzonden was.

Deel Deze Pagina