@Debke: ik doe altijd 1 ei voor een blanda12. 40 gram is net geen heel ei, (de tabel rekent iig met eieren van 50 gram), maar ach... elk ei weegt anders en met iets teveel ei wordt je biscuit alleen maar lekker luchtig
domme vraag mss maar het kapsel mag je zeker niet 2x invriezen ? wilde hem er uit halen om te vullen en decoreren en dan weer invriezen maar denk niet dat dat gaat of toch ............
Ik zou denken van niet.... lijkt me dat de algemene regel dat iets wat eenmaal bevroren is geweest, niet nog eens mag, wel opgaat dan?
ja denk het ook ............. ik moet hem zondagochtend weg brengen , zou ik hem dan morgen er uit kunnen halen en afmaken ?
op zich kan dat wel. Veel dingen zijn 2x ingevroren (ook in de supermarkt). Niet 2x gevuld enz invriezen maar wel los biscuit. ik zou hem niet morgen al gaan maken, op zich kan het wel maar hangt van de vulling af. Slagroomvulling, niet doen. Bc moet kunnen.
@debke: gewoon 1 ei doen op zich. Ik weeg zelf vaak wel af, dan breek ik hem gewoon en probeer ik wat eiwit over te houden. @skye: lief taartje. Ik vind deze letters juist wel mooi. Ik heb een metalen set (hema heeft zoiets) maar die vind ik juist te groot en grof.
Oh ok, ga ik toch eens kijken bij de hema. Even een vraagje. Ik heb de bonbonbloc vulling gemaakt, maar waarschijnlijk niet helemaal goed. Ik heb 200 ml slagroom verwarmd en daar 125 gram bonbonbloc in gesmolten. Dat af laten koelen en toen klop-fix erbij en opgeklopt. Maar de slagroom werd totaal niet dik en uiteindelijk had ik een hele rare substantie. Alsof de slagroom kapot was geslagen. Heb ik het fout gedaan (kan bijna niet anders denk ik)
@ maia als ik dan toch nu nog niet kan gaan vullen kan ik ook beter pas zaterdagochtend het kapsel er uit halen en dan overdag als ik moet werken laten ontdooien en s avonds vullen en decoreren . vraagje nog id tylose ook geschikt voor marsepein eingelijk ?
zou ik wel doen Romaira, het zaterdag dan laten ontdooien enz. tylose kan je bij marsepein gebruiken, heeft alleen weinig nut. Marsepein is zo vet enz. dat het nauwelijks helpt en als je het wilt laten helpen zal je de marsepein met tylose echt ruim van tevoren (minimaal een week) moeten doen en laten drogen. Als het voor zondag as. is zou ik marsepein zonder tylose gebruiken (waarvoor wil je het?) of anders fondant met tylose? Wat je nog kunt proberen is evt. de marsepein met tylose in de oven laten drogen op 40 graden maar dat is geen garantie. marsepein en tylose is gewoon geen goede combinatie. Als je gewoon wilt boetseren hoef je geen tylose te gebruiken hoor, wel voor strikken enz. maar niet voor boetseren, bloemetjes of puzzelen.
WAT een bevalling... hij is ook eigenlijk totaal mislukt maar ik heb het kunnen verdoezelen kreeg hem niet strak bekleed, en hij is scheef..en had te weinig rode marsepein.... maar ach.. het plaatje is leuk en hij zal wel lekker zijn Gevuld met een laag bananenmousse (met wat citroensap dus niet megazoet) en een laag hazelnoot/nougatmousse.
en de laatste was dus mijn tweede taartje, en eerste keer dat ik biscuit maakte, en eerste keer marsepein gebruiken. Vorige taartje was bij de workshop, dus best goed gedaan toch
ik vroeg het me gewoon af of marsepein en tylose ook samen gaan omdat je bijna overal leest over fondant en tylose ( zegt dus eingelijk al genoeg) heb het verder niet nodig voor zaterdag . @ skye denk niet dat dit jou antwoord is maar ik gebruik sinds kort een aparte bak om slagroom in te kloppen en sinds ik dat doe gaat het goed bij mij (met enige regelmaat kreeg ik de slagroom niet stijf ) toen dacht ik mss blijft er een vettig laagje in de bak achter waardoor de slagroom niet stijf word ..........weet niet of het kan maar een nieuwe bak werkt hier goed
@Lief: wow, als dat jouw tweede taart is, wil ik niet weten hoe jij over een jaar bezig bent Erg mooi!
@romaira: ahh ok @lief: je hebt hem in elk geval mooi gefotograveerd want ik zie niet zoveel van het scheve enz... mooi geworden
@ lief, wat een mooie taart zeg! Juist heel mooi!!! @ Kleuren mengen, net als bij verf mengen altijd uitgaan van de lichtste kleur. Dus stel je wilt groen dan neem je geel en een beetje blauw erbij. Als je het andersom doet moet je juist weet ik t hoeveel geel erbij gaan doen! @ ik heb als het goed is een nieuwe bestelling!!! Spidermantaart! Ik net zoeken naar een winkel in Den haag waar je amrsepein kunt kopen, maar niks gevonden? O ja eentje, die heet Dok en zit in de passage, maar schijnt wel duur te zijn!
@ Mamakitty, kon ook haast niet anders dan dat ze die taart mooi vond!!! @ Sky, ik vind je taart goed gelukt!!
Het scheve zie je wel opzich toch? Maar ik had een paar plooitjes netjes weggewerkt aan de achterkant En laat fotograferen nou ook een hobby zijn dus dat lukt nog wel haha. Thanks voor de complimentjes!