screeningsecho

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door KaChris, 13 aug 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. KaChris

KaChris Niet meer actief

Hallo,

Ik ben nu 14 weken zwanger en heb 21 augustus een nieuwe afspraak bij de verloskundige staan. Ik zit met het volgende en hoop dat jullie als verloskundigen mij er een antwoord op kunnen geven;

Bij mijn broer is op 20 jarige leeftijd, door het feit dat hij door zijn rug ging, een verbogen spina bifida geconstateerd. We zijn als gezin zijn geschiedenis gaan terughalen en het blijkt gewoon dat er al een heleboel niet klopte; veel blaasontstekingen, hij kan geen ruggeprik en het blijkt uit foto's dat hij geen stuitje heeft en wervels niet goed zitten.

Ik ben na het stoppen van de pil direct begonnen met een verhoogde dosering foliumzuur. Toen ik een aantal weken geleden bij de verloskundige voor de termijnecho kwam gaf ik het verhaal van mijn broer nogmaals aan en vroeg haar of ze ook een screeningsecho gaan doen.
    Ze vertelde me toen dat dit niet nodig was omdat het maar om een lichte vorm bij mijn broer gaat!! :(

Ik maak me er onbewust wel erg druk om en zou heel graag een echo willen met 20 weken.
    Wat kan ik het beste doen, want ik zou heel graag een echo willen en dus niet voor de fun. (dat is iets om later te doen vinden wij)

Ik hoop dat jullie een tip of een idee voor mij hebben, want ik weet dat mijn zorgverzekeraar de 20 weken echo vergoedt.

Sorry voor het lange verhaal,

Groetjes Karin

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Karin,

je komt zeker in aanmerking voor zo'n echo, ook al heeft je broer een lichte vorm!
    Kijk maar op erfocentrum.nl en dan bij de P van prenatale diagnostiek en dan 2.2 neurale buisdefecten. Je hebt dus zeker recht op zo'n echo. Heel goed dat je al die extra foliumzuur slikt.
    Gelukkig is de kans dat jouw kindje een open rug heeft niet erg groot.
    Geef aan bij je verloskundige dat je er dus recht op hebt en dat je er gebruik van wilt maken.
    Goede zwangerschap gewenst!

Mirjam

Deel Deze Pagina