de tik... volgend jaar verboden

Discussion in 'De lounge' started by sammie01, Sep 14, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Deb

Deb VIP lid

Jul 19, 2005
    7,394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    een pleister op zijn mond plakken minni :)

2. maisy

maisy Fanatiek lid

Jun 12, 2006
    4,859
    0
    0
    @jetteke, wat je zegt klopt MAAARRR de grens is nu zo strak dat mensen die er voorkiezen om WEL een pedagogische tik uit te delen en wees reeel bij het ene kind werkt het misschien niet maar bij een ander heeft het op zn tijd echt even nodig, niet meer de vrijheid hebben om zelf hun keuze qua discipline te maken, wan kom oppppp en klap onder de billen is HEEEEEEEEEEEEEEEEL wat anders als blauwe plekken meppen bij je kind, in ider geval ik heb 4 kinderen waarvan er 2 regelmatig ff een standje nodig hebben (de andere 2 absoluut niet) maar zij hebben nog nooooooooooit een blauwe plek ervan gehad , ik vind het verschil dus heeeel groot, als een kind onder de plekken zit vanwege in hun ouders ogen alleen maar een pedagogische tik dan hebben zij idd hulp nodig.
    Ik denk iig niet dat hierdoor meer mishandelingen aan het licht zullen komen, echt mishandelde kinderen worden vaak nooit ontdekt of bewezen en een wet dat je nu geen pedagogische klap meer mag uitdelen zal daar zeer weinig aan veranderen, hoe romantisch en goed bedoeld deze wet ook is.

3. Linda10280

Linda10280 Fanatiek lid

Nov 6, 2005
    1,764
    1
    0
    Huisvrouw
    Hoorn
    Ik lees nu ook hier verschillende meningen over het wel of niet slaan.
    Ik ben WEL voor een corrigerende tik.
    Voor degene die dit niet zijn...prima.
    Maar ondhoud wel...elk kind is anders.
    Bij sommige kinderen werkt een krachtige NEE gewoon weg niet.
    Mijn zoontje is nu 14 maandjes.
    Hij is net aan het lopen en aan het ontdekken.
    Ik heb een open keuken.
    Als ik kook dan wil hij nog wel is bij het gasstel komen.
    Ik blijf er ten alle tijden bij en zorg dat hij er dan ook niet bij kan.
    En wanneer hij wel in de buurt komt zet ik 'm opzei en zeg volmondig "nee" en "mag niet"
    Nou is hij natuurlijk nog hartstikke jong en zal hij me echt niet meteen begrijpen.
    Uiteindelijk na weken nee zeggen en hem weg zetten bleef hij terug komen.
    Dat was het moment dat hij een tikje op z'n vingers kreeg omdat hij mijn pan probeerde te grijpen.
    Tja...liever dat dan verbrande vingertjes.
    En voor mij heeft het gewerkt.
    Hij komt nu niet meer in de buurt van het gasfornuis.
    En niet omdat hij bang is voor mij!
    Maar wel omdat hij geschrokken is.

En over dat mishandelen.
    Iemand die zijn kind wil mishandelen doet dat toch wel....ongeacht wat de wet ook zegt.
    Ik bedoel....mishandelen werd nooit toegestaan en toch gebeurd het.
    En wat ze ook verbieden....je ziet toch nooit wat er bij iemand in huis gebeurd...dus veel nut zal het in mijn ogen niet hebben...maar dat is dan mijn mening.

4. Niet meer actief

ha...iemand die de strekking van de nieuwe wet snapt!

Overigens ben ik ook voor de tik op pak rammel hoor. Die heb ik ook gehad en had dit ook nodig! Nee haha.. werkte bij mij niet! Bij astrid heb ik ook al de nodige tikken op de vingers uitgedeeld, alleen heeft het bij haar geen nut! Als ze nu iets doet wat niet mag en 3 X Nee is geroepen, dan pak ik haar stevig bij de arm en zet haar in de hoek! Dit heeft nu al veel meer effect!

5. maisy

maisy Fanatiek lid

Jun 12, 2006
    4,859
    0
    0
    idd Linda ben het met je eens, ik snap het doel wel wat ze willen bereiken ik denk alleen niet dat dit de juiste weg is, straks mag jeniet eens meer je stem veheffen tegen je kind, ik vind dat deze wet eerder een gevoel opwekt dat wij niet zelf meer mogen opvoeden, dat er van alles voor jebepaald gaat worden, want wat bedenken ze hierna?
    Enne idd ieder kind is anders, van de meeste van deze meiden zijn de kindjes ook nog errrrrg klein, niet lullig bedoeld, ik heb mijn kinderen echt niet op heel jonge leeftijd al een pak voor de billen gegeven hoor maar toen ze een jaar of 4,5 werden en bleek dat zij toch heel wat meer pit hadden dan de andere 2. Het is ook niet zo dat zij dan iets uit de kast pakken stiekem en ik geijk een tik uitdeel, nee, ik heb dan al meerdere malen gewaarschuwd dat we zo gaan eten end at we niet snoepen voor het eten, en dan toch doordrammen en vervolgens hun bord eten uit protest op de grond gooien, dan ga je bij mij te ver, dan kan je met een klap onder je kont naar je kamer verdwijnen, en er is geen wet die mij zegt dat dat mishandeling zou zijn.

6. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    Mooi gezegd Linda, ben het inderdaad ook helemaal met je eens.

Tja, ik ben eerlijk gezegd ook zo iemand die zich er wel heel erg aan kan storen soms dat ouders het toelaten dat hun kleine kids keihard zitten te gillen.
    Het gaat natuurlijk wel even om de reden van het gillen. Als je met je kleine aan het frunniken/kietelen bent en hij gaat van pure blijdschap gillen is het heel even wat anders dan die kids die gaan gillen in de supermarkt omdat ze aandacht nodig hebben.
    Als mijn kinderen dat later doen zal ik zeker wel ingrijpen, want vind het erg asociaal en storend voor andere mensen in de omgeving.

7. minni

minni Fanatiek lid

May 13, 2006
    3,607
    0
    0
    verweggiestan
    dan ben je al in overtreding ;)
    (opzettelijk pijn doen, hihi)

nee hoor gekkigheid. Ik weet dat t voor n goeie zaak is, maar t kan ook altijd tegen je gebruikt worden, die nieuwe wet. En daar ben ik juist erg bang voor. Niet direct voor mezelf, maar voor degenen die nou net een overijverig iemand van justitie of maatschappelijk werk oid tegen t lijf lopen. En die heb je zat, hoor.
    Makkelijk willen scoren... En misbruik heb je altijd met dit soort wetgeving. (met elke wetgeving eigenlijk)

Als een kind echt mishandeld wordt, moeten de mensen die t stiekum wel weten gewoon durven opstaan. Dat is namelijk meestal het euvel.

8. maisy

maisy Fanatiek lid

Jun 12, 2006
    4,859
    0
    0
    idd minni!! Ik vind ook dat als jij doorhebt dat er iets mis is met de kinderen van de buren of zelfs van je vriendin of in je familie en je ziet er geen verbetering in ook al heb je het aangekaart (bijje familie of vrendin dan) dat je het verplicht bent aan die kinderen om voor ze op te komen omdat ze dat zelf niet kunnen, en dat gebeurt gewoon veeeeeel te weinig.

9. minni

minni Fanatiek lid

May 13, 2006
    3,607
    0
    0
    verweggiestan
    haha, wacht maar, over 2 jaar denk je er misschien wel anders over. :)

Ik denk dat mn zoon gewoon zijn stem uitprobeert, niet eens vanwege aand8. Hij leert natuurlijk alles en dit moet ie ook leren. En soms ook voor de aand8, natuurlijk. :confused:

10. Pientje

Pientje Fanatiek lid

Apr 17, 2006
    4,086
    0
    0
    stay-at-home-mom!!
    Noord-Holland
    Ik vind persoonlijk dat een tik geven niks met opvoeden te maken heeft!
    In mijn ogen is opvoeden je kind leren wat wel en niet mag,duidelijke grenzen stellen en blijven herhalen al moet je het 100 keer vertellen!! Een kind heeft gewoon herhaling nodig! Structuur!! Die moet het ook allemaal maar leren,want een kind komt als een leeg boek ter wereld en wij als ouders zijn verantwoordelijk voor hun en moeten hun die kennis bijbrengen.

En komop zeg!! Het is een KIND,nee ik geloof niet dat we kinderen op die manier moeten opvoeden.
    Iedereen moet het natuurlijk zelf allemaal weten,maar ik zou het niet kunnen.
    Dus als je ervoor bent....tik er dan maar op los....

Denk dat het veel effectiever is om je kind op ooghoogte aan te spreken en als het niet luistert op een "straf"bankje zetten (net als die nanny programma's,daar helpt het toch ook met de meest ongehoorzame kinderen)

By the way....ik ben een mama van een kindje van bijna 5...

11. maisy

maisy Fanatiek lid

Jun 12, 2006
    4,859
    0
    0
    Dus als je ervoor bent....tik er dan maar op los....

Nahjaaa overdrijven is ook een vak, zoals ik net al zei TIK IK ER ECHT NIET OP LOS in het uiterste geval en ik oordeel ook niet over mensen die nooit een tik geven, maar ik voel nu wel een sterke veroordeling van jouw kant, laat een ieder zelf bepalen hoe zij de dingen aanpakken ;).
    Als ouders te ver gaan zijn ze strafbaar dat is altijd al zo geweest.
    Bovendien is geen enkel kind met elkaar te vergelijken want zoals ik ook al eerder zei, ik heb er 4 waarvan ik 2 nooooit een waarschuwingstik hoef te geven een 2 wel. Goed lezen graag :)

12. Pientje

Pientje Fanatiek lid

Apr 17, 2006
    4,086
    0
    0
    stay-at-home-mom!!
    Noord-Holland
    hallo was ook niet naar jou gericht ,maar in het algemeen

even een normale vraag, vinden je kinderen het niet lullig dat de één wel tikken krijgt en de ander niet?

13. maisy

maisy Fanatiek lid

Jun 12, 2006
    4,859
    0
    0
    nou ja voelme aangesproken omdat je mijn bericht quote ;) en dat jezei btw heb een kind van bijna 5, lijkt menogal logisch he dan hahaahah

14. Pientje

Pientje Fanatiek lid

Apr 17, 2006
    4,086
    0
    0
    stay-at-home-mom!!
    Noord-Holland
    ja dat eerste stukje van mijn tekst maar daarna heb ik een alinea overgeslagen

was een mededeling dat mijn kiind 5 was,wist niet eens meer wie dat had geschreven,nu blijkt jij dus

15. maisy

maisy Fanatiek lid

Jun 12, 2006
    4,859
    0
    0
    nee hoor, want mijn oudste die gaat bijv. nooit verrrrr over de streep bij mij, en ze weet dat als ze dat wel zou doen dat ze dan ook een klap op de billen kan verwachten (nogmaals voor de duidelijkheid dat gebeurt hier ECHT niet elke dag) ik meet niet met 2 maten bij mij in huis als je dat suggereert. Voor allen gelden dezelfde regels er zijn alleen 2 van de 4 die zich daar duidelijk niet in kunnen vinden.

16. Pientje

Pientje Fanatiek lid

Apr 17, 2006
    4,086
    0
    0
    stay-at-home-mom!!
    Noord-Holland
    ik suggereer niks hoor

17. maisy

maisy Fanatiek lid

Jun 12, 2006
    4,859
    0
    0
    gelukkig maar dan :)

18. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    Hey das niet eerlijk! ook zonder zelf kinderen te hebben heb ik al genoeg ervaring in m'n omgeving (vriendinnen, m'n zus, schoonzus etc. + notabene het feit dat ik zelf een volwassen mens ben met een mening en een inzicht) om er iets over te mogen zeggen ;)
    Ik zal niet zeggen dat het een makkie wordt, helemaal niet als je nagaat dat ik er straks 2 van dezelfde leeftijd heb die waarschijnlijk lekker tegen elkaar op gaan gillen :confused: maar mijn streven is wel om ze dat zo snel en effectief mogelijk proberen af te leren.

Nog even een reactie op.. volgens mij.. Pientje. Ieder z'n eigen, het belangrijkste is dat het baat heeft en geen schade doet.
    Persoonlijk ben ik van mening dat af en toe een tik op de vingers of een pak onder de (luier) kont heel wat effectiever kan zijn bij sommige kinderen. Als je ziet hoeveel verwende brutale nesten er tegenwoordig rondlopen vraag ik me af of de vroegere methodes niet veel effectiever waren (en ja, toen was een tik op de vingers helemaal niet abnormaal).

Daarbij kun je een tik niet vergelijken met een klap of een schop, want dat gaat natuurlijk WEL veel te ver.

19. Angelina

Angelina Niet meer actief

Ik weet het ook niet eigenlijk, ik ben zelf geen tikker, maar ik moet er wel bij zeggen dat mijn handen af en toe VRESELIJK jeuken.... Onmacht dus. Voordat ik kinderen kreeg riep ik ook altijd dat ik noooooit een tik zou uitdelen..... Maar nu ik ze heb, moet ik mezelf wel af en toe streng toespreken. Ik kan me dus goed voorstellen dat er ouders zijn die een tik uitdelen af en toe. Maar ik vind dat je pas kunt zeggen dat je voor of tegen een tik bent, als je zelf kinderen hebt van minimaal 2 jaar 8)

Angelina

20. Linda10280

Linda10280 Fanatiek lid

Nov 6, 2005
    1,764
    1
    0
    Huisvrouw
    Hoorn
    Ik ben het ook niet met je eens pientje.
    Bij m'n ouders thuis kregen mijn broertje en ik wel tikken en me zusje (nu 19) heeft nog nooit een tik gehad.
    Je wilt dan ook niet weten hoe mijn zusje is tegenover mij en me broertje.
    Maar ik merk wel degelijk verschil.
    Maar zelf zit ik er niet mee dat ik wel tikken heb gehad en zij niet.
    Ik zal ze echt wel nodig hebben gehad.
    En ik was de makkelijkste niet hoor.
    Ik liep weg van huis...steelde snoep uit de winkels (leeftijd was toen 5 jaar)
    Ik was een echte bengel en duizend keer nee zeggen hielp bij mij echt niet.
    Luister...wat we ook doen het is nooit goed.
    Als ik m'n kind een tik geef omdat ze voor de zoveelste keer niet heeft geluisterd dan is er altijd wel iemand die d'r niet mee eens is.
    Maar als ik geen tik geef maar behoorlijk hard nee zeg tegen me kind dan zullen er weer mensen zijn die zeggen dat ik alleen maar schreeuw tegen me kind.
    Op het einde bepaald ieder voor zich wat wel of niet werkt bij hun kinderen.
    Dat nee zeggen voor jou werkt....prima toch...lijkt me heerlijk.
    Maar dat gaat dus niet voor iedereen op.
    Wij beleven er ook echt geen plezier aan om ons kind een corrigerende tik te geven.
    En (gewoon mijn mening dan hoor) ik vind het ook niet gezond dat zo'n kind de hele dag alleen maar hoort van zijn/haar ouders "nee" "mag niet" "niet doen"
    Ik geloof dat het in sommige gevallen gewoon beter is om je kind zo snel mogelijk te laten weten dat iets wel of niet goed is zonder daar een dagtaak van te maken.
    Ik heb straks 3 kinderen in huis.
    Ik zie me al boos op ze zijn de hele dag door.
    Nee liever reseluut (met natuurlijk eerst de nodige waarschuwingen).
    Maar zoals ik al zei....zo zie ik het

Share This Page