de tik... volgend jaar verboden

Discussion in 'De lounge' started by sammie01, Sep 14, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Linda10280

Linda10280 Fanatiek lid

Nov 6, 2005
    1,764
    1
    0
    Huisvrouw
    Hoorn
    hmmm ik kan me kind ook laten zien wat een aansteker is en wat het doet.
    En dat wel 100x per dag.
    Maar heb geleerd uit eigen ervaring dat ook dat 2 kanten uit kan gaan.
    Of je kind snapt het of de volgende keer proberen ze zelf aan een aansteker te komen en te gaan experimenteren.

Verder vind ik het heel fout om te zeggen dat als een ouder een goede band met zijn of haar kind heeft dat dat tikken geven overbodig maakt.

In mijn geval zou ik dus geen goede band hebben met mijn kinderen?
    Ohja...en machteloos zijn?

Misschien maar toch wat voorzichtiger zijn met het geven van een mening.
    Want dit schiet niet in de juiste keelgat.

Elk kind is anders.
    Elk kind heeft weer een andere vorm van dicipline nodig.
    Welke vorm dat is...dat is iets voor de ouder om te bepalen.

Mijn kinderen hebben absoluut geen slechtere band met mij door die corrigerende tik hoor....ze weten wat ze aan mij hebben en ik aan hun.
    Mijn band met mijn kinderen is daar alleen maar sterker van geworden.
    Ik geef dan ook alleen maar een tik als ik het echt nodig acht.
    Als ik moet kiezen...of mijn zoontje trekt de volgende keer echt de pan van het vuur en krijgt het over zich heen...of een tik op de vingers waarvan hij al genoeg schrikt en blijft van die pan af...tja...dan kies ik nog steeds voor het laatste.
    En geloof me...ik waarschuw me kinderen altijd voordat ik straf uitdeel!

2. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113

Ik vind dat je een mening niet te hard moet maken, maar een woord zoals machteloos is helemaal niet een vervelende opmerking.

Het is maar net hoe je het opvat. En dan nog is het nooit persoonlijk bedoelt.

Daarom is het een mening. Die verschillen gewoon.

Wie wel kiest voor slaan of wie daar juist niet voor kiest heeft daar gewoon een eigen reden voor. Het enige wat een andere mening misschien kan teweegbrengen is even een andere kijk op een situatie. Misschien kun je er juist voordeel uithalen, of misschien een idee opdoen? Maar soms zelfs er helemaal niet mee eens zijn.

:p

3. Niet meer actief

Ik ben het wel eens met linda!

Ik heb vroeger echt wel de nodige tikken gehad. Tuurlijk riepen mijn ouders dat bepaalde zaken gevaarlijk was, niet mocht en vertelden ze ook waarom. Maar ik was en ben er 1 van.. "don't try this at home when your parents are around" haha. Ik zou zelf weleens zien of dat echt wel zo was!!

Die tik was de beloning voor mijn ongehoorzaamheid! Let wel, die tik kreeg ik niet als vervanging voor uitleg. Nee... het was, wil je niet luisteren, dan maar voelen!! En ik heb echt een superband met mijn ouders. Ik vertel ze alles, ook de streken die ze nog niet wisten van mij! Ik heb er niets aan over gehouden hoor!

4. Linda10280

Linda10280 Fanatiek lid

Nov 6, 2005
    1,764
    1
    0
    Huisvrouw
    Hoorn
    ik respecteer iedereen...of je nou wel voor een corrigerende tik bent of helemaal niet.
    Dat is ook je recht.

maar het werken met kinderen op een school of thuis je eigen kind opvoeden is voor mij een totaal andere wereld.

Als mijn dochter een vriendinnetje mee brengt van school zal je merken dat het vriendinnetje heel braaf speelt en luistert.
    Zelfs wanneer ze al 10 keer is mee geweest.
    Dit om de simpele reden ze niet in d'r eigen huis is.
    Mijn dochter is bij andere ook altijd de liefste...maar dat is ze thuis echt niet altijd hoor!

Als juf duurt je verantwoordelijkheid voor je leerlingen maar een paar uur.
    Je weet dat je na zoveel uur weer naar huis gaat en verder geen verantwoordelijkheid draagt over je leerlingen.
    Dat is absoluut niet hetzelfde als met je eigen kinderen.
    Maar goed...ik blijf ook bij mijn mening

5. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    Ik snap je punt heel goed,

Ik heb nog geen kinderen, dus ik heb daar verder geen recht van spreken over. Mijn vriendin heeft een zoon van 6 die op school inderdaad druk en ongeconcentreerd blijkt( volgens juf) terwijl hij thuis rustig en lief is. Inderdaad tegenovergesteld.

Ik snapte je berichtje daarboven geloof ik verkeerd.

:oops:

6. Fleur1

Fleur1 VIP lid

Apr 14, 2006
    5,068
    0
    36
    me broertje luisterde gewoon helmaal niet. ik heb me 1x gezien dat hij me broertje een kleine tik tegen zijn pamper billen zag geven nou me broertje lachten hem zo hart uit en me vader schrok toen zo dat hij dat hij dat had gedaan dat die helemaal overtuur wegrende haha. we hebben toen een top weekeinde gehad ik weet dat we toen als goedmakertje naar de efteling waren gegaan haha.

7. Linda10280

Linda10280 Fanatiek lid

Nov 6, 2005
    1,764
    1
    0
    Huisvrouw
    Hoorn
    Kijk je mening geven in de zin van...."ik geef mijn kind geen corrigerende tik want mijn kind luistert goed naar mij".....of een mening geven in de zin van..."als de ouder een goede band heeft met zijn/haar kind dan is een tik echt overbodig"...dan zie ik daar veel verschillen in.

Dat is geen mening meer maar meer een stelling.
    En dat is niet juist.
    Want dat zou dan betekenen dat ik (volgens haar "mening" dan) geen goede ouder ben.
    Ik zou wel willen weten waar je dat leert...dat een goede band hebben met de ouder een tik overbodig maakt...stuur mij dan ook maar naar die school ;)

8. maisy

maisy Fanatiek lid

Jun 12, 2006
    4,859
    0
    0
    ach Linda wij hebben gewoon pech denk ikd at wij juist nou die kidneren hebben gebaard die NIET altijd luisteren omdat wij zeggen dat het niet mag...wat mij opvalt is dat er veel vooroordeel is tegen de ouders die voor een pedagogische tik is (lees: af en toe een tik op de billen en dat gelijk onmacht i is ook een groot woord, ik KIES ervoor omhet zo op te lossen ipv de hele dag lopen zaniken op ze want geloof me er zijn kinderen en die kunnen eeeeeeeeeuwig teren op 1 ding) en andersom niet.

9. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

Jan 17, 2006
    3,554
    0
    0
    Linda,

Ik schrik een beetje van je felle reactie op mijn antwoorden. Ik ben van mening dat hier gevraagd wordt hoe je over iets denkt en dat heb ik aangegeven. Ik heb verder niemand veroordeeld of wat dan ook. Ik vind je reactie naar mij toe dus wel erg fel ...

Ook deze uitspraak:
    "Als juf duurt je verantwoordelijkheid voor je leerlingen maar een paar uur. Je weet dat je na zoveel uur weer naar huis gaat en verder geen verantwoordelijkheid draagt over je leerlingen."

Dat is maar net hoe je je werk ervaart en met dingen omgaat ... neem maar van mij aan dat ik in de 5 jaren dat ik werkzaam ben als juf geregeld slapeloze nachten heb gehad door het wel en wee rond kinderen in mijn klas. Ik vind deze opmerking ook wel erg kort door de bocht.

Ik geef verder op dit onderwerp mijn mening niet meer. Ik ben hier niet om mensen aan te vallen maar voor de lol en vind het ook niet prettig als mensen mijn antwoorden, die ik geef als daarom gevraagd wordt, op deze manier benaderen.

Ik heb al misschien 5 keer aangegeven dat je hier niet uit komt. Dat blijkt dus maar weer.

Groetjes,
    Nikki F

10. Fleur1

Fleur1 VIP lid

Apr 14, 2006
    5,068
    0
    36
    je moet toch gewoon je mening kunnen geven hoe jij ergachter staat. anders kun je helmaal niet meer van deze vragen neerzetten

11. Pientje

Pientje Fanatiek lid

Apr 17, 2006
    4,086
    0
    0
    stay-at-home-mom!!
    Noord-Holland
    Als een 1jarige niet snapt wat je uitlegt,waarom zouden ze die een tik op de vingers dan wel snappen??

Uit eigen ervaring merk ik dat mijn kind toen ze 1 was en kindjes op het kdv mij echt wel begrepen.

Zo zat mijn dochtertje als 1 jarige altijd aan de cd speler en elke keer als ze het deurtje opendeed zei ik nee mag niet en haalde haar weg en gaf haar speelgoed,en zei het niet eens boos,maar gewoon duidelijk.
    Moest zo lachen want na een paar keer reikte ze met haar handje naar het deurtje ,schudde met haar hoofd en zei nee en ging weer weg.
    Dus ik denk wel dat als je vanaf het begin duidelijk bent,ze het wel snappen.

Nu ben ik wel reuze benieuwd hoe het met ons 2e kindje zal gaan...of die ook zo goed zal luisteren 8)

12. maisy

maisy Fanatiek lid

Jun 12, 2006
    4,859
    0
    0
    Ik snap ook niet dat de discussie gaat over of je wel of niet een pedagogische tik kan uitdelen dat is voor een ieder om zelf te bepalen!!!!
    Waar het om gaaahaaaaatttt is dat het bij een pedagogische tik blijft en het verschil tussen een tik en mishandeling....

13. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

Jan 17, 2006
    3,554
    0
    0
    Hallo !

"Waar het om gaaahaaaaatttt is dat het bij een pedagogische tik blijft en het verschil tussen een tik en mishandeling...."

... en dat is nou net wat zo moeilijk te bepalen is, helaas. Daar zijn geen richtlijnen voor en het ene kind ervaart zo'n tik weer anders dan het andere kind. Daarom zijn er ook andere mogelijkheden om ongewenst gedrag effectief aan te pakken.

Groetjes,
    Nikki F

14. maisy

maisy Fanatiek lid

Jun 12, 2006
    4,859
    0
    0
    nou ik vind dat dat helemaal niet moeilijk hoeft te zijn om het verschil te zien, mijn kinderen hebben nl nog nooit en blauwe plek ofzo van me gehad of dat ze gierend door het huis liepen, voor dat dat wel gebeurt zou ik veel te ver zijn gegaan en weet ik dat zelf dan ook DONDERSGOED!

15. kimkivits

kimkivits Fanatiek lid

Jun 28, 2006
    2,209
    0
    0
    Eigen zaak, fotografe
    eindhoven
    wow dit is echt een HOT topic!
    nou mijn moeder heeft me toen ik klein was ook wel eens op mijn vingers getikt en heb er niks van geleden. maar dit was dan ook zelden.

het moet niet zo zijn dat kinderen altijd bestraft worden met een tik, dan gaan ze al schrikschtig doen als je je hand onhoog steekt denk ik. je kunt toch ook verbaal een goede waarschuwing geven? of ben ik gewoon te soft?

16. maisy

maisy Fanatiek lid

Jun 12, 2006
    4,859
    0
    0
    nee hoor kim, zoals jij het zegt ben ik het ermee eens

17. minni

minni Fanatiek lid

May 13, 2006
    3,607
    0
    0
    verweggiestan
    ik krijg van dit soort regelgeving gewoon zin om te slaan (maar niet mijn kind,hoor) hahaha!

18. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

Jan 17, 2006
    3,554
    0
    0
    Ik stop deze discussie nu ECHT, want het heeft geen zin ... je begrijpt niet wat ik bedoel ...

Wanneer is iets een pedagogische tik, wanneer is iets mishandeling ... alleen als er een blauwe plek is is het mishandeling ? Naar mijn idee niet ... Maar nogmaals, daar zijn geen richtlijnen voor. Daarom is het ook juis zo moeilijk om kinderen die vermoedelijk mishandeld worden te herkennen aan bepaalde verwondingen. Sommige kinderen worden emotioneel mishandeld, misschien nóg erger, maar daar kom je nog moeilijker achter, want die kinderen hebben geen blauwe plekken ...

Het is een mening en je komt nooit op een lijn. Hoeft ook niet, iedereen voedt zijn eigen kind op zoals je zelf denkt dat het goed is ! Prima toch ?

Groetjes,
    Nikki F

19. maisy

maisy Fanatiek lid

Jun 12, 2006
    4,859
    0
    0
  20. maisy

maisy Fanatiek lid

Jun 12, 2006
    4,859