de tik... volgend jaar verboden

Discussion in 'De lounge' started by sammie01, Sep 14, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Angelina

Angelina Niet meer actief

Nu is het vaak zo, dat ouders zich beroepen op pedagogische tik, terwijl het kind vaak geslagen word. Ouders doen dit misschien niet bewust en zijn zich niet bewust van het feit dat slaan niet de manier is. Dus om sterker te staan, heeft de overheid besloten om de pedagogische tik te verbieden, zodat de scheidingslijn tussen wat wel en niet kan veel duidelijker word, en Jeugdzorg ergens op kan terugvallen.

Zo vat ik de nieuwe wet op althans.

Nikki F ik vind wel dat je duidelijk bent hoor! Het ligt niet aan jou!

Sommige mogen hier best wat meer respect voor anderen opbrengen.

Amen

Angelina

2. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    Tik = Schrik, dus oh jee niet meer dat leuke ding pakken want dan gebeurt er iets negatiefs.
    Maar voor sommige kinderen is 'NEE!' al schrik genoeg, je kunt alleen simpelweg niet oordelen over mensen die hun kinderen wel af en toe een opvoedkundige tik geven omdat je niet in het huis van die mensen kan kijken en NIET kunt oordelen over de manier hoe andere kinderen zijn tov je eigen kinderen.

(en het dus ook niet kunt vergelijken met je eigen verleden omdat die situatie daar niks mee te maken heeft)

En dan heb ik het dus NIET over slaan en schoppen, maar dat lijkt me duidelijk ;)

p.s. ben blij dat m'n vriend en ik het over dit soort dingen wel eens zijn, wat een drama als je zulke discussies in je eigen gezin moest voeren zeg :rolleyes:

3. maisy

maisy Fanatiek lid

Jun 12, 2006
    4,859
    0
    0
    Nou NikkiF doet zelf ook niet veel moeite om een ander te begrijpen blijkbaar, als je een beetje hersens in je kop hebt zitten dan weet je ECHT wel wat een tik is en wat klappen uitdelen is kom op mensen. Bovendien zoals ik al eerder aangaf voel ik een sterke veroordeling naar de dames hier die wel af en toe een tik uitdelen, die worden zelfs naar hun persoonlijke situatie ondervraagd, dat doe ik toch ook niet bij een iemand die niet voor een tik is, die vraag ik toch ook niet of ze dan de hele dag schreeuwt... :(

4. Angelina

Is dat zo? En als een kind nou vind dat hij jarenlang mishandeld is, en zijn ouders zeggen: Nee hoor, pedagogische tikken, wie heeft er dan gelijk?

Angelina

5. maisy

maisy Fanatiek lid

Jun 12, 2006
    4,859
    0
    0
    WAAROM worden er gelijk van die extreme situaties aangekaart?? :( Ík ben hier ook uitgediscussieerd simpel vanwege het feit dat ik en anderen met mij die VOOR een pedagogische tik zijn met dit soort situaties worden vergeleken...beetje simpel. Kan je niet uit mijn verhaal opmaken dat ik ook TEGEN mishandeling ben en dat ik AF EN TOE misschien 1 keer in de week een van de kids die veel te ver gaat een tikje onder de billen geef of op de handen. EN dat ik WEL het verschil weet tussen een pedagogische tik en mishandeling en 99% van alle andere ouders weten dat ook DONDERSGOED alleen of ze het toegeven is een ander verhaal.

Discussieer ze nog;)

ps. wel alles lezen he!

6. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    Ik denk dat je dan ook maar niet meer harde woorden moet gebruiken tegen je kinderen.
    Stel je toch eens voor dat ze later zeggen dat ze verbaal mishandeld zijn? ;)

Nee serieus, voor de ouders die graag klappen uitdelen zal deze wet er echt niet opeens voor zorgen dat ze dat niet meer doen.
    Terwijl je nu in deze discussie al duidelijk kunt zien dat de ouders die af en toe eens een tik op de vingers of luierkont geven al scheef aangekeken worden.
    Dat wordt nog wat!!! Je krijgt echt een heel verkeerde gang van zaken op deze manier hoor...

7. Fleur1

Fleur1 VIP lid

Apr 14, 2006
    5,068
    0
    36
    IK VIND dat je van mishandeling spreek als je je kind bond en blauw slaat en je kind psygische kapot aan het maken is als je kind al wg duikt als je nog maar met je hand beweegt.
    maar even een tik tegen de billen of een tik op de vingers vind ik gewoon moeten kunnen.
    we leven niet meer 50 jaar gelden dat ze gelijk al de riem of een stuk hout pakte om mee te slaan.

ik denk dat ze beter deze topic moeten sluiten voordat de gemoederen te hoog oplopen.

8. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    @maisy, gewoon je mening blijven geven hoor!

Want juist wat hier nu in dit kleine topic gebeurt gaat ook gebeuren in real life als ze de opvoedkundige tik gaan verbieden.
    Daar moet je je toch tegen kunnen verdedigen?

9. Angelina

Wat ik me afvraag is waarom je zo reageert ? Ik heb nooit gezegt dat jij je aangesproken moet voelen door wat ik zeg. Wat ik probeer duidelijk te maken is waarom deze wet er komt. Omdat de scheidingslijn zo dun is: Jij kan dan wel een pedagogische tik geven, en dat kan zo zijn, maar anderen die wel vaak slaan beroepen zich daar ook op, en om daar een einde aan te maken komt deze wet er. En wat betreft schreeuwen: Vernederen en schreeuwen mag dan ook niet meer.

Nou, duidelijker kan ik het nou ook niet uitleggen hoor

Angelina

10. Angelina

Waarom zouden ze in hemelsnaam dit topic moeten sluiten? Als iedereen zich niet zo aangesproken zou voelen, was er een hele mooie discussie.

En nogmaals: Ik kan me goed voorstellen dat ouders hun kind wel eens een tik geven

Angelina

11. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    Ze kunnen toch ook duidelijker zijn wat het verschil is tussen een tik en slaan?
    Want hoe je het ook went of keert, als ze de pedagogische tik gaan verbieden gaan er rare situaties ontstaan in het openbaar!
    (kunnen we allemaal krijsend naast onze kinderen in de supermarkt gaan liggen net als die reclame ipv ze ff aan de arm mee te sleuren :))

12. Angelina

En wie moet dat gaan uitleggen dan? En dan nog zullen er discussies blijven over een tik of slaan.

Daarbij komt dat het hartstikke moeilijk is om te contoleren: Kind voelt alsof het vaak geslagen is, en ouders zeggen dat het pedagogische tikken waren? Wie heeft er dan gelijk?

Daarom 1 wet: Geen getik meer 8)

En blijkbaar is het inderdaad aan ons ouders om andere oplossingen te vinden dan een tik. ( Al denk ik niet dat er ook maar iemand is die jou aanspreekt wanneer je je kind op de vingers tikt hoor )

Angelina

13. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    Tja, ik blijf er nog even op ingaan hoor ;)

Als kinderen nu gaan zeggen dat ze geslagen zijn en ouders ontkennen het gewoon glashard.
    Dan is het nog het woord van de een tegen de ander.

Snap je het dilemma wat ik bedoel? Er zal toch altijd tastbaar bewijs zoals blauwe plekken of getuigen moeten zijn om de ouders straf te geven en die getuigen en blauwe plekken krijg je niet van een normale zacht tik op de vingers (behalve dan dat je nu dus juist wel onrechtmatig problemen kunt krijgen door bemoeizuchtige buren die een pak voor de kont opeens ook mishandeling gaan vinden)

Ik denk namelijk wel dat je erop aangesproken gaat worden als ze de tikken bij de wet gaan verbieden. Je kunt aan de hand van dit topic al zien hoeveel ouders tegen kleine tikken zijn... laat staan hoe er gereageerd gaat worden als ze wettelijk ook nog eens in hun recht staan!!

Pfoeh.. vind het zo moeilijk om m'n punt uit te leggen maar hoop dat het duidelijk is zo ;)

14. Angelina

Ik snap heel goed wat je bedoeld, en het blijft altijd een moeilijk punt. Maar op dit moment kan Jeugdzorg gewoon te weinig wanneer ouders zeggen: Pedagogische tik. En jeugdzorg neemt een kind vaak erg serieus wanneer het aankomt op slaan. En dat niet alleen, maar vaak zijn er mensen die bij anderen zien dat zij hun kind slaan/tikken, en daar dan melding van maken bij het AMK ( advies en meldpunt kindermishandeling ). Wanneer deze mensen er dan op aangesproken worden beroepen zij zich vaak op een pedagogische tik. En dat kan dan niet meer.

Het blijft een enorme discussie, maar in Duitsland is de wet blijkbaar al in werking, en hoewel er daar eerst ook een golf van kritiek was, hebben de burgers zich er toch bij neer gelegd.

Ik ga nu BBQ-en, dus kan niet meer reageren, maar ik hoop in ieder geval dat de mensen in dit topic zich niet persoonlijk aangesproken voelen, want zo is dat helemaal niet bedoeld ;)

Angelina

15. Angelina

Nog 1 ding:

Misschien heb jij gelijk, en worden tikkende ouders wel aangesproken op hun gedrag. maar misschien is dat ook wel ergens de bedoeling van de overheid, zodat de tikkers weten dat tikken niet meer als sociaal geaccepteerd word gezien.... En is het de bedoeling dat in de ( verre ) toekomst niemand het meer nodig vind om te tikken

En ook daar kun je het mee eens zijn of niet

Angelina

16. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

Jan 17, 2006
    3,554
    0
    0
    Angelina, we zitten op een lijn.

Maisy, ik heb al aangegeven dat ik met jou verder de discussie liever niet verder voer omdat ik het graag een beetje gezellig wil houden hier. Wat jij met jou kinderen doet moet je helemaal zelf weten en dat veroordeel ik ook helemaal niet. Dat staat los van de discussie.

Wat ik alleen maar probeer aan te geven is dat het moeilijk is om te bepalen wat voor de een een "pedagogische tik" is en voor de ander "slaan" en de enige die daar de dupe van worden zijn die vele kinderen die heden ten dage mishandeld worden in Nederland. (daarmee wil ik dus niet zeggen dat mensen die wel eens een tik uitdelen hun kind mishandelen ! Begrijp me goed !)

Dat ze dit soort regels invoeren, is vooral bedoeld om discussie op te wekken en ervoor te zorgen dat mensen zich bewust worden van wat ze doen. Een pedagogische tik kan namelijk heel snel een klap worden. Mensen verleggen snel hun grenzen, soms nog voor dat je het zelf in de gaten hebt. En nogmaals, er is er maar één de dupe: het kind.
    Ik hoop het dat die tikken nergens meer nodig hoeven te zijn in de toekomst Angelina, dat zou natuurlijk het aller beste zijn.

Maar, juist om nog even aan te geven hoe moeilijk het is de grens aan te geven van die tik en kindermishandeling ... zelfs mensen die daar dagelijks mee in aanraking komen (mensen van het Algemeen Meldpunt Kindermishandeling, mensen vam Bureau Jeugdzorg) die kunnen zelfs nog maar heel moeilijk bewijzen of een kind werkelijk mishandeld wordt of dat dat niet het geval is ... met dit soort regelgeving gaan mensen er meer over nadenken, en corrigeren elkaar wellicht ook als ze het bijvoorbeeld bij vrienden zien. Dat is alleen maar goed, bewustwording is nooit verkeerd, want er gebeuren nogal dingen met kinderen ...

Groetjes,
    Nikki F

17. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    En dat is nu juist waar ik zelf zo bang voor ben, omdat het dus duidelijk niet door iedereen als normaal lijkt te worden gezien dat je af en toe een tik geeft wanneer 'nee' niet helpt. (terwijl ik het wel normaal vind)

Het hele beginpunt van de discussie dus. Maar goed, daar blijf je toch verschillende meningen over houden blijkbaar ;)

18. smoekie

smoekie VIP lid

Mar 7, 2006
    5,543
    1
    0
    Ten eerste zal niemand ook deze wet niet gaan bepalen hoe ik mijn kind opvoed…

Ten 2e zit er wel degelijk een verschil tussen een pedagogische tik (cq corrigerende tik) dan een kind echt SLAAN!!

Ten 3e diegene die net geroepen heeft dat je geen (goede) band zou hebben met je kind als je het af en toe een tik op de kont of vingers geeft pfff waar heb je dat gelezen ergens in de donald duck ofzo????

Wie zegt dat een tik uitdelen niks met opvoeden te maken heeft, heeft waarschijnlijk de mazzel (als je het al mazzel wilt noemen) een kind thuis zitten dat geen boe of bah durft te zeggen of zich zo onzeker voelt dat het zich niet durft te laten zien want die heeft dan ook ongetwijfeld nooit geen tik nodig, die luistert al alleen bij het aankijken of wijzen van….

Wat een bull shit wat ik hier lees over structuur en herhalen…neem van mij aan dat ik dingen heb herhaald tot ik er zelf gek van werd…kinderen hebben gewoon af en toe echt een tik nodig zij het voor de broek, zij het op de vingers…wees blij met je kind als je kind al gaat zitten bij het aankijken van…mooi prima….sommige kinderen zijn wat dwarser dan de ander, sommige kinderen willen alles uitproberen ook die gaspit, ook die aansteker…nou kan ik het wel laten gaan of kan ik wel 1000x blijven zeggen “nee lieverd, dat mag je niet doen hoor dat is vuur dat doet auw auw” jaja dat snapt het kind echt hoor….(not) ik heb die van mij een flinke tik op de vingers gegeven op een gegeven moment om daarmee na al die keren uit te hebben gelegd wat er gebeurt als je eraan zit…maar dat mocht niet baten, ben ik dan een kindermishandelaar dat het die kleine op een gegeven moment maar zijn gang heb laten gaan toen ie zijn vinger toch weer in het vuurtje wilde houden van die aansteker…laat em het dan maar op de werkelijke manier voelen, die echt auw auw doet…en weet je, hij heb er nooit meer aangezeten…….

Ik ben verantwoordelijk voor mijn kinderen en ik wil mijn kinderen zo opvoeden dat zij later goed mensen worden die andere mensen niet kwetsen weten wat wel en niet mag (hoort) andere respecteren ongeacht of hun mening anders is dan die van hun…en dat zie ik hier niet echt terug moet ik eerlijk zeggen, moet ik dan nu gaan zeggen dat jullie opvoeding nou ook niet je van het is geweest????

Wat laat dat voorop staan ik ben zo opgevoed dat ik weet dat iedereen een andere mening kan hebben, maar dat ik die wel altijd moet respecteren (hoe moeilijk soms ook) en dat zie ik hier niet echt terug…..

Ik probeer altijd eerst aan de kinderen uit te leggen waarom iets niet mag, maar als dat niet helpt nou ja jammer voor degene die er heilig van overtuigd zijn dat je dan geen band met je kind zou hebben of opbouwen…kinderen en ik zijn 2 handen op 1 buik….voelen zich het veiligste bij mama ja mama die af en toe een tik op de broek geeft, mama die af en toe een tik op de vingers gaf, en papa?? Papa die nog nooit een tik heeft uitgedeeld maar af en toe zijn stem heeft verheven??? Moeten ze kiezen?? Staan ze naast mama diezelfde mama met die tik….een kind hoeft niet bang te worden een kind wordt af en toe banger van het verheffen van je stem dan het krijgen van een tik….en diegene die het verschil niet weten tussen een tik en een pak slaag ja pak die maar aan, groot gelijk maar wie bepaald dat dat is niet te bepalen dat is enkel in wet vast te leggen op het moment er zelfs geen corrigerende tik mag worden uitgedeeld…..

Bye the way ik ben moeder van jongetje van 8 en meidje van 5 (bijna) en tante van 8 kids…heb genoeg wijsheid meegekregen om te weten hoe een kind het beste terecht komt…daarvoor hoef ik enkel naar mezelf te kijken……kheb geen klein kontje, geen geen halve vingers alles zit er nog op en aan maar weet wel hoe het hoort en hoe ik andere moet behandelen…nou de rest nog….

19. Dientje

Dientje Fanatiek lid

Jan 12, 2006
    4,674
    0
    0
    Noord-Holland
    Helemaal mee eens =D>

20. Angelina

Smoekie iedereen heeft zijn mening, en ik kan me in heel veel antwoorden wel vinden. Iedereen voed haar kind zo op, zoals zij denkt dat goed is. Dat jouw manier mijn manier niet is, wil in ieder geval niet zeggen dat ik geen respect heb voor jouw mening.

En aangezien we met hoeveelheden kinderen gaan schermen; Ik heb er bijna 4, en heb 2 stiefkinderen, werk in de Jeugdhulpverlening, dus denk dat ik ook wel iets met kinderen heb 8) . ( En ik ben dus geen tikker, maar kan me voorstellen dat ouders wel eens tikken )

Angelina ( die nu het hele weekend weg is, en hoopt dat het in dit topic gezellig blijft ;) )

Angelina

Share This Page