de tik... volgend jaar verboden

Discussion in 'De lounge' started by sammie01, Sep 14, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. elfje

elfje Fanatiek lid

Mar 11, 2006
    1,964
    0
    0
    sorrie smoekie,
    ik vind deze zinnen ook niet echt getuigen van enig respect naar de mensen die hier anders over denken... en eerder een andere mening hebben gegeven dan de jouwe..........

volgens mij heeft iedereen hier in dit topic gezegt, of je het er nou mee eens bent of niet, dat er soms een pedagogische tik wordt gegeven, dat iedereen dat prima voor zichzelf kan bepalen....

alle moeders in dit topic zijn naar mijn mening ervaren genoeg, en kennen hun kinderen goed genoeg om daar zelf een weg in te vinden. de regering wil graag de grenzen zo goed mogelijk afbakenen... maar dat is met zo'n onderwerp natuurlijk enorm moeilijk. zoals al eerder vermeld.... de definitie van die tik is niet eens duidelijk!

in een conflict met je kind leiden er meer wegen naar rome!
    kies de meest liefdevolle die werkt! dat zal dus bij iedereen anders zijn..

liefs elfje

2. Pientje

Pientje Fanatiek lid

Apr 17, 2006
    4,086
    0
    0
    stay-at-home-mom!!
    Noord-Holland
    Nou ik oordeel ook niet hoor.
    Vertel mijn eigen ervaring.
    Dus ik geloof dat zulke kleine ukkies je echt wel begrijpen,of ze luisteren is een ander verhaal. Dat wou anders zeggen dat kindjes van 1 jaar niet kunnen leren,terwijl die kleintjes juist ontzettend veel leren!! zoals woordjes en benamingen en dat leren ze echt allemaal van jou als ouder hoor.

En schrikken is volgens mij gewoon schrikken,dus volgens mij bereik je met een harde NEE precies hetzelde.

En ik vind schrikken van een tik toch meer neigen naar schrikken---->angst---->bang....maar das mijn mening. (zoals je zelf zegt er gebeurt iets negatiefs....dat onthouden ze echt wel)
    Alleen sommigen die doet het niks later,sommigen weten het nog wel en ervaren het als onprettig en sommigen die gaan eraan onderdoor...nou moet iedereen zelf beslissen wat die voor haar kind wilt en welk risco wilt nemen.

Ik wil mijn kind niet leren dat ze mag slaan(of tikken) en heeft ze gelukkig nog nooit een ander kind gemept en hoop ik dat ze dit meeneemt in haar opvoeding later.
    En ben ook ontzettend blij dat ik op 1 lijn zit met mijn man ;)
    Die geeft gelukkig ook geen tikken,die is ook van mening dat praten genoeg is.

3. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    Pientje, laten we het maar op een verschil in opvoeding en misschien daardoor wel een verschil in mening houden okey?

Ik zie de mensen die wel een tik uitdelen op z'n tijd ook geen commentaar geven op de mensen die dat absoluut niet doen (terwijl daar ook best op- en aanmerkingen op te bedenken zijn btw.. maar goed, ieder z'n eigen nogmaals).
    Dus laten we elkaar gewoon in z'n waarde laten.

4. Pientje

Pientje Fanatiek lid

Apr 17, 2006
    4,086
    0
    0
    stay-at-home-mom!!
    Noord-Holland
    haha dat was toch allang duidelijk!! logisch dat iedereen het anders doet,het opvoeden.

ik heb ook echt geen commentaar hoor,jammer dat je het zo opvat.

en volgens mij heb ik echt wel iedereen in zijn waarde gelaten.
    nooit gezegd dat je een slechte moeder bent als je een tik geeft.
    (straks ben ik nog de boeman :confused: )
    Snap alleen niet dat omdat IK ertegen ben degene die het wel doen dan zich door mij aangevallen voelen??(zeer zeker niet mijn bedoeling)
    Zegt denk ik meer over diegene zelf dan over mij.
    Ik heb het al een paar keer gezegd,ik doe het lekker zo en hoe de rest het doet,moeten ze zelf weten,zolang iedereen maar zorgt dat hun kindjes gelukkig zijn!

Zo and that was me....interpreteer hoe je het wilt(niet specifiek aan jou gericht,dus niet aangevallen voelen alsjeblieft) maar mijn standpunt is geloof ik wel duidelijk ;)

en hoop ook dat iedereen het in haar achterhoofd houdt,dat deze wet iets goeds is voor degenen die wel meer krijgen dan de zogenaamde pedagogische tik en echt mishandeld worden!!!
    Dan maar zo'n wet,want die levens zijn mij toch meer waard!!!!

(zelf denk ik ook dat als deze wet is ingesteld en je ziet iemand haar kind een zacht tikje geven dat diegene daar niet op wordt aangesproken.
    Maar ziet iemand haar kind een harde mep geven,ja dan natuurlijk wel,ik zou dat wel doen)

5. smoekie

smoekie VIP lid

Mar 7, 2006
    5,543
    1
    0
    sorry dat je dat zo ziet terwijl dat zeer zeker niet de bedoeling is, maar als je terug leest vanaf pagina 1 en je leest de reacties van degene die dus tegen een “corrigerende” tik zijn, naar degene toe die wel af en toe een tik geven kun je daarvan niet zeggen dat dat echt respectvol is zeker niet als men gaat (durft te) zeggen dat diegene die af en toe een tik op de reet of vingers geven geen band op zouden bouwen met hun kind, nou sorry idd dat vindt ik de grootste bull shit die er is en als dat woord bull shit respectloos is, nou neem me niet kwalijk ik vindt het duven beweren dat je geen band met je kind zou hebben nog veel respectlozer, vooral omdat iedereen en elk kind anders is, en de een is niet gebaat met die dingen waar een ander (kind) wel baat bij heeft…..

en daarbij wat ik al zeg als je terug leest zul je zelf zien dat het zeker niet zo is dat iedereen die tegen een tik is hier geeft gezegd dat mensen dat voor zichzelf kunnen bepalen verre van zelfs….

En inderdaad precies wat jij zegt moeders kunnen hun eigen kinderen om goed genoeg te weten waar het kind baat bij heeft….die van mij hebben in hun tot nog toe bijna 6 en 9 durende levensjaren zegge en schrijven tikken gehad die op 2 handen te tellen zijn…en tja eerlijkheid zegt me dan dat die van mij er wel baat bij hebben ik kan lullen als brugman maar af en toe hebben ze daar gewoon schijt aan en is een tik voor hun billen of (vroeger toen ze een jaar of 2-3 jaar waren) een tik op de vingers of ff aan de oren beetpakken een beter hulpmiddel dan ze netjes en beleefd vragen en uitleggen waarom iets niet mag………

Dat de regering grenzen wil stellen kan ik me wel indenken hoor, maar wat en welke grens??? Als het straks zo wordt dat ik mijn kinderen geen tik op hun reet meer mag geven als ze veel te ver gaan tja dan zal ik in de toekomst ongetwijfeld achter een ijzeren deur verblijven of in het minste geval een boete krijgen….

Ik vindt een tik moet kunnen een tik is in mijn ogen dat je in ieder geval je kind niet echt pijn doet, dat je handen (vingers) er niet zeer van doen als je een tik uitdeelt op het moment dat jouw handen er zelfs zeer van doen tja dan is het in mijn ogen al geen tik meer maar bewust je kind “slaan” en daar ben ik zelf ook faliekant tegen….of als ik wel eens zie dat een kind een klap voor zijn kop krijgt daar krijg ik ook nekharen van want je hoort een kind niet voor zijn kop te slaan…. Klaar daar ben ik het volledig mee eens, maar wij nederlanders willen bij het invoeren van bepaalde wetten nog wel eens doorslaan naar de verkeerde kant….

Maar goed nogmaals iedereen weet en kent zijn eigen kinderen het beste om te weten wat wel of niet heilzaam is bij het kind…..
    :D

6. Pientje

Pientje Fanatiek lid

Apr 17, 2006
    4,086
    0
    0
    stay-at-home-mom!!
    Noord-Holland

7. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    Aan dat herhalen zitten 2 kanten. Tuurlijk heeft herhalen en structuur zin, juist bij jonge kinderen (kijk maar naar de teletubbies, je wordt gewoon gek van de herhalingen ;))

Maar stel het even anders, als een kind dag in dag uit de hele dag te horen krijgt 'nee, dat mag niet' 'nee, niet doen' 'nee, afblijven' zullen veel kinderen op een gegeven moment immuun worden voor die woorden.
    Juist als je ze niet al te vaak hoeft te gebruiken zullen ze meer effect hebben, net als met tikken geven natuurlijk!!

Het is gewoon de kunst om een gulden middenweg te vinden, die voor je eigen kind het beste is.

8. smoekie

smoekie VIP lid

Mar 7, 2006
    5,543
    1
    0
    Hai Pien,

Ik denk dat ik iets verkeerd begrepen wordt of het niet helemaal goed verwoord heb, ik zeg en bedoel niet dat structuur en herhalen bull shit is, maar de verhalen erover die hier worden geplaatst….alsof dat het enige is wat er voor zorgt dat je kind geen dingen zal doen die het niet mag doen….

Mijn kinderen hebben ook net als alle kinderen regelmaat en structuur nodig, en tja op een gegeven moment houd voor mij het herhalen wel eens een keer op…(6+8 zijn ze) en dan krijgen ze op een gegeven moment gewoon een tik voor hun reet….

Wat ik schreef over sommige kinderen die thuis geen boe of bah durven te zeggen dat is omdat ik dat vaak genoeg gezien heb om me heen, kinderen krijgen geen klappen niks maar er hoeft maar naar ze gekeken te worden of de kinderen duiken al helemaal in elkaar dat ze niks meer durfden te zeggen uit dat oogpunt heb ik dat neergezet, dat dat bij jou gelukkig niet het geval is is hartstikke mooi maar jammer genoeg zie ik het te vaak om me heen…

Mijn kinderen weten wat ze aan me hebben en zullen echt niet als 2 dooie op een bankje blijven zitten omdat ik zeg dat ze moeten blijven zitten…kinderen hoor ook ondeugend te zijn en bij sommige is daar echt geen ruimte voor en dat doet me wel eens zeer als ik zulke dingen om me heen zie…

Mijn doel is om mijn kinderen zo op te voeden dat het straks leuke lieve mensen zijn met respect voor andere en andermans mening respect voor andermans spullen e.d. en al dat soort dingen die erbij horen als je je je kind wilt zien uitgroeien tot 2 leuke volwassen mensen waarvan je later kunt zeggen dat je er trots op bent op hoe je het hebt gedaan…

Ik heb ondanks de tikken die ze af en toe gekregen hebben (omdat het echt nodig was) 2 ontzettend leuke kinderen waarbij er geen haar op hun hoofd is die eraan denkt om te liegen, te stelen of wat dan ook, het zijn leuke eerlijke kinderen en de reacties die ik wel eens krijg van andere ouders als mijn kinderen daar hebben gespeeld of op een partijtje zijn geweest doen mij het gevoel geven dat ik het goed doe op de manier zoals ik het nu doe…

Dus wat dat betreft niet bull shit in de zin van dat het waardeloos is, maar bull shit in de zin van dat je je kinderen alleen maar op die manier goed zou kunnen opvoeden…

Groetjes smoekie

9. Pientje

Pientje Fanatiek lid

Apr 17, 2006
    4,086
    0
    0
    stay-at-home-mom!!
    Noord-Holland
    Nou ik zeg hier thuis ook niet de hele dag nee dat mag niet.
    Niet dat jullie dat denken.
    Ben gewoon van het begin af aan duidelijk geweest. Dat wordt dan gewoon voor de kinderen. Je moet niet overdrijven met nee nee nee.
    Maar proberen uit te leggen op een normale niet boze manier wat en hoe.
    Tenminste ik heb uitgevonden dat dit voor ons de beste oplossing is.
    Denk zelf niet dat het averrechts werkt het blijven herhalen,kinderen hebben dat gewoon nodig.
    Misschien heeft het ook te maken met het feit dat ik veel met mijn dochtertje deed dat ik niet continue hoefde te zeggen nee dat mag niet,omdat ze de hele tijd bezig was.
    Bezig met leren wat wel mocht.

Oja las ergens dat mishandelen is dat je onder de blauwe plekken zit enzo.
    Nou geloof mij ik werd echt hard geslagen en vaak en heb zelden een blauwe plek gehad!!
    Dus dat is ook geen maatstaf.

Heb net zelf even getest en mezelf een tik gegeven,nou om het schrik effect te krijgen moest ik toch best wel hard tikken wat je zeker wel voelt,nee sorry dat kan ik echt niet doen bij mijn dochter.
    Was eigenlijk geen tikken meer,maar een pets met de hele hand.
    Een tik met 1 vinger voelde ik niet.
    Denk ook niet dat dat effect zou hebben bij mijn dochter en ze het niet meer zou doen.

Dus dan is de vraag,wat is een tik?
    Ik versta onder een tik, dat je 1 vinger gebruikt.
    Sja blijft wel moeilijk,wat is een tik nou??

10. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    Maar jij schrikt ook niet zo snel als je kleine, plus dat jij je zelf tikt en dus bent voorbereid, dat telt niet ;)

Hoeft echt niet zo hard hoor! En over dat blauwe plekken verhaal, zo heb ik dat nergens gelezen. Er wordt juist ook vaak gezegd dat het probleem is dat je bepaalde (ook geestelijke) mishandeling juist niet kunt zien waardoor ouders zich sneller kunnen beroepen op een pedagogische tik.

11. Pientje

Pientje Fanatiek lid

Apr 17, 2006
    4,086
    0
    0
    stay-at-home-mom!!
    Noord-Holland
    ja het gaat dus om het schrik effect wat je wilt bereiken.
    Ik was inderdaad voorbereid en schrok niet,maar voelde de pijn wel.
    hoe zit het dan naast de schrik met de pijn? Telt dat niet mee?(serieuze vraag)

12. Pientje

Pientje Fanatiek lid

Apr 17, 2006
    4,086
    0
    0
    stay-at-home-mom!!
    Noord-Holland
    ik probeer me trouwens echt in te leven hoor en te begrijpen,vooral wat een tik nou is.
    Dit is absoluut geen aanval.

13. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    Ik denk dat een tik pas een goede tik is als ie juist geen (of nauwelijks) pijn doet. Ik moet er niet aan denken dat ik m'n kinderen pijn zou doen :(

14. smoekie

smoekie VIP lid

Mar 7, 2006
    5,543
    1
    0
    hoe je het ook went of keert het blijft een moeilijk iets...

ik weet voor mijn gevoel wat een tik is die ik uitdeel, hoe ik dat op papier moet omschrijven pfff jeetje zeg daar vraag je me wat...

in ieder geval niet dat je je handtekening achterlaat op de vingers of billen... ;)

gewoon zo uit het niets hup beet pakken en tik op de reet gevolgd door en nou is het afgelopen dat mag niet want...en als je het nou nog een keer doet ga je lekker vroeg naar je bed ;) (welterusten) ;)

15. Pientje

Pientje Fanatiek lid

Apr 17, 2006
    4,086
    0
    0
    stay-at-home-mom!!
    Noord-Holland
    ja dat bedoel ik dus.
    Ik kan het niet,haar pijn doen,al zou ik het willen(niet dat ik dat ooit zou willen,vraag het me maar nog eens als ze een puber is ;) ),ik kan het niet.
    Dus daarom vroeg ik me af als het geen pijn doet zo'n tik,zullen die kleintjes dan daar echt van onder de indruk zijn?
    ik denk dat ze harder schrikken van een Nee dan een tik die geen pijn doet.
    En dan bedoel ik ook alleen een nee heh,niet dat ik het goedkeur te gaan schreeuwen tegen je kindje ;) haha arm kind,die schrikt dan zeker.
    En als ik boos ben en een tik zou geven die geen pijn hoort te doen,denk dat ik in mijn boosheid toch harder zou tikken dan de bedoeling was.
    Dus je moet eigenlijk dan van te voren alles inschatten,met welke kracht je tikt,waar die terecht komt enz enz. oke eerst tot 10 tellen.... :p

16. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    Ik denk dat dat dus juist verschilt per kind. De een zal niet onder de indruk raken van een tik terwijl de ander oostindisch doof is :)

Maar ik blijf er persoonlijk idd ook bij dat een tik alleen schrik moet bezorgen en niet/nauwelijks pijn.
    Daarbij vind ik dat je sowieso moet oppassen wat straffen betreft als je zelf boos bent, in alle gevallen. (maar goed DAAR kan ik nog niet over meepraten, aangezien ik nog niet meer ervaring heb dan op nichtjes of neefjes passen en in een weekend word ik niet zo snel boos ;))

17. smoekie

smoekie VIP lid

Mar 7, 2006
    5,543
    1
    0
    tis hier gelukkig nog steeds op 2 handen (5 voor elke ;) ) te tellen de keren dat ze een tik voor de reet hebben gehad...en idd geen tikken (ik zou er dan een andere benaming voor hebben als het wel pijn zou doen) die pijn doen want dan ga je over in slaan en dat gebeurt hier toch echt niet...

en die van mij schrokken op dat moment dat het voor het eerst gebeurde toch echt wel in tegenstelling tot als ik mijn stem verhefde..(oostindisch doof dus)... ;)

Share This Page