Hm, ja, ik bedenk me nu inderdaad dat het bij ons kdv eigenlijk ook wel zo is idd dat snoep oid wordt meegegeven naar huis. Ik herinner me dat ik wel eens een zakje met een koetjesreep erin in mijn zoontjes bakje heb gevonden, die ik dus zelf heb opgegeten .
Oh tja, ik weet natuurlijk niet hoe dat nu gedaan wordt, maar bij ons in de klas vielen die traktaties meestal gewoon weg. Ach, tegen de tijd dat mijn kinderen naar school kunnen is trakteren misschien wel al helemaal afgeschaft. Ik vind poffertjes trouwens echt een leuk idee.
Is inderdaad een compleet doorgeslagen trend. Hier op school en kdv nooit gezeur daarover. Mijn oudste 2 kinderen hebben al meerdere malen cake'jes met een dikke laag glazuur uitgedeeld,chips is ook aan de orde geweest. Ik heb ook weleens van eierkoeken muisjes gemaakt.Van eetpapier maakte ik dan de oren.Van Smarties de oogjes en een dropveter als staart.Hier kreeg ik toen juist veel complimenten over. Ik heb wel een hekel aan hard snoep dus van die mega lollies.
Waar mijn zoontje op het KDV zit, is het een 'gezond kinderplein' beleid. Dat houdt in; geen snoep bij traktaties. Ze hebben daar een map liggen, voor als je graag tips of voorbeelden wilt, van hoe een gezonde traktatie eruit kan zien. Ik zelf heb er geen problemen mee, als mijn zoontje een snoep traktatie zou krijgen mits het binnen de perken blijft. Ik zie ook regelmatig een klein presentje in zijn mandje liggen met een kaartje eraan van de jarige. Ik vind het wel erg jammer, dat je er zulke opmerkingen over krijgt. Ik zou dan ook mijn twijfels hebben over wat nou wel en niet kan/mag etc.. Voorbeeld; Mijn zoontje zit bij een groep die de 'Dino's' heet. Ik kon geen dino maken, maar heb van komkommers een krokodil gemaakt (mond en tanden uit de komkommer gesneden) en op zijn rug zaten prikkertjes met kaas etc en zijn 'voeten' waren cherry tomaatjes..
Hier op school is er tussen de ouders geen balans hoor, vorig jaar waren moeder van een vriendinnetje en ik de enige met een gezonde traktatie, terwijl het nog eens in het schoolbeleid staat dat het een gezonde traktatie moet zijn. Dus hier 2 van de 20. Alle andere 18 traktaties zijn na het uitdelen meteen in de tassen gegaan en mijn dochter en haar vriendinnetje hebben hun traktaties met de hele klas op kunnen eten. Ik snap niet in ons geval...als het in het beleid staat waarom men dan nog met snoep en chips komt.
Bij mijn dochter op school is het beleid om gezonde traktaties op verjaardagen te trakteren. Helaas houdt niet iedereen zich hieraan, daarom ga ik volgende week samen met de ib-er een thema ochtend houden over gezond trakteren. We gaan dan met moeder/vaders gezonde traktaties maken en geven ze een recepten mapje mee.
Wat is er veel veranderd ten opzichte van vroeger zeg! Toen ik jonger was werd er standaard snoep en chips getrakteerd. De kindjes met een allergie kregen van de meester of juf iets wat ze wel mochten. Waarom is het zo streng tegenwoordig? Wij kregen thuis 1 snoepje per dag en op school een traktatie met verjaardagen, dit was echt verwennerij dan..
ik vind het een doorgeslagen iets. Ik maak nergens een probleem van qua traktatie. kun je hier wat voorbeelden noemen van wat jullie voor gezonde traktatie. Recepten geven dan, lovely83??
Doorgeslagen iets?? Het gezonde trakteren?? Ik vind het eerder een doorgeslagen iets dat kinderen tegenwoordig alleen nog maar iets feest vinden als het snoep of koek is. Wat is er mis met een kaas/worst/rauwkost/fruittraktatie?? Google maar eens op gezonde traktaties, kaas/worsttrein..hartstikke leuk. Of een kaal hoorntje waar een ijsje normaal inzit en dan gevuld met fruit en een leuk gekleurd vorkje erbij.
Ik vond het lekkerste om te geven (en krijgen ) prikkertjes met een mini-knakworstje, blokje jonge kaas en zilveruitje ofzo eraan.. Het is nog eeeeerg vroeg, maar ik zat aan ongeveer hetzelfde te denken voor als ons kindje naar school gaat. Maar valt dat dan ook al onder ongezond? Waar ligt de grens?
trakteren is in mijn ogen altijd iets "speciaals" en ja dus vaak koek/snoep/klein cadeautje ofzo geweest. vind het ook echt geen probleem als ze een snoepje of koekje krijgen. ik ben zelf van de zelfgemaaktr cupcakes (zonder iets erop, vinden ze toch niet lekker), eierkoekmuizen, doosje rozijntjes met tekenboekje\potloodje, doosje schatkistjes in een wc rol die als piraat gemaakt is. snap werkelijk waar niet waarom ik dat zou vervangen door een fruitspies bijv. Mijn zoon zou daar alleen banaan/appel op willen en dat krijgt hij bijna elke dag al dus dat is niets speciaals. Ik snap gewoon niet zo goed waarom een je een zelfgemaakt cakeje, gemaakt dus van ei,bloem en jaja suiker . Minder goed maakt als een spies met kaas en worst bijv. Dat is helemaal niet per definitie beter voor je.
Ze hebben bij de Albert Heijn van die hele grote zakken met kleine zakjes chips erin. Zitten dan ook nog meerdere smaken in, dus ze hebben wat te kiezen. Zoooo leuk! Als je het graag gezond wilt doen; ze hebben ook zakken met van die oranje balletjes. Mandarijntjes heten ze.
Kaas/worst trein is een leuk idee Tuc!! Zit zelf ook al na te denken over de traktatie van mn dochter.. Dat "doorgeslagen" zijn qua gezonde traktaties is niet per se iets van deze tijd hoor, dat was in mijn tijd al. Ik herinner me het stuk rabarber nog als traktatie als de dag van gisteren Niks mis nee, maar als kind zijnde ook niet echt lekker.
Wat een gedoe zeg! Ik heb een keer met kinderen fruitprikkers gemaakt, oftewel een sateprikker met fruit, eventueel met snoep ertussen, kunnen ouders er zelf bij bedenken wat of hoe ze het willen laten eten. Zit nu in ene te denken, dat dat waarschijnlijk ook heeeeel gevaarlijk is, oké en bekertje met fruit dan? En dan een servetje eroverheen met elastiek? Wat een gezeur zeg, van die andere ouders, blegh!
Oh ja, of elke keer die mandarijnen. Bij ons hadden ze vroeger ook jarenlang een nogal streng traktatiebeleid. Nou, werkelijk, op een gegeven moment kwamen de appels en mandarijnen je de neus uit, niets feestelijks aan, als je 's ochtends ook al een mandarijn ofzo mee naar school had gekregen. Overigens, worst is ook niet echt gezond, maar goed, er blijft soms ook niet zo heel veel over als je nog een beetje origineel en gezond wilt trakteren. Haha, of gewoon zoals ik geen geduld heb om daar veel werk van te maken.
vandaag naar de a.ction geweest. 15 boekjes gekocht "babydiertjes kleine eendjes" en sticker erop. Hoera Spruitje is 1 jaar. Boekjes kosten 0,69 per stuk en het waren leuke. Goh niet teveel van aantrekken zou ik zeggen, ik ben blij met alle cadeautjes, iemand heeft er immers moeite voor gedaan en toch maar geld aan gespendeerd.
bij ons op school wordt er vanalles getrakteerd, en nog nooit gehoord dat iemand er over klaagt. Meestal weet ik geen eens dat er getrakteerd is. De kinderen eten het 's morgens in de klas met elkaar op als ze iets drinken. Volgens mij zijn het best vaak versierde cakejes. Lege chipszakjes (klein zakje, 25gram) kom ik wel eens tegen in de schooltassen Wat er getrakteerd wordt maakt mij niet uit, als het maar niet zo groot/veel is. Als ze 's middags gewoon hun brood en fruit nog lusten vind ik het prima. De laatste traktatie die mijn dochter uitgedeeld heeft was niet groot, simpel en viel goed in de smaak bij haar klasgenootjes. We hadden plakjes bladerdeeg in vieren gesneden. Op elk stukje bladerdeeg een klein knakworstje schuin erop gelegd. Dichtgevouwen, even in de oven en daarna een parasolletje erin.