Opgelicht, wat nu?

Discussie in 'De lounge' gestart door Zonnestralen, 2 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.621
    8.364
    113
    Vrouw
    Mijn vriend begint volgende week bij een ander bedrijf. Daarvoor moet hij een certificaat gaan halen. Ik heb daar een afspraak voor gemaakt en betaald. Nu kreeg hij een email via een ander email adres dat hij een acceptgiro moest gaan betalen voor dat certificaat. Dat geld zou dan naar een ander rekening nummer moeten. Ik vond het vreemd en ging het nummer waarnaar mijn geld heen gegaan is googlen komen er allemaal oplichtingspraktijken naar boven.

Ik heb de bank gebeld die stuurt mij naar ideal om het te melden (en aangifte) ideal stuurt ons naar de bank. Geen idee of er morgen een afspraak staat, bedrijf is niet bereikbaar en er is dus via een ander email adres ook mail binnen gekomen dus wie weet heeft de ene site bij de andere site onze informatie over gezet en ingevuld.

Ondertussen zou hij maandag bij een bedrijf aan de slag gaan om te gaan werken, zijn huidige werk is opgezegd en dan heeft hij daar nog 2 weken om dat certificaat te verlengen anders heeft hij helemaal geen werk meer. Wat moet ik nu doen? Ik ben even overstuur en weet het even niet meer. Morgen staat(?) die afspraak helemaal in Best. Dat is een pokke eind om erachter te komen of er niks zit. Ik weet het even niet, sorry als de tekst warrig is.

2. jupke

jupke Niet meer actief

Kun je ze morgen nog bellen?

Hoe laat staat die afspraak? Ik ben morgen in Best. Kan voor je informeren als je wilt.

lies276, twee, Blijdorp en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

ik zou als je ze niet kunt bereiken toch man morgen naar die locatie laten gaan en hopen op het beste. Mocht blijken dat hij is opgelicht morgen ook gelijk de nieuwe werkgever bellen de situatie uitleggen en hopen dat hij wat langer de tijd krijgt of via hun bij een betrouwbaar adres alsnog het certificaat kan halen.
    Komen de oplichtingspraktijken op google aan het licht adhv het adres waar hij heen moet of adhv het bankrekening nummer waar het geld heen is gegaan? Hoe ben je bij deze instantie voor het certificaat terecht gekomen? Is dit bedrijf hem aangeraden of hebben jullie het zelf gevonden op google bij een zoektocht naar een plek waar dit certificaat behaald kan worden?

lies276, Mamaa6 en Zonnestralen vinden dit leuk.
  4. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.621
    8.364
    113
    Vrouw
    Om 9 uur zou de cursus beginnen. Dat kan best kloppen dat er dan een cursus gepland staat. Inmiddels heb ik 3 sites te pakken die dezelfde locaties gebruikt. Waarvan er 1 hetzelfde logo staat als op de deur. En dat was niet de site waar wij via betaald hebben. Die 2 waarvan het logo er niet op staat , 1 daarvan is mijn geld naartoe en de ander stuurt een accept giro. Vermoed dat die acceptgiro ook oplichting is.

5. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.621
    8.364
    113
    Vrouw
    Ik had het bedrijf zelf gevonden. Echt zo dom van mij. kv en alles waar ik aan dacht gechecked. Via google krijg ik oplichtingsdingen aan de hand van het rekeningsnummer. Niet in combinatie met het halen van een certificaat, maar allemaal andere oplichtingszaken. Zoals oplichting via mp en via datingsites ed.

6. DastyQueen

Dan kun je nog goede hoop hebben dat de locatie wel oke is maar het geld op een verkeerde rekening terecht is gekomen. Als hij morgen toch er heen gaat op de gok zal ik wel zorgen dat hij geld mee heeft om alsnog de juiste organisatie te betalen of dat jij back up bent om vanaf een afstand over te maken zodat hij alsnog mee kan doen morgen.

lies276 en Zonnestralen vinden dit leuk.
  7. fafa

fafa Niet meer actief

Ik heb ook eens zoiets gehad. Het betreffende nummer bleek een algemeen banknummer. Hoe het precies zit weet ik ook niet, maar blijkbaar kunnen meerdere bedrijven een rekeningnummer delen ofzo? Als daar dan een rotte appel tussen zit, kan dat nummer bekend staan als oplichter, terwijl de andere gebruikers gewoon bonafide zijn.
    Dus dat je geen nare dingen vindt icm dat certificaat is wel hoopvol.

Edit: misschien kun je opzoeken of dat nummer een algemeen banknummer is.

Zonnestralen vindt dit leuk.
  8. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.621
    8.364
    113
    Vrouw
    Hoe zou ik dat uit kunnen vinden?

9. fafa

fafa Niet meer actief

Googelen op: "blabla12345678 (het betreffende nummer) algemeen bankrekeningnummer"
    Als dat een hit oplevert is dat het.
    Anders... weet je nog niets.

10. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.621
    8.364
    113
    Vrouw
    We zorgen dat het geld er direct kan zijn. Ik dacht, hopelijk is dat bedrijf wel okey en valt er misschien nog iemand uit. Want al die locaties en tijdstippen waren hetzelfde.

Nu zit ik met nog iets waar google geen antwoord op kan geven. En dat is de vraag welke bedrijven uberhoupt een reachtruckcertificaat mogen geven. Straks is dit weer een oplichter en krijgt hij iets dat niet geldig is. Ik had het in eerste instantie al uit geprobeerd te zoeken maar toen vond ik ook geen nuttige informatie.

11. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.621
    8.364
    113
    Vrouw
    Letterlijk blabla overnemen of daar nog iets anders voor invullen?

12. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.621
    8.364
    113
    Vrouw
    Ik krijgt met dit rekening nummer en ook icm gezamelijk nr telkens pay.nl eruit

13. fafa

fafa Niet meer actief

Nee, ik bedoel gewoon het betreffende rekeningnummer. "Blabla" stond voor RABO of INGB of whatever.
    Gewoon het hele Iban nummer.

14. fafa

fafa Niet meer actief

Oh, dat is misschien wel goed. Dat is een soort tussenpersoon, toch? Die innen betalingen voor heel veel klanten. En ja, een paar klanten zullen best minder koosjer zijn. En dan staat hun organisatie te boek als malafide. Terwijl het overgrote meerendeel gewoon eerlijk is.

lies276, Zonnestralen en DastyQueen vinden dit leuk.
  15. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Heb je het adres al op Google maps ingetikt en dan streetview bekeken? Om te zien of er uberhaupt eem bedrijf is en hoe het eruit ziet?

lies276 en Zonnestralen vinden dit leuk.
  16. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.621
    8.364
    113
    Vrouw
    Op de hoofdlocatie van degene waar volgens pay.nl de betaling heen is zit het bedrijf die de acceptgiro nog na stuurde na de betaling via ideal. Op de locatie waar hij morgen zou moeten zijn zit een ander bedrijf, maar wel certificering van hetzelfde voor dezelfde prijs. Staat in streetview duidelijk op de gevel.

lies276 en DastyQueen vinden dit leuk.
  17. DastyQueen

Dat zal die nieuwe werkgever zeker wel weten als dat een vereisde voor hun werknemers is.

Dat is wel positief toch? Is dat ook het bedrijf wat je in eerste instantie had gevonden en hem bij hebt opgegeven? er vanuitgaande dat alleen de betaling verkeerd is gelopen en niet ook de aanmelding.

18. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.621
    8.364
    113
    Vrouw
    Er zijn 3 bedrijven met sites in het verhaal.

Via nr 1 heb ik de afspraak gemaakt en betaald.
    Via nr 2 kwam er ineens een rekening binnen via email die nog betaald moest gaan worden, maar inmiddels ben ik erachter dat dat hetzelfde bedrijf is als waar ik via nr 1 geld naartoe heb betaald met ideal.
    Nr 3 is het bedrijf dat zit op de locatie, waarvan nr1 en ook op site van nr staan dat de cursussen daar zijn. Maar dat is weer een andere naam dan 1 en 2.

19. DastyQueen

laat je nog weten of man vandaag het certificaat alsnog heeft kunnen halen?

20. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.621
    8.364
    113
    Vrouw
    Gelukkig stond hij op de lijst :)

@fafa had gelijk dat het een gezamenlijke rekening moet zijn. Weer wat geleerd.

lies276, Devilschase en DastyQueen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina