Zo nu en dan zie ik hier wel berichtjes over andere dames die ook weer zwanger zijn na een miskraam en die nog onzeker zijn. Iedere zwangere vrouw heeft natuurlijk zo haar onzekerheden en iedereen heeft dat wel eens die gedachte 'als het maar goed komt!' En we weten allemaal dat het soms fout kan gaan. Maar die gedachte word vaak snel uit het hoofd gezet of verdrongen. Helaas is dat wat moeilijker als het al eens is fout gegaan, om die nare ervaring uit je hoofd te zetten. Vooral rond de periode dat het de vorige keer fout ging, is altijd erg verontrustend. Of na een missed abortion je had niks in de gaten dat het fout was en ineens was het zo. Ieder bezoekje aan je verloskundige of gynaecoloog is weer stressen en als alles goed was weer een mijlpaal. Misschien zijn er hier meer vrouwen die dit willen delen met elkaar? Misschien kunnen we elkaar wat steunen hierin... Ik heb in november zelf een missed abortion gehad , na 14 weken en 5 dagen kreeg ik te horen dat mijn kindje in de 13e overleden was en een dag later kwam spontaan de miskraam. In mn 10e week had ik nog een echo gehad en toen was alles nog helemaal oke , ik had niks gemerkt dat er iets fout was gegaan. 4 februari teste ik weer positief ik ben weer zwanger en super blij natuurlijk. En met 6 weken en 4 dagen heb ik een echo gehad , alles lijkt goed te gaan. Volgende week dinsdag 27 maart ben ik 11 weken en 2 dagen en krijg ik een 2e echo. Ik vind het toch weer erg spannend allemaal en ben zo bang dat ik slecht nieuws zal krijgen. Mijn ongerustheid is waarschijnlijk en hopelijk gewoon onterecht maar niet uit het hoofd te krijgen!
Ik herken je verhaal, echt zo herkenbaar. Ik heb in november een miskraam gehad bij 15 weken. Ik hoorde al bij week 13 dat het een missed abortion was en gestopt was met groeien bij 8 weken. Kapot was ik ervan. Nu inmiddels weer zwanger, gister een echo gehad en het hartje klopte! Toch kreeg ik te horen dat ze niet zo heel goed kon zien hoe groot het was, ze schatte het op 1,52 cm en dat staat gelijk aan ongeveer 8 weken terwijl ik dacht dat ik al 8 weken en 5 dagen was. Ondanks dat ze me uitgebreid feliciteerde werd ik toch weer onzeker. Echt hoor ik denk dat dat gevoel pas verdwijnt na de eerste 3 maanden, of zelfs nog later. Ik maak me ook zorgen of al die zenuwen wel goed is voor mijn zwangerschap maar ik kan het niet uitschakelen. We kunnen elkaar hierin inderdaad wat steunen, want er zijn genoeg meiden die dit hebben meegemaakt!
Hoi hoi Allereerst super gefeliciteerd ! Fijn dat je weer zwanger bent. Ik heb in febr een miskraam gehad. Heel pril; er is 'niets' geweest. Maar toch: we doen ons uiterste best om zo gauw mogelijk weer zwanger te raken. En als ik daar over nadenk ben ik gelijk heel dubbel. Hartstikke super om weer te zwanger, maar...o zo bang dat het weer fout gaat. Ik kan er vrij nuchter over praten. Het leven van dit kindje was niet vereenigbaar met dit leven en ik kan tenminste zwanger raken, blablabla. Maar op het moment dat de miskraam een feit is, stort je wereld gewoon in, simpel. Hoe ik straks mijn eventuele volgende zwangerschap in ga, weet ik niet. Genieten? Of toch wat bang? Helaas is er maar 1 mogelijkheid: afwachten. Ik wens je heel fijne zwangerschap en natuurlijk hoop ik dat alles goed en dat je straks een prachtig wondertje in je armen mag houden ! Liefs van Chantal / Apeldoorn
@ Irene, Ik heb net jou onderwerp gelezen , ik kan me voorstellen dat het jou ongerust heeft gemaakt maar wat de andere dames ook al zeiden het belangerijkste is dat het hartje klopt! en dat je vk zei dat ze het nisschien niet zo goed zag , dat het best groter kon zijn is ook een goed teken! ze zal je echt geen valse hoop geven! @Chantal, Ja Chantal het is heel fijn weer zwanger te zijn en tegelijk ook verontrustent een beetje dubbel inderdaad. Ik probeer ook zo nuchter mogelijk te blijven maar dat valt niet altijd mee. Ik hoop dat jij ook snel weer zwanger zult zijn met een goede afloop!
Ook ik kan me bij jullie aansluiten. Ik heb begin dec'06 een miskraam gehad. Ik heb een echo gehad bij 8 weken, toen bleek het maar 6 weken oud te zijn. Wel klopte het hartje en was het goed ingenesteld. Ik hoefde me geen zorgen te maken, kon een late ei zijn geweest. Het voelde al vanaf begin af aan al niet goed, ik had al zo'n voorgevoel. Een week later heb ik een heeel klein beetje bloedverlies gehad, ik mocht dezelfde middag nog terug komen voor een echo, om mij gerust te stellen: hartje kloptje niet meer en was niet meer gegroeid na de vorige echo. Nu ben ik na 3 maanden weer opnieuw zwnager. Ik moet zeggen dat ik me een stuk beter voel dan de vorige keer. Ik heb er een beter gevoel over. Hopelijk is mijn gevoel juist.. Ik ben wel vreselijk angstig voor de eerste echo over 2 weken. Stel dat het hartje weer niet klopt? Ik vind het echt doodeng en ben nu al zenuwachtig.. Qua symptomen zit het wel snor. ik mag niet klagen.. ze zijn goed aanwezig! (of mag ik dan juist wel klagen?). Ik ben zo vreselijk moe en ik begin ook steeds vaker later in de middag misselijk te worden. Ik voel me op dit moment echt hondsberoerd... hopelijk is dat een goed teken!
Ook ik heb een miskraam gehad. Verwachtte het totaal niet toen ik er tijdens de echo achter kwam. Ik lees dat jij eerst nog een goede echo hebt gehad. Is nu helemaal moeiljik voor je want de zenuwen zullen misschien na de echo ook niet meteen weg zijn. In mijn geval werden de zenuwen eigenlijk stukje bij beetje minder. Er is niet 1 moment te noemen waarop ik gerustgesteld was (beetje bij de eerste echo, beetje bij de eerste keer hartje horen, een beetje bij de eerste schopjes etc.) En zo onbezorgd als bij de eerste is het niet meer geworden (je beseft je toch ineens dat het ook bij jou mis kan gaan). Succes met die eerste weekjes want die zijn wel het meest lastig!
Hey meiden, Ik heb in september een mk gehad met 8 weken en 3 dagen ongeveer, maar met 10,5 week wisten we pas zeker dat het niet meer goed was, dit zagen we toen op de echo. Ik had toen al paar dagen beetje bloed verloren...Ik had wel minder symtomen maar vooral door bloedverlies dacht ik: dit is niet goed, ik moet naar de vk.. Mk was lichamelijk ook erg pijnlijk. In januari was ik weer zwanger, dit ging met 5 weken al mis. Maand later was ik weer zwanger...nu ben ik gelukkig nog steeds zwanger maar angstig ben ik wel....Ik heb nu 2 echo's gehad en vk zei wel dat het er nu beter uit zag dan de eerste keer (dus toen ik 1e mk had gehad). 2e echo heb ik gehad met 8 weken en 5 dagen en alles was prima, ik ben nu ook al verder dan vorige keer dat is ook wel fijn.. maar de onzekerheid blijft...nu gauw op de naar de echo met 12 weken en 5 dagen...als dan alles goed is ben ik erg blij! Moet wel zeggen dat ik nu ook ng steeds flink misselijk en beroerd ben en veel last van mn borsten...dit had ik vorige keren helemaal niet zo...al weet ik wel dat het niks hoeft te zeggen als je bijna gen symtomen hebt...ik ben stiekem toch wel blij dat ik zoveel voel..haalt onzekerheid wel beetje weg.. Vind het nog wel super spannend hoor, maar ga gewoon hard hopen dat het allemaal goed blijft gaan. Liefs Sylvia
Ik kan het me voorstellen... Ik heb op 4 september 2005 een MK gehad, en op 31 oktober 2005 was ik alweer zwanger van Joey... dat is wel goed gegaan. Daar heb je nu misschien niet veel aan, maar misschien geeft het je een beetje het gevoel dat het ook wel hartstikke goed kan gaan en moet je proberen daar maar vanuit te gaan!
Dag dames, Ook ik heb 2 keer een mk gehad. Tijdens de zwangerschap van mijn dochter was is één klomp zenuwen, tot de geboorte. Je denkt dat als je je kind in je armen hebt dat dan alles voorbij is en veilig. Mooi niet! Grietje lag binnen een week in 't ziekenhuis met allerlei rare symtonen (bleek vsd te hebben). Gelukkig gaat het super met 't meisje en is geen vsd-patiënt meer. Nu ben ik weer zwanger, en weer zenuwachtig. Ik was ervan overtuigd dat me dat niet meer zou overkomen. Toch was ik weer bang met de echo's. Ik krijg volgende week vrijdag een uitgebreide hart-echo en daar ben ik nu weer zenuwachtig voor al ga ik ervan uit dat het met deze kleine goed gaat... Bij mij zit 't allemaal in mijn achterhoofd... Ik ben me ervan bewust wat er allemaal fout kan gaan. Is zeer slecht, dat weet ik. Ik probeer ook te genieten (zeker van alle schopjes en van mijn dochter geniet in volop!). Maar ik wil niet al te negatief overkomen, ik weet (zie ik bij mijn dochter) dat het ook super kan gaan en daar bouw ik op!
Goedemorgen Dames, Ook ik heb een miskraam gehad. Dit was twee jaar geleden. Ik was toen eindelijk zwanger (na 1,5 jaar) en toen ging het mis in de zevende week. Nu ben ik dus na twee jaar eindelijk weer zwanger. Ik ben als de dood dat het weer mis gaat. Ik moet wel zeggen dat ik meer zwanger voel dan de vorige keer, maar ik ben iedere keer weer blij als ik bij het plassen geen bloed zie. Ik hoop niet dat ik me zo de hele zwangerschap ga voelen.
Hallo, Ik kan me mengen in dit verhaal ik heb in ronde 3 een vroege MK gehad met 5 weken. Het vreemde was dat ik mijn miskraam midden op de dag zonder pijn of aankondeging kreeg ik schrok me dood toen ik naar de wc ging en ineens bloed zag... Dus nu ben ik weer in blijde verwachting in ronde 7... Maar idd ELKE keer als ik naar de wc ga en geen bloed zie dan ben ik weer zo blij! Ben gewoon zo bang dat het weer mis gaat En aan de andere kant heb ik toch ergens ver weg het gevoel dat het met deze zwangerschap wel goed gaat komen maar ik weet niet waar dat gevoel vandaan komt en soms is het wat sterker dan anders. Ik blijf duimen!
hallo allemaal, ook ik kan hierover meepraten helaas heb 2 keer een miskraam gehad 1 bij 5 weken en 1 bij 8 weken, ben gelukkig nu wel 10 weken en 5 dagen zwanger dus geeft me toch wel een goed gevoel maar de angst blijft, het is gewoon heel erg moeilijk, maar we moeten op een of andere manier proberen postief te blijven, heb gelukkig 2 keer een kloppend hartje gezien dat geeft je dan wel weer moed en hoop dat het dit keer wel goed gaat, maar ik streef gewoon naar volgende week dat ik eindelijk de 12 weken mag bepalen heb gelukkig veel symptomen, dat geeft je dan ook een goed gevoel, wil jullie allemaal veel succes wensen, en veel sterkte, en dat we maar postief mogen blijven, anders maken we ons helemaal gek knuffellllllllllllllll
Toch wel bizar dat je, na zo'n rot ervaring, niet meer zo onbezorgd een zwangerschap ingaat... En jammer.. want die eerste zwangerschap van mij (mk) oh ik zat echt op een roze wolk! Heerlijk was dat!
Ik ben nu weer zwanger na miskraam en had gisteren een echo. Zat er echt wel over in. Die mevrouw zei: laten we even de zwangerschapsduur bepalen. IK dacht bij mezelf: Bepaal eerst maar even of ik wel zwanger ben. Hoelang maakt me even niets uit. Gelukkig zag ze meteen al een knipperlichtje, hartje klopt! Wat een opluchting! Nu over 3,5 week nog een echo. Blijft spannend, maar ben nu wel wat relaxter. groetjes
ik ben ook weer zwanger naar een miskraam en alles gaat goed tot nu toe. toch ga ik elke x met angst naar de verloskundige en vraag me dan telkens af of het hartje nog wel klopt. bij mij vorige zwangerschap waren er helemaal geen symthomen dat het wel is mis kon zijn. had al een goede echo gehad met 9 wk en was ook echt heel erg zwangerschapsziek. met 10 wk na een korte vakantie moest ik continu overgeven en belde de huisarts. deze zij dat dit wel vaker voor komt tijdens de zwangerschap en zolang ik water kon drinken ik me geen zorgen hoefde te maken.. weer 2 dagen later en had dus al 4 dagen geen voedsel meer binnen gehad en ook het minimale aan vocht belde ik de huisartse post. moest meteen komen. daar bleek ik 40 graden koorts te hebben maar me baarmoedermond en urine zag er prima uit. toch ff een echo gehad en daaruit bleek dat het hartje 1 dag eerder was gestopt. de grond zakte onder me vandaan en heb 2 dagen later een curetage gehad. nu ik weer zwanger ben en alweer bijna 15 wk voel ik me toppie. me buikje is niet meer te verbergen en heb het eindelijk aan de buitenwereld verteld. iedereen een fijne zwangerschap toegewenst en natuurlijk een gezonde hummel.
Heel herkenbaar jullie verhalen! Ik heb nog maar 5 weken geleden een miskraam gehad en ben inmiddels alweer zwanger. Mijn eerste zwangerschap was een grote roze wolk en ging perfect. Weinig klachten. Inmiddels is ons dochtertje 2 jaar. Vorige keer voelde ik mij erg onzeker over de zwangerschap. Weer weinig kwaaltjes. Na 6 weken ging het helaas mis. Nu ben ik weer zwanger en bij elk krampje denk ik dat het mis gaat. Op anders momenten voel ik mij juist heel zeker over de zwangerschap. Alles is zo anders en ik voel mij zo zwanger (is niet altijd leuk ...), maar ja, zegt ook niet alles. Ik probeer echt te genieten, maar het is wel erg moeilijk. Jente
Ik heb na een gezonde dochter te hebben gekregen (2,5 jaar) 2 vroege mk's gehad met 6 weken. Nu ben ik inmiddels bijna 9 weken zwanger en heb over 1,5 week mijn 1e echo. Als dan alles goed is kan ik pas echt genieten, ik durf nu nog niets! Ben erg bang dat het hartje niet klopt of dat er iets anders mis is. Wat duurt dat wachten dan lang!
Toch is het fijn om te lezen dat ik niet de enige ben en zeker niet de enige ben die er soms zo onzeker over kan zijn. Geen idee hoe lang die ongerustheid zal duren...
Wat iedereen aangeeft is heel herkenbaar. Pas nu als ik elke dag schopjes voel durf ik mij te ontspannen dat het nu goed gaat, maar als ik de kleine een dag niet voel dan...... De eerste periode heb ik alles ontkent, ik was niet zwanger pas bij 12 weken durde ik een beetje te geloven dat het goed was. Al die tijd was mij gevoel anders dan tijdens mijn mk maar ik durfde zelfs niet op mijn eigen gevoel te vertrouwen. Bij de mk heb ik vanaf het begin geweten dat het niet goed was.