Ben nu 21 weken en twijfel echt heel erg of ik thuis of in het ziekenhuis wil bevallen... Dacht eerst thuis maar ben nu erg bang dat het straks niet goed gaat en dat ik teveel pijn ga hebben. Nu heb ik een hoge pijngrens gezien het ICSI traject, hsg behandeling etc. maarja lijkt mij dat je dit niet kan vergelijken met een bevalling....pfff wat moet ik nou doen Aan vl heb ik ook niks die zegt, ja je moet doen wat jou het beste lijkt...
Hoi Pinda, Komen we elkaar hier tegen, wie had dat een aantal maanden geleden gedacht??! Ik ga coor een bevalling in het zkh. Dit door het hele traject, het is gewoon fijn om te weten dat we dan meteen op de goede plek zijn. Daarnaast vind ik dat wij te ver van het zkh wonen (20 min) om daar even heen te rijden als er iets mis is. Ik ga voor de zekerheid en ga voor het zkh. In ons zkh is een compleet nieuwe vleugel gekomen, het vrouw moeder kind centrum. Je hebt een eigen kamer, kindje blijft altijd bij je (als er geen complicaties zijn) en je man mag ook blijven. Klinkt voor mij helemaal prima. Ga anders een in een aantal ziekenhuizen kijken, dan weet je het misschien beter. Heb je het er al met je vk over gehad?
Ja daar heb je helemaal gelijk in. Gezien ons traject wil je toch voor zekerheid gaan, al leek mij een thuisbevalling fijner...je bent dan in je eigen omgeving...liefste zou ik amc zeggen..het ziekenhuis hier heb ik weinig vertrouwen in..maar is wel binnen 15 min te bereiken.
Ik zou altijd naar het zk adviseren....maar dat komt door de bevallingen wat ik gehad heb. Het is zo persoonlijk dat het moeilijk te adviseren is meid...... Ik vindt thuisbevallen te risicovol....vaak moet je alsnog maar het zk. En ik voelde me veilig ik het zk ook beter voor je als je aan het bevallen bent.
Ik heb ook deze keer weer voor zh gekozen. Uit zekerheid (mocht er iets gebeuren dan....) Maar ook omdat het van mij echt niet hoeft thuis (de rommel). Pijn had er bij mij niets mee te maken. En thuis kunnen ze je ook nog wat geven tegen de pijn. Maar wat de vk zegt is wel waar, je moet doen waar jij je goed bij voelt. Kijk idd bij een aantal ziekenhuizen of geboortehuizen. Wie weet zit er wat bij voor jou. Succes!
Schrijf de voor- en nadelen die voor jou gelden op. Als jij je vertrouwd en goed voelt zal de bevalling makkelijk/sneller verlopen (of zo ervaar je het) dan wanneer je je toch net niet prettig voelt. Wat vind je ervan als verschillende mensen je kamer binnenlopen? (Het is geen aanloop in het ziekenhuis, maar je hebt wel met verschillende diensten te maken). Ga zoals gezegd langs verschillende ziekenhuizen, maar onthoud je hebt niet altijd je eerste keus. (Vol = vol en dus kan je moeten uitwijken naar een ander). Niemand anders dan jijzelf kunt de keuze maken, het is jouw gevoel die het belangrijkste is. Kies je voor thuis, hou er rekening mee dat je naar het ziekenhuis moet. Kies je voor ziekenhuis, hou er rekening mee dat het zo snel kan gaan dat daar de tijd niet (meer) voor is. Ik heb bij de eerste gekozen voor het ziekenhuis. Wou medische hulp direct bij mij hebben (had 3 maand ervoor de bevalling van mijn zus meegekregen) voor een veiliger gevoel. Wilde thuis de rommel niet en indien nodig pijnbestrijding. Nu moet ik in het ziekenhuis ivm uiteindelijke keizersnede..
Ik wilde bij mijn eerste thuis bevallen en nu weer. Bij de eerste 6 weken te vroeg dus had ik geen keus. Ik kies nu wel weer voor thuis omdat ik van mening ben dat als er iets niet goed gaat ik zo in het zkh ben. Bij mijn vorige bevalling heb ik alles thuis gedaan zonder vk omdat ik niet wist dat ik aan het bevallen was. Toen ik in het zkh aankwam na 6 uur bleek ik al volledige ontsluiting te hebben en ging de bavlling gewoon goed. Mijn buurvrouw is onlangs bevallen ( omdat je pas bij zoveels cm naar het zkh mag) en heeft alles bijna thuis gedaan vervolgens even naar het zkh om te bevallen en midden in de nacht weer naar huis. je hoort ook weleens dat de bevalling thuis zo goed gaat dat ze er vanaf zien om naar het zkh te gaan. Succes met je beslissing, het is voor iedereen ook gewoon anders.
Ik heb vanaf het begin gezegd dat ik naar het zkh wil.. Tijdens mijn 1e zwangerschap ook,. en nu weer... Je moet doen wat je het beste lijkt! Ik ben tijdens mijn 1e zwangerschap tot 4 a 5 cm ontsluiting thuis geweest, daarna naar het zkh gegaan.
Ik heb besloten dat ik in het zh wil bevallen. En eigenlijk de grootste reden is, omdat al mijn vriendinnen bij de eerste bevalling allemaal thuis wilden bevallen en uiteindelijk toch in het zh terecht kwamen. Met persweeën de ambulance in. Nee, dank je. Dan kies ik bij voorbaat toch voor het zh. Het voelt voor mij ook wat veiliger..
Ik ben ook nog aan het twijfelen. Eerst was ik overtuigd van thuis, geen gedoe, geen medische sfeer, geen medicatie of ingrepen die misschien nog niet perse nodig waren geweest enz enz. Toen, vanwege de 30 minuten reistijd van huis naar dichtstbijzijnde ziekenhuis en de mogelijkheid van pijnbestrijding, wilde ik toch liever bij voorbaat naar het ziekenhuis.. Nu ben ik er nog altijd niet uit maar ik vind het niet meer zo erg. Op het moment heb ik het gevoel ik zie wel hoe het loopt. De verloskundige heeft tegen mij gezegd dat als ik afspraken maak met het ziekenhuis voor een poliklinische bevalling en ik halverwege thuis bedenk dat ik thuis wil blijven dat dat geen probleem is. Als ik andersom besluit thuis te bevallen en halverwege naar het ziekenhuis wil kan dat ook gewoon. Dus er is eigenlijk niet zo veel druk om nu te kiezen, vooral omdat je denk ik nu nog niet weet hoe je je dan voelt. (In mijn geval dan, dit is mn eerste kindje dus ik heb nog nooit een bevalling mee gemaakt) Wat ik je wel aan kan raden, als je dat nog niet gedaan hebt, is om naar de opendag/info avond over bevallen van het ziekenhuis te gaan als die er is. Thuis ken je al en dan leer je het ziekenhuis ook een beetje kennen. Dan weet je beter waar je tussen kiest misschien. Ik denk dus dat het wel goed is om er over na te denken, maar je hoeft het nu nog niet definitief te beslissen he? Dat besef nam voor mij een hoop druk weg..
Ik ben in een geboortecentrum bevallen. Luxe en privacy van thuis en de medische zorg binnen handbereik zo nodig. Man en kind blijven bij je. Een soort van hotel kamer met alle luxe voor een bevalling! Had zelfs mijn eigen ligbad. Ik moest na mijn bevalling helaas wel door naar de ok maar hoefde dus niet met een ambulance weg van huis. Hup bedje de gang op. Verdieping naar beneden en ik was op de ok. Had dat echt verschrikkelijk gevonden als ik na een prettige bevalling voor het hechtwerk naar het Zh had gemoeten in een ambulance en mijn onderkantje aan flarden.. Nee hier nooit geen thuisbevalling..
De keuze die je nu hebt is tussen thuis en het ziekenhuis, maar in beide gevallen met je eigen verloskundige als het goed is. Dan heb je in het ziekenhuis dus niet te maken met wisselende diensten. Tenzij er in jouw regio afspraken zijn die anders zijn dan gewoonlijk. Meestal pas als je wordt overgedragen vanwege medische redenen beval je met de ziekenhuis verloskundige of arts. Als je thuis begint aan je eerste bevalling is de kans best wel groot dat je uiteindelijk toch in het ziekenhuis bevalt. Als het je heel erg vervelend lijkt met weeen en al in de auto te stappen dan kun je evt kiezen voor het ziekenhuis. 30 minuten is wel ver van een ziekenhuis als je in een spoed situatie komt. Dan zou je eigenlijk wel binnen 15 min in een ziekenhuis moeten kunnen zijn... Pijnstilling kun je thuis niet krijgen, maar misschien heb je dat inderdaad wel niet nodig. Belangrijkste is toch dat je daar moet zijn waar je het meeste op je gemak bent, dan heb je de beste kans op een 'fijne' bevalling. Zou je het niet toch nog eens wat uitgebreider met je verloskundige bespreken? Succes met de keuze! Ik heb die keuze niet meer gezien mijn eerste bevalling...moet in het ziekenhuis nu.
Wij zijn er ook nog niet uit.. Dus houd ik alle opties open.. Ik ga het gewoon thuis proberen, en mocht ik er geen goed gevoel bij hebben, dan gaan we alsnog naar het ziekenhuis. Ik vind het ook een lastige keuze hoor.. maar ik zou zeggen, volg je gevoel, dat is altijd een wijze raadgever. Succes met je keuze..
Ik heb het ook bij de eerste thuis geprobeerd. Riep ook de hele zwangerschap dat ik geen pijnstilling wilde.... Maar uiteindelijk met 4 cm ontsluiting en veel pijn naar het ziekenhuis gegaan.. Heb pijnstilling gevraagd. Uiteindelijk is het ook een medische bevalling geworden (pomp). En moest flink gehecht worden. Nu twijfel ik een beetje.. Maar neig toch uit naar het ziekenhuis. Geeft me een veilig idee..
ik ga zeker weten voor ziekenhuis. Zou risico niet willen lopen halsoverkop toch nog te moeten. Ik kies voor zekerheid
same here! ik had complicaties tijdens het bevallen waardoor ik gelijk naar de OK moest, dus daarom zou ik het liefst in het zkh bevallen. het ziekenhuis hier is vanaf ons huis ook ongeveer 20 minuutjes rijden.
Hier ook nog steeds enorme twijfel. Bij de eerste in het ziekenhuis bevallen omdat ik werd ingeleid. Vond het erg fijn. Dacht: dan is medische zorg dichtbij, mocht die nodig zijn. Uiteindelijk heeft onze dochter met een levenbedreigende aandoening eerst vier uur naast me gelegen met zwaar zuurstof tekort, voordat iemand het doorhad. Dat argument geldt dus niet meer voor ons. Een ambulance is dan net zo snel mocht dat nodig zijn. Ander argument was de zooi thuis die ik niet wilde, maar dat vind ik een erg zwakke... Ook de huislijke sfeer/vertrouwde omgeving is voor mij geen argument voor thuis. Bevallen is voor mij zo iets 'klinisch'... Het kan mij niet schelen in welk bed ik lig. Maar in het ziekenhuis bevallen zonder indicatie (hoop deze keer niet ingeleid te hoeven worden) en dan met zware weeen in een auto te moeten... Dat zie ik ook niet zitten. Daarbij was ik bij de eerste binnen 20 minuten van 4cm naar 10cm, dus de vraag os of we het ziekenhuis dan nog halen. Kortom, nog veel dubbele gedachten hier...
Ik ben 3x thuis bevallen en ik vond het erg fijn. Nu zitten we hier op rolafstand van 3 hele goede ziekenhuizen waaronder een academisch zh. Bij alledrie had ik het zh ook niet gered denk ik... Geen rommel gezien. Maar het belangrijkste is dat je doet wat goed voelt voor jou.
hier helaas geen keus, was heel graag thuis bevallen, maar in verband met een medische indicatie moest ik in het ziekenhuis bevallen. ik heb er slechte ervaringen mee gehad, maar komt misschien ook door het ziekenhuis. nu ik weer zwanger ben ga ik naar een ander ziekenhuis. je moet idd doen waar jij je goed bij voelt. de wisselende diensten klopt. maar als je eenmaal in een bevalling ligt te persen kan het je weinig schelen wie er allemaal tussen je benen kijkt, had ik tenminste, haha ik zat constant aan een infuus vast, dus ik had sowieso weinig beweegruimte, dat vond ik een nadeel. maar als je zonder medische indicatie in het ziekenhuis bevalt mag je ook gewoon op de gang rondlopen enz. komt vast goed en het loopt wel los.. mocht je thuis kunnen bevallen, zou ik het zeker doen..