De twijfel tussen thuis/ziekenhuisbevalling...

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Pindakoek, 16 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. prachtigwonder

prachtigwonder Niet meer actief

ik wilde eerst in het zh bevallen maar na veel nadenken toch besloten thuis te bevallen: ik zal de punten geven waarop ik het uiteindelijk heb besloten:

ziekenhuis:
    voordeel: sneller handelen als er iets mis is.

nadelen.

onrust thuis of je alle spullen wel hebt ingepakt!
    met weeen de auto in!
    meer infectie gevaar!
    onnodig snel ingrijpen ( denk aan tang en vaccuum ) tijdens bevalling wegens tijddruk omdat ze de kamer zo snel mogelijk vrij willen hebben voor de volgende bevalling.
    je hebt zelf weinig zeggenschap
    meer heen en weer lopende mensen
    kans op vervelende opdringerige verpleegkundige.

Thuisbevallen:

voordelen
    je bent lekker thuis en hoef je geen zorgen te maken of je alle spullen hebt en je hoeft niet met weeen de auto in.

je hebt je eigen bed je eigen spulletjes.

meer zeggenschap

je kunt lekker in je eigen huis heen en weer lopen/ wat eten/ nog even douchen.

minder tijdsdruk

je bent na de bevalling al heerlijk thuis en hoeft niet meer in en uit de auto!

de kraamzorg is er al tijdens de bevalling dus die regelt gelijk alles voor de kleine.

je man in thuis waarschijnlijk ook iets meer op zijn gemak.

p.s ook vk hebben pijnbestrijding en zuurstof bij.

nadelen

toch naar het zh als er wat complicaties zijn:
    ( meestal treden deze zich op als je nog niet aan het persen bent maar tijdens de weeen. bijv vruchtwater gepoept/niet voldoende ontsluiting. vaak nog tijd genoeg om naar het zh te gaan ) je word dan begeleid door je vk of met ambulance.

je hebt wat bloederige rommel maar daar hoef jij je eigen niet druk over te maken want daar is de kraamverzorgster voor. die doet alles in emmers en vervolgens in de was.

meid als thuisbevallingen niet veilig genoeg zouden zijn dan zouden vk daar nooit voor gekozen hebben.
    vroeger konden mensen helaas nog niet kiezen waar ze wilden bevallen en was het grootste deel thuis.

ik denk dat je voor jezelf even op een rijtje moet zetten waar jij denkt dat je je het prettigst voelt.
    en welke punten en aandacht jij het belangrijkst vind.

alleen jij kan dat voor jezelf bepalen.
    zelfs op het moment zelf mag je nog kiezen zh of thuis;)

2. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

21 dec 2011
    2.624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Ik riep ook dat ik in zh wou bevallen, maar blijf nu liever thuis. Mits het niet anders kan natuurlijk.
    Ik vertrouw op de vk en de kraamhulp, en mochten er complicaties optreden; een ambulance is zo gebeld.
    Ik zie het echt niet zitten om mn weeen bij te gaan houden en dan halsoverkop in de auto te kruipen(die ook nog eens smerig kan worden...), en dan halfbarend het ziekenhuis door te sjouwen(al dan niet in rolstoel).
    Nee, ik blijf liever thuis, mn eigen bed, mn eigen douche, mn eigen eten & drinken bij de hand en de kleine komt meteen in zn vertrouwde omgeving ter wereld. Geen heen en weer gerij met de auto, na bevalling lekker in je eigen (door de kraamhulp verschoonde) bed kruipen en kleine meteen zn eigen plekkie!

3. Illiana

Illiana Lid

26 okt 2010
    92
    0
    6
    NULL
    NULL
    Ik ben met 39+6 ingeleid omdat mn dochtertje (en mijn buik) toch wel erg groot werden. Toen ze geboren was werd ze op mijn buik gelegd en werd er versterking opgeroepen omdat ik blijkbaar bloedde als een rund. Daar lag ik dan, net bevallen, er werd een tweede infuus in mijn andere arm geprikt, ik kreeg een zuurstofmasker op en ondertussen werd er vanonder vanalles gedaan om het bloeden maar te laten stoppen... Ze stonden uiteindelijk met 5 man om mn bed heen.

Ik heb ruim anderhalve liter bloed verloren en toen was ik dus al in het ziekenhuis waar er meteen gehandeld kon worden - ik wil niet weten hoe dit was afgelopen als ik met alleen mn man en 1 verloskundige thuis bezig was geweest.

Je kunt vast wel raden dat ik een volgende keer ook in het ziekenhuis wil bevallen. ;)

4. wuppie100

wuppie100 Actief lid

11 jul 2008
    454
    0
    0
    Ik ben 2x thuis bevallen. Bij mijn eerste wilde ik naar het ziekenhuis maar het ging te snel. Thuis beviel mij heel goed dus bij de 2e wilde ik thuis bevallen en ook nu zal ik als alles goed gaat weer kiezen voor thuis.
    Ik woon zelf maximaal 10 minuten van het ziekenhuis, dat scheelt voor het geval je er toch naartoe zou moeten.
    Thuis kun je zitten, liggen en hangen zoals je zelf prettig vind. in het ziekenhuis ben je misschien toch wat meer geremd.
    Ook komt er thuis behalve man en vk niemand binnen en je kunt lekker de gordijnen dichtdoen en enkel een schemerlampje aan.

Ik heb een poosje onder de douche gezeten, toen weer eruit en daarna weer terug onder de douche. De bevalling zelf op ons bed. Van rommel heb ik niks meegekregen. Ik ben onder de douche geholpen door de kraamverzorgster en kwam terug in een schoon bed en een opgeruimde slaapkamer.

Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat er bevallingen zijn waarbij de vrouw in kwestie blij is voor het ziekenhuis te hebben gekozen.
    De verloskundige kan goede eerste hulp verlenen maar natuurlijk niet alles...
    Aan de andere zijde lopen in het zh geboren baby's weer meer kans op een infectie die soms gevaarlijk kan zijn.

Al met al een keuze die alleen jij kunt maken. Ga eens kijken in een ziekenhuis. De plek waar je het meest ontspannen bent zorgt vaak voor een sneller verlopende ontsluiting.

Overigens hoef je hier helemaal geen afspraak te maken met het ziekenhuis daarom geeft de vk hier aan dat je wat hun betreft je beslissing kunt uitstellen tot aan de bevalling.

5. wuppie100

wuppie100 Actief lid

11 jul 2008
    454
    0
    0
    Ik heb dus bij mijn eerste thuis een zogehete fluxus postpartum gehad oftewel overmatig bloedverlies van ruim een liter. Ik heb een injectie gekregen om de baarmoeder te laten samentrekken en de baby aangelegd. Dat heeft in mijn geval geholpen anders was ik per ambulance naar het ziekenhuis veroerd. De verloskundige heeft nog wel een hele trucendoos om de eventuele wond in je baarmoeder te stelpen.
    Ik heb wel 24 uur niet kunnen lopen van de duizeligheid en heb een katheter gekregen omdat een volle blaas weer een bloeding kan veroorzaken.
    Toch wilde ik niet naar het ziekenhuis want als ik bleef liggen voelde ik me prima (ook wel high van mn hormonen)
    Het komt overigens bij 5% van alle bevallingen voor incl. keizersnedes.

6. Lotje02

Lotje02 Fanatiek lid

18 jan 2012
    1.646
    3
    0
    ik vind het ook lastig. Ik wilde altijd thuis bevallen omdat me dat veel relaxter lijkt. Je eigen omgeving, eigen bed, eigen spulletjes....maar nu begin ik te twijfelen. Stel dat ik halverwege naar het ziekenhuis moet dan moet ik een smalle, vrij steile trap af, door onze bloemenwinkel (voordeur wordt pas in augustus gemaakt) een halfuur rijden naar het ziekenhuis en dat zie ik ook niet zitten. Mijn partner is geen held met bloed en zieke mensen, dus daar heb ik op zo'n moment ook weing aan. Ik denk dat het toch wel relaxter is om met nog vrij lichte weeen alvast naar het ziekenhuis te gaan en daar is alles bij de hand voor als het misgaat. Denk dus dat het toch het ziekehuis wordt.

Deel Deze Pagina