'Aanpassen van dieet kan wereldwijd miljoenen levens redden' | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl Beetje onder de aandacht brengen. Ben benieuwd of jullie in je eetpatroon rekening houden met bovenstaande?
Ja en nee. Slechts in hele kleine dingen. Rijst bv maakte ik altijd in overvloed. We gooien eigenlijk nooit eten weg, maar rijst (of pasta)... Ach. Tot ik laatst las dat rijst zo'n beetje op nr 1 staat als het gaat om kostbaar (drink)water verbruik. Enorm milieu belastend. Nooit bij stil gestaan. Nu maak ik minder en gaat de pan bijna altijd leeg. En zal bv nooit aardbeien in de winter kopen. Maar verder... De aarde is overbevolkt. Nog meer mensen in leven houden is, hoe hard het ook klinkt, geen oplossing voor de overleving van de aarde. Wat het dan wel is, realistisch gezien. Geen idee. Ik geloof bv ook niet in biologisch biodynamisch of weet ik wat voor hypes. Dit omdat het enkel is door onze welvaart dat we ons die producten kunnen veroorloven. Als de hele wereld biologisch zou gaan zouden er nog meer mensen sterven. Er is dan niet genoeg. Maar alle kleine beetjes helpen. Ieder op z'n eigen manier
En het broeikaseffect zou enorm verminderen door vegetarisch of veganistisch te gaan eten. Heb niks tegen vegetariers of veganisten hoor, maar ga mij niet verplichten om ook maar vegetarier of veganist te worden, ondat dat beter is voor het milieu. Ik geloof namelijk dat de mens van oorsprong een carnivoor is (en geen herbivoor) en we die voedingsstoffen dus ook echt nodig hebben. Moet er trouwens wel bij zeggen dat we niet dagelijks vlees eten hoor. Voor de rest eens met Merah.
Je hebt toch ook de seizoensgroenten? Daar hou ik altijd een beetje rekening mee. Net als dat je niet begin zomer boerenkool gaat zitten eten. Aardbeien in de winter vind ik sowieso een beetje vreemd. Als je wacht tot de zomer is alles spotgoedkoop en volop te verkrijgen. Dan wordt je ermee platgegooid. Ik vind dat juist wel zijn charmes hebben
ja zeker. Koop alleeen vis die gevangen wordt onder verdedigbare omstandigheden. Zalm altijd wilde. Eet nagenoeg geen vlees, hooguit twee keer per maand als het voor mn neus wordt gezet, at eerst helemaal vega maar merk dat die vis toch wel goed voor me is. Het lukt me alleen nog niet om op 60% rauwe voeding te komen. Moet meer sla en meer fruit eten op een dag, voor de rest kom ik eigenlijk niet meer bij de gewone supermakt. De natuurwinkel bevalt me prima.
Even een duidelijker artikel over vlees en broeikas https://www.milieucentraal.nl/voeding/vlees-vis-of-vega/vlees/ Het gaat om vooral te minderen. Bijvoorbeeld een half stukje vlees ipv een hele en niet altijd vleeswaren op brood. Ik ben vegetariër niet alleen om deze reden, ook vanwege het dierenwelzijn, de antibiotica die in dieren zitten. Zuivel eet ik zeer beperkt omdat je dat ook niet nodig heb als volwassene, dus max een klein bakje yoghurt en 1 boterham/cracker met kaas. En uiteraard zuivel en eieren biologisch. Ik eet 200-300 ons groente op een dag en 1 - 2 stuks fruit. Voor het avondeten hoor je eigenlijk 1/4 je bord hebben met vlees/vleesvervanger/vis, 1/4 pasta/rijst/aardappelen oid en 1/2 bord groente.
Ik probeer er wel een beetje rekening mee te houden. Ik maak niet meer dan we eten en als er eens iets overblijft is dat iemand's lunch voor de volgende dag. Verder eten we niet elke dag vlees en zoveel mogelijk enigzins lokaal eten. Ik probeer vaak bij boerenmarkten in de buurt te kopen. @BeHappy: het is geen kwestie van geloof, er is wetenschappelijk bewijs dat we géén carnivoren en géén herbivoren zijn van oorsprong, maar omnivoren. We kunnen dus gerust vlees laten staan, wanneer er andere eiwitrijke producten op het menu staan als het gaat om onze gezondheid.
Ik ben al 11 jaar vegetariër en al ben ik dat toen geworden om de dieren die in de vleesindustrie leven, vind ik het nu ik meer weet over dit soort dingen een steeds betere keuze.
De mens is omnivoor, geen carnivoor (en inderdaad ook geen herbivoor). We kunnen vlees verdragen en verteren ja, maar onze lichamen lijken qua bouw helemaal niet op daadwerkelijke carnivoren en neigen meer naar dat van herbivoren. Ik ga niet beweren dat vlees ongezond is of niet nuttig kan zijn, want er zitten inderdaad kostbare voedingsstoffen in. Maar vlees in de hoeveelheid die nu gegeten wordt is wél ongezond en het eten van vlees is voor onze overleving of gezondheid niet noodzakelijk. Met al het leed en de nadelen die eraan kleven, kun je je dan afvragen of het ethisch gezien wel kan om dan toch vlees te eten terwijl het dus niet per se nodig is.
Precies om deze reden hebben wij onze vleesconsumptie al flink verminderd. Van 6-7 dagen in de week vlees (af en toe vis) naar 1x vis en 3-4 keer per week vlees. Vleeswaren op brood eet ik thuis niet meer. Een enkele keer wel buitenshuis, omdat anders de keuze vrij beperkt is. (Althans, met mijn smaak ).
O.a om deze reden eten wij niet vaak vlees, ook om geloofsredenen. Ik voel me hier goed bij en zou het juist niet fijn vinden om dagelijks vlees/vis te moeten eten.
Dat beetje minder vlees gaat de wereld echt niet redden. Bij alle mensen moet de knop om! Niet elke twee jaar je huis opnieuw inrichten (want de meubels verkopen prima via marktplaats), minder stoppen in de meterkast. Minder waterverbruik. Minder auto's, minder industrie. Kleding tot de draad afdragen etc etc. Minder minder minder. Maar niemand wil dat. Ja, een beetje, zo lang het toch maar comfortabel blijft en het niet te veel offers vraagt. Want iedereen wil auto rijden (tja, ik moet toch naar m'n werk), iedereen wil elke dag douchen (net als vroeger twee keer per week: jak!)... Ik ben er werkelijk van overtuigd dat we ons zelf heel erg voor de gek houden door onze half-half manier van milieubewust bezig zijn.
Willen we méér of minder milieuvervuiling? (Haha, sorry Merah, dat zinnetje deed me even ergens aan denken). Ben het helemaal met je eens. Geen of weinig vlees eten en voor de rest niet ecologisch verantwoord bezig zijn heeft voor het milieu i.i.g weinig zin. Maar er is wel degelijk een groeiende groep mensen die echt donkergroen leven. Ik lees graag het blog van Green Evelien, voor mijn doen te extreem (bv. geen lampenkap gebruiken omdat een kale lamp zónder lampenkap feller brandt, en daardoor een lager wattage nodig hebben, geen koelkast willen gebruiken en een composttoilet enz.) maar toch denk ik dat ik redelijk milieubewust leef, als ik mezelf met anderen vergelijk. Alleen dit topic ging over minderen met vlees, dus daarom denk ik dat de meesten vooral daarop reageerden.
Als vegetariër ben ik voor. Meer mensen zouden bewuster moeten leven. Maar helaas interesseert het bijna niemand. Als ik boodschappen doe en zie wat mensen aan zogenaamde etenswaren afrekenen, dan valt er nog heel wat te winnen aan bewustwording. We leren onze kinderen al veel te vroeg om flink zoetigheid tot zich te nemen. Bij iedere winkel krijgen ze wat aangeboden, het wordt ze nog net niet door de strot geduwd. Laat ik maar niet eens beginnen over die manipulerende rovers bij de voedingsmiddelenindustrie. Ik ben voor een stukje educatie voor kinderen vanaf de basisschool over waar voeding vandaan komt en wat er voor nodig is, maar ook wat het met je lijf doet. Maar goed dat is maar het topje van de ijsberg. Stoppen met fossiele brandstoppen, energiebesparing, weg met de wegwerpmaatschappij, ach kan wel even doorgaan. Maak mij soms wel zorgen over de wereld waarin ik onze dochter heb gezet.