Hallo, ik ben opzoek naar ervaringen van moeders met premature/dysmature kinderen en wil me graag alvast wat voorbereiden. Met 29 weken ben ik opgenomen in het ziekenhuis omdat mijn kindje een groeiachterstand bleek te hebben. Ik ben een week in een gewoon ziekenhuis gebleven en na een week naar het umcg gegaan omdat er steeds dalingen waren in de hartslag en ze het kindje wilde halen. Eenmaal in Groningen bleek het mee te vallen en werd het kindje met 30 weken geschat rond de 1000 gram. na 2 weken en een aantal keer aan het infuus gelegen te hebben voor een keizersnee de 1500 gram gehaald en mocht ik terug naar jet andere ziekenhuis. Inmiddels bijna 36 weken maar ik loop al sinds 33 weken rond met gebroken vliezen en voordat de vliezen braken en weeën begonnen had ik al 2 cm ontsluiting. Over ongeveer een week word ik ingeleid als de bevalling dan nog steeds niet doorgezet is. Het kindje word nu rond de 2000 gram geschat en heeft regelmatig dippen in de hartslag. Zijn er dingen waar ik alvast rekening mee kan houden? Misschien mensen met ervaring? Hoelang heeft jullie kindje in jet ziekenhuis gelegen en wat kon het al zelf? Hoe is de verdere ontwikkeling en waar kan ik rekening mee houden als de baby eenmaal thuis is?
Je kindje zal met 36-37 weken niet meer prematuur zijn gelukkig, maar wel dysmatuur zo te lezen. Met deze termijn kunnen de meeste baby's gewoon zelfstandig drinken en ademen, maar hebben veel moeite met zich warmhouden. Als hij een goede start heeft zal ie met 2kg ook niet meer in de couveuse moeten. Mijn zoontje mocht met 35,5 weken en 2100gram mee naar huis.
Onze uk kwam met 34.5 en woog 2794 gram dus niet dysmatuur. Dingen om rekening mee te houden, alle toeters en bellen die af gaan bij je eigen kindje of andere. De kabels en plakkertjes. Bij jou zou de kleine ook wat fijner en kleiner zijn. Verder dat de kleine niet meteen mee zal gaan.wij waren binnen 2 weken uit het ziekenhuis omdat we met het sondevoedingsproject mee konden doen. Onze begeleiding was in ieder geval fantastisch dus je bent in goede handen.verder veel huid op huis contact en genieten.
Wat heerlijk dat je je kindje zo lang nog bij je hebt kunnen dragen! Ik ben vorig jaar met 32 weken bevallen van een 1-eiige tweeling waarbij Teun een groeiachterstand had en dysmatuur was. In het ziekenhuis heb ik weinig verschil gemerkt tussen hoe het met hem ging en met Hidde. Hij was pittiger en dronk zelfs eerder zijn flessen leeg en was eerder van de monitor af. Uiteraard heeft hij wel langer in de couveuse gelegen. Met 38+5 mochten ze mee. Eenmaal thuis (januari) merkten we dat Teun zich minder goed warm kon houden. Die heeft langer een muts op gehad en hij heeft tot dik in april een kruik in bed gehad. Qua ontwikkeling was Teun de eerste maanden beduidend langzamer dan Hidde maar dat is nu volledig omgedraaid. Ze tijgeren allebei maar Teun zit constant op zijn knietjes en probeert te gaan staan. Hij is zijn groeiachterstand overigens nog niet kwijt, maar bij de geboorte scheelden ze 700 gram en nu nog steeds dus dat is relatief niet meer zo'n groot verschil.
Hoogstwaarschijnlijk zal je kindje na de geboorte aan de monitor gaan. Waar je je op voor kunt bereiden is dat er regelmatig alarmpjes af kunnen gaan. Zeker als je kindje nog dipjes heeft. Mijn dochter lag een week aan de monitor en had die dipjes met name als ze bij mij dronk. Dan vergat ze als het ware adem te halen, waar de hartslag dan vervolgens op reageerde door te zakken. Wat hielp was een keer in haar gezicht blazen. Hierdoor hapte ze naar adem en trok het weer bij. Opzich maakten ze zich er in het ziekenhuis ook niet zo heel druk over, maar als je er niet op voorbereid bent, kan je er heel erg van schrikken. Isa was overigens 5 weken te vroeg en woog 2215 gr. Ze heeft 2 dagen in de couveuse gelegen, 1 dag in een warmtebedje en 9 dagen in een gewoon wiegje. Ze dronk meteen al goed en kon zich na 3 dagen goed op temperatuur houden. Het enige criterium waar ze voor moest blijven, waren de dipjes. Na 48 uur dipvrij mag je kindje nl van de monitor en dan gaan ze kijken of het ontslag in gang gezet kan worden. Isa kreeg helaas nog een aantal keer een dipje ergens gedurende die 48 uur en dan begon ze dus weer opnieuw met tellen.
Je kan je eigen er niet echt op voorbereiden laat het over je heen komen. En vraag goed aan de arts dingen. Ik merkte dat verpleegkundigen vaak allemaal wat anders zijden
Met ons heel goed hoor. Isa heeft in een rap tempo haar 5 weken te vroeg ingehaald en loopt prima op schema qua ontwikkeling. Het blijft wel een fijn poppetje (8 kg met 14 maanden) , maar dat vind ik niet zo erg. Ze eet prima dus dan zal het wel goed zijn. En met jullie? Ik zie nl dat je gepost hebt om 2.43 vannacht. Heb je nog veel nachtelijke uurtje met je kleintje?