Herpesinfectie bij jong kind

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Banaantje81, Sep 19, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Banaantje81

Banaantje81 Fanatiek lid

Sep 10, 2009
    1,237
    0
    36
    Heeft iemand hier ervaring met herpes bij een jong kind?

Mijn dochter is 1,5 jaar en ze heeft blijkbaar op het kdv een herpesinfectie opgelopen, het manifesteert zich aan haar tong. Aan beide zijden zit haar tong aan de onderkant helemaal onder de blazen.

Kan het ook overslaan naar de hersentjes bij een 1,5 jaar oude dreumes?
    Hoe lang duurde het voordat het de infectie voorbij was bij jullie kroost?

2. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

3. Berte

Berte VIP lid

Feb 24, 2011
    7,040
    3,866
    113
    Female
    Thuis
    Mijn kraamverzorgster gaf aan dat Herpes tot 9 maanden extra gevaarlijk is voor een baby en daarna niet meer.

Zelf heb ik er gelukkig geen ervaring mee.

Waarom bel je niet even met je huisarts morgenochtend? De assistente kan je waarschijnlijk direct vertellen bij welke symptomen het goed is om even langs te komen.

4. Kwiebus

Kwiebus Lid

Mar 31, 2008
    34
    0
    0
    Ja wij hebben hier (inmiddels veel) ervaring mee. Dochter kreeg het voor het eerst toen ze 1,5 jaar was. Uiteindelijk is ze hiermee in het ziekenhuis beland omdat het te laat herkent was als een herpes infectie.

Tegenwoordig komt het heel af en toe weer terug (want eenmaal drager, altijd drager) en herkennen we het snel. We krijgen dan Lidocaine die we in haar mond kwasten want die blaasjes doen heel erg pijn.
    Bij de eerste blaasjes dus meteen naar de huisarts en meestal is het met 1,5 week over. In die tijd geven we haar zacht voedsel en met die lidocainegel heeft ze er relatief weinig last van.

Succes er mee!
    Kwiebus

p.s. kijk uit met besmetting, geen kusjes, apart bestek, bekers goed wassen en geen eten delen met andere kindjes.

5. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Als je echt denkt dat het herpes is zou ik zeker even naar de huisarts gaan.... Durf niet te zeggen of het naar de hersens over kan gaan, maar volgens mij loop je altijd wel iets dat risico.
    Vraag me dan eigenlijk ook af hoe je kindje eraan is gekomen ín de mond als het herpes is?? Zeker op een kdv??
    Zou het even goed na laten kijken!

6. Kwiebus

Kwiebus Lid

Mar 31, 2008
    34
    0
    0
    Herpes in de mond komt vaak van een koortslip (dus niet de SOA herpes die je misschien bedoeld.) Kindjes steken vaak handjes in de mond, kwijlen wat meer dan een volwassenen. Hier kwam het door vader met koortslip. Waarschijnlijk was onze dochter besmet door de handjes, speeltje, etc. want vader kust expres niet met een koortslip. (overigens likt hij ook niet aan speeltjes, maar ja ;) )

Groet,
    Kwiebus

7. Banaantje81

Banaantje81 Fanatiek lid

Sep 10, 2009
    1,237
    0
    36
    Thanks voor de tips! Kinderarts heeft het geconstateerd, was benieuwd naar jullie ervaringen, het is echt zo sneu :(

Herpes is heel gemeen, het kan ook overslaan naar bijv. je ogen en zelfs op je huid van armen en benen kunnen er blazen komen. Bah!

Het gaat nu een stuk beter met onze dochter maar ik baal er flink van dat ze het virus nu heeft opgelopen.

PS. Ook oppassen met verschonen dat ze niet met geinfecteerde handjes in het kruis grijpen, anders kunnen ze het daar ook nog krijgen!!

8. laravelk

laravelk Fanatiek lid

Oct 8, 2010
    2,970
    2
    38
    Ik heb zelf af en toe een koortslip en ben doodsbenauwd dat mijn zoontje het krijgt. Ik was en desinfecteer mijn handen dan voortdurend, geef geen kusjes en was Davids handen ook als hij per ongeluk aan mijn koortslip heeft gezeten.
    Maar mocht hij het krijgen, dan zou ik hem niet naar naar de opvang brengen, ik moet er niet aan denken dat hij een ander kindje besmet zeker omdat ze nog vaak in de oogjes wrijven en in hun kruis grijpen. Bij onze gastouder was er een kindje dat door een herpesinfectie erg slechtziend is geworden.

Ik zou als ouder willen weten hoe het komt dat mijn kindje op het kdv het virus heeft opgelopen. Was er een ander kind met koortslip oid wel op de opvang? of was er een leidster met het virus?

9. Panos

Panos Fanatiek lid

Jul 1, 2009
    2,313
    0
    36
    Eindhoven
    Onze dochter heeft toen ze anderhalf was ook en herpes infectie opgelopen. We zaten tegen een ziekenhuisopname aan, omdat ze door de zweren in haar mond niet kon eten of drinken. Het was echt vreselijk! Met AB ging het gelukkig met een paar dagen beter. Daarna heeft ze nooit meer last gehad en ik hoop dat we dat zou houden. We hebben geen idee waar ze het heeft opgelopen, omdat niet bij ons besmet is. Het moet haast wel het KDV geweest zijn....

10. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,516
    36,479
    113
    Is het dan zeker een herpesinfectie geweest panos? Mijn dochtertje had met 1,5 jaar ook de hand mond voetziekte en daardoor ook allemaal zweren in haar mondje waardoor ze ook bijna 2 weken niet kon eten of drinken. Vaak komt een herpesinfectie toch weer terug en dit niet.

Share This Page