Elektronisch kinddossier

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door bosi333, 26 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.275
    6.802
    113
  2. valhalla

valhalla Niet meer actief

He, dat wilde ik net zeggen eigenlijk.

Nav van een stukje dat ik las op geenstijl, kwam ik ook op de link die jij nu noemt. Ik heb gelezen wat ze allemaal bijhouden, ik vind het redelijk achterlijk.

Aan de ene kant heb je jeugdzorg en het meisje Savannah, aan de andere kant willen ze weten of mijn dochter haar scheiding links of rechts heeft en liever aardbeien of radijsjes eet en of het kind als ze straks ouder is, een condoom of een spiraaltje heeft. Echt, wat een kolder.

1984 -> het is echt! Big Brother is watching zelfs de baby!

3. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Prima om gegevens te koppelen maar dit verzandt in oeverloze details. Denk dat ik veel gebruik zal maken van het recht op vernietiging. Wij krijgen vast en zeker meteen al een vermelding omdat we alleen naar het CB gaan om in te enten. Zijn nu nog gezellige gesprekjes waarin ik vrijuit vanalles vertel. Als dit opgenomen gaat worden in het electronisch dossier hou ik mn mond daar. Niet omdat ik geheimen heb maar omdat ik dat niet vastgelegd wil hebben.

4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.275
    6.802
    113
    Zo denk ik er ook over Pendrag.

Hier dacht ik dus ook gelijk aan.

5. toerist18

toerist18 VIP lid

23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Ronduit belachelijk dit!

6. valhalla

Van geenstijl: waar wordt op gescreend:

http://www.geenstijl.nl/archives/images/bds.pdf

Echt wel bijzondere dingen die men moet vermelden:

geslacht broer / zus :)-s) en ja, er kan voor mannelijk en vrouwelijk worden gekozen
    wtf pubesharing?
    borstontwikkeling?
    bedreiging eerste mileu: overmatige bescherming? vermoeden van mishandeling?
    bedreiging tweede milieu: open water in de buurt, drukke weg in de buurt? (ehm, niet zo gek he in Nederland)
    mag het bloedmonster van de hielprik bewaard worden?

Dat gewone patiëntendossier daar zie ik het nut wel van in, maar dit gaat toch veel te ver. Dat hoeft de overheid niet te weten.

Maar een fatsoenlijk systeem opzetten voor donorregistratie dat kunnen die flapdrollen van de CU dan weer niet ](*,)

7. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.275
    6.802
    113
    Inderdaad. :x

8. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Nou, ik vind het een beetje overdreven hoor. Dit soort gegevens stonden allang op papier, maar nu worden ze digitaal gemaakt en gaat iedereen ineens stijgeren. Daarbij worden dit soort 'details' zoals jullie ze noemen alleen maar vermeld als het echt een kind met problemen betreft. Heeft een kind geen problemen op deze gebieden, dan wordt er in het Elektronisch Kind Dossier niet over gesproken.

Ik hoorde het op de radio ook. Mensen die het idee van het benoemen van borstontwikkeling of schaamhaar tegenstaat. Hallo, we hebben het hier toch gewoon over menselijke dingen? En dat zijn toch ook dingen die onder invloed van hormonen zich ontwikkelen. Als een kind hormoonproblemen heeft, dan zijn borstontwikkeling of schaamhaar de eerste dingen waar ze dat aan merken.

Of ben ik nou naïef?

Groetjes,
    Josien

9. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.275
    6.802
    113
    Ik vind dat er al genoeg met mensen bemoeid wordt.

Elk mens wordt verplicht te leven in een maatschappij ( je moet, je hebt geen keus) en er is al zoveel gereguleerd.

Laat me met rust en vraag alleen de gegevens die echt nodig zijn.

Ook al heb ik niks te verbergen, wil ik ook een individu blijven waar niet alles van bekend is.

Ik vind dit niet nodig. Straks weten ze precies hoe elk kind leeft en kunnen ze een "model" samenlevingen maken.

Niks natuurlijk meer aan. :(

10. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    @Bosi, volgens mij is dat ook precies de bedoeling. Alles wat je nu op een CB of bij een schoolarts vertelt of meemaakt, schrijven zij op in een eigen dossier. Nu komt dat in 1 centraal dossier. Niks mis mee toch? Ze vragen alleen de gegevens die echt nodig zijn, zoals je CB dat nu ook bij je doet. Die vragen toch ook niet naar dingen die niet van belang zijn? Dat gaat dadelijk echt niet veranderen hoor.

Deze hele heisa komt o.a. door de VVD die dit soort paniekberichten de wereld in helpt, het Big Brother-gevoel bij de mensen brengt, terwijl dit helemaal niet het idee is.

Uiteindelijk gaat het maar om 1 ding: dat de instanties samenwerken om het voor het kind zo goed mogelijk te doen. Ergens in de discussie hierboven werd Savannah aangehaald. Als toen iedereen daar op de hoogte was geweest van alles, in plaats van een papieren dossiertje hier en een papieren dossiertje daar, dan was het misschien zo ver niet eens gekomen. Dat vind ik pas erg om me dat te moeten realiseren.

Groetjes,
    Josien

11. Maud77

Maud77 Fanatiek lid

27 aug 2007
    2.193
    0
    0
    Maastricht
    Je hebt gelijk Josien.

12. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.275
    6.802
    113
    Ik begrijp dat het in sommige gevallen echt nodig is.

Ik moet er toch eerst meer over lezen om echt te weten wat het inhoudt.

13. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Weet je... dat is het ook een beetje hè. De VVD (onder andere hoor, want sommige journalisten kunnen er ook wat van...) roepen heel hard dat het allemaal zo waardeloos is. Maar dat komt alleen maar omdat ze zelf in de oppositie zitten en tegen alles aanschoppen wat het kabinet bedenkt. Datzelfde doen ze zelfs bij plannen die ze nota bene zelf in hun regeerperiode al hebben voorbereid. Allemaal politieke spelletjes.

Dat vind ik wel erg, want het goede van dit Elektronisch Kind Dossier (dat ook echt niet alleen maar goede kant zal hebben, dat geloof ik ook echt wel) wordt zo meteen al naar de achtergrond gedreven door een hoop politiek geblaat van schaapjes die achter elkaar aanhollen in Den Haag ;).

Groetjes,
    Josien

14. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.275
    6.802
    113
    VVD is liberaal en dus sowieso tegen veel overheidsbemoeienis. Ik ook trouwens, alleen dan meer sociaal liberaal, ;)

Maar ik ben wel van mening dat een dossier pas moet worden gemaakt als er ook een reden voor is.

Verder vind ik het op dit moment niet nodig om het voor ieder kind te maken.

15. valhalla

Wat de VVD gezegd zal me een rotzorg wezen, die zeggen wel meer. Ik vind het wel bizar dat je berichten hoort dat het bij jeugdzorg een grote zooi is, dat men totaal langs elkaar heen werkt met andere organisaties. Dat zou zo'n dossier moeten oplossen? Laat ze eerst eens lekker zorgen dat ze hun eigen zaken op orde krijgen, hun eigen bestaande dossiers koppelen, informatie uitwisselen en dat soort zaken.

Daarna gaan we praten of mijn dochter d'r schaamhaar in een driehoekje of rondje groeit. Of ehm, nee, dat doen we niet.

Ik heb niets tegen het uitwisselen van eventueel belangrijke info, het maakt me ook weinig uit dat de huisarts en schoolarts ooit jeugdzorg de zelfde info kunnen inzien. Maar wel als die organisaties zelf hun zaken totaal niet op orde hebben.

Zo'n dossier wordt nu gepresenteerd van 'nu wordt er door ons, de overheid pas echt goed op uw kind gelet en komt alles goed'. Nee, de overheid heeft jaren en jaren lang gefaald wat betreft jeugdhulpverlening (okee, ook goede dingen gedaan) en nog steeds bakken ze er weinig van, gezien de miljoenen die erin worden gepompt en de wachtlijsten die er nog steeds zijn. Dat dossier is pure symboolpolitiek, en totaal niet doordacht.

Want, wie gaat er iets mee doen, met het vermoeden van mishandeling bijvoorbeeld? Wordt er straks niet meer geruzied tussen de verschillende zorgverleners over wie er dan actie moet nemen? Wie er iets aan moet doen? Nee, het is de zelfde ellende maar dan met een uitgebreid nutteloos dossier.

Niemand die kan garanderen dat een (extreem voorbeeld) Savannah beter geholpen had kunnen worden als er een kruisje stond in haar dossier achter 'vermoeden van psychische en lichamelijke mishandeling'.

16. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Nog leuker word het als het dossier door iemand word geupdate.
    Zeg bvb dat de kinderarts van het CB het dossier van een kindje update. Nou prima als het nuttige info is.
    Aan de andere kant van dit electronisch dossier zit bvb dan de huisarts van dit kindje.
    Die had dit dossier al eens geupdate en op zijn HD staan.
    Een jaar later is het kindje ziek en het zou nuttig geweest zijn als ze de info die het CB in het dossier had gezet erbij hadden nu er een behandeling gestart moet worden.
    Maar helaas heeft het CB het netjes in het dossier gezet...maar heeft de huisarts dit dossier niet geupdate want het stond toch nog op zn HD.

Samenloop van omstandigheden? Ja misschien wel....Maar t kan wel gebeuren!
    OOK als het info betreft die er NIET in hoort of die JIJ er niet in wilt hebben. Want je kan wel willen dat het vernietigt word. Maar wat nou als het CB er iets in had gezet en jij zegt dat het er uit moet. Nou prima dat recht heb je en t word er uit gehaald. Vervolgens upload een ander zijn dossier en oops...daar stond dat wat vernietigd moest worden nog in...jammer....het CB heeft het netjes gedelete maar n ander heeft het dossier daarna met n oude overschreven en het staat er dus NOG!

En wat nou als je met je dochter of zoontje baddert en een of andere vage arts van het CB ziet dit als raar en onzedig (ja dat gebeurt....lees het maar op dit forum in baby&peuters) En maakt leuk melding van verdenking van sexueel misbruik?
    En dan even aan dat gevalletje van updaten denken...

Ik ben het verder volledig eens met Valhalla. Leuk dat ze wat willen maar kijk dan verdorie eerst naar je eigen zooi voor je die van een ander wil opruimen!
    Oftewel: Verbeter de wereld begin bij jezelf. En zorg eerst dat de Savannahtjes in Nederland echt geholpen worden en dat alles al samen werkt VOOR je ze SAMEN over een dossier met mogelijk ver ingrijpende dingen en vrij persoonlijke dingen laat waken!

Overigens huiver ik bij ELKE instelling waar ze mensen zien als nummers.
    Als ze de "mensen" alleen voorbij zien komen als "dossier" denk ik niet dat er nog gekeken word naar de mens achter het dossier maar meer naar nrtje zoveel.

17. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

It's all a load of bullocks. Meer zinnigs heb ik er niet over te zeggen.
    En mochten ze zo'n dossier van mijn kind aanleggen dan vernietig ik de compurers van het CB en de HA eigenhandig. Zou nog mooier zijn als ze een externe HD hebben want dat kost minder tijd :evil: (daar hoef ik alleen maar over te struikelen, dit heb ik zelfstandig weten te bewijzen in het verleden).

Ik heb de overheid niet nodig om op mijn kind te passen, daar ben ik zelf capabel genoeg voor. En ik raak zo onderhand een beetje gruwelijk geirriteerd door al die privacy inbreuk en betutteling van de heer Roevoet. Vermoedens van een mishandeld kindje? Investeer dan veel tijd in het oproepen van burgers om niet hun ogen te sluiten (zoals die reclame vertelt).
    Ik werk zelf in de zorg en ik weet hoe gemakkelijk het is om allerlei info te lezen; de meest persoonlijke zaken staan in zo'n dossier en zelfs over het gehele gezin.
    Volgens mij ben ik niet de gemakkelijkste als het gaat om omgaan met de autoriteiten dus kan lijken alsof ik doorsla, maar ik vind dit gewoon niet tof.

18. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Mensen mensen mensen... we draven echt door hoor. Iedereen doet net alsof ieder kind een dossier krijgt van hier tot Tokio met een verwijzing naar schaamhaar of onzedelijk gedrag. Schei toch uit. Dat is absoluut niet de intentie van het dossier. Ik zie hier al dezelfde discussie ontstaan als destijds over het Elektronisch Patiënten Dossier.

Iedereen heeft het hier over iets nieuws, maar dit dossier bestaat al jaren, alleen dan op papier. Waarom nu dan zoveel problemen met het digitaliseren van deze gegevens zodat ze gemakkelijker uitgewisseld kunnen worden tussen CB, kinderartsen en huisartsen? Dat bevordert toch alleen maar de snellere genezing van een kindje of de eerdere opsporing van misstanden.

Mensen doen hier net alsof ze nu ineens verdacht worden van van alles en nog wat. En of hun privacy aangetast wordt. Betekent dat dat je nu ook al bezwaar hebt tegen het papieren dossier? Ik snap het blijkbaar niet :(...

Groetjes,
    Josien

19. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

voor mij geldt dat ik daar geen fan van ben nee.

nl zit me iets teveel in de papieren, in real life of electronisch. ik geloof niet dat dit bij gaat dragen aan betere hulp aan het kind.

20. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Dat is nou NET het probleem. Digitaliseren...
    Laatst stond er nog in het nieuws dat ziekenhuizen zo goed omgingen met de patienten dossiers. Dat ze niet uitlogden nadat ze daar in gekeken hadden. Dat paswoorden onderling uitgedeeld werden en dat soms gewoon een dossier open en bloot op het scherm bleef staan zodat iedereen mee kon lezen (medewerker of niet)
    Plus...alles word gekoppelt (snap nu ineens waarom het cb wilde weten of ik sexueel geweld heb gekent) en met sommige info hebben sommige mensen gewoon niks van doen.
    Wat moet het cb ins hemels naam met de info of ik ooit verkracht ben bvb?
    En wat moet de zuster die mijn zoontje na zn operatie de temp moet controleren met de info dat zijn mama ooit een depressie gehad heeft?
    En...risico factor...nou dan ben ik nogal n risico voor mn kind..
    Sowieso is het lekker genuanceert.. risico factor ouder: psychi(atri)sche problemen (dat kan dus ook een depressie of burnout zijn! Maar je kan ook borderline hebben of pdd-nos of schitzofreen...scheelt niks, toch?)
    En wat doet t er toe waar je bevallen bent?
    Zelfs hoeveel je je tanden poetst kan er in...
    Sowieso wat moet een tandarts met al die andere info naast de info over het gebit?
    Maakt t hem uit of ik psychische problemen heb als hij mn zoontje voor doet hoe hij beter zn tanden poetst?
    En dan een heel stel dingen wat het cb gaat invullen. Nou dat had bij mn oudste leuk geweest... :rolleyes:
    Die heeft autisme en dat is op zoveel plaatsen n probleem en op anderen weer helemaal niet...en op sommige liep hij enorm voor vooral toen hij nog bij het cb langs kwam.
    Hoe hadden ze dat in willen vullen dan?
    Heel veel dingen waar ze toen met een bedenkelijke blik in hun ogen voor naar mij keken bleek dus gewoon zijn autisme te zijn.
    Word dat nadat het cb het (foutief) heeft ingevuld weer hersteld?
    Of moet je om de 6 maanden je dossier opvragen om te kijken of er geen fouten ingeslopen zijn, ze oude onjuiste info eruit gehaald hebben en nieuwe nuttige info er wel ingezet hebben?
    En ja dat gaat fout...dat ging nu al af en toe fout en nu kunnen ze t nog niet eens vergeten te uploaden of de juiste versie overschrijven zodat sommige dingen gewoon verloren gaan. Wie weet wat voor foute conclusies er dan getrokken gaan worden?
    En dan nog, vind het rond uit belachelijk dat al diegene die een medisch dossier bij houden over mijn kind ook ALLES over mijn kind kunnen lezen....en gedeeltelijk over de rest van het gezin.
    Er komen gewoon heel veel dingen in te staan die een hoog "need to know" gehalte hebben.
    En bij heel veel info heb ik zoiets van dat hoeft maar 1 persoon te weten...de behandelaar zelf.

Het maakt misschien minder uit omdat t proffesionelen zijn. Maar die kunnen soms oh zo onproffesioneel om gaan met dingen. En stigmatiserend...wat ik al eens mee gemaakt heb toen ik met mn domme kop een ambulant begeleider vertelde dat ik een depressie had...

Zoals mijn zoon die PDD-NOS heeft heel vaak zegt als het om zn autisme gaat. DAT IS PRIVE!

Deel Deze Pagina