Ikzelf haat (nog steeds) ondanks dat ie dood is, mijn opa.. Ik hoor heel veel mensen (vrijwel iedereen) dat geen mens haatgevoelens mag hebben bla bla bla. Ook zou ik t m nu wel vergeven moeten hebben.. Kijk, vergeten hoeft niet, maar vergeven wél? Zo zie ik t dus niet.Ik heb t n plék kunnen geven na lange tijd, maar waarom kunnen mensen niet inzien dat sommige dingen niet te vergeven en vergeten te zijn? Of zie ik dit verkeerd?
Ik weet niet hoe jij het ziet, maar ik geloof in God, en als ik iets heel moeilijk te vergeven vind, dan vraag ik God of Hij me helpen wil om te vergeven... Want soms is dat inderdaad onmenselijk moeilijk... Sorry als dit wat té simpel klinkt, ik begrijp dat je het er echt heel moeilijk mee hebt...
Hoi, ik weet niet wat er is gebeurd, maar het is vast heel erg geweest, anders kan je z'n iemand niet (nog steeds) haten. Vergeven, tja ligt eraan welke situatie, maar vergeten doe je meestal nooit meer dus... Kijk ik heb nu ruzie met m'n achternicht, het is haar beslissing geweest om geen contact meer te hebben, maar ik haat haar niet. Ik vind haar gewoon dom, en als ze straks me weer terug wil, omdat ze spijt heeft? Tsja dan is het te laat, dus ben je in mijn ogen dom. Maar als iemand mij of mijn kind iets zal aandoen, dan zou ik diegene ook wel levenslang kunnen haten. Want wie doet er nu zoiets? Succes met alles, en doe gewoon wat jezelf denkt wat goed is.
ik kan heel veel dingen vergeven, en het zelfs een beetje vergeten. maar er zijn dingen die ik niet te vergeven vind. als iemand mijn kind wat aandoet bijv. en iemand waar ik veel van hield is om het leven gebracht, dat is iets wat ik onvergevelijk vind! en haatgevoelens heb ik dan ook zeker. eerlijk gezegd wens ik hem ook wat ergs toe, oog om oog, tand om tand maar het ligt er wel aan om wat het gaat.
Ik heb t er juist moeite mee omdat anderen dus zeggen dat ik wel moet vergeven terwijl er geen haar op mn hoofd over denkt om dit te doen.. En dat mensen dit niet begrijpen.. Wáárom in vredesnaam moet ik t vergeven?
Ik heb een conflict gehad met mn schoonzuster details zal ik niet over uitweiden. Maar ik heb het haar vergeven maar vergeten vind ik erg moeilijk
ik kan mensen meestal wel vergeven warom ? het is zoo verschrikkelijk vermoeiend om iemand te haten je voelt je zoveel beter als je iets een plekje hebt gegeven en je weet dat het jou niet meer kan deren en ja het is moeilijk maar echt beter
Natuurlijk hoeft het niet. Maar zoals Sjaaak eignelijk al zegt. Vergeven doe je voor jezelf, niet voor die ander.
Als jij voor je zelf vind dat je niet wil of niet kan vergeven moet je het ook niet doen want dan verloochen je zelf. Ik zeg altijd je moet doen wat je hart je ingeeft.
Ik zie t zelf zo dat ik t een plekje heb gegeven maar ik zal hem nooit vergeven of t vergeten. Dat is ie gewoonweg niet waard heel simpel.
als jij jezelf daar gewoon goed bij voelt is er niemand die kan zeggen dat jij dat niet mag tis niet zo dat je weer met je opa door een deur moet kunnen
Ik denk dat het ook een beetje onzin is, iemand moeten of kunnen vergeven als die gene je iets ergs heb aangedaan. Ik ben echt niet haat dragend maar sommige dingen kan ik iemand ook niet vergeven, meestal hebben ze je toch je leven verziekt. Je moet doen waar je je goed bij voelt. En voor jou "geldt het misschien ook omdat die gene dood is en nooit je gram heb kunnen halen, dat heb ik ook. En dat maakt het erger. We kunne alleen proberen rust te geven en het achter ons te laten. Ik ben blij om te lezen dat je het gelukkig wel een plekje heb kunnen geven. Jolie
Dr Phil zegt altijd dat haten zoveel energie kost, dat je alleen jezelf er mee hebt Nee ik weet niet wat de situatie is (moet heel eerlijk zeggen dat ik in dit soort gevallen meteen aan sexueel misbruik denk, sorry, ik verwacht hier ook geen antwoord op hoor) maar wel of niet kunnen vergeven is zo afhankelijk van de situatie. Ikzelf kan heel erg haatdragend zijn, maar ook meteen heel vergevingsgezind, als iemand oprecht spijt betuigt. Voor mij is het belangrijk dat mijn gevoelens erkend worden.
hoi hoi. als je het zo over vergeten en vergeven heb is het net of ik mijn schoonvader hoor praten. die vind dat als hij iets fout doet ik het maar moet vergeven en vergeten terwijl hij zelf wel alles onthoud. In vergeten en vergeven ben ik zo ie zo niet zo makkelijk. ipv vergeven dan slijt het gevoel, maar vergeten zal ik het nooit. xxx
Hey, Ik weet niet wat er tussen jou en je opa is gebeurd, maar ik heb een nare ervaring met m'n vader gehad en daar haat ik hem ook nog steeds voor! Ik denk dat wanneer je het accepteerd dat het is gebeurd en niet iets is waar jij iets aan kan doen, dat je dan pas iemand zou kunnen vergeven. Maar ben ook van menig dat je niet alles kan / mag vergeven! Liefs
en Oprah zegt altijd dat vergeving het grootste geschenk is, aan jezelf! Vergeven doe je niet voor een ander, maar om aan jezelf te laten zien dat je sterk genoeg bent om zoiets (ergs) te kunnen verwerken. Zo heeft dat thuis zitten van mij toch nog enige functie... (maar t is natuurlijk wel zo, anders onthou ik het niet en schrijf ik het zeker niet op)
Nou ja, ik vind dus vergeven t idee dat ik het hém vergeef wat hij mij/ons aangedaan heeft en dat doe ik never nooit van mn leven niet, snap je..? En haten kost geen energie hoor.. Ikzelf ben van mening dat ik t nu wel anders bekijk.. Hij heeft er voor gezorgd dat ik een betere band nu met mn ouders heb. Ik ben er sterker door geworden door niet meer zo naïef te zijn naar onbekenden.
Vergeven moet je idd voor jezelf doen en niet voor anderen... En als jij niet kunt vergeven dan is daar niks ergs aan vind ik... sommige dingen kunnen gewoon niet vergeten en vergeven worden!