Och er worden topics volgeschreven over hoe schadelijk roken wel niet is als iemand het waagt te beginnen over roken... Zo veel overgewicht (overgewicht is tegenwoordig niet echt meer een uitzondering) dat je vk zich er zorgen over maakt lijkt me inderdaad niet echt een goed idee. Als je rookt kan je dit soort opmerkingen verwachten, als je (veel) te veel eet ook. Als vk vraagt: drink je nog en ik zeg ja, krijg ik ook een uitbrander. Idem dito met voedsel. Wil niet zeggen dat die vk het niet horkerig brengt, das een ander verhaal...
Het klinkt me wel een beetje horkerig in de oren, vooral dat weegschaal-geval, (heeft ze getest of ie wel wilde meten als zij er zelf op ging staan?). Maarja, je loopt natuurlijk wel extra risico's, zeker als je nu al zo'n enorm hoge bloeddruk hebt.... Dat is voor jezelf al niet gezond en dus zou afvallen een erg goed idee zijn, maar voor je kindje betekent het concreet dat de toevoer van voedingsstoffen minder vlot verloopt, (dor de hogere druk kan het minder soepel door je bloedvaten), waardoor je kindje een groeiachterstand op kan lopen, (en daardoor dus ook op latere leeftijd daarvan de gevolgen kan ondervinden). Plus dat je op deze manier dus nogal een risico loopt op zwangerschapsvergiftiging, (die wordt namelijk veroorzaakt door hoge bloeddruk). Ik wil je niet bang maken, maar dit zijn gewoon de risico's die je loopt en als ik andere meiden vrij gemakkelijk hoor praten van: Ja, ik weet dat ik te dik ben... (nou is je formaat daarin een tweede factor, gaat met name over bloeddruk, maar bij mijn weten heb je vaak een hoge bloeddruk bij overgewicht). Afvallen voor je zwangerschap was dus echt wel heel verstandig geweest... Maar, bespreek het met de gyn, ook hoe hij tegen je gewicht/bloeddruk aankijkt en of begeleiding van een dietist niet verstandig is nu... en geniet er dan verder ook van, want er groeit wel een nieuw leventje in je!
Valhalla, ik snap je frustatie wel hoor, een roker wil ook graag respectvol behandeld worden. (Ben je zelf een (ex)roker?) Gelukkig voor rokers is stoppen tijdens de zwangerschap geen extra risico. Bewust afvallen ivm overgewicht tijdens de zwangerschap wordt daarentegen sterk afgeraden omdat dit ook risico's kan opleveren. Verder is het niet zo dat iemand met overgewicht automatisch (veel) te veel eet op het moment dat zij zwanger is geworden en zwanger is. Het kan ook een erfenis uit het verleden zijn. De verloskundige had gewoon vriendelijk kunnen informeren of TS in de maanden voor haar zwangerschap al was afgevallen of in elk geval op gewicht was gebleven. Of zij sport, leefgewoonten etc. De vk had dus gewoon beter moeten informeren om zo een goed medisch advies te kunnen geven ipv een persoonlijk oordeel. Maar dat is hoe ik het lees. Daarna had zij afh. van de situatie op vriendelijke dan wel dringende wijze goede adviezen kunnen geven en gelijk kunnen uitleggen op welke risico's extra gelet moeten worden. Of de vk haar doorverwijst naar de gyn of dietist of niet is aan de vk, dat is een medische inschatting. Rozemarijke, hoge bloeddruk komt inderdaad vaker voor bij overgewicht dan bij een gezond gewicht, maar gelukkig hebben de meeste mensen met overgewicht geen hoge bloeddruk hoor.
Ik heb ook overgewicht en mijn bloeddruk is erg stabiel en zeker niet te hoog! Mijn kindje is ook niet te klein maar ligt goed op schema. Kijk ik weet ook wel dat overgewicht niet goed is maar niet iedereen valt zo maar af. Ik ben ongepland zwanger dus wat had ik moeten doen het kind weg laten halen en eerst nog verder gaan met afvallen. was namelijk al 20 kg afgevallen. Laten we elkaar niet gaan beoordelen hier. maar je moet je verhaal hier kwijt kunnen zonder dat je bang bent om veroordeelt te worden. Of je nou te dik, te mager, drinkt, rookt of drugs gebruikt!
Nee, meiden, als je dan zwanger bent is het natuurlijk niet de bedoeling dat je het dan maar weg moet laten halen om eerst af te vallen: trek het niet zo in het extreme! Er zitten nu eenmaal risico's aan de combi van zwangerschap en overgewicht, dat moet toch gewoon gezegd kunnen worden, (en als ik TS begrijp heeft zij daar ook geen moeite mee..)? En over afvallen tijdens de zwangerschap: je mag best afvallen, als je maar geen dieet volgt (niet een afslankdieet dan). Maar als je juist tijdens de zwangerschap besluit om in samenwerking met een dietiste gezonder te gaan eten en kleinere (normale) porties, dan mag dat wel en zul je ook afvallen! Daar is echt geen bezwaar tegen tijdens de zwangerschap. Het bezwaar tegen afvallen tijdens de zwangerschap zit hem er echt in dat je niet van die afslankdieten mag volgen, omdat je dan te weinig voedingsstoffen binnen krijgt. Maar zolang je dus voldoende gezonde voedingsstoffen binnenkrijgt, is afvallen tijdens de zwangerschap geen probleem! Wel verstandig om dat niet op eigen houtje te doen, maar samen met je arts en een dietist!
bij ons hoef je nooit op de weegschaal je kan zelf het beste beoordelen hoe het gaat vinden ze hier (ik ben het niet vaak met ze eens maar dat vind ik toch wel netjes) Echt aso vind ik dat ze het op die manier brengen.. ze had ook kunnen vragen hoeveel weeg je (dat vragen ze hier) ios ook effe genant maar minder als dit..
Kom op zeg, als je je verhaal op internet vertelt, is het toch niet de bedoeling dat iedereen als makke schaapjes achter je aan loopt? Waarom is het erg als er mensen zijn die wel de waarheid durven te zeggen? Ik vond de eerste opmerking van de VK helemaal niet raar, maar TS reageerde (althans zoals ze het hier beschrijft) daar wel gepikeerd op. Dat vind ik raar ja en dat mag ik zeggen.
Ja maar als andere mensen door het overmatig overgeven ook afvallen, is het opeens niet erg. Volgens mij is inderdaad gezonder en niet te veel eten helemaal niet zo ongezond, en daar zullen een hoop te zware zwangeren ook door afvallen. Verder vind ik het altijd zo typisch dat iedere vrouw met overgewicht dit heeft te danken aan genetische factoren en niet aan zichzelf. Dat is niet wat je zegt, maar wel wat vaak het geval is. En dat kan en klopt niet.
hier krijgt dus gewoon iedereen standaard elk bezoek allerlei onderzoeken. maakt niet uit wat je gewicht leeftijd of lengte is. ook de magere mensen worden getest op suiker en gewogen. en meerder bloedonderzoeken. veel meer als in ned. ook krijg je hier elke keer een echo zodat ze dinge veel eerder op kunnen sporen. oftewel hier is iedereen gelijk. vind het belachelijk dat de vk in ned zo verschillend zijn over deze dingen de een stuurt je meteen door als je ietwat overgewicht hebt de ander laat je gewoon thuis bevallen. als ze dit gewoon over 1 lijn trekken krijg je ook niet van zulke discussies. vind dit echt niet kunnen. je hoort mensen in hun waarde te laten helemaal als zorgverlener. tuurlijk kun je er wat van zeggen maar wel op een normale manier. het is nou eenmaal zo dat de bevolking steeds dikker word.
ik heb ook overgewicht en begrijp TS helemaal. Ik vind dat ze het wel wat slimmer had kunnen brengen! of anders gewoon er met je over te praten. Succes bij de gyn nu!
volgens mij scheer jij iedereen over een kam! let een beetje op je woorden wil je...al die opmerkingen van jou daar zitten ''wij met overgewicht wat we aan ons zelf te danken hebben'' niet op te wachten!
tweeling ze kan makkelijk lullen zlf heeft mevrouw en perfect figuur dus kraak ze andere graag aF! terwijl overgewicht echt niet altijd met veel eten te maken heb hoor! en hoe dik je beent een VK moet het gewoon normaal brengen en niet zo ontactisch vind ik want veel mensen kunnen ze daar geestelijk pijn mee doen!
idd...word zoooow ziek van dat soort mensen he! knuffie! wanneer moet je naar de gyn? ben benieuwd hoe ze erop reageerd suc6 iig
hoi tweeling ik heb volgende week dinsdag me eerste echo een termijn echo zeg maar om te kijken hoever ik nou precies ben en kan hellaas 23 oktober pas bij de gyn terecht maar is niet zo heel erg hoor als de echo maar goed is he
ik eet gezond en let op wat ik eet en ben nog maar 4 kg aangekomen na bijna 30 wkn. Niet voor iedereen is het makkelijk evntjes af te vallen maar je moet je verhaal hier kwijt kunnen. Kijk het is niet erg dat de vk wat zegt maar de manier waarop.
Natuurlijk weten de meesten dat zelf wel, maar veel vrouwen zijn zich verder absoluut niet bewust van de risico's die ze lopen daarmee... Neemt niet weg dat de VK dat wel wat genuanceerder had mogen brengen, (alhoewel we nu alleen de kant van TS gehoord hebben he?), maar dat heeft MerleQ ook allang gezegd...
ik wist heus wel van te voren dat het een risico is maar ik ben perongeluk zwanger geraakt terwijl ik me hoofd had dat ik nog wilde afvallen zeg maar dit is voor mij geen reden om het weg te laten halen maar zo kwam de vk wel over bij mij dat dus zwaardere vrouwen geen kinderen mogen/kunnen krijgen en het gewicht is bij mij aangeboren en niet aangegeten ik moet twee dagen niks eten of bijna niks om af te vallen zeg maar maar nu eet ik gewoon normaal en neit te veel en tot nu toe ben ik best goed ziek dus alles komt der met dezelfde gang weer uit wilde dit even kwijt sorry der zijn hier mensen die het nie begrijpen als je zelf slank bent is dit heel moeilijk te begrijpen hoe dit voelt
Een collega van mij vroeger die deed ook aan de lijn tijdens haar zwangerschap omdat ze haar figuurtje wilde behouden at ze op de hele dag een cracker en een appel en dan noemde ze zichzelf nog dik.. (hallo dat heet gewoon zwanger) haar kindje had zware groeiachterstand en nog bleef ze het doen DAT vind ik dus echt onverantwoordelijk. Ik vind het ook niet goed als je met overgewicht aan een zwangerschap begint (het geeft toch meer kans op complicaties) en ja ik heb zelf ook overgewicht dus ben zelf ook niet goed bezig Ik ben heel mijn leven zo anorexiadun als jij geweest totdat ik voor mijn ziekte anti depresiva kreeg en van 60-65 kilo naar 90 kilo ging in 2 jaar tijd ongeveer. In mijn eerste zwangerschap at ik amper wat (ik leefde op een boterham en een lepel groente per dag ongeveer omdat onze baby zo hoog zat dat er niets bij kon (zo kreeg ik ook een longontsteking trouwens) en nog kwam ik kilo's aan per week, in totaal 30! kilo terwijl ik amper at zelfs een dietist snapte er niets van (en snapt er nog niets van waarom ik zo slecht afval) ik ben 1 maand zonder anti depresiva geweest en meteen 5 kilo kwijt! MAAR wel weer doodziek. Kortom niet iedereen heeft een normale keuze ik zou ook wel weer heerlijk dun willen zijn (niet zo anorexia als eerst maar een maatje 38-40 zou ik heel happy mee zijn, en weet voor 99% zeker dat als ik met mijn medicijnen stop dat ik dan binnen een jaar mijn doel heb bereikt MAAR de kwaliteit van mijn leven laat dan wel te wensen over dus dan maar dik. Nu ben ik weer zwanger (trouwens datje met een te dik lichaam slecht zwanger word is ook een beetje bullshit ben met beide binnen 1 ronde zwanger geworden) Het laat maar zien dat niet iedereen een ECHTE keuze heeft niet iedereen die dik is zit heel de dag door chips, koeken e.d. te vreten daarmee zeg ik niet dat de verantwoordelijk altijd buiten jezelf ligt maar hij ligt ook niet altijd geheel aan jezelf. Ik dacht vroeger hetzelfde als jij (heel oppervlakkig trouwens) maar nadat mijn tante geopereerd is geweest aan haar schildklier en ikzelf medicijnen heb gekregen zag ik wel duidelijk dat niet alles is zoals je het meteen ziet, ik kan ook zeggen dat jij anorexia heb omdat ik al je botten zie maar dat is net zo'n grote onzin als zeggen dat "big girls" alles aan zichzelf te danken hebben (zal best voro een gedeelte wel waar zijn maar lang niet altijd)