Precies.. hier ook een maatje plank dan :S en ik ben vroeger ook veel te dik geweest, ook een eetstoornis gehad en daardoor maatje plank geworden en het is inderdaad toch nooit goed! Je moet jezelf gewoon lekker in je vel voelen.. en mensen niet beoordelen hierop
Ik bedoelde helemaal niet dat IEDEREEN het aan zichzelf te danken heeft dat hij of zij te dik is. Misschien heb ik dat niet helemaal duidelijk verwoord. Het valt mij wel op dat bijna alle vrouwen die ik hierover spreek, menen dat hun zwaarlijvigheid niet aan zichzelf te danken hebben maar aan genetische factoren. Dat kan helemaal niet in die hoeveelheid. Ik vind dat dus nogal typisch... Iedere opmerking over zwaarlijvigheid wordt de mond gesnoerd met de dooddoener 'maar ik kan er niets aan doen, ik eet helemaal niet zoveel'. Een beetje lullig ook voor de zwaarlijvigen waarvoor dit wel geldt. En ik heb het idee dat jullie TS vergelijken met maten als die van blusvrouw. Misschien weegt TS wel 150 kilo en is het dus ontzettend terecht dat de vk hier een opmerking over maakte. Daar ga ik tenminste wel vanuit als de vk haar doorstuurt naar een gynaecoloog. Ik vind bijvoorbeeld blusvrouw absoluut niet te dik. Dan denk ik echt aan vrouwen met veel extremere gewichten en maten. Overigens heb ik geen anorexia. Daarbij is anorexia net zo ernstig en vervelend als overgewicht. Dus die opmerking lijkt me niet helemaal op z'n plaats.
Daarbij heb ik inderdaad gezegd dat ik die opmerking over de weegschaal weer totaal ongepast vond. Ik vond de houding van de vk dus ook niet echt kunnen. Het ging me meer om die eerdere opmerking die ik wel vrij normaal vond en sommige reacties hierop. Soms wordt er echt gemiept over iedere opmerking die tegen de massa en sociaal wenselijkheid in gaat. Een beetje jammer is dat. Ik heb niemand geprobeerd te kwetsen, dat is eerder wat anderen ervan maken.
Ik ben het 100% met je eens Rozemarijke, en ik heb dus geen gemiddeld maatje. Ik werd zwanger met een bmi van 27 (hoewel ik met goede kleding best wat kilo´s kon verbloemen) Twee jaar terug was mijn bmi 23...... Want het is helaas niet het afvallen wat het moeilijkst is, het is het niet opnieuw aankomen. Om het maar even te vergelijken: ik heb 14 jaar gerookt, en daarmee stoppen vond ik misschien nog wel makkelijker dan op een gezond gewicht blijven. En toch neem ik als (ex)roker en als mollige vrouw zelf die verantwoordelijkheid. Met roken verziekte ik m´n gezondheid, en met mijn bewegingspatroon doe ik dat net zo goed. En MerleQ: ik vind jouw opmerkingen in dit topic ook niet gemeen of bot. Als je iemand kwetst komt dat hooguit doordat je een gevoelige snaar raakt, maar dat is niet altijd te voorkomen.
San.. ik ken je figuur niet, maar (en dit is ECHT niet om te slijmen ofzo) wat heb jij een prachtig mooi gezichtje!
Thanks Was op m´n trouwdag, ik heb me nog nooit in m´n leven zo mooi gevoeld als op die dag. En de fotograaf wist dat goed vast te leggen. Normaal gesproken ben ik geen Miss World ofzo, gewoon normaal, niet lelijk en niet mooi. (helaas ben ik niet zo fotogeniek, dus heb weinig mooie foto´s, haha) Edit: ik heb er gelijk even een "normale" foto bij gezet in m´n album. Hier had ik een BMI van 26.5, dus te hoog en niet heel gezond. Toch vind ik mezelf daar niet echt dik. Dus voordat je echt heel DIK bent... is je BMI toch wel veel hoger. Reden genoeg om je dan zorgen te maken
Ik heb daar maat 44 bij een lengte van 1.68. En ik weeg op dit moment bijna 100 kilo, hihi. Dus straks als de baby er is moeten er toch minimaal 25 af Lijnen heb ik nog nooit gedaan, maar wat minder snoepen en wat meer bewegen doet al een hele hoop. Naast het feit dat ik een slanker figuur mooier vind, telt gezondheid ook erg zwaar. Overgewicht kan voor allerlei complicaties zorgen. Daarom vind ik het ook terecht als een verloskundige waarschuwt voor de gevolgen van onder- of overgewicht. Het is toch o.a. haar taak om te signaleren en te adviseren.
Hoe kun je uit jouw overgewicht nou afleiden hoeveel overgewicht de topicopener heeft, en hoe het met haar gezondheid is? Jij kunt met 30 kilo overgewicht kerngezond zijn, een ander kan met 10 kilo overgewicht al last krijgen van z´n nieren of hart.
Ik denk trouwens dat je het nooit op een aardige manier kunt brengen dat iemand te dik is. Het blijft kwetsend, al is het niet zo bedoelt. Ik ben zelf ook behoorlijk aan de maat, nu met de zwangerschap helemaal. En ik heb daar wel degelijk last van. Ik wil nooit meer zwanger worden met het gewicht waar ik mee begon zeg maar. En ik was 'maar' 15 kg te zwaar (in mijn ogen dan he, volgens bmi mocht ik 75 wegen en ik woog 78). Je kunt er dus heel boos om worden, maar je kunt ook dankbaar zijn voor deze felle waarschuwing. Het is gevaarlijk, het is ongezond en er kunnen complicaties optreden. Je moet dit weten en daar heeft de vk voor gezorgd m.i. Of ze het anders had moeten zeggen weet ik niet. Ik ben er niet bij geweest. Maar blijkbaar heb je heel veel overgewicht, anders had ze er niets over gezegd. Hoe rot het ook klinkt en hoe gekwetst jij je ook voelt staat in geen vergelijking met wat er allemaal fout kan gaan. En dat kan je maar beter weten en voorkomen!
ik was bij mijn vorige zwangerschap in het begin 97 en heb een super zwangerschap gehad hoor nergens last van gehad. was wel bang dat je het bij mij niet zo goed kon zien dat die buik niet naar voren kwam zeg maar hihihi maar dat was echt geen punt hoor die was echt super en heel mooi rond en strak. dat viel mij echt mee. ik ben nu wel meer afgevallen want heb gezegd bij een volgende zwangerschao wil ik niet boven de 100 komen. moet zeggen dat ik me nu ook echt beter voel. ben van 113 (na bevalling) naar nu 87 en dat merk je wel hoor. nu alleen nog conditie trainen dat schiet er nog wel eens bij in hahaha.
Vind het ook erg bot... Verloskundige kan zich best bedenken dat iemand zelf heus wel weet dat hij / zij overgewicht heeft en dat het gezonder is om af te vallen. Bovendien heeft het zo weinig zin om dat te zeggen als iemand al zwanger is... Is tenslotte sowieso ongezond om dan te proberen af te vallen ofzo. Trouwens... volgens mij is afvallen één van de moeilijkste dingen om te doen... Ben zelf maar iets van 5 kilo te zwaar, maar ik weet wel dat het een vreselijke strijd is om daar iets aan te doen. In principe is overgewicht een gevaar voor je gezondheid, maar aan de andere kant kun je best overgewicht hebben en verder kerngezond zijn hoor. Volgens mij had ze er beter naar kunnen vragen dan er meteen een oordeel over te hebben. Eerst eens vragen naar je achtergrond en je wat beter leren kennen voordat ze er iets over zegt... en dan nog kan het veel tactvoller natuurlijk...
Haihai, Jeetje,wat vervelend voor je. Ik heb zelf fiks overgewicht,gelukkig is er zo nooit tegen me gesproken, ik weet niet of ik een weerwoord gehad zou hebben. Meestal ben ik degene die erover begint en die het in de gaten wil houden. Ze zeggen altijd dat ik keurig aankom,hahaha. wees maar blij dat je er weg bent, dat is geen basis om een bevalling in te gaan straks. Succes meis.
sorry maar wat jij zegt klopt niet helemaal. die laatste zin klopt niet, ik loop namelijk bij een internist ivm suiker en overgewicht en die zei tegen mij dat het bij mij wel genetisch is bepaald (dus kan het ook bij meerdere mensen zo zijn) en ik kan wel vermageren maar moet daar heeeel veeel moeite voor doen. wil ik op zich ook wel maar dat gaat niet 123. Lijkt mij dat een internist gestudeerd hiervoor en weet waar hij over praat.
[quote="Rozemarijke") Voor alle dames die kampen met overgewicht: probeer op dat punt te komen waarbij je denkt: Shit, hier heb ik geen zin meer in, dit wil ik mezelf niet meer aandoen... (niet dat iedereen dan maatje 36/38 moet hebben!). Gewoon omdat ik het je zo gun dat je eigen lijf je niet in de weg zit. En als je op dat punt komt: heel veel sterkte en succes met de strijd en geniet ervan als het dan gelukt is! quote] dit vind ik erg mooi van je omschreven!
Merle ZEGT toch ook helemaal niet dat het bij jou niet het geval is dat het genetisch is.. maar het valt inderdaad op dat iemand met overgewicht bijna NOOIT gewoon toe zal geven als het door overmatig eten komt, maar het standaard op genetisch of een ziekte gooien terwijl dat echt niet zovaak voorkomt als het lijkt hierdoor..