is het kerstavond staan ze hier 3 koningen te zingen aan de deur nou ik heb ze gezellig bedankt en gezegd dat ze binnen een goede week nog maar eens moeten langskomen want ga nu echt niks geven. lijkt me dat ze vroeger en vroeger komen per jaar
is dat iets Belgisch? ik heb er nog nooit van gehoord en ook nog nooit meegemaakt dat ze hier aan de deur staan te zingen, alleen met Sint Maarten in november......
ik weet eigenlijk niet of het typisch Belgisch is, maar normaal zingen ze dit op 7 januari en dan heb je ook nog dat ze nieuwjaar zingen op 1 januari al moet ik zeggen dat dit hier al wel verminderd is
oh ok, ik woon in het noord-oosten van Nederland, hier leeft dat allemaal niet zo, nog niet tenminste
Wij hebben er hier nooit last van, ook niet van sint maarten enzo. Ik woon in een streng gereformeerd dorp.
lang geleden toen ik in belgie was, bij een vriendin op vakantie deden wij dit ook, alleen dan wel op 6 januari, gek dat ze het nu al doen, de drie koningen zijn er nog niet eens....
Maar en dan? Wat is dan de bedoeling als ze gezongen hebben?(kennen wij hier niet namelijk) Snoep geven of geld ofzo?
Inderdaad snoep of geld. Het is eigenlijk hetzelfde als Sint Maarten alleen verkleed je je als koning of als Maria etc. Bij ons in het winkelcentrum was er altijd ook een wedstrijd voor de mooiste outfits. Maar dat is al best lang geleden en ik weet niet of dat nu nog steeds is.
Volgens mij is het protestant = Sint Maarten en katholiek = Drie Koningen. En dan heb je natuurlijk ook dorpen waar geen van beiden gevierd wordt want dat is weer een strenge variant van het een of ander.
hier is het de gewoonte dat ze op nieuwjaar komen zingen en op 6 januari 3 koningen doen, ik zelf geef wat kleingeld met nieuwjaar ( zo'n 10 cent) en op 3 koningen meestal wat snoepgoed maar om nu al te geven vind ik er wel over